Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
MartineSollie
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2018, 15:46
Aantal x V.S. bezocht: 2

Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door MartineSollie »

Hallo allemaal,
nieuw forumlid hier, en ik heb even lopen zoeken maar kon zo snel niet het antwoord vinden dus stel de vraag hier (hopelijk op de juiste plek):

We gaan vanaf april 4 maanden naar de VS en Canada (edit: puur toeristisch). We huren voor langer de 90 dagen een auto. Nu lees ik dat na 90 dagen het NL rijbewijs niet meer geldig is, en je een Amerikaans rijbewijs moet halen. Hoe strikt is dat? Wie controleert daarop?

Ik ben eigenlijk geneigd om te denken: ach, dat zal wel meevallen. Maar misschien onderschat ik het nu volledig en/of heeft iemand ervaring hiermee?

De eerste keer dat ik in de VS was (internship in Stanford voor 5 maand) had ik helemaal geen rijbewijs of auto, dus toen heeft het niet gespeeld.

Dank alvast voor de hulp!
Groet
Martine
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door Marcopstal »

Je mag op ESTA maar maximum 90 dagen naar de VS dus speelt dit probleem niet eens. Voor de rest is dit een regel die niet bedoeld is voor de toeristen maar voor diegenen die zich in de VS komen vestigen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
MartineSollie
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2018, 15:46
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door MartineSollie »

We vragen idd B2 visum aan, omdat we langer dan 90 dagen blijven. Kan ik uit je reactie dan halen dat er bij toeristen niet op gelet wordt?
Gast

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door Gast »

Ik zou voorzichtig zijn met het aanvragen van een B2 visum, omdat als je wordt afgewezen, je niet meer op ESTA kan reizen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door Marcopstal »

Als het enigszins kan vermijd je altijd beter de noodzaak om een visum aan te vragen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gast

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door Gast »

Als je halverwege naar Canada gaat, begint die 90 dagen teller dan weer opnieuw wanneer je terug in de VS bent?
Gast

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door Gast »

eoms schreef:Als je halverwege naar Canada gaat, begint die 90 dagen teller dan weer opnieuw wanneer je terug in de VS bent?
Nee.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door Dakloze »

MartineSollie schreef:Nu lees ik dat na 90 dagen het NL rijbewijs niet meer geldig is, en je een Amerikaans rijbewijs moet halen.
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar dat lijkt me sterk. Je kan namelijk zonder residency niet zomaar een rijbewijs halen in de meeste staten. Ook geldt dat je in bijna elke staat maximaal 10 tot 30 dagen hebt om een lokaal rijbewijs aan te vragen (Texas is wel een uitzondering met 90 dagen).

Het kan zijn dat je informatie gelezen hebt over staten waar je tot maximaal 90 dagen met een buitenlands rijbewijs mag rijden wanneer je hier komt wonen. Illinois is daar een voorbeeld van: https://www.illinoislegalaid.org/legal- ... d-illinois

Ik gebruik nog steeds m'n Nederlandse rijbewijs als ik word aangehouden voor een verkeersovertreding (ook al heb ik een California DL) en heb er nog nooit gezeik over gehad.
--
I route, therefore you are.
MartineSollie
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2018, 15:46
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door MartineSollie »

Dank voor de reacties! Heel fijn :) Dan laten we het bij een NL rijbewijs.
Visum aanvraag is al gaande, we gaan wel zien hoe dat verloopt...
Gast

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door Gast »

Heb je al tickets geboekt? Dan hoop ik dat je aanvraag wordt goedgekeurd...anders kun je je trip echt vergeten...
MartineSollie
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2018, 15:46
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door MartineSollie »

Alleen de heenvlucht. Mocht het echt niet goed gaan valt dat nog wel mee qua kosten. Verder ligt er nog niks vast, dus dat scheelt.
Gast

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door Gast »

:shock: alleen de heenvlucht al geboekt? Met de gegevens uit je paspoort? Heb je dat ook bij de aanvraag van je visum gemeld?

Ohhh..ik hoop echt voor je/jullie dat dit goed gaat aflopen....
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door USInsider »

De meeste mensen onderschatten het aanvragen van een B-1/2 visum. Kom beslagen ten ijs !

Ga naar je visum invu met de volgende bewijzen:
- sterke banden met Ned.: eigendomsbewijs huis, een brief van je werkgever mbt. baan (funktie, datum indient-treding, maand/jaarsalaris, aard werkzaamheden, enz.) plus de datum waarop je wordt terug verwacht. Indien je van baan verandert een hrief van de nieuwe werkgever !
Indien een van jullie nog studeert of naar school gaat, verklaring van school/universiteit mbt. inschrijving.
Eigendomsbewijs Ned. auto's.
Plus wat je nog meer hebt aan binding.

- itinerary, waar je naar toe gaat, wat je wilt zien. Een opzet van hoe je je budget denkt te gaan besteden. Bewijs dat je voldoende fin. middelen hebt (recente bankafschriften, bewijs spaartegoed) voor autohuur en benzine, vluchten, overnachtingen, maaltijden, etc.

- zowel de US als Canada willen bezoeken is een goede reden voor het aanvragen van een bezoekersvisum. Maak ook een plan voor Canada en overleg dat ook.
(Je hebt voor Canada nu ook een ETA nodig.)

- bewijs van verz. voor ziektenkosten (US tarieven) tijdens de reis, voor jullie beiden/allemaal.

Ik denk dat je beter niet kunt melden dat je de heenreis al hebt geboekt. Het Consulaat houdt er niet van als mensen denken dat ze het recht hebben de US te bezoeken.
Ga niet praten over een US rijbewijs, dat geeft de indruk dat je illegaal wilt immigreren. Als toerist kun je rondreizen met een rijbewijs van land van herkomst. Het moet wel geldig zijn.
MartineSollie
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2018, 15:46
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door MartineSollie »

Dank @USInsider voor je reactie! Ons dossier voor het visum is inderdaad al vrij dik. Dat bereiden we echt goed voor! Daar hebben we al veeeeel over gelezen en voor bij elkaar gezocht.

Over het rijbewijs praten we niet meer ;) we wilden vooral weten of we in de problemen kunnen komen als we bijvoorbeeld aangehouden worden als we daar al langer dan 90 dagen zijn. Maar ik ben gerustgesteld dat dat niet hoeft :)
MartineSollie
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2018, 15:46
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door MartineSollie »

Voor wie het zich nog afvroeg: visum goedgekeurd! ;)
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7732
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door mtl »

Heel mooi! Nu wacht je een geweldige reis!
MartineSollie
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2018, 15:46
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Autohuur/verblijf langer dan 90 dagen: Amerikaans rijbewijs halen?

Bericht door MartineSollie »

Yes!! :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer