Rechten studeren in de VS

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
USlaw
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2018, 14:17

Rechten studeren in de VS

Bericht door USlaw »

Hallo allemaal,

Ik ben Joost en ben 15 jaar. Ik zit momenteel in 4vwo en wil graag rechten studeren. Ik wil dit echter graag in de Verenigde Staten gaan studerend, aangezien ik dit een mooi land vindt en hier ook wil gaan wonen. Ik vroeg mij af hoe de rechtenstudie in de VS werkt en of je ook met een afgeronde studie in Nederland in de VS aan de bak kan. Ik had gelezen dat je hiervoor nog een jaar iets moet studeren, maar wat, hoe en waar snapte ik niet helemaal, vandaar dat ik het hier op dit forum vraag.
Ik ben trouwens best goed in Engels voor mijn leeftijd, dus de taal zal voor mij geen groot probleem worden verwacht ik.

Alvast bedankt!
- Joost
Gast

Re: Rechten studeren in de VS

Bericht door Gast »

Je weet dat in de VS 'law school' een vervolgopleiding (post grad) is? Dus je moet eerst je bachelors halen, en dan kun je naar law school. Een heel andere constructie dan in NL.

https://en.wikipedia.org/wiki/Law_schoo ... ted_States
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Rechten studeren in de VS

Bericht door Bennogr »

Beste lijkt me:: in Nederland beginnen met rechten studeren en dan kijken of je via de universiteit een jaartje VS kunt regelen.

Amerikaans recht is overigens heel anders dan Nederlands recht. En met "redelijk goed Engels" kom je in de Amerikaanse juridische wereld niet echt ver. Nederlandse juridische taal is al heel wat anders dan gewoon Nederlands, en dat geldt ook voor juridisch Engels in de VS vergeleken met doorsnee Amerikaans.

Maar ga een en ander goed onderzoeken en wie weet wat voor moois daar de komende 10 jaar (want op zo'n lange termijn moet je eigenlijk denken) nog uit komt. Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USlaw
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2018, 14:17

Re: Rechten studeren in de VS

Bericht door USlaw »

Bedankt voor dit antwoord! Ik ga denk ik Rechtsgeleerdheid studeren in Nijmegen en kijk dan waarin ik me verder wil verbeteren. Ik wil dan inderdaad naar de VS gaan, zoals jij aangeeft. Hier had ik zelf nog niet echt over nagedacht, maar dit lijkt mij wel de beste optie.
Met "redelijk goed" Engels bedoelde ik ook dat ik het doorsnee Amerikaans Engels kan spreken en verstaan, en dat ik het juridische Engels enigszins kan. Enige moeite bij Engels is de uitspraak van een aantal klanken. Maar goed, ik ben 15 en er valt nog veel te leren dus het Engels moet zeker goed komen.

Nogmaals, bedankt voor je antwoord. Hier kan ik zeker wat mee!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Rechten studeren in de VS

Bericht door Hockey »

@USlaw, lees ook dit bericht eens.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Rechten studeren in de VS

Bericht door Bennogr »

Wat die 'uitspraak van een paar klanken' betreft: ik kan me nog goed herinneren dat toen ik voor het eerst in Engeland was en de hele dag Engels moest spreken, mijn kaken pijn deden omdat ik delen van mijn mond gebruikte die ik nooit gebruikt had. En nog steeds: als ik tussen Engels en Nederlands schakel, dan voel ik mijn mond verschuiven (al doet het al jaren geen pijn meer).

Maar je hebt inderdaad nog tijd genoeg om dat allemaal te regelen en bij te leren. Nogmaals succes.

PS. Ik heb nooit rechten gestudeerd, maar tolk wel in Amerikaanse rechtszalen en bij advocaten. Met behulp van de enige "rechtenstudie" die ik gedaan heb, bij de "University of Law & Order" (de tv series). Overigens nog zo slecht niet, hebben deskundigen mijn verteld.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gast

Re: Rechten studeren in de VS

Bericht door Gast »

Een meisje dat ik uit mijn vriendengroep ken doet dat momenteel, die doet een jaartje erbij na haar bachelor in CT.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Rechten studeren in de VS

Bericht door Dakloze »

USlaw schreef: Ik ben Joost en ben 15 jaar. Ik zit momenteel in 4vwo en wil graag rechten studeren. Ik wil dit echter graag in de Verenigde Staten gaan studerend, aangezien ik dit een mooi land vindt en hier ook wil gaan wonen. Ik vroeg mij af hoe de rechtenstudie in de VS werkt en of je ook met een afgeronde studie in Nederland in de VS aan de bak kan.
In de VS heb je een bachelor opleiding nodig om toegelaten te worden tot de meeste rechtenstudies. Zie ook deze link.. Een undergraduate degree is een bachelor, graduate is master.

Wat je dus zou kunnen doen is in Nederland je rechtenstudie afmaken (that is, de 4-jarige versie), en je diploma laten evalueren door een organisatie zoals de World Education Services, tot equivalent an een U.S. bachelor. Daarmee zou je toegelaten kunnen worden tot een Amerikaanse law school. Je hebt hiervoor dan wel een visum nodig, zoals de F-1.

Met een in Nederland afgeronde rechtenstudie kan je in de V.S. niet procederen, omdat je niet voldoen aan de eisen om te worden toegelaten tot het tableau (in de VS heet dat de "Bar"). Zie ook deze link.

Zoals al eerder genoemd, Nederlands recht is heel anders dan Amerikaans recht. Het grote verschil zit in het "common law" principe. In Nederlands toetsen rechters uitsluitend aan de wet; de wet is de hoogste macht. In de VS kan een rechter een wet aan de kant schuiven, wanneer hij of zij vindt dat deze onconstitutioneel (in strijd met de grondwet) is. In Nederland kan een rechter de wet niet aan een grondwet toetsen. De wetgever, in Nederland de tweede en eerste kamer samen, wordt geacht alle aspecten zelf te hebben beoordeeld. Het enige waar de Nederlandse rechter aan kan toetsen is aan internationale verdragen.

Ook geldt in de VS het principe van "case law", oftewel jurisprudentie (oordelen in een vorige zaak). Hoewel jurisprudentie in Nederland ook belangrijk is, geldt case law in de VS zo goed als een wet.
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Rechten studeren in de VS

Bericht door goldenhills »

En niet alle staten accepteren elkaars Bar Exam. Vergeet de kosten van studeren in VS ook niet, zonder beurs is het enorm duur voor buitenlandse studenten.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Rechten studeren in de VS

Bericht door Dutchess »

Inderdaad, ik hoop dat je rijk bent. En daarna? Visum/green card regelen is ook niet eenvoudig (hoewel, misschien is er tegen die tijd wel een uitgebreider "merit-based" systeem ingevoerd).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
WLegal
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jun 2018, 05:07
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Rechten studeren in de VS

Bericht door WLegal »

Ok goede ambitie! laat het niet in de kiem smoren want er zijn meer wegen naar Rome.Je bent nu nog een scholier/vwo en dat maakt je niet erg toegankelijk voor een studie rechten in de VS nu direct. Law school is daar een post doctorale opleiding en dus heb je eerst een stevig diploma nodig HBO/Univ om zelf toelating te regelen. Echter...

Je kan via diverse uitwisselingen in de VS terechtkomen. Je zal voor nu met je VWO al wat kunnen. Je hebt een goede vooropleiding voor een college in de VS. Let wel dat je diploma hier niet zomaar toegang geeft. Echter zo heet wordt de soep niet altijd gegeten. Veel colleges/universiteiten zijn foreign students van harte welkom. Een goed contact hier kan al heel wat opleveren. Bezoek eens de websites zoals Fullbright en meer. Hogescholen en andere opleidingen hebben nogal eens goed contact met de VS, toelating kan dan stuk makkelijker worden. Ik weet uit ervaring. Ik werd tot een Ivy legue opleiding toegelaten en zag diverse studenten die daar jaren voor hadden moeten werken en ik zat er ineens tussen...Ik voelde me enigszins een free wheeler.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer