Als ZZP'er werken in de VS

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
VraagKaak
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2017, 18:57
Aantal x V.S. bezocht: 4

Als ZZP'er werken in de VS

Bericht door VraagKaak »

Beste mensen,

Ik ben afgelopen augustus afgestudeerd voor mijn opleiding Technische Bedrijfskunde (HBO) en op dit moment werk ik voor een jaar bij een bedrijf in de staat Iowa in de Verenigde Staten. Ik heb een J1 (stage) visum voor 12 maanden die verloopt in December, en deze kan niet vernieuwd of verlengd worden. De samenwerking met het bedrijf is erg goed, en ze hebben mij een baan aangeboden voor na dit jaar. Ik laat dit aanbod uiteraard niet zomaar schieten, en ik ben nu dus op zoek naar de opties om hier voor een langere periode te werken.

De meest voor de hand liggende optie is het aanvragen van het (driejarige) H1B-werkvisum. De aanvraag kan echter meer dan een jaar duren. En vooral nu met Trump op de zetel wordt het een hele uitdaging om dit visum te krijgen! Maar, niet geschoten is altijd mis, dus we hebben besloten de aanvraag te starten.

Wanneer de aanvraag goed verloopt kan ik op zijn vroegst in oktober 2019 beginnen. Dit zou dus betekenen dat ik voor 9 maanden terug naar Nederland moet om te wachten op mijn werkvisum. Dit komt heel slecht uit met de projecten die we hier hebben lopen. Ik ben daarom op zoek naar de opties om deze 9 maanden durende periode te overbruggen.

Ik vroeg me af of het bijvoorbeeld mogelijk zou zijn om mijzelf in Nederland in te schrijven als ZZP’er consultant, en mij dan namens mijn consultancy bedrijfje in Nederland te verhuren aan het bedrijf in Amerika. Ik kan echter op internet weinig duidelijke informatie vinden over deze manier van werken. Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij van goede tips voorzien?

Bij voorbaat dank! :clap:

Julia
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Als ZZP'er werken in de VS

Bericht door roelb »

Helaas.. dit mag niet als je het werk in de US gaat uitvoeren.

Wat wel mag is via deze constructie een opdracht uitvoeren voor dat Amerikaanse bedrijf, mits je dat werk maar buiten de USA uitvoert. Je kunt dan natuurlijk wel op en neer op een B1 visum om met je opdrachtgever te overleggen.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Als ZZP'er werken in de VS

Bericht door Queste »

Jullie hebben dus vorige week de H1B petitie ingediend? Zo niet kan je de datum dus al verschuiven naar oktober 2020. Vooropgesteld dat je de loterij wint natuurlijk
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer