Bouwstijl

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Miquel
Amerikafan
Berichten: 238
Lid geworden op: 26 aug 2014, 21:27
Locatie: Alkmaar

Bouwstijl

Bericht door Miquel »

Vroeg mij al een paar keren af,
wij zijn meerdere keren in de States geweest, van La tot Miami. overal houden ze er diezelfde bouwstijl op na. De Malls, de kleine winkelcentrums en eetgelegenheden, alles (ook hotels) zijn gestukt en in diezelfde kleuren geschilderd.
Weet iemand of dit een voorschrift oid is in de USA?
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Bouwstijl

Bericht door meyem »

Misschien handig om wat foto's te plaatsen?

Als ik aan 'typisch Amerikaanse' bouwstijl denk, zie ik dit, maar dat is niet gestukt, dus dat bedoel je misschien niet?
800px-Old_Town_Scottsdale_01.jpg
of meer zoiets:
small-town-main-street-photo-typical-united-states-america-features-old-brick-buildings-specialty-shops-48919102.jpg
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Miquel
Amerikafan
Berichten: 238
Lid geworden op: 26 aug 2014, 21:27
Locatie: Alkmaar

Re: Bouwstijl

Bericht door Miquel »

Nee met de"standaard" kleine malls een winkels als bv Starbucks, Barns & Nobles ect. Zijn meestal allemaal hetzelfde kwa uiterlijk
Gast

Re: Bouwstijl

Bericht door Gast »

Ik lees dit met verbazing en weet nog steeds niet wat je nu bedoelt?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Bouwstijl

Bericht door hemmie »

Ik vermoed dat TS stripmalls bedoelt, zoiets als deze die net bij ons om de hoek is gebouwd (al is deze deels met baksteen):
image.jpg
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Bouwstijl

Bericht door meyem »

Hemmie, ik had de indruk dat TS niet alleen op malls doelt, hij schrijft:
Miquel schreef: ... overal houden ze er diezelfde bouwstijl op na. De Malls, de kleine winkelcentrums en eetgelegenheden, alles (ook hotels) zijn gestukt en in diezelfde kleuren geschilderd
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Miquel
Amerikafan
Berichten: 238
Lid geworden op: 26 aug 2014, 21:27
Locatie: Alkmaar

Re: Bouwstijl

Bericht door Miquel »

hemmie schreef:Ik vermoed dat TS stripmalls bedoelt, zoiets als deze die net bij ons om de hoek is gebouwd (al is deze deels met baksteen):

image.jpg
Ja die inderdaad!
Was al druk aan het zoeken op internet..
Maar heel veel is in deze stijl gebouwd viel ons op. Dit zowel in LA, Vegas als in Miami.
Wellicht dat het noorden anders is
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Bouwstijl

Bericht door meyem »

Ik vermoed dat dat meer een (aan tijd gebonden) voorkeur voor stijl is dan overheidsvoorschriften .... Net zoals je dat bij ons ook terugziet ... ik vind onze overdekte winkelcentra ook enorm op elkaar lijken, om van kantoorgebouwen nog maar te zwijgen. Over 50 jaar hebben we/ze weer andere voorkeuren.
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Miquel
Amerikafan
Berichten: 238
Lid geworden op: 26 aug 2014, 21:27
Locatie: Alkmaar

Re: Bouwstijl

Bericht door Miquel »

De grote Malls in de States lijken ook enorm op elkaar kwa uiterlijk.
Dat bedoelde ik eigenlijk. ;)
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Bouwstijl

Bericht door mtl »

Dat zal typisch amerikaans zijn. Ik denk niet dat het met bouwvoorschriften te maken heeft. Maar in andere landen lijken malls toch ook op elkaar?
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bouwstijl

Bericht door Frasi »

Mij valt de typische bouwstijl ook op: zeker de stripmalls met luifeltjes, typische dakgevels en torentjes. Waarschijnlijk inderdaad in dezelfde periode (jaren 80-90?) gebouwd. (er is overigens zelden een bovenverdieping dus veruit de meeste verhoogde gevels en torentjes zijn hol...).

Als het niet de overheidsvoorschriften zijn, valt me nog veel meer op dat er zo weinig variatie is in materiaalkeuze en uitvoering. Je zou denken dat de commercie allerlei mogelijkheden en keuzes bied, maar ik zie daar doorgaans weinig van.
Overal van die wrakke aluminium deuren met push-bar in winkels. Thermostatische douchekranen of zelf maar 'normale' kranen waarbij je flow en temperatuur onafhankelijk van elkaar kan instellen kom ik in mijn hotels niet tegen. Overal die eenknopshandle die volle kracht via koud naar warm gaat. En waar je in de Nederlandse bouwmarkt een volledig gangpad aan keuze hebt in modellen/kleuren stopcontacten en schakelaars, lijkt de keuze in de VS ernstig beperkt.
usa-light-switch-power-socket.jpg
usa-light-switch-power-socket.jpg (18.43 KiB) 1339 keer bekeken
largeWSS0S-D0.jpg
Of ik kom in de verkeerde winkels/hotels natuurlijk...
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gast

Re: Bouwstijl

Bericht door Gast »

Ook opvallend: zo zie je op de deuren ook bijna geen deurhendels zoals wij die kennen, maar bijna overal draaiknoppen met een klein schakelaartje in het midden om de deur op slot te doen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer