Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door babarage »

Hey! Kom niet aan onze appels he! Die Android sheit die mok nie :)
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door vana »

Maar kun je niet gewoon in je instellingen het automatisch synchroniseren van je apps uitzetten? Of zeg ik nu iets heel doms?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Het issue hier is dus niet dat de telefoon data heeft verbruikt, dat heeft hij niet.

Het probleem is dat Youfone blijkbaar dus, per abuis, toch dataverkeer in rekening brengt. Met enige kennis van de gebruikte protocollen en systemen vermoed ik dat men accounting informatie zonder dataverbruik of autorisatierequests op de een of andere manier als dataverbruik aanrekent. Dat is gewoon een fout bij Youfone, maar goed, zie dat maar eens opgelost te krijgen. Ik ken het bedrijf niet, maar de vraag is of het ze (a) iets kan schelen en (b) men wel de kennis heeft om het op te lossen.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Njit »

just.me schreef:Je kan het per dag aanpassen staat er, dus waar zie jij het probleem? Je gaat of naar Duitsland, dan laat je hem aanstaan, of je gaat naar Amerika en dan zet je hem uit(en bij terugkomst weer aan), toch?
Stel mijn route is Den Bosch -> Dusseldorf --> Orlando. Dan zet ik hem dus net voor vertrek uit in Düsseldorf. Maar op de terugreis heb ik dan geen internet bij aankomst in Dusseldorf. En ik kan het ook niet aanzetten of ik moet de Airport Wifi gebruiken.

Allemaal geen onoverkomelijke problemen.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Njit »

@Just.Me: ik geef toch ook aan het geen onoverkomenlijk probleem te vinden. Maar het zou Youfone sieren als je binnen de EU gewoon dataroaming aan kan laten staan en buiten de EU gewoon kan blokkeren. Maar dat kan dus niet. Technisch onmogelijk of gewoon onwil? Jij mag het zeggen...
roelb schreef:Het issue hier is dus niet dat de telefoon data heeft verbruikt, dat heeft hij niet.
Volgens de ene factuur heb ik 0,88 mb verbruikt. En dat kost me dan 5,86 EUR. Dat is dus met dataroaming uit.
Andere factuur geeft een verbruik aan van 0,10 mb. Kost 0,73 EUR.

Dit verbruik komt volgens mij als je de telefoon herstart. Er wordt dan heel kort contact gezocht met het netwerk (soort handshake).
Op de specificatie staat het als PORTALMMM.NL. En dan met landcode US.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Coyote »

Zoals ik al zei, de enige manier is Youfone vaarwel te zeggen. Zeker met al die klachten en een provider die er niets aan lijkt te doen maar wel de kosten doorberekent. Als klanten dan toch bij zo´n provider blijven is er weinig reden voor de provider iets aan het probleem te doen.
roelb schreef:Er zijn verhalen dat er een "feature" in iOS zit die ongevraagd switcht naar mobile data als Wifi assist aanstaat, ook al staat mobile data uit.
Of dat ook gebeurt als je Mobile Data uitgezet hebt, weet ik niet. Echter, je kunt Wifi-assist eenvoudig uitzetten. In Nederland nog niet zo erg maar dat wil je natuurlijk niet in Amerika. Toen ik hoorde over Wifi-assist heb ik dat gelijk uitgeschakeld. Dat doe je als volgt: Instellingen ==> Mobiel Netwerk ==> Wifi-assistentie (uitzetten).
roelb schreef:Maarja, Apple bezitters zijn net als Trump stemmers: hun grote leider kan nooit iets verkeerd doen
Deze opmerking zal ik maar negeren... Beetje jammer...

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Stiek
Amerikafan
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 jun 2012, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Stiek »

roelb schreef:Dat is onmogelijk. Je telefoon verbruikt, ondanks dat je mobile data uitzet, wel of geen data. Dat heeft niets met een provider te maken, die heeft daar verder geen invloed op.

Er zijn verhalen dat er een "feature" in iOS zit die ongevraagd switcht naar mobile data als Wifi assist aanstaat, ook al staat mobile data uit. Als dat waar is dan lijkt me dat een enorme bug waarbij er een duidelijke aansprakelijkheid bij Apple ligt. Maarja, Apple bezitters zijn net als Trump stemmers: hun grote leider kan nooit iets verkeerd doen :-).
die wifi assist sowieso afzetten. in België valt dat anders ook tegen.
Ruudzaan
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 aug 2018, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Ruudzaan »

Ik heb een Android telefoon, de Samsung Galaxy S8.

Nu lees ik dat ik - om grote onverwachte kosten te voorkomen - het beste mijn 'data roaming' kan uitzetten.
Meestal zette ik buiten Europa altijd 'mobiele gegevens' uit, in de veronderstelling dat ik dan safe zat.

Wat is het verschil tussen die 2?
Loop ik met de ene meer risico als met de ander?
Kan ik minder of juist meer als de ene uitstaat of de ander?
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door sanook »

Data roaming uit betekent dat je geen data hebt buiten NL (er vanuit gaande dat je een NL sim hebt)
Mobiele gegevens uit betekent dat hij alle data over je telefoonverbinding uitzet (wifi werkt dan nog wel uiteraad)
Mobiele gegevens uit is dus iets zekerder (al zou data roaming uit al voldoende moeten zijn). Doe dit wel voordat je vertrekt uit NL (bv in het vliegtuig), zodat je bij aankomst in US geen kosten krijgt.
Ruudzaan
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 aug 2018, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Ruudzaan »

Dus als ik 'data roaming' uitzet, heb ik wel data als ik nog in Nederland ben, en niet meer als ik in het buitenland ben?
Als ik 'mobiele verbindingen' uitzet heb ik geen data in Nederland, en ook niet als ik in het buitenland ben?
Zoiets?

Voor de rest functioneert in beide gevallen mijn telefoon hetzelfde?
Ik kan met beide uitgeschakelde functies gewoon bellen, whasapp ontvangen mits ik wifi heb, inloggen bij een hotspot of wifi, dat soort zaken?
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door sanook »

Helemaal juist !
Ruudzaan
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 aug 2018, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Ruudzaan »

Bedankt.
Ik heb al meer dan 20 jaar een mobiele telefoon, en ik snap misschien 15% van wat ie kan.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6814
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Stan.Gobien »

Interessant artikel over exact deze problematiek op Tweakers.
Tweakers: roaming-uit-en-toch-kosten-ongewenst-dataverkeer-in-het-buitenland
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Almere vak V »

Ruudzaan schreef:
04 sep 2018, 12:47
Ik heb al meer dan 20 jaar een mobiele telefoon, en ik snap misschien 15% van wat ie kan.
Dat is al gauw 10% meer dan ik... :wink:
mlbvinnie
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jan 2013, 14:48

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door mlbvinnie »

Stan.Gobien schreef:
14 mei 2019, 23:26
Interessant artikel over exact deze problematiek op Tweakers.
Tweakers: roaming-uit-en-toch-kosten-ongewenst-dataverkeer-in-het-buitenland
Ik denk dat ik toch maar die hele sim compleet uit zet en gewoon een us sim neem voor whatsapp en locale verbinding als ik dit zo lees.
jan_nl
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door jan_nl »

Ik blijf het een beetje vreemd vinden. Het ligt duidelijk aan youfone en simpel en niet aan de onderliggende providers. Daarnaast, waarom data niet helemaal uit als je het toch niet gebruikt? Dan heb je hier geen last van neem ik aan. Ik heb vodafone en nergens last van gehad in het buitenland.

Daarnaast 100k afrekenen als je 10k gebruikt is ook niet helemaal van deze tijd vind ik.
scuba-angelo
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 apr 2019, 23:18
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door scuba-angelo »

Ik zou volgende tip willen geven.

Bij je netwerk instellingen kan je een ander APN instellen dan je provider.
Als je daar een lege APN maakt en die selecteerd tijdens roaming kan je provider niets aanrekenen omdat je smartphone verbinding probeert te leggen met iets dat er niet is.
Je internet gaat ook wel niet werken als je data opzet zolang je de APN niet selecteerd van je provider.
Ze mogen dit ook niet aanrekenen want tijdens roaming mag je data verbruiken via een andere provider en dat stel je in via APN, staat ergens in de Europese regels over roaming
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Slechte tip. De meeste netwerken gebruiken gewoon de default APN als je telefoon iets vraagt dat niet bestaat. Je verhaal over local breakout betreft europese regelgeving en is van toepassing op roaming binnen europa. Wordt overigens door nog niemand aangeboden, maar zou vooral prettig zijn als je langdurig in een ander europees land verblijft en te maken hebt met geoblocking (wat overigens inmiddels illegaal is).
troelalahuplala
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 okt 2014, 17:45
Aantal x V.S. bezocht: 0
Locatie: Nederland

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door troelalahuplala »

je zet domweg je mobiele netwerk uit EN roaming uit, dan kan je niets gebeuren.. Nog beter is om gewoon een locale sim erin te stoppen..

ik heb nog nooit 1 mb in het buitenland onnodig gebruikt en ik ben toch echt niet de meest handige met mobiele telefoons *gelukkig mijn kinderen wel
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Njit »

troelalahuplala schreef:
20 aug 2019, 10:59
je zet domweg je mobiele netwerk uit EN roaming uit, dan kan je niets gebeuren.. Nog beter is om gewoon een locale sim erin te stoppen..
Helaas werkt dit dus niet zo bij Youfone. Die maakt ondanks dat je roaming uit zet toch op de achtergrond een soort verbinding. Zijn ze ook al een keer voor op de vingers getikt en nu hebben ze een extra optie in het klantenmenu gezet. Staat die optie niet op UIT dan krijg je gewoon de rekening.

Zet die optie ook ruim op tijd voor vertrek op UIT want er kunnen zomaar wat dagen overheen gaan voordat het actief is (in mijn geval 5).

Afbeelding
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer