Voor aspirant au pairs

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Voor aspirant au pairs

Bericht door Bennogr »

Lees dit en huiver. Speciale afdeling van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken dat toezicht moet houden op au pairs in de VS, houdt geen toezicht:

http://prospect.org/article/big-busines ... g-au-pairs
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Voor aspirant au pairs

Bericht door Marielleh »

Als oud au pair heb ik dit artikel met gemengde gevoelens gelezen.
Het is ondertussn 17 jaar geleden dat ik au pair was maar een snelle blik op de site van de Nederlandse organisatie waarmee ik ging leert me dat de structuur die zij bieden weinig veranderd is.

Laat ik beginnen met zeggen dat ik het bijna mooiste en vooral meest leerzame jaar van mijn leven gehad heb. Beschermd opgevoed in Nederland ging ik volledig zelfstandig de wereld in. Dat mijn jaar een succes was heeft, wat mij aangaat een aantal belangrijke factoren gehad waarbij vanzelfsprekend het gezin waar ik in kwam het belangrijkste was. Ik heb hard gewerkt (ja soms wel eens een uurtje extra) maar ben altijd eerlijk behandeld, er werd rekening met me gehouden en ik werd echt opgenomen in het gezin. Iets anders wat voor mij echt een belangrijke factor was, was dat ik me in de eerste week realiseerde dat het gezin waarin ik terecht kwam heel anders was dan ik gewend was. Ik sprak met mezelf af dat ik echt mee moest met hun leven en me niet moest ergeren aan hoe dingen waren of gingen. Concreet; ik kwam uit een zeer gestructureerd en georganiseerd thuis en de familie die ik trof was meer van last minute, met de dag en ter plekke organiseren en bedenken. Vond ik nog steeds soms moeilijk en lastig, maar heb getracht hieraan zo weinig mogelijk energie te besteden.

Dat er ge-/misbruik wordt gemaakt heb ik ook meegekregen. Zo werd er bv in een gezin voor de derde keer in een jaar een nieuwe au pair geplaatst die ook weer vertrok omdat er niet goed met haar omgegaan werd. De mate waarin de organisatie er voor haar was, was niet wat je hoopte. Zij werd mijn beste vriendin daar (woonde enkele weken bij het gezin waar ik verbleef op hun uitnodiging afwachting van een nieuwe plaatsing) en ik heb dus van dichtbij mee mogen maken hoe dit gaat. Er waren steeds geen gezinnen beschikbaar hoorde zij, toen de moeder van mijn gezin met de organisatie belde en vroeg wie de leidinggevende was, was er binnen een paar dagen wel een gezin. Het voelde een beetje alsof dat gezin steeds nieuwe meiden aangeboden kreeg omdat zij een behoorlijke fee betaalde en de au pair in mindere mate werd geholpen.
Ook ken ik verhalen van meiden die bv meer huishoudelijk werk deden dan de bedoeling was en die bv gebruik van de auto moesten "verdienen".

Aan meiden die overwegen als au pair naar Amerika te gaan zou ik willen zeggen;
- doen, maar met gepaste terughoudendheid en ALTIJD via een organisatie. Doe je dit niet, dan ben je niet alleen illigaal maar ook echt totaal afhankelijk van de mensen bij wie je terecht komt.
- ben oprecht kritisch tav het gezin van tevoren. Ja, je wilt graag "uitgekozen" worden, maar liever niet gaan of later dan wel en een mismatch. Toen ik telefonisch kennismaakte met mijn gezin (zal neem ik aan nu via skype gaan) had ik grote twijfels wegens hun redelijk strenge godsdienstige achtergrond. Wellicht was het allermoeilijkste van het hele jaar dit in een tweede telefoongesprek ter sprake brengen maar het was ook heel verhelderend. Het antwoord op mijn vragen haalde ten eerste al mijn twijfels weg en ten tweede gaf het het gezin ook het gevoel dat ik open en eerlijk was toen ik mijn zorgen op tafel legde.
- realiseer je dat je onderdeel wordt van een ander gezin waar je in mee moet. Zij zullen zich niet aanpassen aan jouw levenswijze, jij past je aan aan die van hen.
- zorg dat je wat van Amerika ziet, ga erop uit, benader zelf actief andere au pairs die via dezelfde organisatie zijn (via de organisatie doe je ook dingen met elkaar). Ga erop uit! Au pair zijn is meer dan een jaar werken!
Probeer echt een leven op te bouwen daar, met en onafhankelijk van het gezin waar je bent en blijf niet hangen in alleen je Nederlandse contacten.

Wat betreft toezicht van de regering; het zal er op papier vast zijn maar er is echt geen regeringsfunctionaris die de gezinnen bezoekt. Dit gaat via de agency's die aan de gezinnen een langdurige betalende klant hebben en de au pairs rouleren en brengen minder geld mee (als Ned. au pair betaal je niet de bedragen die in het artikel genoemd worden). Dat zal zo z'n gevolgen hebben.....

Ik hoop in 2019 een deel van het gastgezin opnieuw te ontmoeten. "Mijn" kinderen zijn ondertussen grote kerels tegen wie ik vermoedelijk op moet kijken. Ik hoop zo dat het lukt hen (deels) te ontmoeten! (Uiteraard uitgevlogen dus all over the States)
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer