Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Waarschuwing voor data gebruik in de VS

Bericht door sanook »

Op mij komt de waarschuwing van de TS over als oplichting van zijn provider (hij voelt zich immers bedonderd), en dat is waarschijnlijk dus niet zo. Het is onwetendheid van hemzelf. Dat je daarvoor waarschuwt is prima maar zo komt het (bij mij in ieder geval) niet over.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Waarschuwing

Bericht door LeenG »

Ing schreef:Tip:

Je kunt instellen bij je provider bij welk bedrag dataverkeer wordt uitgezet. Op die manier voorkom je zulk soort rekeningen. Bij mij staat dat limiet via Vodafone op 60 euro. Als mijn roamingkosten boven dat bedrag uitstijgen kan ik geen internet meer gebruiken.
jip, bij mij ook.

ik vrees dat TS zijn gelijk niet zal kunnen halen. Het is sluw en niet netjes van de operator maar niet illegaal
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door FlyingKat »

Nou, van mij in elk geval bedankt voor de waarschuwing, Guuskruis. Even de aandacht vestigen op zoiets, ook al lijkt het voor velen te simpel, kan ook volgens mij geen kwaad. Ik zou me ook bedonderd voelen als ik dacht dat ik alles goed had gedaan en dan zo'n rekening gepresenteerd kreeg, of ik legaal nou reden heb om me bedonderd te voelen of niet.

Ik ben afgelopen zomer voor het eerst met een NL telefoon naar de VS gereisd. Hoewel ik daar wel m'n eigen VS telefoon bij me had, wilde ik de NL telefoon uiteraard ook mee zodat ik bij terugkomst ook meteen weer data enzo had. Het heeft me wel wat moeite gekost om zeker te weten dat ik alles had uitgeschakeld wat nodig was (alleen in de vliegtuigstand was voor mijn gevoel niet voldoende). Ik ben niet super bekend met alle NL telecom regels voor mobiel omdat ik er pas net mee te maken heb, en ik kan me voorstellen dat er ook een hoop mensen zijn die er om andere redenen niet zo goed in zitten.

En vergeet ook niet dat op dit forum ook veel mensen alleen maar meelezen zonder zich aan te melden, inclusief mensen die niet zulke geroutineerde Amerikakenners zijn of super bekend met alle mobiele technologie. Velen hier op het forum zullen het uiteraard allemaal van binnen tot buiten weten, maar onderschat niet dat een succesvolle reis vaak gemaakt of gebroken kan worden door kleine details waar de doorgewinterde reiziger of telefoongebruiker al nieteens meer bij stilstaat. En daar kan deze waarschuwing mijns inziens zeker onder vallen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Een telefoon in airplane mode zetten in het buitenland is natuurlijk niet heel zinvol. Oke, je zult geen data verbruiken, maar je kunt er verder ook niets mee en ook niet gebeld worden of SMS berichten ontvangen.

Wat je moet doen is simpelweg data roaming uitzetten.

Android: start Settings app => Wireless & Networks => More => Mobile Networks => Data Roaming optie uitvinken

Windows: Swipe van boven naar beneden, kies "All settings" => Network & Wireless => Mobile & SIM => Data roaming options op "Don't roam" zetten.

Heb je een dual SIM toestel en stop je een amerikaanse SIM in het andere slot? Kies dan de juiste SIM bij "Use this SIM for mobile data" maar zet voor de zekerheid ook de roaming options voor je Nederlandse SIM op "Don't roam".

IOS: start Settings => "Cellular" => "Cellular data options" => zet "Data roaming" uit.

Heb je een Nederlandse UI dan zal je zelf even moeten zoeken wat de exacte menuopties in het nederlands zijn. Of gewoon je telefoon op Engels zetten, begrijp je meteen veel beter wat er bedoeld wordt :-).
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door babarage »

maar wat mij nou ontgaat is als er min of meer een automatisch plafond op zit van pak um beet 70 euro hoe komt ts dan aan een rekening van 500 euro. wat is er mis gegaan? heeft hij inderdaad wat uitgezet of is er iets bij Telfort fout gegaan. En ook zijn er stappen ondernomen naar Telfort? Denk dat de waarschuwing heel goed is. Wees alert hoe je telefoon ingesteld is. Maar ik hoor dan ook graag waar het fout is gegaan en hoe een maatschappij dat oppakt. Met die informatie kan ik ook wat. Nu lijkt het een beetje Telfort bashen terwijl ze d'r misschien niet zo heel veel aan kunnen doen.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door FlyingKat »

Roelb, airplane mode maakte voor mij niets uit omdat ik mijn NL telefoon toch niet gebruikte. Ik heb een VS telefoon die ik gebruik als ik daar (thuis) ben. Maar, zo zie je weer - het is wel handig om dat nog even duidelijk erbij te zeggen, want de meeste NL reizigers zullen toch hun NL telefoon willen gebruiken. En jouw overzicht is wat dat betreft super handig. :thumbup:

Edit: misschien ook handig als iemand nog kan vermelden waar de 'wifi-assistent' zit die ook uit moet, die kan ik op mijn NL telefoon niet vinden (maar die staat in het Engels, en het NL begrip zegt mij even niets dus ik heb geen idee waar ik naar zoek. Er staat niets vergelijkbaars. :lol: ).

Barbarage, mee eens. Zou goed zijn om te horen of de TS er nog achter komt wat er precies is misgegaan, en het dan hopelijk ook nog hier wil delen. :thumbup:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Als je hem niet gebruikt dan kun je hem net zo goed uitzetten.. Verbruik je ook zeker geen data.
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door FlyingKat »

Klopt, maar de camera op de NL telefoon is beter dan die op m'n VS telefoon, vandaar. Het is met mij allemaal goedgekomen hoor, ik ben prima thuis in dit soort zaken, en toch moest ik er alsnog even diep inzien om te zorgen dat ik alle juiste instellingen had aan/uitgezet.

Ik vraag met name door zodat anderen die er niet uitkomen even een duidelijk beeld hebben van wat ze nou precies moeten doen om de frustratie (en rekening) van de TS niet zelf te ervaren.

Plus het stond mij niet aan dat ik geen 'wifi-assistent' kan vinden, maar, helder momentje, die zit dus alleen op iPhones en daar hou ik mij 't liefst verre van. :blink:

Maar goed, misschien handig om voor de meelezende iPhone-gebruikers dit nog even te omschrijven, dan weet iedereen door dit topic precies wat men moet doen. :geek:

Bij deze:

Je kunt Wi-Fi Assistentie uitschakelen en weer inschakelen via de instellingen. Dit doe je als volgt:

1 Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk.
2 Blader naar beneden totdat je de schakelaar Wi-Fi Assistentie ziet.
3 Zet de schakelaar uit.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

De wifi assistent in IOS zal nooit automatisch naar mobile data switchen als je niet op je home network zit (lees: aan het roamen bent) en zal ook /nooit/ data verbruiken als roaming uit staat. Deze procedure is dus geheel onnodig.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door PSVwally »

IOS: op zn Nederland => "instellingen" => "mobiel netwerk" => zet "Mobiel netwerk" uit. Dan schakelt datatoaming ook vanzelf uit. Je kan als je daar "opties mobiele data" aanklikt ook apart de dataroaming uitzetten.
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door FlyingKat »

roelb schreef:De wifi assistent in IOS zal nooit automatisch naar mobile data switchen als je niet op je home network zit (lees: aan het roamen bent) en zal ook /nooit/ data verbruiken als roaming uit staat. Deze procedure is dus geheel onnodig.
Volgens een eerdere reageerder (Marjolijne) doet hij dit wel, zelfs als de roaming uit staat. Dus wie van de twee gelijk heeft... zeg het maar... maar wie het zekere voor het onzekere wil nemen kan de assistent dus eenvoudig uitzetten.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Tja, er wordt wel meer geroepen. Het is echt niet zo. Roaming uit = _geen_ data verbruik in het buitenland, 0, nada, niets.

Voor die wifi assist functie is het verder helemaal niet relevant of je wel of niet roaming toestaat, die functie werkt namelijk sowieso niet als je niet op het eigen netwerk zit, oftewel, in het buitenland.

Overigens zit een soortgelijke functie als sinds jaar en dag in Windows 10 mobile en zat het volgens mij ook al in Windows Phone 8.1. Het enige dat het doet is soms mobile data prefereren boven een beschikbare wifi verbinding als dat netwerk bijvoorbeeld erg traag is. Maar als mobiele data niet beschikbaar is (omdat je in het buitenland bent en roaming uit hebt staan) is het dus helemaal niet relevant. Dan is er immers geen mobile data.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Bushmaster »

Wifi-assistentie schakelt niet automatisch over naar mobiele data wanneer u dataroaming gebruikt.
https://support.apple.com/nl-nl/HT205296
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door GJ »

Dat van die Wifi Assist is voor mij ook nieuw. Ik vind overigens de omschrijving van Apple wat vaag. Waar het dus op neer komt, is dat Wifi Assist -niet- wordt ingeschakeld wanneer je dataroaming gebruikt (dus wanneer ik bv. in Amerika, ondanks de hoge kosten, toch online zou gaan)? En het werkt sowieso niet wanneer je roaming hebt uitgezet? Dus dat betekent dat dat Wifi Assist in het buitenland sowieso niet werkt, toch? Want je moet toch, ook al ga je maar even de grens naar België of Duitsland, sowieso roaming aanzetten om te kunnen internetten? Of begrijp ik nu iets niet goed?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Nee, dat begrijp je goed.

De functie is op zich handig en zit ook al sinds jaar en dag in Windows. Normaliter, als je in de buurt bent van een bekend Wifi netwerk, zou je verwachten dat je telefoon daarvan gebruik maakt. Dus thuis, op kantoor, in een starbucks, een hotelkamer, etc.

Maar.. stel nu dat dat Wifi netwerk geen verbinding heeft met het Internet. Of dat de verbinding extreem traag is en je tegelijkertijd via het mobiele netwerk een veel betere verbinding zou hebben. In dat geval kun je met deze feature tegen de telefoon zeggen: switch in dat geval maar automatisch naar mobiele data, ook al ben ik in-range en connected met een bekend wifi netwerk. Maar natuurlijk alleen maar als je ook een mobiel datanetwerk kunt gebruiken. Heb je dat uit staan (doordat je in het buitenland bent en roaming uit hebt staan) dan gaat dit natuurlijk niet op.

Maar ook als je roaming wel aan hebt staan werkt dit dus niet op een IOS toestel in het buitenland. Vermoedelijk heeft Apple dat zo gedaan om te voorkomen dat mensen onbewust veel data verbruiken. Stel je bent op vakantie, hebt roaming aanstaan, maar dat besef je je ook en je doet geen gekke dingen. 's avonds zit je echter in je hotelkamer, logt in op de Wifi en denkt: goh, laat ik nu die spotify playlist eens syncen. Ook al valt de internet verbinding van het hotel weg, of is deze heel traag, dan nog zal de telefoon dus gewoon verbonden blijven met dat Wifi netwerk en niet automatisch switchen naar mobiele data. Maar zo'n actie blijft natuurlijk altijd risicovol, want als je plots buiten bereik bent van dat netwerk of het hele Wifi netwerk wegvalt zal je telefoon toch nog omschakelen. Overigens kun je in dit voorbeeld ook in Spotify zeggen dat deze geen mobiele data mag gebruiken, maar goed, het gaat even om het idee.

Dit alles gezegd hebbende zou ik echt iedereen adviseren om buiten de EU /of/ roaming uit te zetten, /of/ om vooraf een fixed-size databundel te kopen bij je telco en je ervan te vergewissen dat je nooit verbruik buiten deze bundel kunt hebben. Los afrekenen per MB kan heel erg snel in de papieren lopen. Bizar trouwens, want bandbreedte is bijna gratis. 1TB dataverkeer via transit afwikkelen kost een ISP ergens tussen de EUR 0.50 en EUR 5, afhankelijk van totale capaciteit, verkeerspatronen, hoeveelheid redundancy en bezettingsgraad. Maar zelfs als je aan de bovenzijde gaat zitten dan heeft 1MB afwikkelen dus een kostprijs van 1/200.000ste euro. Daar komen dan nog de kosten van de organisatie en het mobiele netwerk bovenop, maar goed, dat is niet goedkoper of duurder dan het afwikkelen van data van eigen klanten. Enige dat je extra hebt is de billing tussen de verschillende telco's, maar ook dat zijn natuurlijk niet dit soort extreme bedragen.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Vito »

Volgens mij is het toch niet waar. Wij hadden in onze laatste accommodatie in Costa Rica slechte WiFi. Als de wifi uitging én mijn dataroaming stond aan pakte hij echt de 3G in dit geval. Maar dan stond de dataroaming wel aan. Nu heb ik niet de nieuwste IOS versie op mijn iPhone dus kan ook daaraan liggen.
Ik kan het nu ook niet meer nazien maar als ik zat te surfen werd nooit mijn verbinding verbroken als ik de roaming aan had.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

als de wifi uitging
"Uit" is iets anders dan slecht. Zodra je daadwerkelijk geen verbinding meer hebt met een wifi netwerk en roaming staat aan dan ga je gewoon mobiele data gebruiken. Logisch.

Wat deze functie doet is omschakelen terwijl er wel een wireless ethernet netwerk beschikbaar is, je daar ook mee bent verbonden, maar de telefoon merkt dat de verbinding met het internet via dat netwerk slechter is dan de beschikbare mobiele dataverbinding. Het kan ook zijn dat je wel verbonden bent met een wifi netwerk, maar dat er helemaal geen internet verkeer mogelijk is via die verbinding. Denk maar eens aan een hotelnetwerk waarbij je elke dag weer opnieuw akkoord moet gaan met een disclaimer of moet inloggen. In dat geval zal deze feature ook automatisch omschakelen naar mobiele data. Dat is alles. Soms handig, soms irritant. Zowel onder Windows als onder IOS dus standaard gedrag dat je wel kunt uitzetten. Maar het zal er nooit voor zorgen dat je data gaat verbruiken als roaming uit staat.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Pete.Z »

Dat soort hoge rekeningen kan je alleen krijgen als je zelf bewust data-roaming hebt aangezet, en daarnaast de limiet voor data gebruik bij roaming hoger hebt gezet dan de standaard 60 euro.
Hoe vervelend ook, eigen “schuld” meestal door onwetendheid met de techniek.

Overigens komen dit soort berichten al in de media sinds het algemeen in gebruik raken van mobiele telefoons, dus zou iedereen, handig of niet, daar nu toch mee op de hoogte moeten zijn bij mobieltje gebruiken in buitenland.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Dutchess »

roelb schreef:Een telefoon in airplane mode zetten in het buitenland is natuurlijk niet heel zinvol. Oke, je zult geen data verbruiken, maar je kunt er verder ook niets mee en ook niet gebeld worden of SMS berichten ontvangen.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. In airplane mode met de wifi ingeschakeld & verbonden kan ik boodschappen krijgen via iMessage, Messenger, en Whatsapp en ik kan via die apps (of FaceTime) ook gebeld worden.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

En als je gewoon roaming uitzet kun je ook SMS'jes ontvangen en gebeld worden. Zolang je niet opneemt kost het je niets. Minder handelingen dan eerst airplane mode aan en daarna bluetooth en wifi weer aan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer