Geologie: Vulkanisme in het kleine rondje

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Geologie: Vulkanisme in het kleine rondje

Bericht door Allard »

N.B. Dit is een tweede bijdrage bedoelt voor forumbezoekers met een bredere belangstelling voor geologie. Ik ben amateur maar desondanks heb ik er mijn best op gedaan :) Kritiek of andere opmerkingen zeer welkom.

Een treffende titel verzinnen is best wel lastig. Met het kleine rondje bedoel ik het gebied dat door de meeste west-USA reizigers wordt bezocht. Grofweg de driehoek LA-SF-Moab.

Persoonlijk vind ik vulkanisme een spectaculair en aantrekkelijk verschijnsel. Met als kers op de taart actieve vulkanen die je kan bekijken zonder een evident gevaar te lopen er door verzwolgen te worden. Het moet verder maar in een reis passen. Mijn mooiste belevenis was de Etna op Sicilië bij haar eruptie voorjaar 1992. Een tweede was een flinke knal van de Semeru tijdens de zonsopgang in het Bromo-Tenger NP in Oost Java.

Hoewel het er binnen het genoemde rondje letterlijk en figuurlijk barst van vulkanisme zijn echt spectaculaire erupties op dit moment niet gaande. Misschien is dat maar beter zo. We zullen het moeten doen met "randverschijnselen" zoals hete dampende bronnen, kokende modderpoelen, fumarolen en kleurrijke afzettingen van zwavel en andere mineralen. Lassen Volcanic NP:

Afbeelding
Bumpass Hell in Lassen Volcanic NP. September 1993.

Hoewel Lassen al iets te noordelijk zal liggen voor wat betreft een efficiënte indeling van het kleine rondje is het toch de moeite waard voor reizigers die graag wat "levende" vulkanische verschijnselen willen zien en al redelijk zeker weten dat een park als Yellowstone er nooit in zal zitten.