Solo 401k

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Chargeotto
Amerika-ontdekker
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 dec 2011, 18:42

Solo 401k

Bericht door Chargeotto »

Mijn werkgever hier in de VS biedt geen 401K en heb daarom zelf een Roth IRA geopend.
Maar er zit een limiet aan van $5500 dollar per jaar wat ik daarin kan inleggen, en zou graag wat meer sparen voor pensioen. En het is altijd fijn om minder belasting te hoeven betalen met een 401K. Maar naar mijn weten is het niet mogelijk zelf een 401k te openen zonder werkgever?

Naast mijn fulltime baan rij ik heel soms weleens voor Lyft/Uber. Aangezien dat gezien wordt als dat je eigen ondernemer bent, zou dat volgens mij in theorie betekenen dat ik een solo 401K kan openen.
Echter waren mijn inkomsten hiervan 1200 dollar vorig jaar (en als ik dan volgens de regels van de IRS al mijn kosten aftrek zoals de km vergoeding), dan bleef er 450 dollar aan wist/belastbaar inkomen over.
Dus als ik het goed begrijp zou ik dan in theorie 450 dollar kunnen steken in een solo 401k. Maar dat lijkt me niet echt de moeite waard, aangezien ik vermoed dat een solo 401k ook kosten met zich meebrengt. Iemand met een eigen bedrijf hier die meer ervaring hiermee heeft?
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Solo 401k

Bericht door Bennogr »

Binnenstappen bij een bank, een investeringskantoor of een "mutual fund" via het internet.

Voor zover ik weet is wat jij noemt een "solo 401k" een "SEP IRA". Heb in mijn freelance jaren zo'n rekening geopend en het werkt net als een "echte" 401k. Een Roth IRA is ook een mogelijkheid natuurlijk, behalve dan dat je een Roth alleen mag openen met geld waar je al belasting over betaald hebt. Het voordeel is dan wel dat je geen belasting betaalt over inleg plus rente als je begint met opnemen nadat je 59,5 geworden bent.

Er zijn dus talloze mogelijkheden. De tijd en het geld waard om je eens deskundig te laten voorlichten door een onpartijdige deskundige (die je per uur betaalt, geen "adviseurs" die provisie krijgen voor wat ze je aansmeren).

Hoe vind je een goede adviseur? Vraag vrienden, kennissen, collega's.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Solo 401k

Bericht door SemJes »

Een Solo 401(k) is niet hetzelfde als een SEP-IRA. Als je zelfstandig bent en je opent een SEP, dan maak je eigenlijk employer contributions. Hier zit een max bedrag aan, ik geloof z'n 20% van je winst, dus dat schiet niet echt op in jouw situatie. Een Solo 401(k) biedt je de mogelijkheid om "employee" en/of "employer" contributies te maken: oftewel, maximaal $18,500 per jaar (employee) + ~20% van je winst (je kan online een calculator vinden voor de exacte formule). Met andere woorden, als je geen 401(k) hebt van je reguliere baan, kun je al je Uber winst hierin kwijt (als employee contributie). Of het je waard is weet ik niet natuurlijk.

Ik heb een Solo 401(k) bij Fidelity, daar kost het helemaal niks en er zijn voldoende (gratis) investeerings opties. Je moet alleen wat formuliertjes invullen (en ik meen te herineren dat je ook een EIN moet aanvragen van de IRS, maar dat kost wederom niets). Een SEP is weer wat makkelijker te openen maar heeft dus lagere limieten.

Voordat je geld uitgeeft aan professioneel advies zou je eens op Bogleheads kunnen kijken. Erg informatief. https://www.bogleheads.org/wiki/Solo_401(k)_plan en https://www.bogleheads.org/wiki/SEP.
Gast

Re: Solo 401k

Bericht door Gast »

Bennogr schreef: Hoe vind je een goede adviseur? Vraag vrienden, kennissen, collega's.
Wij zijn erg tevreden met onze adviseur van Edward Jones.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Solo 401k

Bericht door SemJes »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in de personal finance community, waar we actief zijn, wordt Edward Jones eigenlijk altijd belachelijk gemaakt (vanwege de hoge kosten). De adviseurs (verkopers) werken op basis van commissie en zullen dus over het algemeen investeringen met hoge "front-end load fees" en hoge jaarlijkse kosten aanprijzen zodat ze hun eigen zakken kunnen vullen. Zie ook bijvoorbeeld dit artikel of deze.

Ik zou zeggen, probeer eerst zelf uit te zoeken wat je wil, en als het niet lukt kan je altijd, zoals Benno voorstelt, een professional (een fiduciary) inschakelen die je per uur betaalt voor advies. Zo'n iemand is geen verkoper maar biedt je onafhankelijk financieel advies.
Gast

Re: Solo 401k

Bericht door Gast »

De ervaring met EJ die wordt beschreven in die artikelen hebben wij totaal niet. Maar dan wel weer met Merrill Lynch die we via werk hadden.

YMMV.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Solo 401k

Bericht door SemJes »

De ervaringen zijn eigenlijk vaak zo slecht nog niet, het gaat vooral om het kosten aspect ervan. Dat is nu eenmaal het nadeel van bedrijven die niet met een flat-fee principe werken. Over lange termijn, compounding erbij, zijn die bedragen echt geen lachertje.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer