Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
RR2USA
Amerikafan
Berichten: 163
Lid geworden op: 10 aug 2010, 13:35
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door RR2USA »

Dit is wat de telecomprovider stuurde:

Bedankt voor je bericht.

Het bericht dat is verzonden naar een ander EU land, is verzonden naar het telefoonnummer 00447786205094. Dit is de server van Facetime en Imessage.

Facetime is een applicatie van Apple, die standaard geleverd wordt op de iPhone, iPad en uw iPod Touch. Dit geldt ook voor iMessage. Met Facetime kun je videogesprekken voeren en met iMessage tekstberichten versturen. Zelfs al ben je zelf niet bewust van deze applicatie, zal het Apple product automatisch de functie activeren zodra je de simkaart plaatst. Elke keer wanneer de simkaart zich opnieuw aanmeldt op het netwerk, wordt er een sms bericht verstuurd naar het buitenland. Dus wanneer je de simkaart opnieuw plaatst, het toestel uit en aanzet, Facetime activeert/deactiveert, enzovoort. De server van Apple staat namelijk in Groot-Brittannie. Dit betekent dat een iPhone een sms stuurt naar het Britse nummer 00447786205094. Dit bericht wordt verrekend als een internationaal bericht.
Staten bezocht sinds 1997: AZ,CA,CO,CT,DC,DE,FL,ID,IL,IN,LA,MA,MD,MS,MT,NJ,NM,NV,NY,OH,PA,RI,SD,TX,UT,VA,WA,WV,WY
Aantal keren naar USA: 22 (inclusief komende reis)
Lennartc
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 jun 2015, 08:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Lennartc »

Dit bericht is echt onzin. Google maar op "facetime activatie sms" . Dan je lees je namelijk dat enkel bij providers zónder samenwerking met Apple, bij het activeren van Facetime zonder WIFI verbinding, er 1 sms wordt verzonden. Het is zeker niet zo dat elke keer als je je telefoon uitzet en weer aan er een sms naar de UK verzonden wordt.
09 - NYC
10 - NYC, Washington, Miami
11 - Miami
12 - Roadtrip Californië, Utah, Nevada, Arizona
15 - Denver - Seattle
17 - Kauai - Big Island - NYC
18 - Florida
20 - Roadtrip New England
Gebruikersavatar
RR2USA
Amerikafan
Berichten: 163
Lid geworden op: 10 aug 2010, 13:35
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door RR2USA »

Ik vind het werkelijk waar grote onzin dat ik 5,- moet betalen aan sms-jes naar dat nummer van Apple. Dit is overigens bij Youfone.
Staten bezocht sinds 1997: AZ,CA,CO,CT,DC,DE,FL,ID,IL,IN,LA,MA,MD,MS,MT,NJ,NM,NV,NY,OH,PA,RI,SD,TX,UT,VA,WA,WV,WY
Aantal keren naar USA: 22 (inclusief komende reis)
Gebruikersavatar
habbekuk
Amerikafan
Berichten: 299
Lid geworden op: 16 apr 2017, 08:45
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door habbekuk »

Ik kan het niet echt vinden dus geef dit topic maar even een kick.

Halverwege de vakantie kwam ik erachter dat mijn Iphone met 4G data verbruikte. Kleine pakketjes van 0.10 mb
1 of meerdere keren per dag a € 0,79 per keer.

Mijn mobiele data staat uit maar toch steeds contact maken. Nu blijkt dat je bij "optie mobiele data" en dan "schakel 4G in"
daar op drukkende moet je 4G uitschakelen anders blijft je telefoon steeds contact maken ondanks dat mobiele data uitstaat.

Het abo loopt bij Youfone en het is gebeurt bij 2 Iphone met allebei 4G.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Berichten: 261
Lid geworden op: 26 jul 2017, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Hard Rock Cafe. »

Samsung en Iphone mee gehad. Gewoon roaming uitgezet en geen cent verbruik gehad. Dit was met abbo Vodaphone. Ook twee prepaid Samsung met KPN sim. Ook geen kosten gehad.
Gebruikersavatar
habbekuk
Amerikafan
Berichten: 299
Lid geworden op: 16 apr 2017, 08:45
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door habbekuk »

Voorheen zat alles bij Ben (t-mobile) nu dan bij youfone. Ik heb ook nooit last gehad
m.b.t. extra kosten data omdat deze is uitgeschakeld.

Volgens de medewerker van Youfone komt dit omdat bepaalde apps toch contact zoeken met Internet
vandaar de kosten en gewoon te betalen.

Het klinkt mij als onzin in de oren??
Laatst gewijzigd door habbekuk op 23 aug 2018, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Als mobile data uit staat op de telefoon dan moet er niets verbruikt worden. Ik denk dat dat een prima uitgangspunt is waar je als consument van moet kunnen uitgaan. Als een telefoon dat dan toch doet lijkt me dat een probleem waar de producent voor verantwoordelijk is.
Gebruikersavatar
habbekuk
Amerikafan
Berichten: 299
Lid geworden op: 16 apr 2017, 08:45
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door habbekuk »

just.me schreef:
habbekuk schreef:Ik kan het niet echt vinden dus geef dit topic maar even een kick.

Halverwege de vakantie kwam ik erachter dat mijn Iphone met 4G data verbruikte. Kleine pakketjes van 0.10 mb
1 of meerdere keren per dag a € 0,79 per keer.

Mijn mobiele data staat uit maar toch steeds contact maken. Nu blijkt dat je bij "optie mobiele data" en dan "schakel 4G in"
daar op drukkende moet je 4G uitschakelen anders blijft je telefoon steeds contact maken ondanks dat mobiele data uitstaat.

Het abo loopt bij Youfone en het is gebeurt bij 2 Iphone met allebei 4G.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Je had je inderdaad gewoon even goed moeten inlezen, want helaas is dit je eigen fout geweest en was makkelijk te voorkomen geweest!
Misschien een wat dure les, maar het zal je nu niet meer gebeuren!

Als ik dit zo lees dat lijkt het of ik met iemand van Youfone te maken heb. Te kort door de bocht en geen medewerking.
Gebruikersavatar
habbekuk
Amerikafan
Berichten: 299
Lid geworden op: 16 apr 2017, 08:45
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door habbekuk »

roelb schreef:Als mobile data uit staat op de telefoon dan moet er niets verbruikt worden. Ik denk dat dat een prima uitgangspunt is waar je als consument van moet kunnen uitgaan. Als een telefoon dat dan toch doet lijkt me dat een probleem waar de producent voor verantwoordelijk is.
Dat lijkt mij ook.. denk dat iedereen wel weet dat je mobiel data moet uitschakelen en niet dan ook nog bij een optie speciaal 4G.
Ik kan er niets over vinden Youfone zegt nu dat ik vooraf had moeten bellen zodat er een totale internet blokkade ingeschakeld had kunnen worden.

De telefoon maakt door de weeks 2 x en in het weekend 1 x contact met Internet heel kort om de verbinding te checken.
Het heeft dus niets met apps te maken maar met de 4G.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door babarage »

Just.me omdat jij zolang ik de branche zit heb je misschien niet door wat gewone stervelingen denken. En als ik me eerst ernstig moet inlezen over wat ik allemaal moet uitzetten gaat er ook iets niet goed met de voorlichting. Habbekuk geeft aan mobiele data uit gezet te hebben en toch kosten te hebben omdat blijkbaar 4g dan toch data pakketjes verstuurd. Hoe moet een huis en tuin klant dat weten? En ik doe hetzelfde bij t-mobile en krijg geen kosten. Gut zou het dan toch youphone zijn die iets anders doet dan andere providers? Hoe dan ook een “lees je voortaan beter in” en “eigen schuld dikke bult” antwoord vind ik wel heel makkelijk. Gebeurt vaak zat dat mensen inderdaad zelf klojen maar ook vaak zat dat je gewoon niet door hebt dat ondanks dat je van alles uit hebt gezet er op de achtergrond toch nog iets aan het data versturen is.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
habbekuk
Amerikafan
Berichten: 299
Lid geworden op: 16 apr 2017, 08:45
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door habbekuk »

Bedankt voor jullie reactie`s :clap:

Het kan misschien ook een waarschuwing zijn voor een ander. Ik blijf het vreemd vinden dat mijn Iphone
contact maakt met Internet terwijl mobiele data uitstaat. Ik krijg bij Youfone geen duidelijk antwoord heb 3 personen
gesproken geen van hun allen heeft gezegd dat ik 4G moet uitzetten.
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Berichten: 261
Lid geworden op: 26 jul 2017, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Hard Rock Cafe. »

RR2USA schreef:Dit is wat de telecomprovider stuurde:

Bedankt voor je bericht.

Het bericht dat is verzonden naar een ander EU land, is verzonden naar het telefoonnummer 00447786205094. Dit is de server van Facetime en Imessage.
Nummers beginnende met 0044 staan toch bekend om het leeg trekken van je rekening ?
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Njit »

habbekuk schreef:Het kan misschien ook een waarschuwing zijn voor een ander. Ik blijf het vreemd vinden dat mijn Iphone
contact maakt met Internet terwijl mobiele data uitstaat. Ik krijg bij Youfone geen duidelijk antwoord heb 3 personen
gesproken geen van hun allen heeft gezegd dat ik 4G moet uitzetten.
ik heb dit ook gehad afgelopen vakantie met Youfone. Data Roaming staat uit en toch maakt hij verbinding. Is gewoon krom.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Tja.. goede reden om geen appels meer te kopen ;-)
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Coyote »

Of Youfone vaarwel zeggen... :wink:

Afgelopen vakantie geen last gehad met mijn iPhone dat er ongevraagd dataverbruik was. Dus niet zozeer probleem van Apple alswel van de provider zo lijkt het.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Dat is onmogelijk. Je telefoon verbruikt, ondanks dat je mobile data uitzet, wel of geen data. Dat heeft niets met een provider te maken, die heeft daar verder geen invloed op.

Er zijn verhalen dat er een "feature" in iOS zit die ongevraagd switcht naar mobile data als Wifi assist aanstaat, ook al staat mobile data uit. Als dat waar is dan lijkt me dat een enorme bug waarbij er een duidelijke aansprakelijkheid bij Apple ligt. Maarja, Apple bezitters zijn net als Trump stemmers: hun grote leider kan nooit iets verkeerd doen :-).
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Njit »

Ik gebruik een Android telefoon.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door vana »

Ik lees onderstaande reactie van Youfone op een review pagina:


Op vakantie geweest buiten eu en keurig volgens advies Youfone data en roaming uit gezet. Toch worden enkele keren per dag kosten in rekening gebracht, telkens 100kb terwijl de datatellers op de telefoon keurig 0 aangeven..

.....Vervelend dat deze kosten berekend worden maar de oorzaak ligt in deze niet bij ons. Je toestel verbruikt in het betreffende geval alsnog MB, ondanks het feit dat je deze op je toestel probeert te blokkeren. Dit komt bijvoorbeeld voor bij applicaties welke op de achtergrond synchroniseren, hiervoor waarschuwen we in onze nieuwsberichten. Helaas kunnen wij het niet voorkomen, tenzij je op het netwerk in overleg met ons je gehele data verbinding laat blokkeren.


Er staan heel veel klachten op die pagina; https://www.bellen.com/mobiele-provider ... ervaringen
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Njit »

Je kan overigens via MyYoufone > Netwerkinstellingen deze optie aan en uitzetten.

Afbeelding

Kan helaas alleen via de Website en niet via de App.
En onder het buitenland verstaat Youfone alle landen buiten Nederland. Dus ook landen die binnen de EU vallen. Dus niet handig als je via bijv. Duitsland vliegt.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Dat is inderdaad wel bijzonder. Ik heb ook even gelezen en ben er nu inderdaad ook wel van overtuigd dat dit issue bij Youfone ligt.

Ik ben al even uit de voice telco wereld, maar als ik dit zo lees lijkt het er op dat youfone ergens een bugje heeft zitten in haar accounting systeem. Ik kan me voorstellen dat ze bijvoorbeeld een autorisatie/associatie request meetellen als dataverbruik. In dat geval is er wellicht sprake van records met een verbruik van 0 bytes, die Youfone naar boven afrondt op hun rekeneenheid van 100k? Allemaal een kwestie van even debuggen, maar als ik de berichten op al die websites zo zie dan lijkt het al even te spelen en loopt iedereen tegen een muur op bij dat bedrijf. De vraag is natuurlijk ook of Youfone dit soort systemen wel zelf beheert, of dat ze gewoon ergens iets hebben ingekocht en zelf geen mensen met kennis van zaken in dienst hebben.

Ik weet ook niet precies hoe het technisch zit met dat reseller model en roaming en hoe precies de informatiestromen lopen. Handelt Youfone dat zelf af via Diameter of loopt dat - al dan niet in realtime - via KPN en krijgt Youfone daarna alleen de verbruiksgegevens aangeleverd?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer