Quora: How bad is it to live in the Netherlands?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Family5
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Quora: How bad is it to live in the Netherlands?

Bericht door Family5 » 16 dec 2018, 13:12

Op Quora stond onlangs een oproep voor buitenlanders om hun ervaringen te delen over wonen en werken in Nederland:
How bad is it to live in the Netherlands?

Een Amerikaanse astronoom die drie jaar geleden voor zijn werk met zijn gezin naar Amsterdam verhuisde, schreef een uitgebreide reactie die ik graag hier wil delen: https://qr.ae/TUtWFb

Vrijwel alles komt aan bod: de Nederlandse vrije levensstijl, fietsgedrag, uiterlijk, (gebrek aan) politieke en religieuze correctheid, belastingstelsel, volksverzekeringen, vakbonden, een veilige, overzichtelijke, geordende en opgeruimde woonomgeving en kleine ergernissen zoals te kleine drankjes, nummertjes trekken voor een wachtrij en de eeuwige zoektocht naar een vrije parkeerplaats.

In vergelijking met Amerika is hij, met zijn gezinsleden, inmiddels op een punt gekomen dat hij niet meer terug wil naar de USA. How about that?! Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. :P

Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Re: Quora: How bad is it to live in the Netherlands?

Bericht door Harry » 16 dec 2018, 15:49

Erg leuk om te lezen, dit is wel de ervaring van een zeer liberale Amerikaan. Ik denk dat de godsdienstige, oer conservatieve Amerikaan een wat andere ervaring had gehad. :D

NaMiSe
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door NaMiSe » 16 dec 2018, 18:03

Erg leuk en heel herkenbaar! Maar inderdaad.....een liberale Amerikaan....
Afbeelding

GJ
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door GJ » 16 dec 2018, 20:18

Perceived Pro - Dutch people are very tall and beautiful. Truth - 100% true. Holy crap, I have never seen so many super-model-looking people running around. Men and women. Insane. A 5 here is a 9+ in the US. Wow.
Waar woont die man? Niet hier in de buurt, denk,ik :lol:

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey » 16 dec 2018, 21:28

Een liberale Amerikaan. Mijn reedt. Ik ken zat republikeinse stemmers die zichzelf conservatief noemen en net zo'n stuk zouden pennen.

meyem
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door meyem » 17 dec 2018, 12:27

Geestig!
Maar wat die fietsers betreft; alleen in NYC werd mij dit toegewenst: 'Run the lady over!!'
(ik reed, zoals dat een NL-er betaamt, door rood, kon nog makkelijk, vond ik :mrgreen: )
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast

roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door roelb » 17 dec 2018, 12:53

Er is ook nogal een verschil of je ergens in Amsterdam woont, of ergens anders in Nederland. Zowel qua mentaliteit, als bijvoorbeeld zo'n dingetje met fietsers. Voor veel buitenlanders is Amsterdam, helaas onterecht, equivalent aan Nederland in alle opzichten. Dit verhaal lezende vermoed ik dat de schrijver in (de omgeving van) Amsterdam woonde.

Overigens staan er ook onjuistheden in het verhaal. Ik ken bijvoorbeeld geen enkele IKEA in Nederland waar je niet gewoon gratis kunt parkeren, en IKEA accepteert ook alle credit cards, en dat doen ze al vele jaren.

Galapogos
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door Galapogos » 22 dec 2018, 12:14

Ik weet niet wat je definitie van ‘vele jaren’ is, maar ik heb wat jaren terug nog meegemaakt dat ik bij de Ikea-vestiging in Duiven niet kon betalen met MasterCard. Als ik het me goed herinner werd alleen Visa geaccepteerd. Ik denk dat dat rond 2010 was.

chippie777
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door chippie777 » 23 dec 2018, 08:39

Leuk om te lezen. De schrijver woonde wel in Amsterdam, las ik onder het stukje. En inderdaad het stuk over IKEA begrijp ik ook niet, want ik heb ook nog nooit betaald voor het parkeren bij IKEA en volgens mij is het al jaren mogelijk om met een VISA in IKEA te betalen. Maar het stuk is wel gewoon leuk om te lezen. Het is herkenbaar en omdat je zelf hier al heel je leven woont vind je bepaalde zaken gewoon of juist niet en is het leuk om het eens te lezen door de ogen van (in dit geval) een Amerikaan.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com

boonens
Amerikakenner

Bericht door boonens » 23 dec 2018, 12:26

Sowieso is het stukje over IKEA vs creditcard niet het sterkste deel van zijn verhaal. Voor expats lijkt het mij zeer gebruikelijk dat je al snel een NL bankrekening opent en daarmee een debitcard verkrijgt. Blijft over een groep toeristen uit landen waar de creditcard en niet een debitcard de standaard is. Op de meest logische plaatsen waar zij komen kun je gewoon terecht met je creditcard (hotels, autoverhuur, restaurants in grote steden, fastfood-ketens, de bekende musea, de meeste supermarkten/AH to Go etc.). En al zou je bij IKEA niet kunnen betalen met een creditcard, hoeveel van deze toeristen tref je daar bij de kassa?
2008 (NYC) - 2013 (CA/NV/UT/AZ) - 2014 (FL) - 2015 (WA/ID/WY/UT) - 2017 (MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA)
2018 (WA) - 2018 (CA/UT/NV) - 2019 (FL) - 2019 (IL/IN/OH) - 2019 (CO/SD/WY/NM) - 2020 (TX) - 2020 (HI)

Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek » 24 dec 2018, 00:58

Ik vermoed dat het IKEA voorbeeld slecht gekozen is, maar als ik in Nederland op bezoek ben loop ik ook vaak tegen "NEE" aan als ik in een winkel probeer te betalen met mijn Visa card. Mastercard zijn ze iets meer vergevingsgezind, maar die heb ik niet (meer). Ik loste het vroeger op door meer cash op te nemen bij de flappentap, maar inderdaad is men op sommige plekken daar ook niet meer blij mee, zoals bij de benzinepomp. "Kunt U niet uw pinpas gebruiken?" Ik: "Die heb ik niet." Antwoord: "Jezus wat een fossiel..."

nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord » 24 dec 2018, 22:08

Ik zie je gezicht erbij, fossiel :lol: :lol:

knaapje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door knaapje » 24 dec 2018, 22:20

Vreemd...……...
van de site van Shell:
………..3. Welke betaalkaarten kan ik gebruiken?
Alle Shell kaarten, NHF kaarten, gewone bankkaarten, buitenlandse bankkaarten met Maestro en de creditkaarten Visa & Mastercard...………………………..

https://www.shell.nl/consumenten/shell-express/faq.html

en op een andere site:
.......Vooruitstrevend. Zo mag je Shell beslist noemen sinds de creditcard van American Express er gebruikt kan worden. Want betalen met American Express bij Shell kan gewoon. ..................

en van de site van een willekeurig Shell station:

Betalingsmogelijkheden
Diners club
American Express
Visa
MasterCard
Pin
Contant
Contactloos betalen

roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door roelb » 28 dec 2018, 12:00

Men "vergeet" Amex nog wel eens te noemen. Er is geen bemand benzinestation in Nederland waar je niet met een Amex kunt betalen en dat was 15 jaar geleden ook al zo. Visa en Mastercard worden, sinds de invoering van SEPA, op steeds meer plekken regulier geaccepteerd. Maar ook kun je heel vaak gewoon met Amex betalen, ondanks dat er geen logo oid op de betaalautomaat zit. Altijd proberen is mijn motto.

Overigens liep ik afgelopen weekend tegen een interessante weigering aan: mijn ING Meastro pas, zowel NFC op de telefoon, NFC met een fysieke pas als chip met de fysieke pas werden geweigerd in een Delhaize in Brussel. De foutmelding was in alle gevallen "Sans label / no label". Heel bijzonder... Maar mijn Amex werkte wel gewoon. Weer wat geleerd: Delhaize accepteert gewoon Amex. Nu AH in Nederland nog, zelfde bedrijf immers.

Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V » 21 jan 2019, 12:09

Wat zal ik zeggen, geinig om te lezen...

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is op welke plek je woont. Of dat nu in Nederland is, of in Amerika. Er zijn in Nederland meer dan genoeg plekken waar ik nog niet eens dood gevonden wil worden. Maar die heb ik in Amerika ook meer dan genoeg. Er zijn in Nederland fantastische plekken om te wonen. Maar daar ken ik er in Amerika ook wel een paar van.

Je kan het verhaal ook omdraaien. Ik vind het parkeren in Amerika fantastisch. Zeker in de grote stad is het een stuk goedkoper dan hier. Ze rijden er niet als idioten. Je kan overal met je creditcard betalen. In Amerika weten ze nog echt wat service is, daar hebben wij hier totaal geen kaas van gegeten. Mag je je kop boven het maaiveld uitsteken. Hebben ze een fantastische sportcultuur. Weinig bemoeienis van de overheid. Enz, enz, enz...

Gezien mijn werk zou het me dondershandig uitkomen om er te wonen. Zou me ook meteen een paar 1.000 uur per jaar vliegen schelen. Gezien onze oudste, inmiddels 18+ gehandicapte dochter geen goed idee. Desalniettemin, blijf ik/blijven wij er graag komen.

Maar ga ik zo toch is kijken of ik een vliegtuig gevonden kan krijgen om richting huis te komen. Kansas in deze tijd van het jaar is niet echt heel warm zullen we maar zeggen...

Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva » 25 jan 2019, 23:15

Het hangt er maar helemaal vanaf wat je belangrijk vindt in het leven. Ik zie positieve dingen in beide landen maar weer nu, na 8 jaar Amerika, dat ik nooit meer terug wil naar Nederland.

Voor mij zijn de grootste dingen de natuur om me heen, de betaalbaarheid van de huizen, de vriendelijkheid en behulpzaamheid van mensen en nog veel meer dingen. Maar geen enkel land is perfect :)

chippie777
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door chippie777 » 08 jun 2019, 08:08

Van de week (6 jun) een leuke docu gezien van Michael Moore op NPO 3: Where to invade next? Gaat over de sociale en economische verschillen tussen europeese landen en Amerika. Nederland kwam er weliswaar niet in voor maar het gaf een leuke/schokkende kijk op de verschillen. Wie weet is deze docu nog ergens terug te zien. Uiteraard is de docu gekleurd en hier en daar aangedikt maar het laat de verschillen goed zien.

boonens
Amerikakenner

Bericht door boonens » 08 jun 2019, 18:24

Het mooie van dit forum is dat wij voor die verschillen geen extreem linkse filmmaker nodig hebben, maar dat gewoon kunnen lezen in de veel minder politiek-gekleurde topics van Nederlanders en Belgen die de overstap gemaakt hebben. :thumbup:
2008 (NYC) - 2013 (CA/NV/UT/AZ) - 2014 (FL) - 2015 (WA/ID/WY/UT) - 2017 (MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA)
2018 (WA) - 2018 (CA/UT/NV) - 2019 (FL) - 2019 (IL/IN/OH) - 2019 (CO/SD/WY/NM) - 2020 (TX) - 2020 (HI)

dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston » 08 jun 2019, 19:07

Nog even over credit cards. Nog niet zo heel lang geleden kon ik niet met een credit card een kaartje op een NS station kopen, volgens mij was dat in 2014 of 15? En daarna nog heel lang niet online. PITA wanneer ik op schiphol moe aankwam vliegen en dan nog uitzoeken waar en hoe een treinkaartje te kopen. Maar gelukkig kan ik die nu van te voren kopen en meenemen. En afgelopen jaar accepteerde Wildlands Zoo Emmen nog steeds geen enkele credit card. Er werd ons zelfs verteld door de kassiere dat er binnen wel een pinautomaat is maar daar mochten we niet even naar toe om geld te pinnen voor een entreekaartje. We moesten maar buiten het park op zoek naar een automaat. Toen miste ik de amerikaanse klantenservice.

Ik denk er precies zo over als Ziva.

chippie777
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door chippie777 » 08 jun 2019, 19:19

boonens schreef:
08 jun 2019, 18:24
Het mooie van dit forum is dat wij voor die verschillen geen extreem linkse filmmaker nodig hebben, maar dat gewoon kunnen lezen in de veel minder politiek-gekleurde topics van Nederlanders en Belgen die de overstap gemaakt hebben. :thumbup:
Uiteraard, je moet naar dit soort docu’s kijken met in het achterhoofd dat het altijd een gekleurd beeld is. Maar dat zijn de meningen hier ook. Ik vond het een leuke docu met herkenbare zaken maar ook erg overtrokken bij de pluspunten van de diverse landen.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer