Diverse vragen, ivm zaken doen in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Genesis
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2018, 13:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Diverse vragen, ivm zaken doen in Amerika

Bericht door Genesis »

Hallo,

Ik wil als zelfstandig ondernemer de overstap maken naar zaken doen op Amerikaans grondgebied, maar wil als bedrijf wel gewoon gevestigd blijven in Nederland.

Ik zal even kort uitleggen wat ik doe; ik organiseer evenementen binnen de entertainment scene, wat dus valt onder de noemer 'service' en niet als product gezien mag worden.
Omdat er hier binnen Europa maar een geringe markt voor is, en binnen Nederland sowieso niet, wil ik de overstap maken en mijn evenement lanceren op Amerikaans grondgebied.
Het zal dan zo zijn dat ik de organisatie van het evenement gewoon vanuit Nederland zal blijven doen, en alleen op het moment van het evenement zelf, in Amerika aanwezig ben.
(kom na het evenement dus ook weer vrij direct naar Nederland, wordt misschien een korte vakantie van 2 weken als ik daar dan toch ben)

Ik heb voldoende marktonderzoek gedaan, en weet vanwege de vele aanvragen die ik krijg dat er in Amerika genoeg vraag naar is.
Echter, zaken doen buiten Nederland vereist natuurlijk een andere aanpak als hier in Nederland, zowel belastingtechnisch, als qua wetgeving.
-------
Nu zit ik nog met enkele vragen, en hoop dat jullie me hier verder kunnen helpen.

• Papier technisch, welke papieren dien ik in orde te hebben, en welke instanties moet ik hiervoor benaderen?
• Hoe zit het met verzekeringen, aansprakelijkheid en dergelijke... ik weet dat ze hier in Amerika wat strenger op letten en ze je helemaal tot op het bot uitkleden als ze je juridisch ergens op kunnen pakken.
Bij welke instanties kan ik hiervoor het beste aankloppen?
• Als ik in Amerika btw afdraag, hoef ik dat in Nederland toch niet nog eens te doen?
(in Nederland hoef ik toch alleen omzetbelasting af te dragen)
• Wat is belastingtechnisch het voordeligst, het geld daar op een rekening zetten of gewoon hier in Nederland?
• Stel dat ik besluit in Amerika een rekening te openen, en het geld dus daar laat staan... draag ik dan mijn omzetbelasting af aan de Amerikaanse belastingdienst (IRS), en hoef ik dat vervolgens niet nog eens te doen bij de Nederlandse belastingdienst ondanks dat ik wel gewoon hier gevestigd ben?
Kortom, hoe voorkom ik het dubbel betalen van belasting?


Alvast bedankt voor eventuele hulp...
Laatst gewijzigd door Genesis op 04 nov 2018, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Diverse vragen, ivm zaken doen in Amerika

Bericht door mtl »

Ik denk dat je die vragen beter stelt aan een advocaat die hierin gespecialiseerd is.
Gast

Re: Diverse vragen, ivm zaken doen in Amerika

Bericht door Gast »

Inderdaad, schakel een advocaat oid in. Ik zou voor dit soort belangrijke zaken nooit vertrouwen op de (goedbedoelde) ‘kennis’ van andere forumleden.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Diverse vragen, ivm zaken doen in Amerika

Bericht door mtl »

Genesis schreef: ik organiseer evenementen binnen de entertainment scene
Wat moeten we hieronder precies verstaan? Concerten? Dansfeesten?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Diverse vragen, ivm zaken doen in Amerika

Bericht door Marcopstal »

Ik denk dat de vragen inzake het betalen van belastingen nog de minste problemen zijn. Je kan niet zomaar iets gaan aanbieden in de VS, als je daar dan ook nog eens zelf gaat gaan opduiken dan ben je daar aan het "werken" en dat gaat heus niet zomaar.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Rudolfje
Amerikafan
Berichten: 399
Lid geworden op: 01 apr 2009, 19:40
Locatie: Roswell, GA

Re: Diverse vragen, ivm zaken doen in Amerika

Bericht door Rudolfje »

Een bedrijf als Ernst & Young kan je helpen met belasting technische vragen en mogelijk ook Dutch American Chamber of Commerce. Weet niet of er nog een organisatie is gelieerd aan Ministerie van Economische zaken die je kan helpen voor juridisch advies, vroeger was er zo'n club Economische Voorlichtings Dienst (EVD).
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Diverse vragen, ivm zaken doen in Amerika

Bericht door roelb »

Marcopstal schreef:Ik denk dat de vragen inzake het betalen van belastingen nog de minste problemen zijn. Je kan niet zomaar iets gaan aanbieden in de VS, als je daar dan ook nog eens zelf gaat gaan opduiken dan ben je daar aan het "werken" en dat gaat heus niet zomaar.
^ Dit ^ inderdaad. Ik ben bang dat je al snel de route op zult moeten van een Amerikaanse dochteronderneming oprichten. Als je daar zelf ook ter plaatse werk voor wilt verrichten dan heb je sowieso een visum nodig, ik vermoed uit de E categorie. Dit valt iig niet onder de zaken die onder het VWP of een B1 visum mogelijk zijn. En een E-x visum betekent dat je een aanzienlijk financiele investering zult moeten doen in die (al dan niet nieuwe) US dochteronderneming. Of dat realistisch is hangt of staat met de hoeveelheid vrij investbaar vermogen je ter beschikking hebt. Is dat een paar ton? Dan is het plan zeker realistisch. Heb je dat niet, dan vermoed ik dat het via de reguliere route onhaalbaar is. Je bent helaas net te laat om met de DV lottery mee te doen, dat is natuurlijk ook altijd nog een optie.

Nog een andere optie is om alles uit te besteden aan een bestaand amerikaans bedrijf, en er puur tussen te gaan zitten met kickback of op een andere manier ergens marge te genereren.
Gebruikersavatar
6foot6
Amerika-expert
Berichten: 2151
Lid geworden op: 27 apr 2006, 08:50

Re: Diverse vragen, ivm zaken doen in Amerika

Bericht door 6foot6 »

Om zaken te doen heb je alleen klanten nodig en een product of dienst die aan de wettelijke voorschriften daar voldoet
Natuurlijk is een verzekering noodzakelijk maar Amerikaanse claims op personen en bedrijven in Nederland moeten altijd door een Nederlands rechter bekrachtigd worden.
Amerka kent geen BTW , de salestax wordt door de staat en/of county geheven,er zijn ook staten waar geen salestax geheven wordt.
Omzetbelasting is een oude term en bestaat feitelijk niet meer, de BTW is een vervanging.
Goederen en diensten die worden ge-exporteerd zijn vrijgesteld van BTW, binnen de Europese gemeenschap wordt er dan BTW geheven in het land van bestemming.
Buiten Europa is dat per land verschillend,het is soms moeilijk te bewijzen dat een dienst is ge-exporteerd.
Als er alleen een Nederlsndse firma is maakt het niet uit waar het geld staat of verdient wordt, je betaald hier (nikomstenbelasting dan wel vernootschaps) ook over inkomsten uit export.
Ivm schadeclaims kan het beter in Nederland zijn
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Genesis
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2018, 13:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Diverse vragen, ivm zaken doen in Amerika

Bericht door Genesis »

Ik heb inmiddels contact gehad met de Dutch American Chamber of Commerce, en heb van hen de volgende antwoorden gekregen;

• Papier technisch, welke papieren dien ik in orde te hebben, en welke instanties moet ik hiervoor benaderen?
• Hoe zit het met verzekeringen, aansprakelijkheid en dergelijke... ik weet dat ze daar in Amerika wat strenger op letten en ze je helemaal tot op het bot uitkleden als ze je juridisch ergens op kunnen pakken.
Bij welke instanties kan ik hiervoor het beste aankloppen?
Aansprakelijkheidsverzekering is nodig, AON en Marsh hebben ook locaties in NL. Huidige verzekeringsmaatschappij kan je wellicht ook helpen aan een US/Worldwide polis.
• Zijn er speciale vergunningen nodig om daar überhaupt te mogen werken, al is het (in mijn geval) maar voor een paar dagen?
Afhankelijk van hoe lang je in de US bent, kun je wellicht gebruik maken van het VISA Waiver Program (een nieuwe ESTA is online aan te vragen).
• Is een Nederlandse kvk inschrijving voldoende, of dien ik me ook te melden bij de Amerikaanse chamber of commerce?
Geen Amerikaanse onderneming nodig, echter wèl een Amerikaans BTW nummer, ook wel Employer ID Number genoemd (http://www.irs.gov), anders houden ze 30% in op wat ze je betalen.

Afhankelijk van je toekomstvisie, wellicht interessant om een extra kantoor te openen in de US.
Dat komt richting Amerikaanse zakenpartners net iets beter over, het geeft een betere status.
(logisch, wij geven hier in Nederland ook de voorkeur aan zaken doen met Nederlandse bedrijven)


---
Jammer dat de Dutch American Chamber of Commerce me alleen verder wil helpen als ik eerst lidmaatschap betaal (a 500 euro per jaar).
Dus dat gaat hem al niet worden helaas... misschien in de toekomst ooit als ik geld teveel heb.

De RVO heb ik afgelopen woensdag ook benaderd, maar daar heb ik nog geen antwoord van, dus dat is nog even afwachten.

- Met de antwoorden die ik al heb, lijkt de papierwinkel me allemaal relatief mee te vallen... ik kan me dus niet voorstellen dat dit alles is.
Ondanks dat ik in mijn vakgebied niks te maken heb met import/export, wat natuurlijk wel degelijk scheelt.
Ik mis vast nog ergens iets, maar wat?

Overige bronnen van mogelijk advies zijn; NL KvK, Belastingdienst, en als laatste een advocaat.
Momenteel is het even afwachten wat de RVO zegt, alvorens ik andere bronnen ga benaderen (stel dat ze net als de Dutch American KvK ook het principe hanteren van een paar antwoorden en dan betalen... dan zou het zonde zijn als ik alle bronnen al heb benaderd heb en wellicht nog niet alles beantwoord heb).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer