Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikaanse wandcontactdoos
Amerikaanse wandcontactdoos
Ik heb een glasoven uit Amerika geimporteerd en aan het (dikke) snoer zit een stekker met indicatie Nema 6-30. De stekker heeft twee horizontale poten en een ronde (aarde).
Weet iemand waar ik een wandcontactdoos voor dit type stekker zou kunnen kopen?
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Amerikaanse wandcontactdoos
isichia schreef:Ik heb een glasoven uit Amerika geimporteerd en aan het (dikke) snoer zit een stekker met indicatie Nema 6-30. De stekker heeft twee horizontale poten en een ronde (aarde).
Is het niet handiger om even de stekker over te zetten?
- Color01
- Amerika-expert
toch heb je nog een converter nodig...Pete.Z schreef:
Is het niet handiger om even de stekker over te zetten?
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Amerikaanse keukenapp. heeft als input ook 220 volt.
Ik heb het net aan mijn echtgenoot gevraagd via msn, en je hoeft alleen maar de Amerikaanse geaarde stekker te veranderen naar een Nederlandse geaarde en dan werkt de oven gewoon op de Nederlandse 200 volt, moet wel 50 of 60 hz zijn. Het staat ook allemaal ergens op de binnenkant of achterzijde beschreven op een sticker? op de oven.
Laat anders een elektricien er naar kijken en eventueel de stekker overzetten, je wil geen problemen in je keuken
.
Ik heb het net aan mijn echtgenoot gevraagd via msn, en je hoeft alleen maar de Amerikaanse geaarde stekker te veranderen naar een Nederlandse geaarde en dan werkt de oven gewoon op de Nederlandse 200 volt, moet wel 50 of 60 hz zijn. Het staat ook allemaal ergens op de binnenkant of achterzijde beschreven op een sticker? op de oven.
Laat anders een elektricien er naar kijken en eventueel de stekker overzetten, je wil geen problemen in je keuken
Laatst gewijzigd door wiepster op 27 nov 2006, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Yep, de converter doet het ook voor de crockpot. Voor kleinere app zoals fohn's, crockpot, koffiezetapparaat etc. werkt het prima, voor app.wat meer stroom verbruikt heb je dan ook een sterkere converter nodig.Staceybeesie schreef:Even off topic....
Ik had zo'n power converter hier ook gezien. Zou zo'n ding het ook doen bij een Crockpot bijvoorbeeld ?
Had gelezen dat hij v220 naar v110 omvormt voor als je op reis bent.
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Geweldig!!!wiepster schreef:Yep, de converter doet het ook voor de crockpot. Voor kleinere app zoals fohn's, crockpot, koffiezetapparaat etc. werkt het prima, voor app.wat meer stroom verbruikt heb je dan ook een sterkere converter nodig.Staceybeesie schreef:Even off topic....
Ik had zo'n power converter hier ook gezien. Zou zo'n ding het ook doen bij een Crockpot bijvoorbeeld ?
Had gelezen dat hij v220 naar v110 omvormt voor als je op reis bent.
Ik had tijdens mijn werk bezoek aan Arizona ook een converter gekocht bij Radio shack. Het rare daaraan was dat ik er iets instopte (ik weet bij god niet meer wat) en hij werkte, maar toen ik vervolgens mijn telefoon oplader in de converter stopte brandde die door
Ik wist niet dat daar dus ook nog verschil in zat.
onze blog - Bouwmanfamily
-
Marcel
- Amerikakenner
- Contacteer:
Een apparaat dat is gemaakt voor 110 volt kun je niet zomaar op 220 volt aansluiten (of andersom). Dat gaat niet goed en kan gevaarlijk zijn. Veel (maar zeker niet alle) apparaten die voor 'mobiel' gebruik zijn bestemd, kunnen beide voltages aan. Denk aan scheerapparaten, haardrogers, camera's, laptop computers, e.d.. Andere apparaten zijn slechts geschikt voor een (1) voltage en hebben dus een transformator (converter) nodig. Behalve verschil in voltage tussen US en NL, is er ook verschil in de frequentie van de wisselspanning (50 Herz in NL, 60 Herz in US).
Hoe weet je voor welk voltage een apparaat geschikt is? Elk elektrisch apparaat heeft een typeplaatje, meestal achterop of onderop. Daarop staat het voltage. Als het plaatje aangeeft dat het apparaat bijv. geschikt is voor 100-240V, dan zit je goed. Je hebt dan hooguit een verloopstekker nodig, maar geen transformator.
Voor alle andere apparaten, waaronder de meeste keukenapparatuur (zoals crockpots), zul je iets zien in de geest van 100-120V of 220-240V. Die apparaten hebben dus een transformator nodig, die in de meeste gevallen ook de hiervoor genoemde frequentie aanpast. Wanneer je een transformator koopt, let dan op het vermogen (aangeduid in Watt); dat moet namelijk minstens zoveel zijn als het vermogen van het apparaat c.q. de apparaten die je er gelijktijdig op aansluit. Het genoemde typeplaatje vermeldt in NL ook het vermogen van het betreffende apparaat. In de US vind je dat vermogen meestal niet, maar je vindt er wel de stroomsterkte in Ampere. Daarmee kun je vervolgens het vermogen berekenen: Watt = Volt x Ampere. Heb je dus een apparaat van 2 Ampere voor 110 Volt, dan heeft dat ding een vermogen van 220 Watt. Je zult dan een transformator moeten gebruiken die minstens dat vermogen kan leveren.
Sommige apparaten in de US, met name voor zwaarder, meer industrieel gebruik, werken wel op 220 Volt (i.p.v. 110). Die kun je in theorie zo op het Nederlandse lichtnet aansluiten. Het enige probleem is dan nog wel de frequentie. Veel apparaten zullen gewoon werken, maar het frequentieverschil kan op termijn tot problemen (extra slijtage) leiden. Bij apparaten met bewegende delen, kan de snelheid van de bewegingen worden beinvloed door de frequentie. Dat kan dus vervelend zijn.
Kortom, goed opletten met wat je doet.
Nog even wat de crockpot betreft. Die is tegenwoordig ook in NL verkrijgbaar. Natuurlijk betaal je dan flink meer dan in de US, maar het prijsverschil weegt niet of nauwelijks op tegen de extra kosten voor de aanschaf van een transformator.
Hoe weet je voor welk voltage een apparaat geschikt is? Elk elektrisch apparaat heeft een typeplaatje, meestal achterop of onderop. Daarop staat het voltage. Als het plaatje aangeeft dat het apparaat bijv. geschikt is voor 100-240V, dan zit je goed. Je hebt dan hooguit een verloopstekker nodig, maar geen transformator.
Voor alle andere apparaten, waaronder de meeste keukenapparatuur (zoals crockpots), zul je iets zien in de geest van 100-120V of 220-240V. Die apparaten hebben dus een transformator nodig, die in de meeste gevallen ook de hiervoor genoemde frequentie aanpast. Wanneer je een transformator koopt, let dan op het vermogen (aangeduid in Watt); dat moet namelijk minstens zoveel zijn als het vermogen van het apparaat c.q. de apparaten die je er gelijktijdig op aansluit. Het genoemde typeplaatje vermeldt in NL ook het vermogen van het betreffende apparaat. In de US vind je dat vermogen meestal niet, maar je vindt er wel de stroomsterkte in Ampere. Daarmee kun je vervolgens het vermogen berekenen: Watt = Volt x Ampere. Heb je dus een apparaat van 2 Ampere voor 110 Volt, dan heeft dat ding een vermogen van 220 Watt. Je zult dan een transformator moeten gebruiken die minstens dat vermogen kan leveren.
Sommige apparaten in de US, met name voor zwaarder, meer industrieel gebruik, werken wel op 220 Volt (i.p.v. 110). Die kun je in theorie zo op het Nederlandse lichtnet aansluiten. Het enige probleem is dan nog wel de frequentie. Veel apparaten zullen gewoon werken, maar het frequentieverschil kan op termijn tot problemen (extra slijtage) leiden. Bij apparaten met bewegende delen, kan de snelheid van de bewegingen worden beinvloed door de frequentie. Dat kan dus vervelend zijn.
Kortom, goed opletten met wat je doet.
Nog even wat de crockpot betreft. Die is tegenwoordig ook in NL verkrijgbaar. Natuurlijk betaal je dan flink meer dan in de US, maar het prijsverschil weegt niet of nauwelijks op tegen de extra kosten voor de aanschaf van een transformator.
Life is good in the Tarheel State.
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Hoi Marcel
Bedankt voor de uitgebreide uitleg
De converter die ik (en Color01) bedoel zit bij een reispakketje met reis(verloop)stekkers. Stond er heel toevallig gisteren mee in mijn handen. Kosten 10 dollar. Crockpot 20,- hier. Dus vandaar mijn vraag. Wat ik nu dus moet kijken op zo'n converter is het aantal Hertz? Heb ik dat goed bedacht. Op geen enkele crockpot hier staat 100-240. Daarom had ik mijn hoop gericht op zo'n converter die is een stuk goedkoper is dan een transformator.
In NL is de goedkoopste 60 Euro. Moet natuurlijk ook kunnen, maar al die mensen die hier van mijn crockpot kookkunsten geproefd hebben zijn "om".
Bedankt voor de uitgebreide uitleg
De converter die ik (en Color01) bedoel zit bij een reispakketje met reis(verloop)stekkers. Stond er heel toevallig gisteren mee in mijn handen. Kosten 10 dollar. Crockpot 20,- hier. Dus vandaar mijn vraag. Wat ik nu dus moet kijken op zo'n converter is het aantal Hertz? Heb ik dat goed bedacht. Op geen enkele crockpot hier staat 100-240. Daarom had ik mijn hoop gericht op zo'n converter die is een stuk goedkoper is dan een transformator.
In NL is de goedkoopste 60 Euro. Moet natuurlijk ook kunnen, maar al die mensen die hier van mijn crockpot kookkunsten geproefd hebben zijn "om".
-
Marcel
- Amerikakenner
- Contacteer:
Petra,Staceybeesie schreef:Hoi Marcel
Bedankt voor de uitgebreide uitleg![]()
De converter die ik (en Color01) bedoel zit bij een reispakketje met reis(verloop)stekkers. Stond er heel toevallig gisteren mee in mijn handen. Kosten 10 dollar. Crockpot 20,- hier. Dus vandaar mijn vraag. Wat ik nu dus moet kijken op zo'n converter is het aantal Hertz? Heb ik dat goed bedacht.
Kijk primair naar het vermogen (in Watt) zoals eerder uitgelegd. De converter moet minstens hetzelfde vermogen (of meer) hebben als de crockpot. Het verschil in frequentie (Hertz) zal voor een crockpot (of andere 'verwarmingsapparaten') geen probleem zijn.
Wanneer ik even google, zie ik dat een beetje crockpot al gauw 300 a 400 Watt verbruikt. Travel converters leveren meestal maar zo'n 50 Watt; veel te weinig dus. Sommige travel converters kunnen bovendien voor kort gebruik (max. 15 minuten) 1600 Watt leveren, zodat je bijv. ook een krultang kunt aansluiten. Voor 8 uur sudderen in de crockpot heb je daar dus niets aan.
Groetjes,
Marcel
Life is good in the Tarheel State.
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Marcel schreef:Petra,Staceybeesie schreef:Hoi Marcel
Bedankt voor de uitgebreide uitleg![]()
De converter die ik (en Color01) bedoel zit bij een reispakketje met reis(verloop)stekkers. Stond er heel toevallig gisteren mee in mijn handen. Kosten 10 dollar. Crockpot 20,- hier. Dus vandaar mijn vraag. Wat ik nu dus moet kijken op zo'n converter is het aantal Hertz? Heb ik dat goed bedacht.
Kijk primair naar het vermogen (in Watt) zoals eerder uitgelegd. De converter moet minstens hetzelfde vermogen (of meer) hebben als de crockpot. Het verschil in frequentie (Hertz) zal voor een crockpot (of andere 'verwarmingsapparaten') geen probleem zijn.
Wanneer ik even google, zie ik dat een beetje crockpot al gauw 300 a 400 Watt verbruikt. Travel converters leveren meestal maar zo'n 50 Watt; veel te weinig dus. Sommige travel converters kunnen bovendien voor kort gebruik (max. 15 minuten) 1600 Watt leveren, zodat je bijv. ook een krultang kunt aansluiten. Voor 8 uur sudderen in de crockpot heb je daar dus niets aan.
Groetjes,
Marcel
Haha ha, ja die crockpot staat in de meeste gevallen wat langer aan dan de krultang inderdaad
- hdeweert
- Amerikakenner
- Contacteer:
Op de vraag over de 110 - 220V heb ik al vaak gereageerd. Het aansluiten van een glasoven van 110V op het 220V net van Nederland kan wel eens problemen kunnen opleveren vanwege het grote opgenomen vermogen van de oven. Het gebruik van een omvormer/ convertor is dus aan te bevelen. Er zijn veel types op de markt die zowel van 110v naar 220V als omgekeerd kunnen worden gebruikt. Ze moeten wel het vermogen kunnen leveren dat gevraagd word
http://www.omvormer.net/index.html?targ ... ml&lang=nl
lees eventueel het stukje in mijn weblog dat ik er over geschreven heb
http://www.verenigdestaten.info/usablogs/harm/?p=50
Harm
http://www.omvormer.net/index.html?targ ... ml&lang=nl
lees eventueel het stukje in mijn weblog dat ik er over geschreven heb
http://www.verenigdestaten.info/usablogs/harm/?p=50
Harm
Hier dus: http://www.levitonproducts.com/catalog/dept_id_972.htmisichia schreef: Weet iemand waar ik een wandcontactdoos voor dit type stekker zou kunnen kopen?
En volgens mij hier ook: http://www.stayonline.com/reference-nem ... blade.aspx
Hier is een goed Wikipedia artikel over de Nema standaard: http://en.wikipedia.org/wiki/NEMA_connectors#NEMA_6.
En hier is een iets minder overzichtelijk, maar erg complete, site: http://www.analogduck.com/main/book/export/html/181
Volgens deze sites zit deze plug vast aan een apparaat dat minstens 208Volt nodig heeft, maar dat kan tot 250Volt zijn. Maar zeker geen 110Volt. In de VS heb je over het algemeen een 110, 220, of 330 Volt aansluiting, dus het lijkt me dat je het hier over 220Volt apparat hebt.
Ik vond dit ook een erg informatief boekje, hoewel het over een centrifuge gaat en niet een glasoven: http://bio.winona.edu/sftwr/Avanti/J-E%20English.pdf. Je moet even op pagina 29 kijken, daar staat een illustratie van de stekkerdoos.
Ik zou het aan een electricien vragen waar je zo'n ding in Nederland kunt kopen, of het door hun laten installeeren. Zo'n oven kan niet goedkoop zijn. Ik zou geen risiko nemen, maar het gewoon aan een pro vragen.
Margaret
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 3049 Weergaves
-
Laatste bericht door Corv
-