Voor- en nadelen wonen in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door tomhster »

Hockey schreef:
15 jun 2019, 07:26
tomhster schreef:
15 jun 2019, 06:39
Ik reed vanmiddag door Antimony. Het lijkt mij stug dat ze dat ook fantastisch hadden gevonden, hoewel je niks mist als je niets te vergelijken hebt natuurlijk.
En wat is er zo erg aan dan, behalve het feit dat vooral jij het vreselijk vindt?
Je hebt kennelijk wat moeite met welke kritische kanttekening op het wonen in de VS dan ook, maar voor Antimony gelden dezelfde bezwaren als een willekeurig dorp in Siberië of de uitgestorven delen van Frankrijk of Spanje. Ik zeg alleen dat (grote delen van) Nederland daarmee in vergelijking helemaal niet zo gek zijn om op te groeien (qua aanbod/bereikbaarheid van alles), maar kennelijk heb ik een taboe-onderwerp aangesneden. Nederland is k*t en de VS in alle opzichten de beste plek op aarde, weten we dat ook weer.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Dutchess »

Nou, nou, zeg, overdrijven is ook een kunst. Ik vind dat de meesten hier toch juist wel een genuanceerd antwoord geven.
tomhster schreef:
14 jun 2019, 04:56
Ik bedoelde met 99% de niet-verstedelijkte gebieden.
Als jij je voornamelijk daarop richt, dan kan ik me voorstellen dat jij daar liever niet woont. Ik zou zelf ook niet ergens in een gat willen wonen, noch in Utah, noch in Nederland (en in NL heb je ook kleine gehuchten). Andere mensen vinden dat heerlijk, zo rustig.

Maar je kan toch niet zo'n groot land als Amerika in z'n geheel (of alleen maar de niet-stedelijke gebieden waar je het over had) zo met Nederland vergelijken? Antimony (122 inwoners) met het dichtbevolkte Nederland vergelijken (ipv met dat gehucht ergens in Frankrijk) is appels en peren. Ik woon in de hoofdstad van Utah. Ik heb 3 supermarkten op loopafstand. Binnen een kwartier zit ik bij een voorstelling van ballet, opera, en symfonieorkest. Binnen een half uur zitten we bij een wedstrijd van professionele voetbal-, baseball-, ijshockey-, en basketbalteams. Wij kunnen fietsen naar een NCAA Division I American Football wedstrijd. Binnen drie kwartier zitten we op de skipiste of kunnen we buiten rotsen beklimmen. Een half uurtje naar de internationale vlieghaven. Mijn vader in de Achterhoek moet uren reizen voor dat soort zaken. Ik moet er niet aan denken om in zijn dorp op te groeien, waar de jeugd als enig vermaak de plaatselijke bar heeft. Maar zelf bezoek ik hem nu graag, om daar heerlijk door de bossen en weilanden te fietsen.

Je speculeerde dat mijn kinderen "in een redelijk geciviliseerd gebied wonen" (jouw woorden). Inderdaad, dat klopt. En een groot deel van Nederland valt ook onder die categorie. Maar ik zie veel van hun leeftijdsgenoten in onze familie- en kennissenkring in dat geciviliseerde Nederland al jaren zoeken naar betaalbare woonruimte (om maar eens een voorbeeld te noemen).

Elke plek heeft zo z'n voor en z'n tegen. En zoals anderen al hebben opgemerkt, waar je voorkeur naar uitgaat is heel persoonlijk. Er zijn echt wel onderdelen van de Nederlandse samenleving die ik mis. Maar ik denk dat ik veel dingen van ons Amerikaanse leven hier zou missen als ik weer naar NL zou terugkeren.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door hemmie »

Maar jij baseert je alleen op het kleine deel van de bevolking dat heel landelijk woont. Het grote deel van de mensen woont in de steden, of toch minstens in een wat groter provinciestadje. En dan nog is het heel persoonlijk, sommigen zullen het heerlijk vinden om in the middle of nowhere te wonen (ook kinderen), ook al kun jij je er niets bij voorstellen (ik ook niet overigens 😉).
Als je het hebt over de voor- en nadelen van wonen in de VS, dan gaat het meestal toch om potentiele immigranten. En als immigrant kies je meestal toch zelf waar je wil wonen, en vanwege werk zal dat meestal in stedelijk gebied zijn, dus dan doen de nadelen van landelijk wonen sowieso niet zo ter zake.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Dutchess »

@hemmie - precies! En veel beknopter uitgedrukt :D
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door tomhster »

Natuurlijk zijn er prima plekken om te wonen en op te groeien in de VS. Maar ik wilde enig tegengas geven aan de in mijn ogen overdreven positiviteit richting VS. Ik heb nu het argument dat je in Nederland moeilijk een huis kunt vinden een paar keer voorbij zien komen, maar in/om New York city of Silicon Valley is dat nog veel onmogelijker voor de gemiddelde werknemer. Het lijkt mij niet dat dit forum een reclamefolder voor emigratie hoeft te zijn. Je vindt wat en je laat wat. Een maatschappij bestaat verder ook uit meer dan het aantal vierkante meters van je huis. Dat mag volgens mij eerlijk benoemd worden.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door hemmie »

Volgens mij geven er genoeg mensen hier al aan dat de VS ook zeker niet perfect is.
Ik denk dat de meesten die op jouw reageerden wat vielen over jij opmerking over "99% van de US", terwijl in werkelijkheid maar een heel klein percentage van de bevolking zo landelijk woont.
Terug in Texas!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Hockey »

tomhster schreef:
15 jun 2019, 21:15
Je hebt kennelijk wat moeite met welke kritische kanttekening op het wonen in de VS dan ook,
Ik heb geen nekle probleem met kritiek op de VS, maar dan wel terechte kritiek met uitleg of onderbouwing. Ik reageer erop dat jij het over een plaatstje hebt zonder ook maar aan te geven wat er mis is. En als we gaan kijken naar jouw stelling dat het in 99% van de VS dodelijk saai moet zijn, tsja. Ten eerste klopt het percentage niet qua oppervlakte en bevolkingsaantallen. En daarna presenteer je het als feit, maar dat is het niet. Het is jouw mening. En weet je wat, die mening over een plaats met die kenmerken die deel ik. En meer mensen zullen die delen.

Mijn eerste reactie richting TS was erop gericht dat zijn vraag onzin is. Je kan niet een klein landje vergelijken met de gehele VS. Vanwege oppervlakte, vanwege bevolkingsaantallen, vanwege ander klimaat en vanwege wetgeving die deels per staat verschilt. Je kan vragen wat anders is en zelfs wat een specifiek persoon als nadeel ervaart, maar wat voor jou een nadeel is hoeft dat voor mij niet te zijn, dat is iets persoonlijks.
Voor mij zijn specifieke nadelen dat je niet even met een vriend in een kroeg afspreekt en er mist een sportverenigingscultuur. Maar, dat in de kroeg afspreken is ook weer afhankelijk van het gebied waarin je zit, zelfs in Nederland al.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Bennogr »

Oud Nederlandse wijsheid: ieder zijn meug. En Amerika moet je met heel Europa vergelijken. Allerlei gewoontes, activiteiten en smaken, Nederland is voor wat dit soort dingen betreft veel te klein.

Anders wordt dit wat het al een beetje is: een oeverloze discussie. Misschien beter om individuele ervaringen op te schrijven.

Ik heb in de Lower East Side van Manhattan gewoond (toen dat nog te betalen was), in Brooklyn, nog eens in Brooklyn, in Noord New Jersey, in Minnesota, North Carolina, weer Brooklyn en woon nu in een voorstad van Manhattan (bij White Plains). Overal waren leuke en minder leuke dingen, beter en slechter contact met plaatselijken, steden/dorpen, natuur, bereikbaarheid, een grote verzameling omstandigheden dus. En dat was maar een klein beetje Amerika.De enige echte manier om uit te vinden waar je je thuis/prettig voelt is gewoon gaan en proberen net zo lang te verhuizen totdat je je stekje vindt. Omdat het allemaal zo persoonlijk is.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Marcuscj1
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mei 2019, 23:29

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Marcuscj1 »

Ik heb in 1960 ook nog in White Plains gewoond.
De straat was Mamaroneck ave, YMCA gebouw.
Ik vond het een leuke stad
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Dude »

Opmerking moderator

Ik heb een aantal berichten en stukken uit berichten verwijderd.
Hou het netjes naar elkaar toe aub.

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Ziva »

Weet je, totdat je in beide landen voor langere tijd hebt gewoond, kun je eigenlijk niet zo goed vergelijken hoe het werkelijk is. Ik zie vaak dat mensen die ergens op vakantie gaan daardoor denken alles over een land te weten maar dat is niet helemaal terecht. Een land is gewoon heel anders als je er daadwerkelijk gaat wonen, als je dagelijks te maken hebt met de mogelijk of onmogelijkheden, overheids instanties, het weer, het verkeer, de cultuur, eten-drinken, sociale omgang etc.

Ik woon hier nu 8 jaar en ik weet nu al dat ik nooit meer naar Nederland terug wil. Betekent dit dat Amerika perfect is? Nee zeker niet, verre van zelfs. Maar het betekent wel dat Amerika voor mij mogelijkheden en voordelen heeft die ik in Nederland niet meer zie of zag. Voor mij persoonlijk is dat:

- de ruimte om me heen.. ik vergelijk Nederland vaak met een lift waar je in gaat staan en dan bovenop elkaar staan met 10 mensen en dan op het bordje kijkt en dan ziet staan "geschikt voor 20 personen" en je je afvraagt.. goh zou dat passen?
- grotere, fijnere huizen.. ik heb hier een leuk huis met fijne tuin en zwembad en zoiets had ik me in Nederland in geen 100 jaar kunnen veroorloven
- natuur... ik vind het werkelijke fantastisch om hele stukken te kunnen rijden en alleen maar bomen, natuur en dieren te zien... ik heb hier ook veel sneller een gevoel van rust als ik bijvoorbeeld een dagje ga vissen met de boot.. in Nederland voelde ik me ook als ik een dag vrij had, altijd opgejaagd.
- mensen zijn aardig en behulpzaam... vaak krijgen Amerikanen het verwijt dat ze onecht en hypocriet zijn... maar dan moet ik eerlijk zeggen dat ik dat beter vind dan eerlijk en onaardig. Natuurlijk mis ik de Nederlandse directheid weleens, absoluut, maar vaker vind ik het fijn dat mensen gewoon dingen voor zich zouden omdat je echt niet alles hoeft te zeggen.
- sociale systeem... alhoewel ik wel degelijk het Nederlandse zorgstelsel veel meer ben gaan waarderen sinds ik weg ben uit Nederland ben ik ook na verloop van tijd de nadelen gaan zien... Ik zie gezondheid in Amerika gewoon meer als een investering en dat betekent dus dat je inderdaad soms de keuze moet maken tussen het kopen van een nieuwe televisie of het laten doen van een operatie. Tja.. best lastig natuurlijk, helemaal als je gewend bent dat alles gewoon voor je geregeld wordt... maar dit heeft wel een prijs... je betaalt in Nederland veel meer belasting natuurlijk.. en eerlijk is eerlijk, alles wordt ook wel wat minder in Nederland niet... ik lees dat mensen steen en been klagen over de ouderenzorg bijvoorbeeld... dat is niet fijn...

Geen enkel land is perfect en dat is logisch maar ieder kan voor zich bepalen wat hij of zij belangrijk vind in het leven en welk land daardoor het meest geschikt is om te wonen. Ik heb geen dag spijt of heimwee gehad sinds ik in Amerika woon en dat is voor mij heel veelzeggend omdat ik dit wel verwacht had.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Wanderlust »

Ziva schreef:
21 jun 2019, 20:25
Geen enkel land is perfect en dat is logisch maar ieder kan voor zich bepalen wat hij of zij belangrijk vind in het leven en welk land daardoor het meest geschikt is om te wonen.
@Ziva wat heb je dit mooi verwoord. Dank.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Marcuscj1
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mei 2019, 23:29

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Marcuscj1 »

ik emigreerde naar Amerika in 1960, ik was 19 jaar oud.
Persoonlijk vond ik Nederland een heel onrechtvaardig land voor minderjarigen.
In 1960 was de minimum leeftijd voor het actief kiesrecht 25 jaar, in 1972 werd het verlaagd naar 18 jaar.
Het soldij van een dienstplichtig militair was een gulden per dag ( dwangarbeid )
Ook nu vind ik het jeugdloon in Nederland pure leeftijds discriminatie ( oneerlijk)
Ik ben blij dat ik niet meer in Nederland woon
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Almere vak V »

Marcuscj1 schreef:
23 jun 2019, 22:56
Ook nu vind ik het jeugdloon in Nederland pure leeftijds discriminatie ( oneerlijk)
Jip, dat is inderdaad een dingetje. Toen vrienden van ons uit Oregon hoorde dat onze dochter van 14 voor €2,93 in het uur werkte bij de plaatselijke snackbar vielen ze nog net niet van hun stoel...
Gast

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Gast »

En op je 16e ben je te oud om vakken te vullen bij de appie, zoals kennissen in onze omgeving te horen kregen toen hun 17 jarige dochter na 2 jaar naar beider tevredenheid gewerkt te hebben, ontslagen werd bij de lokale appie.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Almere vak V »

Jup!! Te gek voor woorden. En maar klagen we kunnen geen goed personeel aankomen. Hoe zou dat toch komen?

Diezelfde vrienden fokken Labradoodles. Mijn dochter vindt niks leuker dan daar mee helpen. Puppies voeren, wegen, wassen, drogen en er mee spelen. Daar krijgt ze $11 per uur voor. Minimum wage noemen ze dat in Oregon... :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Big Al »

tomhster schreef:
15 jun 2019, 01:26
Ik vind de US een leuk land hoor, maar je kunt het ook iets te rooskleurig voorspiegelen. Waar ik momenteel ben is 3,5 uur rijden naar de dichtstbijzijnde NHL of NBA-teams en minstens 5 uur enkele reis naar MLB of NFL. Een concert bezoeken kun je ook wel vergeten zonder er een overnachting bij in te calculeren. In Nederland heb je binnen elke 30 kilometer wel een betaald voetbalclub zitten, een concert of theater kun je prima bezoeken nadat je die dag gewoon gewerkt hebt, enzovoort enzovoort. Bovendien zijn de prijzen voor entertainment in Nederland een stuk schappelijker. Hier wordt je doodgegooid met 10 varianten van golden circle-arrangementen die alleen maar prijsopdrijvend werken. De VS is, denk ik, vooral leuk als je redelijk veel geld hebt. Dat een lerares en politieman die samen 100k verdienen nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden omdat de toevallig in de buurt van Silicon Valley wonen vind ik vrij triest. Ik weet niet of jullie van de week Jon Stewart hebben gezien in het congres, maar als dit typeert hoe je als maatschappij omgaat met je hulpverleners van 9/11, dan is dat voor mij denk ik niet het beloofde land. Nederland is absoluut niet het paradijs, maar in een aantal opzichten naar mijn mening wel een stukje beschaafder.
"waar ik momenteel ben" - waar is dat? De vergelijking is een beetje scheef en klinkt meer als een vergelijking van bijvoorbeeld Rhode Island vs. Europa.

Na meer dan tien jaar in Colorado te hebben gewoond zitten we nu in Virginia - mede omdat Colorado op het gebied van cultuur niet zoveel te bieden had.

Die politieman die met $100k niet kan rondkomen is natuurlijk ook niet te vergelijken met Nederland, of met de rest van de V.S.

En die situatie met de hulpverleners van 9/11 is inderdaad ontoelaatbaar, maar Nederland heeft vergelijkbare problemen (Chrome 6...) In Nederland zijn hulpverleners hun leven bijna niet meer zeker en dat op elke willekeurige dag. Over Oud en Nieuw hebben we het maar helemaal niet. En waar is toch dat filmrolletje met foto's van Srebrenica?

Beschaafder - wellicht kun je een definitie geven van wat beschaafd is en wat niet. Al is het wel zo dat de meeste mensen hier niet met mes en vork eten... :lol:
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door tomhster »

Misschien kun je beschaafdheid aflezen aan het aantal zwervers. In de gemiddelde Nederlandse binnenstad moet je tegenwoordig echt je best doen om die te vinden, terwijl je daar in de VS je nek over breekt. Maar mijn ervaring in dit topic is dat enkele kritische noot richting VS nogal persoonlijk wordt opgevat.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door mtl »

In Nederland valt het wel mee. Alhoewel je in treinen zakdoekjes-leggers hebt. Maar als je bijvoorbeeld in Britse, Duitse en Franse binnensteden kijkt dan zie je ook nogal wat zwervers en bedelaars.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Almere vak V »

tomhster schreef:
27 jun 2019, 11:38
Maar mijn ervaring in dit topic is dat enkele kritische noot richting VS nogal persoonlijk wordt opgevat.
Nee, dat zie je verkeerd. Jij dropt hier een stelling. Denkt vervolgens dan dat iedereen het daar mee eens is. En als je tegengas krijgt dan voel je jezelf persoonlijk aangevallen. Of roep je dat iedereen Amerika verdedigd.

Neem de stelling die je hierboven weer even snel dropt. Ik denk dan wanneer ben je voor het laatst in Amsterdam, Utrecht of Rotterdam geweest?? Kom je wel eens achter Amsterdam Centraal?? Of in Utrecht onder Hoog Catherijne?? En dan hebben we het in Amerikaans opzicht uit een paar groot uitgevallen dorpjes. Dan hebben we het niet over steden waar miljoenen en miljoenen mensen wonen.

Maar voordat ik wat roep ga ik zoeken op internet of ik hier wat over gevonden kan krijgen. En die cijfers blijken er gewoon te zijn. Je verwacht het niet...
Als je het aantal daklozen afzet tegen het aantal inwoners blijkt in Nederland 0,18% van de bevolking dakloos te zijn. Doe je hetzelfde in Amerika. Dan blijkt 0,17% dakloos te zijn. Dus de stelling die je hier dropt klopt niet. En dan nog ben ik heel aardig voor je geweest want volgens het Trimbos instituut schommelt het aantal tussen de 30.000 en 70.000. Ik ben maar even uitgegaan van het laagste getal.

Ik kan het nog vervelender maken voor je door California eruit te halen. Een kwart van alle daklozen verblijft namelijk daar. Daar worden ze namelijk naartoe gestuurd door andere steden en staten. Daar is het namelijk veel beter weer. Krijgen ze gratis een ticket. Maar nooit meer terugkomen, okay??

Maar goed andersom werkt denk ik nog beter. Ik denk dat je Nederland en Amerika niet met elkaar moet vergelijken. Ik denk dat je Amerika met Europa zou moeten vergelijken. Dan wordt het helemaal een pijnlijk verhaal. Want volgens die cijfers blijkt 0,55% van de inwoners van Europa dakloos te zijn.

Dus zeg jij het maar. Ben ik nu Amerika aan het verdedigen?? Of kom jij hier gewoon met een BS-verhaal??
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer