Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door sanook »

Pete.Z schreef:Dat soort hoge rekeningen kan je alleen krijgen als je zelf bewust data-roaming hebt aangezet, en daarnaast de limiet voor data gebruik bij roaming hoger hebt gezet dan de standaard 60 euro.
Hoe vervelend ook, eigen “schuld” meestal door onwetendheid met de techniek.

Overigens komen dit soort berichten al in de media sinds het algemeen in gebruik raken van mobiele telefoons, dus zou iedereen, handig of niet, daar nu toch mee op de hoogte moeten zijn bij mobieltje gebruiken in buitenland.
Inderdaad, programma's als Radar en Kassa zitten vol met dit soort 'problemen'. Ik vind dit gewoon bij de voorbereiding van je vakantie horen.
Guuskruis
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:45

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Guuskruis »

Nog even ter aanvulling; toen we in Düsseldorf op het vliegveld zaten te wachten kreeg ik een berichtje van Telfort welkom in Noorwegen....mijn iPhone en ik zijn nog nooit in Noorwegen geweest, maar ik kreeg al een bijsmaak....als dit maar goed gaat. Heb wel een schermafdruk gemaakt. In ieder hotel met WiFi geïnternet, en roaming en mobiele data uit.
In nl krijg ik een waarschuwing als ik op mijn limiet zit, echter niet in de usa.
Guuskruis
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:45

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Guuskruis »

WiFi assistentie......hoor dit nu voor het eerst....deze heb ik constant aan gehad....ligt het dan hier aan??
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Nee, dat doet alleen maar iets als je in Nederland bent.

Als je niet zelf bewust de limiet hebt uitgeschakeld en afrekenen per mb hebt ingeschakeld dan ga ik er vanuit dat Telfort dit crediteert, het is dan een fout in hun systeem. Ik zou eens om opheldering vragen en verwijzen naar wat er op de website van Telfort en in de gedragscode staat.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door babarage »

Guuskruis schreef:Nog even ter aanvulling; toen we in Düsseldorf op het vliegveld zaten te wachten kreeg ik een berichtje van Telfort welkom in Noorwegen....mijn iPhone en ik zijn nog nooit in Noorwegen geweest, maar ik kreeg al een bijsmaak....als dit maar goed gaat. Heb wel een schermafdruk gemaakt. In ieder hotel met WiFi geïnternet, en roaming en mobiele data uit.
In nl krijg ik een waarschuwing als ik op mijn limiet zit, echter niet in de usa.
Maar heb je nu contact gehad met Telfort? Heb je evt een klacht ingediend? Heb je die limiet uitgezet?
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door FlyingKat »

Ik had Ziggo mobiel tot vandaag, omdat ze met mobiele telefonie stoppen gaat/kan iedereen naar Vodafone. Ik ben vandaag overgegaan. N.a.v. dit topic heb ik meteen even gekeken hoe het met de datalimiet voor het buitenland zit. Die van Ziggo had ik destijds zelf ingesteld en ik kan me nu al niet meer herinneren waar deze op stond, maar het was geloof ik 500 of 250 euro. Als nieuwe Vodafone gebruiker staat deze automatisch ingesteld op 60.50 euro. Moet ook zeggen dat de Vodafone website een stuk overzichtelijker is dan Ziggo was... wat een verschil. Ik heb toen eindeloos naar bepaalde instellingen moeten zoeken. :thumbup:

Guuskruis, ik zou als ik jou was echt nog even contact opnemen met Telfort. En idd al je instellingen controleren. 't Blijft toch sneu geld.
Laatst gewijzigd door FlyingKat op 05 okt 2017, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door GJ »

In de My Vodafone-app kun je het allemaal nog makkelijker vinden. En aanpassen, indien nodig.
Gast

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Gast »

Guuskruis schreef:WiFi assistentie......hoor dit nu voor het eerst....deze heb ik constant aan gehad....ligt het dan hier aan??
Heb je misschien apps die op de achtergrond verversen? Een kennis van mij had een nieuws app aan staan die op de achtergrond bleef verversen, wat hem ook ruim €500 kostte in de US....

De weer app is bv zo'n app die (mits je dat niet veranderd) altijd aan blijft staan (en dus ververst).

Op een iPhone staat dat onder instellingen ->Privacy ->Locatievoorzieningen.

Tot slot staat een paar regels hoger op hetzelfde scherm (onder de apps) een kopje SYSTEEM. Daar staat ook een getal aan data, wat ook redelijk snel kan oplopen.
Laatst gewijzigd door Gast op 05 okt 2017, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Stop nou eens met die wifi assist functie zwart te maken. Het doet niets als er geen mobile data beschikbaar is (wat het geval is bij roaming uit). Heb je roaming wel aan staan dan doet 'ie in het buitenland ook niets, zie de documentatie van Appel.

Als het goed is kun je op je factuur exact zien op welke data en tijdstippen je welke hoeveelheid data hebt verbruikt. Je zegt dat je slechts twee keer roaming heel kort aan hebt gezet. Dan zou die data dus binnen deze tijdvakken verstookt moeten zijn. Je factuur zou dat dan moeten bevestigen.
Gast

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Gast »

roelb schreef:Stop nou eens met die wifi assist functie zwart te maken. Het doet niets als er geen mobile data beschikbaar is (wat het geval is bij roaming uit). Heb je roaming wel aan staan dan doet 'ie in het buitenland ook niets, zie de documentatie van Appel.
Je hebt gelijk. ik zal het aanpassen in mijn post.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door goldenhills »

Het kan allemaal in de voorwaarden staan, maar 5 euro per MB rekenen voor iets waar ik $10 per GB voor betaal of ik nu in de USA of NL of een van de vele andere ondersteunde landen ben (met Google Fi) vind ik vrij extreem...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Dat is het ook. En daarom is het goed dat we in Europa regels hebben, tot stand gekomen door een vasthoudend europees parlement en meerdere eurocommissarissen. Want zonder Europa, zonder Brussel, hadden we ook binnen Europa nog van dit soort extreme roaming tarieven gehad.
Ellis71
Amerikafan
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 aug 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Ellis71 »

Nu heb ik niet zo heel veel verstand van mobiele telefonie, maar mijn vriend woont aan de grens bij Duitsland en nu komen we daar regelmatig om ff te shoppen en boodschappen te doen en ik meen me te herinneren dat ik om daar internet te hebben ook mijn roaming in moest schakelen ( om gebruik te kunnen maken van de databundel die nu voor het grootste gedeelte van Europa gewoon uit je eigen databundel kan)
Dus mag ik er ook wel aan denken deze uit te zetten bij vertrek naar Amerika anders krijg ik straks ook zo'n gepeperde rekening waar je niet blij van word.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Waarschuwing

Bericht door Coyote »

Vervelend zo'n hoge rekening, zeker als je voor je gevoel maar 2x gebruikt hebt gemaakt van roaming. Heb je onderstaande opmerking van Bushmaster wel gecontroleerd?
Bushmaster schreef:Had je "app-update alleen via wifi" aangezet? Anders gaat de telefoon gelijk bij het aanzetten van roaming de apps proberen te updaten via 3G/4G.
Guuskruis schreef:Deze reis heb ik 14 hotels geboekt en alleen via WiFi op internet gesurfd. Roaming en het mobiele netwerk constant uit....slechts 2x op Google maps de weg gezocht.....kost dus 245 euro per keer......maar als hockey dit normaal vind....ik voel me bedonderd.
Als je 2x roaming aan hebt gezet om de weg te zoeken (hoe lang stond roaming aan? Enkele uren?) dan kan het snel gaan als in die periode de apps geupdate worden. Bovendien zou je normaliter gewaarschuwd moeten worden als je over een bepaalde limiet (data/Euro's) gaat. Staat dat wel goed op je telefoon? Heb je gekeken naar de periode van het hoge dataverbruik? Heb je je provider een verklaring gevraagd?

Je roept heel veel en voelt je 'bedonderd' maar concrete antwoorden komen er niet op de vragen die in dit topic gesteld zijn.

Kortom, ben je echt 'bedonderd' of is hier sprake van 'onachtzaamheid' van de gebruiker?

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Seppie
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 okt 2017, 15:46

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Seppie »

Persoonlijk vind ik het wel zo dat het hele zware consequenties zijn voor het vergeten van het uitzetten van een setting. Na €100,- mocht er best wel een berichtje verstuurd worden door de provider. nu kun je overigens binnen een minuut tegenwoordig al makkelijk 500Mb aan data gebruiken, het kan dus wel heel snel gaan.

Bij mijn provider kun je ook een datapakket kopen in het buitenland, kost iets van 5 tot 10 euro voor 100MB ofzo. ook duur, helemaal voor enkel je route checken, maar je weet wel van te voren wat je betaald.

Contact opnemen met de provider lijkt mij iig het beste, maar garandeerd niets natuurlijk.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door roelb »

Zo'n waarschuwing is dus standaard bij - voorzover ik weet - alle Nederlandse telco's! Het is zelfs niet alleen een waarschuwing, maar gewoon een totale stop op data. Dat heeft ook te maken met de gedragscode die jaren geleden door de telco's is opgesteld.

Meer data verbruiken is pas mogelijk nadat je dat zelf bewust hebt uitgezet. Inclusief alle toeters en bellen van de telco die dan duidelij stelt dat je na het uitzetten geen bescherming meer geniet en zelf verantwoordelijk bent voor het verdere verbruik. Dat is nu juist wat hier de hele tijd wordt gezegd.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7900
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Pete.Z »

Ik ben nu wel benieuwd naar de instellingen van die telefoon.....
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Bushmaster »

Guuskruis: Laatst actief:do okt 05, 2017 5:13 pm
Is druk met het overhandigen van een dagvaarding aan Telfort denk ik :wink:
Guuskruis
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:45

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door Guuskruis »

Heb inmiddels op mijn telfort de specificaties bekeken. De eerste 245 euro was voor de hop on bus.... wil je mee, kun je nergens een kaartje kopen alleen op internet. Dus dat doen we ff met de iPhone. Lukt prima, en natuurlijk wist ik dat dit MB s ging kosten...maar zoveel....
Ook 5 dagen daarna ongeveer 50 per dag in rekening gebracht voor ff het museum opzoeken op Google maps. De totale rekening is binnen, ong 750 euro, ga morgen bellen met provider,
Om te horen wat ik verkeerd gedaan heb.....bedankt voor jullie advies....ik ben niet van de iPhone generatie, kocht Mn eerste Harley in 1987 in bloomington in zonder iPhone en internet.....maar doe me toch maar deze tijd!
FlyingKat
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 okt 2017, 20:49

Re: Waarschuwing voor datagebruik in de VS.

Bericht door FlyingKat »

Hoe lang zit je al bij Telfort? Geen idee of het verschil maakt hoor, maar ik heb het nog even opgezocht op hun site and er hoort toch echt een limiet van 60.50 euro op te zitten, tenzij je het zelf uitzet dmv het versturen van een SMS of een telefoontje. Misschien als je er al veel langer zit dat het destijds niet automatisch was en je de limiet zelf aan had moeten zetten maar nooit hebt gedaan? Dat is iets wat me zo in 't hoofd schiet. Geen idee of dit kan want voor het afgelopen jaar heb ik me nooit met NL mobiele telefonie beziggehouden, maar ongetwijfeld weet iemand hier dit.

Succes in elk geval, echt balen zoveel geld, hopelijk komt het nog goed en anders is het 'leergeld' voor de volgende keer... blijft zuur.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer