Diverse vragen, ivm zaken doen in Amerika
Geplaatst: 04 nov 2018, 14:24
Hallo,
Ik wil als zelfstandig ondernemer de overstap maken naar zaken doen op Amerikaans grondgebied, maar wil als bedrijf wel gewoon gevestigd blijven in Nederland.
Ik zal even kort uitleggen wat ik doe; ik organiseer evenementen binnen de entertainment scene, wat dus valt onder de noemer 'service' en niet als product gezien mag worden.
Omdat er hier binnen Europa maar een geringe markt voor is, en binnen Nederland sowieso niet, wil ik de overstap maken en mijn evenement lanceren op Amerikaans grondgebied.
Het zal dan zo zijn dat ik de organisatie van het evenement gewoon vanuit Nederland zal blijven doen, en alleen op het moment van het evenement zelf, in Amerika aanwezig ben.
(kom na het evenement dus ook weer vrij direct naar Nederland, wordt misschien een korte vakantie van 2 weken als ik daar dan toch ben)
Ik heb voldoende marktonderzoek gedaan, en weet vanwege de vele aanvragen die ik krijg dat er in Amerika genoeg vraag naar is.
Echter, zaken doen buiten Nederland vereist natuurlijk een andere aanpak als hier in Nederland, zowel belastingtechnisch, als qua wetgeving.
-------
Nu zit ik nog met enkele vragen, en hoop dat jullie me hier verder kunnen helpen.
• Papier technisch, welke papieren dien ik in orde te hebben, en welke instanties moet ik hiervoor benaderen?
• Hoe zit het met verzekeringen, aansprakelijkheid en dergelijke... ik weet dat ze hier in Amerika wat strenger op letten en ze je helemaal tot op het bot uitkleden als ze je juridisch ergens op kunnen pakken.
Bij welke instanties kan ik hiervoor het beste aankloppen?
• Als ik in Amerika btw afdraag, hoef ik dat in Nederland toch niet nog eens te doen?
(in Nederland hoef ik toch alleen omzetbelasting af te dragen)
• Wat is belastingtechnisch het voordeligst, het geld daar op een rekening zetten of gewoon hier in Nederland?
• Stel dat ik besluit in Amerika een rekening te openen, en het geld dus daar laat staan... draag ik dan mijn omzetbelasting af aan de Amerikaanse belastingdienst (IRS), en hoef ik dat vervolgens niet nog eens te doen bij de Nederlandse belastingdienst ondanks dat ik wel gewoon hier gevestigd ben?
Kortom, hoe voorkom ik het dubbel betalen van belasting?
Alvast bedankt voor eventuele hulp...
Ik wil als zelfstandig ondernemer de overstap maken naar zaken doen op Amerikaans grondgebied, maar wil als bedrijf wel gewoon gevestigd blijven in Nederland.
Ik zal even kort uitleggen wat ik doe; ik organiseer evenementen binnen de entertainment scene, wat dus valt onder de noemer 'service' en niet als product gezien mag worden.
Omdat er hier binnen Europa maar een geringe markt voor is, en binnen Nederland sowieso niet, wil ik de overstap maken en mijn evenement lanceren op Amerikaans grondgebied.
Het zal dan zo zijn dat ik de organisatie van het evenement gewoon vanuit Nederland zal blijven doen, en alleen op het moment van het evenement zelf, in Amerika aanwezig ben.
(kom na het evenement dus ook weer vrij direct naar Nederland, wordt misschien een korte vakantie van 2 weken als ik daar dan toch ben)
Ik heb voldoende marktonderzoek gedaan, en weet vanwege de vele aanvragen die ik krijg dat er in Amerika genoeg vraag naar is.
Echter, zaken doen buiten Nederland vereist natuurlijk een andere aanpak als hier in Nederland, zowel belastingtechnisch, als qua wetgeving.
-------
Nu zit ik nog met enkele vragen, en hoop dat jullie me hier verder kunnen helpen.
• Papier technisch, welke papieren dien ik in orde te hebben, en welke instanties moet ik hiervoor benaderen?
• Hoe zit het met verzekeringen, aansprakelijkheid en dergelijke... ik weet dat ze hier in Amerika wat strenger op letten en ze je helemaal tot op het bot uitkleden als ze je juridisch ergens op kunnen pakken.
Bij welke instanties kan ik hiervoor het beste aankloppen?
• Als ik in Amerika btw afdraag, hoef ik dat in Nederland toch niet nog eens te doen?
(in Nederland hoef ik toch alleen omzetbelasting af te dragen)
• Wat is belastingtechnisch het voordeligst, het geld daar op een rekening zetten of gewoon hier in Nederland?
• Stel dat ik besluit in Amerika een rekening te openen, en het geld dus daar laat staan... draag ik dan mijn omzetbelasting af aan de Amerikaanse belastingdienst (IRS), en hoef ik dat vervolgens niet nog eens te doen bij de Nederlandse belastingdienst ondanks dat ik wel gewoon hier gevestigd ben?
Kortom, hoe voorkom ik het dubbel betalen van belasting?
Alvast bedankt voor eventuele hulp...