Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Guuskruis
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:45

Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Guuskruis »

Waarschuwing, heb dit jaar tijdens onze 2e Roadtrip ny no mi, slechts 2 keer op Google maps gekeken en 1 telefoontje gepleegd....en kreeg hiervoor een rekening van Telfort van 495 euro. Schijnt doodnormaal te zijn.
Laatst gewijzigd door Dude op 04 okt 2017, 02:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Waarschuwing

Bericht door sanook »

En waar waarschuw je dan voor ?
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Waarschuwing

Bericht door Queste »

Dat je niet moet vergeten (data-)roaming uit te zetten omdat je telefoon constant data genereert ook al gebruik je hem niet bewust.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Waarschuwing

Bericht door Hockey »

Waarschuwing waarvoor? Hogere kosten voor bellen en gebeld worden in de VS zijn zeer normaal. En data gebruik in het buitenland (buiten de EU) betekent ook hogere kosten.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2591
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Waarschuwing

Bericht door Bushmaster »

USA is €5,00 per MB, dus dat is nog geen 100MB en je zit al aan dat bedrag.
Best kans dat je Google maps is blijven "navigeren" tijdens een trip, en dan gaat t hard.
Je kan op je telefoon/factuur ongetwijfeld zien wat je als roaming hebt verstookt aan data.
Had je "app-update alleen via wifi" aangezet? Anders gaat de telefoon gelijk bij het aanzetten van roaming de apps proberen te updaten via 3G/4G.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Waarschuwing

Bericht door USInsider »

Hockey, dan toch prima dat topic opener nog een keer waarschuwt ?
Veel mensen hebben geen idee hoe hun mobile werkt, of weten het wel maar maken een vergissing, en dat is mede waarom er zoveel miljonairs zijn in de telecom wereld !
Laatst gewijzigd door USInsider op 03 okt 2017, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Guuskruis
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:45

Re: Waarschuwing

Bericht door Guuskruis »

Ik waarschuw voor het feit dat ik verleden jaar tijdens onze Roadtrip route 66, niet zo n hoge rekening heb gehad. Deze reis heb ik 14 hotels geboekt en alleen via WiFi op internet gesurfd. Roaming en het mobiele netwerk constant uit....slechts 2x op Google maps de weg gezocht.....kost dus 245 euro per keer......maar als hockey dit normaal vind....ik voel me bedonderd.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2591
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Waarschuwing

Bericht door Bushmaster »

ik voel me bedonderd.
Ok en heb je Telfort al benaderd cq een advocaat/rechtsbijstand geraadpleegd?
lijkt op oplichting van de zijde van Telfort, het staat je vrij om ze voor het gerecht te slepen als de situatie echt zo is.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Waarschuwing

Bericht door sanook »

Guuskruis schreef:Ik waarschuw voor het feit dat ik verleden jaar tijdens onze Roadtrip route 66, niet zo n hoge rekening heb gehad. Deze reis heb ik 14 hotels geboekt en alleen via WiFi op internet gesurfd. Roaming en het mobiele netwerk constant uit....slechts 2x op Google maps de weg gezocht.....kost dus 245 euro per keer......maar als hockey dit normaal vind....ik voel me bedonderd.
Bedonderd ? Wie heeft jou gedwongen om te bellen en je data te gebruiken ? Je bent er zelf bij en je weet dat ze de hoofdprijs vragen voor dit soort dingen. Ik neem aan dat je bij aankomst in de VS een sms hebt gekregen met daarin de kosten van bellen en datagebruik. Dan is het verder jouw verantwoordelijkheid dat je je datagebruik in de gaten houdt.
Je had ook voor een paar tientjes een SIM kaart kunnen kopen, dan kon je iedere dag google maps gebruiken. Onthoud dat maar voor de volgende keer !
Bushmaster schreef:
ik voel me bedonderd.
Ok en heb je Telfort al benaderd cq een advocaat/rechtsbijstand geraadpleegd?
lijkt op oplichting van de zijde van Telfort, het staat je vrij om ze voor het gerecht te slepen als de situatie echt zo is.
Ik denk dat de kans groot is dat Telfort gewoon berekent heeft wat gebruikt is...
Laatst gewijzigd door sanook op 03 okt 2017, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2591
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Waarschuwing

Bericht door Bushmaster »

Ik denk dat de kans groot is dat Telfort gewoon berekent heeft wat gebruikt is...
Dat denk ik ook, maar als iemand zo stellig is, ben ik wel benieuwd welke stappen hij/zij verder heeft ondernomen.
€500,00 vind ik genoeg om uit die luie stoel te komen en de rechtsbijstand te bellen als ik zo zeker was dat ik in m'n recht stond.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Waarschuwing

Bericht door Vito »

Ik vind het een hoop geld en kan het me eigenlijk niet voorstellen.
Ik had een wereldbundel aangeschaft voor € 40,- van 500MB, heb een aantal malen online google maps opgezocht maar dat kostte me echt geen honderden MB's. Zeker niet als je de roaming bewust aan en uitzet. Ik denk zelf dat TS toch echt vergeten is om de roaming uit te zetten. Heb ik ook gehad onderweg maar zelfs dat viel mee.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Waarschuwing

Bericht door Ing »

Tip:

Je kunt instellen bij je provider bij welk bedrag dataverkeer wordt uitgezet. Op die manier voorkom je zulk soort rekeningen. Bij mij staat dat limiet via Vodafone op 60 euro. Als mijn roamingkosten boven dat bedrag uitstijgen kan ik geen internet meer gebruiken.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Waarschuwing

Bericht door PSVwally »

Ik vind dat bedrag ook heel erg vreemd als alles echt heeft uit gestaan. Ik heb een aantal keer gebelt, gewoon zonder extra kaartje, op mijn eigen bundel, een paar keer zelf meer dan 10min, naar Nederland en was niet significant meer geld kwijt dan normaal. Ik heb toch ook echt een vermoeden dat er iets heeft meegelopen zonder dat TS dit in de gaten heeft gehad. Het bedrag is gewoon veel te hoog voor een paar keer Google maps

Ik moet wel zeggen dat ik tijdens mijn vakantie vorige week ook een aantal keer Google maps heb gebruikt (incl een gedownloade kaart, en dat ik ook de melding kreeg dat 75% van mijn bundeltegoed verbruikt was, terwijl ik hier normaal nooit in de buurt kom.

Overigens wel heel vervelend om dit soort kosten op je dak te krijgen
Marjolijne
Amerikafan
Berichten: 381
Lid geworden op: 17 mei 2007, 21:38
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: 't Gooi

Re: Waarschuwing voor data gebruik in de VS

Bericht door Marjolijne »

Als je een iphone hebt kijk even of je wifi assistentie aanstaat.
Dit staat vaak standaard aan.
Als je wifi dan slecht is gaat hij automatisch over op een mobiele dataverbinding. Ook als je roaming uit staat!
Uit ervaring (gelukkig niet de mijne) weet ik dat dit lekker kan aantikken.
Laatst gewijzigd door Marjolijne op 04 okt 2017, 09:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1518
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Waarschuwing voor data gebruik in de VS

Bericht door pumi1000 »

Die sms kregen wij ook, 5 euro voor 1 MB.........ook al doe je maar een ding op internet dat hakt er wel in. Dan zal google maps veel mb's verbruiken. Bij mij staat roaming standaard uit, maar in de VS check ik toch ook dubbel. Bij mij gaat alles uit 1 bundel en op is op dan stopt alles (gelukkig).
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor data gebruik in de VS

Bericht door roelb »

Het tarief van T-mobile voor de US is EUR 2,50/MB.

Maar.. T-mobile biedt, net als alle andere Nederlandse telco's, ook een bescherming tegen hoge roaming kosten in het buitenland.

Standaard is dataverbruik uitgeschakeld en kun je alleen data verbruiken als je vooraf een Travel & Surf bundel koopt. Is die op, dan stopt je verbinding. Je kunt ook betalen per MB instellen via My T-Mobile inclusief een limiet. Maar dat moet je dus zelf actief doen.

Van de T-Mobile website:
Je reist verder dan de EU
Buiten de EU stopt je internet als je niet eerst toestemming geeft. Je maakt dus nooit onverwachte kosten. Wil je internetten, dan kun je een Travel & Surf-pas kopen. Je kunt ook kiezen voor ‘betalen per MB’.
Als de OP zelf niet de instellingen in My T-Mobile heeft gewijzigd dan is er zeker aanleiding om de kosten te betwisten. Maar als hij of zij daar "Betalen per MB" zonder limiet heeft aangezet, tja, dan is het ook eigen verantwoordelijkheid.

Het zou hier dus om 200MB verbruik gaan. Dat kan vrij snel gaan. Met een 10Mbps verbinding (prima haalbaar met 4G) kan dat binnen 3 minuten verbruikt zijn. Wellicht updates oid die binnengehaald werden? Of synchronisatie van cloud storage, automatische backup, etc?

Laat het een wijze les zijn voor iedereen die dit leest: zet roaming uit. Wil je het gemak van een internet verbinding? Koop (of leen) dan een US SIM kaart, al dan niet in een extra toestel (of aparte device) dat je als hotspot kunt gebruiken. Voor navigatie heb je echt geen data nodig, installeer de (gratis) app "Here we go" op je telefoon (Android+iphone) of gebruik Maps (Windows) en download de kaarten van de landen c.q. staten waar je doorheen gaat reizen ("Offline maps"). Doe dat thuis voordat je weg gaat, of eventueel tijdens je reis in een hotel op Wifi, en je kunt gewoon zoeken en navigeren, inclusief voice guidance, zonder dat je een internet verbinding nodig hebt. Pair zodra je in je huurauto stapt je telefoon met de auto en je hebt de navigatieaanwijzingen gewoon via de speakers van de auto.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor data gebruik in de VS

Bericht door boonens »

Als de OP zelf niet de instellingen in My T-Mobile heeft gewijzigd dan is er zeker aanleiding om de kosten te betwisten.
Ik vrees dat Telfort, waar OP zijn contract heeft, niet echt een boodschap heeft aan instellingen in My T-Mobile :wink: Verder natuurlijk een zeer goed advies! :thumbup:
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor data gebruik in de VS

Bericht door roelb »

Excuses, ik heb niet goed gelezen :-)

Maar ook Telfort heeft een soortgelijk systeem:
Ga je buiten de EU op vakantie? Dan geldt een verbruikslimiet voor mobiel internet van € 60,50 (inclusief btw). De verbruikslimiet staat standaard aan. Je kunt de limiet zelf uitzetten en weer aanzetten. Als je de limiet uitzet, dan wordt deze automatisch weer aangezet na het ontvangen van twee facturen.

Verbruikslimiet aanzetten of uitzetten
Je kunt de verbruikslimiet zelf aan- en uitzetten via sms of via Mijn Telfort. De wijziging gaat direct in.

Wijziging Sms-tekst Sms naar
Limiet aanzetten AAN 1277
Limiet uitzetten (tot start volgende factuurmaand) DOORGAAN 1277
Limiet uitzetten (tot einde volgende factuurmaand) UIT 1277
Je kunt de verbruikslimiet ook aan- en (tijdelijk) uitzetten door gratis te bellen naar 0800-4444444 (vanuit het buitenland +31626001277).
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Waarschuwing voor data gebruik in de VS

Bericht door jetusa »

Zo’n waarschuwing lijkt me totaal geen kwaad kunnen! Er zijn hier op het forum best veel mensen die voor het eerst naar US op vakantie gaan. Zeker nu je binnen Europa binnen je bundel kunt gebruiken, zullen veel mensen ongemerkt roaming hebben aanstaan of de wifi-assistent die in de standaard instelling op aan staat. Ik ging zelf vorige maand ook bijna de fout in met roaming die nog aan stond, terwijl ik het echt wel weet, maar een vergissing is zo gemaakt met die swipe-buttons.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor data gebruik in de VS

Bericht door roelb »

Maar goed, dan nog is er dus, voor zover ik weet, bij alle Nederlandse telco's zo'n bescherming die je echt bewust uit moet zetten om tot dit soort extreme bedragen te komen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer