Voor- en nadelen wonen in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door tomhster »

Doe jij een rondje in je geliefde Portland en daarna in Utrecht of zo. Je hebt bent kennelijk al tijden niet meer achter het station in Amsterdam geweest. Dat is namelijk nu een promenade met restaurants, waar vrijwel geen hoer, junk of zwerver meer te vinden is. Hoog Catharijne idem dito. Het is echt totaal onvergelijkbaar. Ik was afgelopen week in Denver en moest daar zigzaggen tussen de mensen met bordjes "anything helps" in de drijvende regen. De parken lagen vol met mensen met niet meer bezit dan een deken of slaapzak. En dan reed ik gewoon vanuit een goede buurt (Cherry Creek) naar het centrum. In Nederland zijn we (als die percentages kloppen) in ieder geval beter in het uit de openbare ruimte halen van die mensen. Maar als je Almere als referentie voor Nederland hebt snap ik dat de VS erg aantrekkelijk is :mrgreen:
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Almere vak V »

Doe je het weer. :roll:

Je vergelijkt Portland met Utrecht. Wat mij betreft kunnen we dan weer stoppen. En zoals gebruikelijk doe je weer aannames. Ik woon al jaren niet meer in Almere. En blijkbaar ben je er ook al jaren niet meer geweest. Of zoals in Denver weer op de verkeerde plek. Is ook een kunst om steeds de verkeerde plek te (be)zoeken. Ik kan uren met je door Portland, San Francisco, Seattle of Vancouver rijden zonder dat je een dakloze gaat zien. Wil je ze zien? Dan heb ik dat binnen 10 minuten voor je geregeld.
Hoog Catherijne ben ik vorige week nog geweest. Bovenkant is fantastisch! Doet bijna Amerikaans aan. De onderkant word je nog steeds niet vrolijk van.

De cijfers komen van het Trimbos Instituut en zijn van 2018. Die mag je geloven of niet. Ook zij geven aan dat het aantal daklozen explosief is gestegen in Nederland de laatste jaren. En zelfs nu ze het Centraal Station en Hoog Catherijne hebben aangepakt vind je ze er nog steeds. De anderen zijn waarschijnlijk naar een andere plek vertrokken. Of is dan het probleem voor jou opgelost??

Ik kom voor mn werk een paar keer per jaar in Denver. Ik moet je bekennen dat ik nog nooit hebben hoeven zigzaggen tussen zwervers. Misschien kom ik op de verkeerde plekken. Maar ook hier laten de cijfers je weer in de steek. Op 3,1 miljoen inwoners zijn er 5.300 daklozen. Dat is een percentage van 0,17%. Laat dat nou net toevallig het percentage zijn voor wat er geldt voor heel Amerika.

De vergelijking voor Portland en Utrecht heb ik ook nog even gemaakt. Portland komt aan 0,15%. Utrecht op 0,21%. En dan snap ik dat Utrecht op een centrale plek ligt. Dat dit meer aantrekkingskracht heeft.

In zowel Europa als Amerika is de stijging van daklozen al een paar jaar aan de gang. In Amerika kunnen we nog een poging doen om dit Trump in de schoenen te schuiven. Maar dat wordt in Europa lastig. Dus op dit punt is het geen haar beter in Amerika dan hier. Al gaat dat ook niet op omdat sommige mensen nog denken dat we hier in een verzorgingsstaat leven of er in ieder geval wel de belasting voor betalen. Dan zouden we het dus juist slechter doen dan in Amerika.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door tomhster »

Ik bewonder je drift om gelijk te halen middels statistieken, maar iedereen die de steden heeft bezocht die je noemt (Vancouver, Seattle, Portland, San Francisco) en twee straten verder is gelopen of gereden dan de toeristische gebieden zal kunnen bevestigen dat die steden echt een probleem hebben. Al is het alleen al omdat wij hier gelukkig de Fentanyl-problematiek vrijwel niet kennen. Daar doet rondjes rijden in het gegoede deel van de stad niets aan af.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Queste »

Zo, wie probeert hier nu koste wat koste gelijk te krijgen en zijn eigen anecdotische bewijs een hoger aanzien te geven dan harde cijfers?

En nee, ik heb geen (recente) ervaring met NL steden maar kan je vertellen dat ik me het lazerus geschrokken ben over het daklozen probleem toen ik net naar Dusseldorf verhuisd was. Ik was dat compleet niet gewend. En ja, in NL woonde ik behoorlijk landelijk.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Almere vak V »

tomhster schreef:
27 jun 2019, 15:56
Ik bewonder je drift om gelijk te halen middels statistieken
Het gaat niet om gelijk halen. Het gaat er mij om dat er hier geen onzin verkocht wordt.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door tomhster »

Misschien zijn de door jou aangehaalde cijfers wel onzin:

https://brandongaille.com/31-statistics ... s-america/
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Big Al »

Observation bias?

Ik heb regelmatig dit soort discussies over allerlei onderwerpen. Neem de criminaliteit. Men voelt zich steeds onveiliger, maar de statistieken geven aan dat er eigenlijk geen stijging is voor de overtredingen die worden aangevoerd. Men zit echter de hele dag achter de TV en zodra er ook maar iets gebeurd wordt dit breed uitgemeten (zodat de kanalen advertenties kunnen verkopen). Facebook en Twitter maken het nog erger - iedereen is opeen 'journalist'.

Je kan je kinderen niet meer alleen naar de speeltuin of de bibliotheek laten lopen omdat dan meteen de politie en/of kinderbescherming gebeld wordt. Hoe halen die ouder het in het hoofd om die kinderen te laten lopen! Weten ze niet dat elk kind meteen ontvoerd wordt? Je kunt uitleggen dat de meeste ontvoeringen door ouders of familieleden gepleegd worden tot de koeien thuiskomen, maar dat maakt niets uit. Slechte ouders. Kinderen moeten daar meteen vandaan en de ouders moeten een opvoedcursus volgen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Almere vak V »

tomhster schreef:
27 jun 2019, 19:15
Misschien zijn de door jou aangehaalde cijfers wel onzin:

https://brandongaille.com/31-statistics ... s-america/
Leuk stukje. Maar het blijft een blogger die in 18 maanden een miljoen volgers krijgt. En dat heel interessant vind om zo veel en zo vaak mogelijk aan iedereen uit te leggen. Dan laat ik me toch liever informeren door Forbes. Die zich baseert op echte cijfers uit een rapport van het Department of Housing and Urban development. In het artikel doorklikken. Goed voor een paar uurtjes leesmateriaal.

https://www.forbes.com/sites/niallmccar ... fographic/

Dit stukje zegt wellicht alles over de discussie die we voeren:
Unsurprisingly, the problem is far more visible in urban areas and over half of all homeless people live in one of the country's 50 largest cities. In fact, nearly a quarter of all people sleeping rough did so in either New York or Los Angeles.

Het is net Nederland...
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Ziva »

Ik snap serieus niet waarom je nog keiharde cijfers wilt gaan tegenspreken. Je ervaring kan natuurlijk best anders zijn maar dan kan je toch gewoon zeggen "gevoelsmatig leek het aantal daklozen groter maar blijkbaar heb ik ongelijk als we de cijfers erbij halen".

Ik denk dat veel Nederlanders die naar Amerika geëmigreerd zijn een heel goed en realistisch beeld hebben van hun nieuwe thuisland. Juist omdat ze uit Nederland komen en daardoor vrij nuchter zijn. Ik krijg eerder de indruk dat jij kritische noten richting Nederland persoonlijk opvat en coûte que coûte gelijk wilt hebben als het gaat om dat "Nederland beter zou zijn". Dat ligt er namelijk maar heel erg aan op welk gebied.

Ik denk dat de tijd waarin "Nederland een luilekkerland was" waar alles maar kon en iedereen voor iedereen zorgde gewoon aan het veranderen is. Qua sociaal systeem, qua cultuur, qua arbeidsmarkt, qua tolerantie, qua betaalbaarheid etc. Dit zorgt gewoon voor een structureel aantal problemen zoals het gebrek aan betaalbare woningen, minder zekerheid als werknemer, hogere premies en bijdragen voor ziektekosten, tekort aan mensen in de zorg etc.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Big Al »

Facts are stubborn things; and whatever may be our wishes, our inclinations, or the dictates of our passions, they cannot alter the state of facts and evidence.

John Adams (likely quoting someone else)
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door RaphaelB »

Ik emigreer binnenkort naar Arizona. Ben ook vaak aan de Westcoast geweest en ik heb familie in Florida wonen.
Samengevat (mijn persoonlijke mening)

Voordelen van Arizona:
-Het klimaat is veel fijner, altijd warm weer. Lage luchtvochtigheid (beter voor mijn gezondheid, ik heb Astma en heb er in Arizona bijna nooit last van)
-Salarissen zijn over het algemeen hoger
-Mensen zijn er ontzettend vriendelijk, en heel beleefd
-Veel meer ruimte overal
-Belastingen zijn veel lager
-Huizen zijn daar nog betaalbaar, veel goedkoper en veel groter. En vaak ook met een enorm lap grond als tuin. Mijn schoonouders hebben grapefruit en sinaasappelbomen in hun tuin. En nog meer lekker zoet fruit en hun eigen groentes. Dat vind ik leuk
-Ik voel me er vrijer en vrolijker. Minder stress
-Wij houden ook veel van Las Vegas, ongeveer 3,5 uur rijden. En van LA (uurtje vliegen)
-Ik kan eindelijk echt genieten van m'n favorite sport basketball. Ik ga regelmatig kijken naar de Phoenix Suns, ook gaan we soms naar LA om de LA Lakers te zien spelen. Heerlijk
-Rondleiding gehad op mijn dochters toekomstige highschool. Ziet er geweldig uit en er worden veel meer activiteiten georganiseerd dan op highschools in NL
-Prachtige woeste natuur
-Mijn vrouw (die daar vandaan komt) :lol:

Nadelen:
-Soms is het té heet in AZ
-Harder werken, weinig vakantie dagen
-Boodschappen zijn best wel duur
-De afstanden zijn inderdaad wat groter. Mijn dochter kan niet meer ff alleen op de fiets naar school zoals in NL
-Moet nog uitzoeken hoe het in de toekomst zit met schoolkosten voor mijn kinderen, vooral op College/University


Wat ik overigens erg jammer vind is dat veel mensen (collega's/kennisen/vrienden/maar ook mensen online) erg negatief zijn over de USA terwijl de meesten er nooit geweest zijn. Er heerst een beeld van een "erg gevaarlijk land" waar men constant op elkaar schiet, waar iedereen overgewicht heeft, dat Amerikanen dom en luidruchtig zijn, dat Healthcare zeer slecht is en niet betaalbaar is (deels waar) en dat woningen van karton/hout zijn gemaakt en daarom zo goedkoop zijn. Complete bullshit

Ik kan niet wachten om er te wonen!
Laatst gewijzigd door RaphaelB op 05 jul 2019, 14:56, 6 keer totaal gewijzigd.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Almere vak V »

RaphaelB schreef:
05 jul 2019, 14:12
Wat ik overigens erg jammer vind is dat veel mensen (collega's/kennisen/vrienden/maar ook mensen online) erg negatief zijn over de USA terwijl de meesten er nooit geweest zijn. Er heerst een beeld van een "erg gevaarlijk land" waar men constant op elkaar schiet, dat iedereen overgewicht heeft, dat Amerikanen dom en luidruchtig zijn, dat Healthcare zeer slecht is en niet betaalbaar is (deels waar) en dat woningen van karton/hout zijn gemaakt en daarom zo goedkoop zijn. Complete bullshit
Tsja, als media je BS voeren is de kans vrij groot dat er vroeg of laat ook bij veel mensen BS uit gaat komen. Maar dat gebeurd natuurlijk in Nederland niet!! Hier is geen fraude, alles is spotgoedkoop, er is zeker geen machtsmisbruik, is de zorg gratis en als je arbeidsongeschikt wordt leef je nog lang en gelukkig...
Oh, en als laatste niet vergeten, Trump is een lul en Obama is een rechtstreekse afstammeling van God. Zoiets??

Overal is het wel wat. Je laat wat en je krijgt wat. Alleen jij kunt bepalen of om die redenen, en alleen jouw redenen de move een goeie zet is. Veel succes en vooral veel plezier!!
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Dude »

RaphaelB schreef:
05 jul 2019, 14:12
Ik emigreer binnenkort naar Arizona. Ben ook vaak aan de Westcoast geweest en ik heb familie in Florida wonen.
Leuk, ik woon er nu bijna 5 jaar (Tucson, niet Phoenix) dus eens kijken of er overeenkomsten met jouw meningen zijn
Samengevat (mijn persoonlijke mening)

Voordelen van Arizona:
-Het klimaat is veel fijner, altijd warm weer. Lage luchtvochtigheid (beter voor mijn gezondheid, ik heb Astma en heb er in Arizona bijna nooit last van)
klopt helemaal
-Salarissen zijn over het algemeen hoger
klopt
-Mensen zijn er ontzettend vriendelijk, en heel beleefd
Klopt
-Veel meer ruimte overal
klopt, zalig he !
-Belastingen zijn veel lager
klopt, nog zaliger he
-Huizen zijn daar nog betaalbaar, veel goedkoper en veel groter. En vaak ook met een enorm lap grond als tuin. Mijn schoonouders hebben grapefruit en sinaasappelbomen in hun tuin. En nog meer lekker zoet fruit en hun eigen groentes. Dat vind ik leuk
Klopt, wij wonen op 2 acres, zo'n 81 are en op maar 10 min van downtown. In Phoenix wellicht niet mogelijk maar alles is idd wat breder en groter.
-Ik voel me er vrijer en vrolijker. Minder stress
Vrijer wel, vrolijker hangt van jezelf af natuurlijk, een job kan altijd voor stress zorgen.
-Wij houden ook veel van Las Vegas, ongeveer 3,5 uur rijden. En van LA (uurtje vliegen)
Wij ook !!! Wij gaan 2x per jaar maar voor ons is het 6,5 uur rijden.
-Ik kan eindelijk echt genieten van m'n favorite sport basketball. Ik ga regelmatig kijken naar de Phoenix Suns, ook gaan we soms naar LA om de LA Lakers te zien spelen. Heerlijk
Ik ga nooit naar sportwedstrijden, ik ben en blijf een soccer fan, dus ik zit achter de laptop voetbal te kijken :lol:
-Rondleiding gehad op mijn dochters toekomstige highschool. Ziet er geweldig uit en er worden veel meer activiteiten georganiseerd dan op highschools in NL
Geen kinderen , dus geen idee maar dat hoor ik vaak van emigranten.
-Prachtige woeste natuur
Helemaal waar
-Mijn vrouw (die daar vandaan komt) :lol:
Geen idee, ik ken jouw vrouw niet :lol:

Nadelen:
-Soms is het té heet in AZ
Klopt ook natuurlijk, en veel mensen laten zich nog steeds vangen aan die hitte. Het hebben van een pool maakt het wat dragelijker
-Harder werken, weinig vakantie dagen
Klopt helaas ook helemaal !
-Boodschappen zijn best wel duur
Klopt NIET !! Ik hoor dat vaak maar wij hebben dat gevoel helemaal niet. Wij hebben een SafeWay pas en daarmee krijg je grote kortingen en wij wachten ook op acties om te stocken. Zo kopen wij 4 kartons vanille cola, voor maar 10$. Dat zijn 48 blikjes voor 10$. En zo zijn er vaak deals, ook voor fruit of vlees : Buy one get one free. Dat steken we dan in de diepvries voor later in de maand.
-De afstanden zijn inderdaad wat groter. Mijn dochter kan niet meer ff alleen op de fiets naar school zoals in NL
Klopt maar voor mij geen probleem, ik hou van autorijden.
-Moet nog uitzoeken hoe het in de toekomst zit met schoolkosten voor mijn kinderen, vooral op College/University
N/A

Wat ik overigens erg jammer vind is dat veel mensen (collega's/kennisen/vrienden/maar ook mensen online) erg negatief zijn over de USA terwijl de meesten er nooit geweest zijn. Er heerst een beeld van een "erg gevaarlijk land" waar men constant op elkaar schiet, waar iedereen overgewicht heeft, dat Amerikanen dom en luidruchtig zijn, dat Healthcare zeer slecht is en niet betaalbaar is (deels waar) en dat woningen van karton/hout zijn gemaakt en daarom zo goedkoop zijn. Complete bullshit
Elk land heeft zijn voor en nadelen. Het is gewoon anders hier ... voor mij wel beter anders :wink:

Ik kan niet wachten om er te wonen!
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Almere vak V »

Dude schreef:
05 jul 2019, 16:43
Ik kan eindelijk echt genieten van m'n favorite sport basketball. Ik ga regelmatig kijken naar de Phoenix Suns
:offtopic: En dan ge je kijken naar de Suns en de Lakers?? Poeh, dan ben je niet echt verwend de afgelopen jaren... :wink:
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Dude »

verkeerde persoon gequote :wink:
Zelf volg ik bijna niets van de Amerikaanse sporten. En ik kijk enkel naar de superbowl (voor de show, spektakel en de commercials)
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Big Al »

Dude schreef:
05 jul 2019, 16:43
RaphaelB schreef:
05 jul 2019, 14:12
Ik emigreer binnenkort naar Arizona. Ben ook vaak aan de Westcoast geweest en ik heb familie in Florida wonen.
Leuk, ik woon er nu bijna 5 jaar (Tucson, niet Phoenix) dus eens kijken of er overeenkomsten met jouw meningen zijn
Samengevat (mijn persoonlijke mening)
Na bijna 25 jaar in MA, CO, en nu VA.
Voordelen van Arizona:
-Het klimaat is veel fijner, altijd warm weer. Lage luchtvochtigheid (beter voor mijn gezondheid, ik heb Astma en heb er in Arizona bijna nooit last van)
klopt helemaal
Klopt - zeker toen we in CO woonden.
-Salarissen zijn over het algemeen hoger
klopt
Klopt helemaal - en een lagere belastingdruk dan in Nederland. Ruwweg 80% vs. 50%.
-Mensen zijn er ontzettend vriendelijk, en heel beleefd
Klopt
Klopt, maar hangt toch ook wel van de regio af.
-Veel meer ruimte overal
klopt, zalig he !
Absoluut! In onze wijk zit er minstens 100 meter tussen alle huizen.
-Belastingen zijn veel lager
klopt, nog zaliger he
Klopt - zie boven.
-Huizen zijn daar nog betaalbaar, veel goedkoper en veel groter. En vaak ook met een enorm lap grond als tuin. Mijn schoonouders hebben grapefruit en sinaasappelbomen in hun tuin. En nog meer lekker zoet fruit en hun eigen groentes. Dat vind ik leuk
Klopt, wij wonen op 2 acres, zo'n 81 are en op maar 10 min van downtown. In Phoenix wellicht niet mogelijk maar alles is idd wat breder en groter.
Klopt helemaal, al zijn er wel dure gebieden. We wonen nu op 10 acres (4 hectare?) en hebben ons eigen bos.
-Ik voel me er vrijer en vrolijker. Minder stress
Vrijer wel, vrolijker hangt van jezelf af natuurlijk, een job kan altijd voor stress zorgen.
-Wij houden ook veel van Las Vegas, ongeveer 3,5 uur rijden. En van LA (uurtje vliegen)
Wij ook !!! Wij gaan 2x per jaar maar voor ons is het 6,5 uur rijden.
-Ik kan eindelijk echt genieten van m'n favorite sport basketball. Ik ga regelmatig kijken naar de Phoenix Suns, ook gaan we soms naar LA om de LA Lakers te zien spelen. Heerlijk
Ik ga nooit naar sportwedstrijden, ik ben en blijf een soccer fan, dus ik zit achter de laptop voetbal te kijken :lol:
Ik ga zelden naar wedstrijden, maar één van de grote verschillen is dat de supporters altijd gewoon door elkaar zitten zonder elkaar de hersens in te slaan. Hetzelfde op straat, op je werk, e.d.
-Rondleiding gehad op mijn dochters toekomstige highschool. Ziet er geweldig uit en er worden veel meer activiteiten georganiseerd dan op highschools in NL
Geen kinderen , dus geen idee maar dat hoor ik vaak van emigranten.
De vrijheid om thuis les te geven. Dat is in Nederland "volstrekt ongewenst".
-Prachtige woeste natuur
Helemaal waar
Absoluut. Nederland is daar denk ik te klein voor. Al vind ik de Nederlandse bossen en landerijen ook wel mooi.
-Mijn vrouw (die daar vandaan komt) :lol:
Geen idee, ik ken jouw vrouw niet :lol:

Nadelen:
-Soms is het té heet in AZ
Klopt ook natuurlijk, en veel mensen laten zich nog steeds vangen aan die hitte. Het hebben van een pool maakt het wat dragelijker
In het noorden van AZ is het toch minder heet?
-Harder werken, weinig vakantie dagen
Klopt helaas ook helemaal !
Hangt van je baan, bedrijf, en arbeidslengte af. Bij mijn vorige baan had ik vijf weken plus drie "persoonlijke dagen" plus 12 feestdagen. Nu weer een nieuwe baan. Begonnen met drie weken vakantie, na drie jaar krijg ik er een week bij. Daarnaast nog twee snipperdagen, persoonlijke dagen, en alle "bank holidays".
-Boodschappen zijn best wel duur
Klopt NIET !! Ik hoor dat vaak maar wij hebben dat gevoel helemaal niet. Wij hebben een SafeWay pas en daarmee krijg je grote kortingen en wij wachten ook op acties om te stocken. Zo kopen wij 4 kartons vanille cola, voor maar 10$. Dat zijn 48 blikjes voor 10$. En zo zijn er vaak deals, ook voor fruit of vlees : Buy one get one free. Dat steken we dan in de diepvries voor later in de maand.
Klopt niet, volgens mij - al hangt het wel van het gebied af. We halen vrijwel alle boodschappen bij de groothandel (Costco) en de prijzen zijn heel schappelijk. Verder nog Aldi, Lidl, Kroger (King Soopers), Publix (vrij duur), Wegmans (redelijk) om er een paar te noemen.
-De afstanden zijn inderdaad wat groter. Mijn dochter kan niet meer ff alleen op de fiets naar school zoals in NL
Klopt maar voor mij geen probleem, ik hou van autorijden.
Klopt - en dat is toch wel een probleem. In Nederland was het gemakkelijk voor scholieren om een bijbaantje te hebben. Even een kwartier tot een halfuur fietsen. Hier is dat veel moeilijker tot onmogelijk. Als de afstand al redelijk is dan heb je nog het probleem dat fietsen hier domweg levensgevaarlijk is. Gelukkig kun je een rijbewijs "even afhalen" en benzine is spotgoedkoop. Veel gebieden kennen ook geen autokeuring zoals APK dus dat scheelt ook.
-Moet nog uitzoeken hoe het in de toekomst zit met schoolkosten voor mijn kinderen, vooral op College/University
N/A
Kan heel erg meevallen en er zijn veel potjes voor, zowel via subsidies als particulier.

Wat ik overigens erg jammer vind is dat veel mensen (collega's/kennisen/vrienden/maar ook mensen online) erg negatief zijn over de USA terwijl de meesten er nooit geweest zijn. Er heerst een beeld van een "erg gevaarlijk land" waar men constant op elkaar schiet, waar iedereen overgewicht heeft, dat Amerikanen dom en luidruchtig zijn, dat Healthcare zeer slecht is en niet betaalbaar is (deels waar) en dat woningen van karton/hout zijn gemaakt en daarom zo goedkoop zijn. Complete bullshit
Elk land heeft zijn voor en nadelen. Het is gewoon anders hier ... voor mij wel beter anders :wink:

Ik kan niet wachten om er te wonen!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Big Al »

Ik heb toch nog een nadeel gevonden: in veel gebieden is breedband internet nog steeds niet beschikbaar. Dat kan nog jaren duren. Wij hobbelen bijvoorbeeld nog steeds op DSL met 3 Mbps. Dat is echter oneindig veel sneller dan de rest van onze weg (25 huizen), waar niets verkrijgbaar is. Gelukkig kunnen we sinds kort hier ook Sprint LTE (4G) krijgen. Daarmee kan ik ongeveer 15 Mbps bereiken. Sommige buren hebben die ontvangst ook, maar veel ook niet.

Wellicht zal de zwerm LEO-satellieten uitkomst bieden, maar ook dat zal op z'n minst nog een jaar duren.

Er zijn in Nederland ook nog wel landelijke gebieden waar geen breedband is, maar vergeleken met de V.S. valt dat in het niet.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Queste »

Big Al schreef:
06 jul 2019, 23:39
Er zijn in Nederland ook nog wel landelijke gebieden waar geen breedband is, maar vergeleken met de V.S. valt dat in het niet.
LOL, probeer eens landelijk Duitsland. Thuis heb ik geen bereik op m'n GSM, als m'n broker belt wordt ik daardoor gewaarschuwd met een SMS'je over een gemiste oproep en dat is dan mijn cue om terug te bellen via skype.
Internet is afgelopen april geupgrade van 1 Mbit naar 4Mbit.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Queste »

Btw, als je wilt weten waarom je internet zuigt:

I <3 Hassan
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Big Al »

Hij heeft gelijk, maar dat neemt niet weg dat het aanleggen van breedband peperduur is - ongeveer $100 per meter. Dat is slechts voor de greppels en bekabeling. In ons geval zou het $80,000 kosten om de kabel van de dichtstbijzijnde abonnee (Comcast) naar ons huis door te trekken - net iets minder dan een kilometer. We hebben dan wel buren die ook zouden kunnen profiteren of meedoen, maar er zit gemiddeld 200 meter tussen de opritten en de huizen staan 100 meter van de weg. Comcast heeft daar wel een potje voor (hoogstwaarschijnlijk publiek geld), maar dat is maximaal $1,500 per aansluiting. Voor agrarische gebieden kan dat oplopen tot $7,500 of zo, maar dat maakt op het totaalbedrag weinig uit.

We zouden in principe zelf de greppels kunnen graven (of de bestaande telefoonpalen kunnen gebruiken), maar de kabel kost ook al $10-15 per meter. Ik heb ook naar radio's gekeken, maar ook dat loopt aardig in de papieren en we hebben daar waarschijnlijk teveel bomen voor.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer