Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door Martin & Marianne »

Voor Amerikaanse Nederlanders die in Nederland wonen en hier een bedrijf hebben, dreigt er nu addertje onder het gras - zeg maar gerust reuzenslang. De Toll Tax, bedoeld om grote bedrijven terug te lokken naar Amerika. Maar ook Nederlandse Amerikanen met een eigen zaak in de vorm van een BV-tje in Nederland hebben er last van. Ze moeten een belasting van 15% over de bedrijfswinst van de afgelopen 30 (!) jaar gaan betalen. Zie deze uitzending van EenVandaag:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ame ... hoop-geld/

Martin
kw86
Amerikafan
Berichten: 170
Lid geworden op: 19 mei 2008, 12:42
Locatie: Orange County, CA

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door kw86 »

Dank voor jullie reacties. Ik ben op de hoogte van deze regels.

Ik was alleen benieuwd of belasting opgeven van invloed is of een nieuwgeboren baby wel of niet een een Amerikaans paspoort kan krijgen.
kw86
Amerikafan
Berichten: 170
Lid geworden op: 19 mei 2008, 12:42
Locatie: Orange County, CA

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door kw86 »

Marcopstal schreef:Dat is niet relevant, dat is verplicht.
Dat belasting opgeven verplicht is daarvan ben ik op de hoogte. Mijn vraag was of het relevant is met betrekking tot een paspoort aanvragen voor een nieuwgeboren baby.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door hemmie »

Ik denk dat hier bedoeld wordt dat, als je geen aangifte hebt gedaan, je in de problemen zou kunnen komen als je weer naar de VS reist of contact zoekt met de overheid. Bijvoorbeeld dus om je kind aan te geven. Dus als je geen aangifte hebt gedaan is het wellicht verstandig dat nu zsm te doen, voordat je je kind aangeeft.
Terug in Texas!
Gast

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door Gast »

No worries. Bij een consular report of birth wordt er niet gevraagd naar tax returns of FBARs, dit is ook niet het geval bij reizen naar de VS met VISA Waiver. Je moet wel kunnen aantonen dat je 5 jaar in de VS hebt gewoond als Amerikaan.

Het gebrek aan tax returns zou enkel een probleem kunnen zijn als je nalaat om je kinderen meteen de Amerikaanse nationaliteit te geven, en nadien beslist om voor hen een green card te sponsoren (eerste stap naar citizenship). In dat geval zal je tax returns nodig hebben als 'petitioner'.

Tax returns en FBARs door een expat CPA kosten zo'n 200-300$ per jaar.
Om je status als belastingzondaar te herstellen bij de IRS is er een procedure die "streamlined filing" heet en dat zal je eenmalig 1000$ of meer kosten bij een CPA omdat je in 1 keer 3 jaar tax returns en 10 (denk ik) jaar FBARs aangeeft.

Dubbele nationaliteit is leuk en geeft je kinderen opties, maar ook zij zullen als volwassene tax returns en FBARs moeten filen, ook al hebben ze nooit in de VS gewoond.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door hemmie »

Als Amerikaans staatsburger MOET je op je Amerikaanse paspoort reizen, en reizen op een visa waiver is dus geen optie. Paspoort moet regelmatig vernieuwd worden, dus als ze er bij de grens niet op letten, dan loop je toch zeker risico bij de paspoortaanvraag. Reizen naar de VS lijkt me dus sowieso wel risicovol als het gaat om niet-gedane belastingaangifte.
Terug in Texas!
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door Dakloze »

kw86 schreef:Ik heb mijn Amerikaanse nationaliteit gekregen in Amsterdam toen ik rond de 20 jaar oud was. Mijn moeder heeft de Nederlandse nationaliteit en heeft nooit in Amerika gewoond.

Ik ben in 2009 naar Amerika geemigreerd en heb daar 7 jaar gewoond. Ik ben nu woonachtig in Nederland. De moeder van de baby is Nederlandse.
In the USCIS Field Manual lezen we:
3. Child of U.S. Citizen Parent and Foreign National Parent [9]
A child born outside of the United States and its outlying possessions acquires citizenship at birth if at the time of birth:
•One parent is a foreign national and the other parent is a U.S. citizen; and
•The U.S. citizen parent was physically present in the United States for at least 5 years, including at least 2 years after 14 years of age.
Gezien het feit dat je 7 jaar in de VS hebt verbleven na je 14e levensjaar lijkt het er op dat je voldoet aan de vereisten om de Amerikaanse nationaliteit te kunnen doorgeven aan je kind.

Overigens is er geen verplichting om de geboorte door te geven aan het consulaat. Het maakt het gewoon makkelijker voor je kind om een Amerikaans paspoort te krijgen. Voor de wet is het gewoon een U.S. Citizen.
--
I route, therefore you are.
kw86
Amerikafan
Berichten: 170
Lid geworden op: 19 mei 2008, 12:42
Locatie: Orange County, CA

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door kw86 »

Dankje voor je reactie Dakloze en andere.
kw86
Amerikafan
Berichten: 170
Lid geworden op: 19 mei 2008, 12:42
Locatie: Orange County, CA

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door kw86 »

hemmie schreef:Als Amerikaans staatsburger MOET je op je Amerikaanse paspoort reizen, en reizen op een visa waiver is dus geen optie. Paspoort moet regelmatig vernieuwd worden, dus als ze er bij de grens niet op letten, dan loop je toch zeker risico bij de paspoortaanvraag. Reizen naar de VS lijkt me dus sowieso wel risicovol als het gaat om niet-gedane belastingaangifte.
Hier klopt echt niks van. Belasting wordt niet gecontroleer bij het binnen komen van het de VS. Als dit wel het geval was waren de rijen waarschijn nog een stuk langer geweest.

Ook bij een paspoort vernieuwen is dit niet het geval in mijn ervaring. Ik ken letterlijk 50 Amerikanen die regelmatig reizen naar de VS en die af en toe hun paspoort vernieuwen en die geen belasting aangeven.

Lijkt me een kleine kans dat dit toeval is :)
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door Dakloze »

GastCF schreef: als je nalaat om je kinderen meteen de Amerikaanse nationaliteit te geven
Ik denk niet dat het zo werkt. Zie hier:
The following shall be nationals and citizens of the United States at birth:

(g) a person born outside the geographical limits of the United States and its outlying possessions of parents one of whom is an alien, and the other a citizen of the United States who, prior to the birth of such person, was physically present in the United States or its outlying possessions for a period or periods totaling not less than five years, at least two of which were after attaining the age of fourteen years:
Er is geen enkele actie van de U.S.C. parent vereist. Het kind van TS is dus U.S.C. by birth wanneer aan deze eisen wordt voldaan.
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door hemmie »

kw86 schreef:
hemmie schreef:Als Amerikaans staatsburger MOET je op je Amerikaanse paspoort reizen, en reizen op een visa waiver is dus geen optie. Paspoort moet regelmatig vernieuwd worden, dus als ze er bij de grens niet op letten, dan loop je toch zeker risico bij de paspoortaanvraag. Reizen naar de VS lijkt me dus sowieso wel risicovol als het gaat om niet-gedane belastingaangifte.
Hier klopt echt niks van. Belasting wordt niet gecontroleer bij het binnen komen van het de VS. Als dit wel het geval was waren de rijen waarschijn nog een stuk langer geweest.

Ook bij een paspoort vernieuwen is dit niet het geval in mijn ervaring. Ik ken letterlijk 50 Amerikanen die regelmatig reizen naar de VS en die af en toe hun paspoort vernieuwen en die geen belasting aangeven.

Lijkt me een kleine kans dat dit toeval is :)
Ik heb ook niet beweerd dat ze het bij de grens controleren, en alleen aangegeven dat het mij niet zonder risico lijkt om een paspoort te vernieuwen.
Volgens mij is het ook iets waar ze steeds strenger in zijn aan het worden, dus resultaten uit het verleden...
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door hemmie »

@Dakloze, maar als ik dit lees dan moet je alles wel zsm regelen anders zou je later in de problemen kunnen komen.
Terug in Texas!
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door Dakloze »

Yup, je hebt gelijk Hemmie. Het is zeer zeker aan te raden om de geboorte aan te melden. Mijn punt is meer dat de baby USC by birth is, maar dat je inderdaad op latere leeftijd problemen kan hebben om het daadwerkelijk aan te tonen. Er zijn de nodige zaken in het nieuws geweest hier van US citizens die in deportatie detentie hebben gezeten omdat ze hun US citizenship niet konden aantonen...
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door Pete.Z »

hemmie schreef:Als Amerikaans staatsburger MOET je op je Amerikaanse paspoort reizen, en reizen op een visa waiver is dus geen optie. Paspoort moet regelmatig vernieuwd worden, dus als ze er bij de grens niet op letten, dan loop je toch zeker risico bij de paspoortaanvraag. Reizen naar de VS lijkt me dus sowieso wel risicovol als het gaat om niet-gedane belastingaangifte.
Welnee, mijn vriendin heeft alleen een Amerikaans paspoort, woont het grootste deel van haar leven hier en heeft nooit aangifte gedaan in Amerika, in en uitreizen is geen enkel probleem, ook niet voor familieleden waarvoor hetzelfde geldt.
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door FlyingKat »

Dutchess schreef:Kom nou zeg, ik plaatste niet zomaar een link naar een "andere immigratie site", het is een https://www.uscis.gov site met de officiële regels. :roll:
Oh sorry hoor, mijn excuses aan je tenen. :roll:
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door Dutchess »

Mijn tenen danken je heel hartelijk voor je buitengewoon welgemeende verontschuldiging! :roll: :lol: :lol:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Floortje
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 dec 2013, 12:47
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Tahoe, NV

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door Floortje »

Ik heb ook een vraag omtrent paspoort aanvraag voor mijn baby. Ik ben Nederlandse en heb inmiddels een green card. Mijn man is Amerikaans staatsburger. We zijn alleen voor de Amerikaanse wet getrouwd (niet geregistreerd in Nederland of iets dergelijks). Is dat een probleem met het aanvragen van een paspoort voor mijn baby met mijn man's achternaam?
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door Bennogr »

Waar is de baby geboren? In de VS? Dan is het wurm automatisch Amerikaan (met recht op een paspoort). In Nederland? Dan moet de vader dat melden aan het Amerikaanse consulaat en krijgt hij/zij recht op een Amerikaans paspoort. En een Nederlands paspoort omdat de moeder Nederlandse is. En het wurm kan in ieder geval twee paspoorten krijgen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Kan mijn baby de Amerikaanse nationaliteit krijgen bij geboorte?

Bericht door hemmie »

Als je kind in de VS wordt geboren (daar ga ik vanuit, want je schrijft een greencard te hebben), dan is de naam op de amerikaanse geboorteakte de naam die ook in het nederlandse paspoort komt.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer