terug verhuizen naar NL en mijn 401K

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
amyg
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:17

terug verhuizen naar NL en mijn 401K

Bericht door amyg »

Hallo iedereen,
binnen een paar maanden ga ik weer terugverhuizer naar Nederland. Ik heb 6 jaar in Massachusetts gewoond, en heb gewerkt voor één werkgever daar.
IN die tijd heb ik mijn 401K opgebouwd. Weet iemand wat de beste optie voor mij wat betreft 401K? In ieder geval tips e.d.? Ik ben van plan met een financieel adviseur te praten, met ervaring op het gebied van international TAX. Maar ik vind het extra fijn wat extra informatie achter de hand te hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? Met het geld onderbrengen in een IRA etc.? Of is uitbetalen de beste optie? enfin, alle tips zijn van harte welkom!
Heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: terug verhuizen naar NL en mijn 401K

Bericht door goldenhills »

Het hangt o.m. van je huidige 401k af. Het kan zijn dat je een andere instelling kan vinden met lagere kosten en een betere selectie. Zie o.a. https://investor.vanguard.com/401k-rollover/. Roll-over naar een NL pensioenplan heb ik niet van gehoord, geen idee of dat kan.

Nu uitbetalen kost je 10% boete, het lijkt me beter dat je het belastingvrij in de VS laat groeien en gewoon voor je pensioen gebruikt. Daar is het tenslotte voor. Ik ben na een paar jaar terug in NL weer naar de VS verhuisd (heimwee naar Californië) en was blij dat ik mijn 401k had laten staan :wink:
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: terug verhuizen naar NL en mijn 401K

Bericht door USInsider »

In aanvulling op bovenstaande, een artikel over deze issue.

http://www.investopedia.com/articles/pe ... idents.asp
amyg
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:17

Re: terug verhuizen naar NL en mijn 401K

Bericht door amyg »

super. Bedankt! Ik ga t even uitpluizen!
Ik wil t zeker niet uit laten betalen, want dat brengt inderdaad een 'boete' met zich mee. En al die jaren dat ik hier gewerkt heb, heb ik geen pensioen opgebouwd in NL, dus lijkt mij ook handig het in ieder geval daarvoor te gebruiken! :-)

Had jij toentertijd het ondergebracht bij een IRA? 401K werkt namelijk toch altijd via een werkgever alleen? (waarschijnlijk ook afhankelijk van welke instelling natuurlijk).

nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
Amikix
Amerikakenner
Berichten: 670
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:48
Locatie: USA

Re: terug verhuizen naar NL en mijn 401K

Bericht door Amikix »

Is het niet handiger om je 401(k) gewoon te laten staan waar het nu is? Dat is namelijk ook een mogelijkheid zolang je meer dan $5,000 in je account hebt.
amyg
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:17

Re: terug verhuizen naar NL en mijn 401K

Bericht door amyg »

Dat lijkt me óók handiger. Wist niet dat dat een mogelijkheid was.] :lol:
Wat ik ook gehoord heb is dat t afhankelijk is van de 'regels' van de instelling waar je je 401K hebt opgebouwd.
Dus waarschijnlijk moet ik even bellen met hen en dat uitzoeken.

Bedankt!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: terug verhuizen naar NL en mijn 401K

Bericht door goldenhills »

Ik had het gewoon laten staan op de 401k van mijn werkgever.
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: terug verhuizen naar NL en mijn 401K

Bericht door FlyingKat »

Hier ook laten staan.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: terug verhuizen naar NL en mijn 401K

Bericht door SemJes »

Als je het liever niet wil laten staan bij je werkgever (bv. slechte keus aan fondsen met hoge kosten) kan je zoals goldenhills aangeeft een rollover doen naar een IRA (Rollover IRA/Traditional IRA). Dat is bijna altijd (veel) goedkoper en z'n IRA is 100% van jou en niet gelinkt aan je werkgever. Dan kun je zelf een broker uitkiezen die beter en goedkoper is (bv. Vanguard) en waar ze ervaring hebben met accounts van buitenlanders (bv. Fidelity of TDAmeritrade).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer