Invoerrechten kaarten USA --> NL

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Invoerrechten kaarten USA --> NL

Bericht door WeernaardeVS »

Ik heb onlangs een paar wandelkaarten op een Amerikaanse website besteld. De kosten van de kaarten waren 18,95 dollar. Aan verzendkosten kwam er 12,82 dollar bij.
Ik meende dat ik hiermee onder het bedrag van invoerrechten e.d. zou zitten, omdat dat volgens mij op 22 euro voor het product zonder verzendkosten is. Daarnaast we bestellen wel eens boeken via amazon.com en hebben nog nooit invoerrechten hoeven te betalen.

Er ligt nu een kaart van postnl in de bus dat ik het pakje op kan halen tegen betaling van 19,48 euro invoerrechten. Ik heb al wat google-werk gedaan, maar volgens mij zouden er geen invoerrechten betaald hoeven worden.
Weet iemand hoe het zit? Zie ik iets over het hoofd of moet ik na betaling maar gewoon bezwaar indienen?
Het worden wel hele dure kaarten zo :shock:
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Invoerrechten kaarten USA --> NL

Bericht door roelb »

Tja. Het gaat erom wat er op de customs declaration staat die door de afzender is bijgevoegd. Alleen als daar daadwerkelijk een bedrag onder de EUR 22 als waarde op staat dan heb je een kans om dat te herstellen, er is dan immers een fout door PostNL gemaakt. Maar vermoedelijk zal de afzender gewoon een te hoog bedrag (verzendkosten niet uitgesplitst oid) hebben opgeschreven op de declaration.
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 jul 2017, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Invoerrechten kaarten USA --> NL

Bericht door Hard Rock Cafe. »

Gewoon betalen. Al eens een "waardeloos" pakje uit Australië ontvangen. Was een zelfgemaakte klok en alleen sentimentele waarde.Invoerrechten 125 Euro. Was voor mijn moeder van haar broer dus in stilte betaald. Kijk volgende keer eens of de Slegte ze niet heeft of voor je kan bestellen. Ik koop regelmatig bij Bed, Bad en Beyond. Daar staat duidelijk bij dat de douanerechten erbij worden gerekend. Ik dacht ook dat als de waarde 22 Euro is er geen douanekosten bij komen.
Laatst gewijzigd door Hard Rock Cafe. op 22 mar 2018, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Linda85
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 feb 2012, 14:29
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Invoerrechten kaarten USA --> NL

Bericht door Linda85 »

Voor een volgende keer misschien ergens anders bestellen? Leuke winkel in Amsterdam om heen te gaan maar waar je ook kunt bestellen:

https://www.piedaterre.nl/reisboekhande ... 4rc802hm32
Afbeelding
Hondo
Amerikafan
Berichten: 384
Lid geworden op: 02 mar 2013, 07:23

Re: Invoerrechten kaarten USA --> NL

Bericht door Hondo »

Invoerrechten betaal je ook op de transportkosten en meen dan vrijgestelde bedrag vorig jaar is afgeschaft.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Invoerrechten kaarten USA --> NL

Bericht door roelb »

@Hondo: je betaalt inderdaad BTW ook over transportkosten, maar de transportkosten tellent /niet/ mee voor de waardebepaling ten behoeve van vrijstellingen. Er is niets afgeschaft, al wordt daar (in EU verband) wel over gesproken als marktbescherming tegen china. Ik zie het zo snel nog niet gebeuren.

Dus:

- waarde goederen < 22 euro: geen invoerrechten of BTW
- waarde 22 <= goederen < 150: geen invoerrechten, wel BTW over waarde goederen + transport
- waarde goederen >= 150: invoerrechten over waarde+transport en BTW over waarde+transport+invoerrechten.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Invoerrechten kaarten USA --> NL

Bericht door knaapje »

De officiële site met wat voorbeelden:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... oorbeelden
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Invoerrechten kaarten USA --> NL

Bericht door WeernaardeVS »

@roelb: je hebt helemaal gelijk. Ze hebben inderdaad productkosten + verzendkosten opgeschreven met nog wat extra. Ofwel, er staat 38 dollar op de envelop en er zit voor 19 dollar waarde in. Ze hebben dus gewoon niet opgelet....
Je voorbeeldje met de invoerrechten en BTW was ook hoe ik dacht dat het zat.

@ Hard Rock Cafe: ja, ik heb inderdaad betaald. ;-). Ik wilde de kaarten toch hebben.

@ Linda85: ja die winkel ken ik al meer dan 40 jaar. Ik kwam daar vroeger al met mijn ouders. Maar in dit geval konden ze mij niet helpen. Vermoedelijk is het een kleine uitgeverij en worden de kaarten alleen in eigen beheer verkocht. Googlen leverde ook geen andere verkoopadressen op.

Ik ga de verkoper nog wel een berichtje sturen dat ik blij ben met de mooie kaarten, maar dat op deze manier wij als Europeanen hele hoge kosten voor onze kiezen krijgen.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Invoerrechten kaarten USA --> NL

Bericht door Galapogos »

Amazon.com brengt eventueel verschuldigde btw, invoerrechten en inklaringskosten tegenwoordig zelf in rekening. Wellicht verklaart dat waarom je er nooit last van hebt gehad in de zin van dat de postbezorger je geen facturen heeft gestuurd. Vroeger deed Amazon.com dat niet. Ik heb toen ook weleens mogen betalen aan PostNL na ontvangst van een voorraadje boeken.
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Invoerrechten kaarten USA --> NL

Bericht door WeernaardeVS »

Nog even een (late) update.
Ik heb de verkoper gemaild dat door de extra kosten het aanschaffen van de kaarten een dure grap is. En dat als ze het formuliertje goed invullen dit voorkomen had kunnen worden.
Ik kreeg dezelfde dag nog een reactie terug dat ze een fout hadden gemaakt bij het invullen. En dat ik de kosten van de kaarten teruggestort zou krijgen. Dus, heel erg netjes opgelost.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer