Pagina 1 van 2
Profielwerkstuk Nationale Parken
Geplaatst: 05 dec 2006, 16:46
door vana
Hoi allemaal,
Misschien kunnen jullie even met ons meedenken.
Nick moet voor zijn eindexamen VWO een profielwerkstuk maken. Hij heeft besloten als onderwerp de Nationale parken van West Amerika te nemen.
Niet alleen omdat hij de parken heel mooi vind en we er een groot aantal bezocht hebben maar ook omdat we daar veel boeken/ foldermateriaal en foto's van hebben.
Nu is hij al aardig info aan het verzamelen maar heeft een probleem met de vraagstelling.
Volgende week moet hij het eerste gedeelte inleveren en dat bestaat uit een Hoofdvraag en een aantal Deelvragen. De vraagstelling moet in de vorm van een onderzoek zijn.
We zijn al samen aan het filosoferen geweest maar Nick komt er niet zo goed uit wat voor hoofdvraag hij zal stellen.
Hij wil ongeveer zoiets als: Wat is het doel van het stichten van Nationale Parken, en dan als deelvragen of die doelstellingen gehaald zijn en hoe dat bereikt is.
Ook wil hij er iets van de geologie van een aantal parken in verwerken.
Ook is het misschien een idee om een aantal parken met elkaar te vergelijken, maar welke?
Wie wil even meedenken over een mooie hoofdvraag en deelvragen???
Het moet een werkstuk voor het vak Aardrijkskunde worden dus het onderwerp moet daar wel mee te maken hebben.
Weet iemand nog goede sites over de geschiedenis/ het ontstaan van de Nationale Parken?
Marjon
Geplaatst: 06 dec 2006, 19:28
door wendyjol
Oei nog niet veel hulp, moeilijke vraag Marjon. Ik las de post net voor aan Fabienne en die suggereerde zoiets als : Nationale Parken: een noodzaak of een noodzakelijk kwaad! Wie laten we zijn gang gaan de natuur of de mens.
Succes verder en mogen we het lezen als het klaar is?
Geplaatst: 06 dec 2006, 21:15
door Bennogr
Uit de losse pols: hoe kan een land als Amerika waar het individu zo centraal staat (en waar alles dat ook maar een beetje naar collectivisme ruikt, meteen wordt afgedaan als 'socialistisch' of 'communistisch') toch nationale parken opzetten?
Of is dat meer sociologie/geschiedenis?
Of: een vroege poging tot natuurbescherming.
Of: nationale parken worden regelmatig bedreigd door mensen die er met vervulende, lawaaierige snowmobiles doorheen willen jagen, en door mensen die maar raak willen kappen/boren naar aardolie/gas.
Ergens in m'n achterhoofd heb ik ook het gevoel eens iets gelezen te hebben over dat nationale parken een onderdeel vormen van een 'wildpad' waar dieren vrij van Canada naar Mexico en terug kunnen trekken.
Geologie: Grand Canyon natuurlijk, en er was laatst een controverse over de officiele gids die ze daar verkopen, zei dat de Canyon door de zondvloed is gemaakt ipv gedurende miljoenen jaren te zijn uitgeslepen.
Voor wat het waard is, succes.
Geplaatst: 06 dec 2006, 21:27
door vana
Wendy en Benno,
Namens Nick bedankt voor het meedenken. Hier kan hij wel iets mee.
We hebben zelfeen boek over nationale parken en Nick heeft vandaag bij de bibliotheek ook informatie gehaald dus genoeg stof om een werkstuk te maken. Nu nog de 80 (!) studielasturen indelen die hij daarvoor moet gebruiken.
Marjon
Geplaatst: 06 dec 2006, 22:16
door Petra/VS
Geplaatst: 06 dec 2006, 22:41
door vana
Wow Petra geweldig. Hier staat heel veel informatie op over het behoud van de parken. Die had hij zelf nooit gevonden.
Ik vind het zelf trouwens ook hele mooie sites, ga ze binnenkort eens uitgebreid bekijken.
Bedankt namens Nick.
Marjon
Geplaatst: 06 dec 2006, 23:37
door Petra/VS
Graag gedaan, Marjon (en Nick), ik ben benieuwd naar het eindresultaat

.
Geplaatst: 07 dec 2006, 06:54
door markro
Geplaatst: 07 dec 2006, 09:22
door vana
Bedankt Marco, daar heeft hij zeker iets aan.
Marjon
Geplaatst: 07 dec 2006, 10:54
door Eugeni
Goh Marjon, wat een goed idee die nationale parken. Stom dat wij daar zelf niet aan gedacht hebben.
Onze zoon wist niet wat hij moest doen voor zijn profielwerkstuk en heeft nu besloten tot het verrichten van bodemonderzoek en grondboringen bij de IJssel. Ook hij had moeite met het vinden van een hoofdvraag en deelvragen.
Geplaatst: 07 dec 2006, 11:30
door vana
Ja goed hé, was een idee van mij toen we dit jaar in een aantal parken waren.
Nick heeft deze vakantie ook veel folders verzameld in de parken zodat hij die ook kan gebruiken.
Op zijn vorige school had hij een economisch onderwerp bedacht:"Het nieuwe China". Maar dat zag hij toch niet zo zitten.
Dit onderwerp ligt hem meer omdat hij natuurlijk in veel parken zelf geweest is. Bovendien hebben we ook nog veel foto's.
We dachten dat hij ook nog een presentatie moest geven ( was op zijn vorige school zo ) en dan had hij natuurlijk ook veel filmmateriaal gehad. Maar dat hoeft nu niet, hij hoeft alleen een werkstuk te maken.
Die hoofd en deelvragen zijn inderdaad moeilijk. Maar Nick voelt wel wat voor de vraag van Fabienne, daar kan je veel kanten mee uit. Nu nog deelvragen bedenken maar dat is iets minder moeilijk.
Hoever is jouw zoon al met zijn werkstuk? Op sommige scholen moet het al heel vroeg ingeleverd worden.
Het is trouwens niet echt een lekker seizoen om grondboringen te verrichten.
Marjon
Geplaatst: 07 dec 2006, 13:55
door Eugeni
Hij begint er net mee doordat zijn docent ziek was. Gelukkig werd zijn onderwerp welk goedgekeurd en moeten de grondboringen deze maand nog gebeuren. Gelukkig hebben we nog geen vorst in de grond.
In geval van nood kan hij het altijd nog over de nationale parken doen.

Geplaatst: 07 dec 2006, 17:14
door Bennogr
80 uren indelen? Da's heel makkelijk, je zit 70 uren te staren en te filosoferen en 10 uren als een gek te werken!
Beter van niet, natuurlijk.
Geplaatst: 07 dec 2006, 22:00
door vana
Bennogr schreef:80 uren indelen? Da's heel makkelijk, je zit 70 uren te staren en te filosoferen en 10 uren als een gek te werken!
Beter van niet, natuurlijk.
Die vlieger gaat niet op Benno.
Ze moeten precies een logboek bijhouden. Voor de voorbereidingsfase staat 30 uur. Voor de informatie verzamelen en verwerken staat 40 uur en voor de presentatie 10 uur.
Elke fase is precies ingedeeld, bijvoorbeeld:
Voorbereidingsfase; onderwerp kiezen , verkennend brononderzoek, hoofvraag formuleren, activiteitenoverzicht maken enz. Al die fasen moeten ze bijhouden en verantwoorden via een logboek
Tussendoor krijgen ze evaluatiegesprekken met de begeleider, die geeft dan een go of no go. Bij een "go"mogen ze door naar de volgende fase.
Ze krijgen uiteindelijk geen cijfer maar een onvoldoende/ voldoende of een goed.
Als ze een onvoldoende hebben mogen ze geen eindexamen doen.
Lekker simpel allemaal hé.
Dat heet nu de "tweede fase" hier in Nederland. Het boekwerk met alle regels voor het werkstuk is nog dikker dan het uiteindelijke werkstuk zal worden.
Marjon
Geplaatst: 08 dec 2006, 07:52
door SFAM
Ach, zoveel stelt een logboek nou ook weer niet voor. Gewoon een beetje goochelen met data en getallen (net zoals bij alle andere werkstukken). Daar kreeg ik op een gegeven moment echt handigheid in (met als hoogtepunt / dieptepunt het werkstuk voor gym

maar goed, als je werkstukken voor gym gaat verplichten dan vraag je daar natuurlijk ook om... (ja, inderdaad, ik heb ook tweede fase gehad...)).
Is dat trouwens nog steeds zo dat je voor elk vak minstens een werkstuk moet maken (en voor de meeste vakken meer)?
Verder zal een school echt niet snel een onvoldoende geven.. Is namelijk niet goed voor hun statistieken

Geplaatst: 08 dec 2006, 08:51
door kastelke
vana schreef:Bennogr schreef:80 uren indelen? Da's heel makkelijk, je zit 70 uren te staren en te filosoferen en 10 uren als een gek te werken!
Die vlieger gaat niet op Benno.
Ze moeten precies een logboek bijhouden. Voor de voorbereidingsfase staat 30 uur. Voor de informatie verzamelen en verwerken staat 40 uur en voor de presentatie 10 uur.
Elke fase is precies ingedeeld, bijvoorbeeld:
Wat voor een belachelijke regeling is dat nou? Zo zet je jongeren toch alleen maar aan om te sjoemelen?!
Ik begrijp dat ze zo'n draaiboek/loboek van een MOGELIJKE tijdsbestek uitleggen aan die gasten, maar ze dwingen om binnen dat stramien te blijven?...
Soms heb je vooraf al heel lang 'officieus' nagedacht, waardoor die eerste fase amper nog een fractie van tijd in gaat nemen, omdat het zich in je hoofd al gevormd heeft.
Soms steek je heel wat meer/minder tijd in research. Want soms vind je heel snel alle info die je nodig hebt, soms zit je eerst heel wat tijd op te smossen omdat je niet die exacte info vindt die je zoekt, tot dat je plots op de 'goudberg' stoot, en haast in één ruk alle info vindt die je nodig hebt...
(ach ja, ik ben iemand die het niet moeilijk heeft met richtlijnen, maar wel met strakke schema's uurschema's die niet realistisch zijn)
In ieder geval wens ik hem heel veel succes, evenals de zoon van Eugeni.
En bestaat er een mogelijkheid dat Dennis het profielwerkstuk op de homepage mag zetten? Ik denk wel dat dit zeer relevant zal zijn voor de AA website!
Geplaatst: 08 dec 2006, 16:53
door Rob
Dat is echt Nederlands Elke hoe meer regel(tje)s hoe beter

Geplaatst: 08 dec 2006, 17:16
door kastelke
Rob schreef:Dat is echt Nederlands Elke hoe meer regel(tje)s hoe beter

Ben ik blij dat ik geen student meer ben. In de plaats begeleid ik nu universiteitsstudenten bij het maken van hun eindwerk, is stukken leuker! (al moet ik nu eerlijk toegeven dat de 'oogst' die we dit academiejaar hebben uit één bepaalde Vlaamse universiteit heel erg te wensen over laat. Ik hoop dat zij nog af gaan komen met "Surprise, ik ga een extra thesisjaar doen!", want het proswerk dat zij tot nu toe maar bij elkaar 'ge-researchd' hebben... Ik zou ze zelf buizen, dat staat vast! (maar gelukkig voor hen moet ik geen punten geven)
Geplaatst: 10 dec 2006, 21:48
door Martin & Marianne
Hoi Marjon,
Ik zie je bericht nu pas dus wat te laat voor suggesties. Ik herinnerde me dat ik net een artikel in de National Geographic had gelezen (oktobernummer) over de nationale parken. Het is een artikel van John G. Mitchell, getiteld Bedreigd paradijs.
Verder in hetzelfde nummer artikelen over parken in de hele wereld, waaruit wellicht ook wel ideeen te halen zijn.
Laat maar even weten of je geinteresseerd bent, dan kan ik wat scannen of het hele nummer opsturen.
Ik zit zelf nog een beetje met die keuze voor de parken in het westen. Waarom niet alle parken? Of zoals je ook al suggereerde, juist een heel beperkt aantal, die je dan met elkaar kunt vergelijken. Aardig bijvoorbeeld om te zien wat de redenen waren voor het oprichten van de eerste nationale parken, en of dezelfde redenen ook van toepassing waren voor de recent opgerichte parken.
Marianne
Geplaatst: 14 dec 2006, 22:26
door vana
Hoi Marianne,
Ik zie nu pas dat je gereageerd had.
Het betreffende nummer van National Geographic had ik toevallig in oktober al zelf gekocht, dus dat kwam goed uit. Er staat inderdaad een heel interessant artikel in over het gevaar van teveel recreatie in de natuurparken. Heel bruikbaar voor Nick.
Nick heeft gisteren de opzet van het weerkstuk ingeleverd ( en er een "goed" voor gekregen)
een gedeelte daarvan staat hieronder:
Onderzoeksvraag: “Nationale Parken: Bescherming of bedreiging van de natuur?”
De vraag is dus of het instellen van Nationale Parken wel zo’n goed idee is. Het idee achter de Amerikaanse Nationale Parken is dat ze toegankelijk zijn voor iedereen en dat het menselijk ingrijpen beperkt blijft. Maar is dit nou goed voor de natuur of gaat het juist ten koste van de natuur?
Om tot een antwoord op deze vraag te komen heb ik een aantal deelvragen bedacht, die mij relevant lijken met betrekking tot dit onderzoek. Hier volgen mijn deelvragen inclusief een korte toelichting waar nodig:
Deelvraag 1: “Waarom werden Nationale Parken ingesteld?”
Wat houdt het in als een park een Nationaal Park is? Wat is het doel van de Nationale parken? Werd die doelstelling behaald? Zoja, hoe? Zonee, waarom niet?
Deelvraag 2a: “Is de toenemende toeristenstroom een bedreiging voor het natuurgebied?”
Deelvraag 2b: “Is de toenemende toeristenstroom een bedreiging voor het wildleven?”
Deelvraag 3: “Wat zijn de specifieke problemen bij diverse parken? (+ oplossingen)”
De problemen bij een aantal parken (bijv. Yellowstone, Zion, Grand Canyon, Yosemite) en de mogelijke oplossingen voor deze problemen.
Deelvraag 4: “Wie laten we zijn gang gaan: De natuur of de mens?”
Wat is belangrijker: Natuurbehoud of recreatie?
Met deze deelvragen probeer ik inzicht te krijgen in de geschiedenis, problemen en oplossingen van een aantal specifieke parken. Op basis daar van denk ik dus tot een antwoord te komen op de vraag of Nationale Parken een bescherming of bedreiging van de natuur zijn. Het is natuurlijk mogelijk dat er tijdens mijn onderzoek nieuwe vragen opkomen. Deze zal ik dan toevoegen en een antwoord op proberen te zoeken, mits ze relevant zijn.
Hier moet volgens hij volgens mij een leuk werkstuk van kunnen maken.
Als iemand nog suggesties over dit onderwerp heeft of een mening, spui het maar hier!
Marjon