Meer salaris in Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Tomzazo
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2015, 09:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Meer salaris in Amerika?

Bericht door Tomzazo »

Dag iedereen!

Ik ben druk opzoek naar een baan en was toevallig met een Amerikaanse vriend aan het praten over salaris. Hij werkt bij Costco in de winkel en verdiend omgerekend naar Euro's zo'n €3700 bruto. Ik stond echt versteld toen ik dat hoorde! Waar een HBO starter in Nederland meestal tussen de €2000 en €2500 verdiend krijgt hij gewoon een geweldig salaris bij een wholesaler waar je nou geen Bachelors Degree voor nodig hebt.

Toegegeven hij werkt er nu al zo'n 3 jaar en heeft er vroeger ook al een paar jaar gewerkt voordat hij ging studeren, dus hij heeft wat opgebouwd, maar toch! Ik kan mij niet voorstellen dat een werknemer van een Makro of Sligro in Nederland €3700 bruto per maand krijgt. Hij dacht dat het aan de costs-of-living lag, wat denken jullie? Hij woont wel in Phoenix dus een grote stad waar de kosten inderdaad meestal hoger liggen.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Hockey »

Je geeft te weinig informatie om een antwoord te kunnen geven. Wat is zijn functie precies? Hoeveel verdient hij in dollars? Is hij een hourly of salaried employee? Wat zit er allemaal nog meer bij qua salaris?
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Bushmaster »

Kijk maar eens op een Nederlandse salarisstrook wat er allemaal aan heffingen e.d. af gaat, bruto/netto zit een aardig "gat" in,
in de US worden er veel minder sociale lasten direct inhouden op je salarisstrook, maar word je geacht dit zelf wel/niet te regelen.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door vana »

Tomzazo heeft het over een brutosalaris van € 3700. Dus voordat alle heffingen eraf gaan.
Ik heb zelf ook het idee dat de salarissen in de USA veel hoger liggen. Ik sta af en toe met mijn oren te klapperen als ik hier de salarissen lees.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Bushmaster »

Tomzazo heeft het over een brutosalaris van € 3700. Dus voordat alle heffingen eraf gaan.
ooops even overheen gelezen :oops:
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door RiverCola »

Heeft ie je ook verteld wat z'n huur is per maand? Wat hij kwijt is aan internet/televisie/bellen. Wat hij betaald per maand voor z'n zorgverzekering en wat hij uit eigen zak moet betalen als hij naar de dokter of het ziekenhuis moet?

Je kunt de salarissen niet 1 op 1 met elkaar vergelijken zonder begrip te hebben van het gehele financiële plaatje.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door ADE01 »

Je kunt het moeilijk vergelijken omdat er enorm veel variabelen zijn en zelfs in de VS weer enorm veel verschillen. Maar het gemiddeld besteedbaar inkomen in de middenklasse in de VS was vrij lang het hoogste van de wereld. Nu is dat Canada dacht ik.

Nederland heeft hoge bruto inkomens maar qua besteedbaar inkomen zitten we in de EU misschien nog net in de top 10. Daar staat tegenover dat zaken als wegen, scholing, huisvesting en zorg best goed geregeld zijn in vergelijking met andere landen. Maar gebruik je hier amper wat van, bijv. fietsen naar werk/nooit ziek/geen kinderen/koopwoning dan betaal je aan veel zaken mee waar anderen voornamelijk gebruik van maken.
Rachel.
Amerikakenner
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 mar 2014, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Rachel. »

Als je bereid bent hard te werken en/of een goede opleiding hebt heb ik het idee dat er in Amerika meer mogelijkheden zijn voor een hoog salaris. Natuurlijk moet je het hele plaatje kennen; in Manhattan is 3700 per maand zeker geen vetpot. De zorgverzekering kan, afhankelijk van de bijdrage van je werkgever, een stuk hoger uitvallen dan in NL. En hetzelfde geldt voor pensioenpremie, sommige werkgevers matchen een bepaald percentage maar bij andere moet je het helemaal zelf opbouwen. Een beetje dataplan voor je telefoon is 50$ en internetaansluiting thuis kon ik niet onder de 60$ per maand vinden.

Overigens denk ik dat een deel van de hoge salarissen hun origine vinden in de torenhoge studieschulden voor bachelor en master degrees. En als je dan met moeite je eerste baan hebt bemachtigd - waar je geen 3700$ verdient - en begint met afbetalen zijn rentes van 7% heel normaal.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door dutch_in_seattle »

Even ter vergelijking, toen wij eind vorig jaar aan het overwegen waren om eventueel terug naar Nederland te verhuizen, zou ik mijn huidige baan mee naar Nederland kunnen nemen. Ik heb toen contact met de HR-afdeling van de Nederlandse vestiging van mijn werkgever (grote, internationale IT-onderneming) gehad. Mijn salaris (in euro's) voor precies dezelfde baan in Nederland zou op ongeveer 65-70% van mijn Amerikaanse salaris (in dollars) uitkomen. Een prima salaris voor Nederlandse begrippen, hoor, maar salarissen liggen hier in de V.S. veel hoger, in ieder geval binnen de IT-wereld. Er kan op dat vlak ook veel meer individueel geregeld worden. Er zijn (althans binnen de IT-wereld) nauwelijks c.a.o.'s hier, dus als jij het als werknemer heel goed doet, dan kan er qua beloning vanalles geregeld worden, inclusief bonussen, stock options, etc. Ook dat zie je in Nederland nauwelijks.

Mijn besteedbaar inkomen in de V.S. ligt veel hoger dan in Nederland, maar er zijn hier wel allerlei kosten waar je in Nederland veel minder mee te maken hebt, bijvoorbeeld op medisch en onderwijsvlak. Andere dingen die hier veel duurder zijn dan in Nederland: telecom, autoverzekeringen, dagelijkse boodschappen (zeker als je geen zooi wilt eten), etc. Aan de andere kant zijn consumptiegoederen (elektronica e.d.) en g/w/e weer veel goedkoper hier. (Dat laatste hier in Seattle wel in ieder geval. Ik heb gehoord dat je in Phoenix diverse honderden dollars per maand voor elektriciteit kwijt bent door de airco.) Alles is dus relatief. Veel zal ook afhangen van je levensstijl.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door goldenhills »

Ik sluit me bij Ron aan. En de extremen in de VS zijn groter, dus als gezonde en goed opgeleide immigrant heb je het al gauw beter dan in NL.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Max Kool »

Ligt er ook nog sterk aan waar je woont in de VS. De woonlasten kunnen heel sterk verschillen.

Wij wonen in West LA en daar zijn weinig tot geen 3 kamer woningen rond de 150m2 te vinden onder de $4000.- huur. Kijk je echter in Palmdale bijvoorbeeld (uur tot anderhalf rijden) dan vind je dat voor de helft....
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door RiverCola »

Nou, laten we dan uitgaan van Palmdale, waar de huren de helft goedkoper zijn. $2000 per maand voor een huurwoning zie je in Nederland niet. Tenminste......niet in de categorie woningen waar we het nu over hebben. Ik ga ervan uit dat de vriend van de topicstarter tussen de 20 en de 30 jaar is (aangezien hij het over starterssalarissen heeft), een starter op de woningmarkt dus, eerste of tweede baan.....die doelgroep. Die doelgroep betaalt in Nederland gemiddeld genomen ruim beneden de €1000 per maand aan huur. De woonlasten liggen dus al zeker twee keer zo hoog in veel verstedelijkte delen in de VS. Dus wat is dan nog de 'waarde' van dat inkomen van die vriend? Zoals ik al zei: niet één op één te vergelijken met een Nederlands salaris.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Dude »

Nu noemen jullie ook LA in de laatste voorbeelden, een van de duurste regio's van Amerika.

Hier dan een vb van een niet hoogopgeleide immigrant :wink:
Wonende in het goedkope(re) Tucson. Ik verdien hier ook een stuk meer als in België. Niet enkel netto dankzij de goedkopere belastingen, maar ook gewoon qua uurloon (ik zal een van de weinige hier zijn die met 'zijn handen' werkt) Ik maak dan ook wel veel overuren (met plezier) maar ook daarzonder, met een gewone 40u werkweek, zit ik een stuk hoger dan vroeger. Ongeveer 1,5X. Als ik voor het werk reis en daarbij ook veel overuren maak, verdien ik hier in mijn tweewekelijkse paycheck meer dan ik in B in een maand verdiende.

Gewoon even de mening van een gewone werkman tussen al die IT'ers/managers hier :wink:

Ook de kansen die je hier krijgt als je je best doet zijn fenomenaal vind ik. Mijn vrouw werkte in België in een kruidenierswinkel en is hier bij Macy's al aardig doorgegroeid en behoort al tot de managers (laagste level van de drie welliswaar maar ze hebben al een soort toekomst voor haar in gedachten lijkt het) Daar heeft ze amper 2 jaar over gedaan, gestart als tijdelijke, halftijdse 'seasonal' werkkracht. Ook zij verdiend nu bijna het dubbele van wat ze in België had.
En zo dus meteen een tweede vb van een 'gewone werknemer', of niet hoogopgeleid zoals dat zo mooi heet.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Bennogr »

Plus het is in de VS veel makkelijker als ZZP-er te werken. Ik ben tolk/vertaler en krijg aan het einde van het jaar altijd van mijn klanten opgaven van mijn verdiensten (1099 formulier). Op basis daarvan betaal ik belasting (betaal per kwartaal een schatting van wat ik denk aan belasting schuldig te zullen zijn en verreken dat uiterlijk 15 april van ieder jaar). Geen gezeur met vergunningen, inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel, verplichte bijscholing, VAT verklaringen en zo. Mijn zus in Nederland doet hetzelfde werk en heeft veel meer administratie te doen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door kastelke »

Ik zou jou nu niet direct een 'handenarbeid' noemen, Dude. Jij bent een echte 'skilled trades' guy. Don't cut yourself short!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Fellow2012

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Fellow2012 »

In het eerste jaar na mijn immigratie - indienst bij een bedrijf - verdiende ik bruto minder dan wat ik als ZZP’er in Nederland verdiende maar hield uiteindelijk netto meer over in Amerika. Dat kwam omdat in NL een aanzienlijk deel van mijn inkomen op 52% werd belast. Ik had weinig tot geen aftrekposten, geen hypotheek, geen auto van de zaak etc, dus leverde flink in. Ik vond het niet erg maar 52% was wel erg veel. Het was me duidelijk dat als singel met 1 inkomstenbron je niet echt vooruit kan komen in NL. Bovendien, na de 52%, kan je als ZPP’er geen aanspraak maken op een werkloosheidsuitkeringen etc.

@RiverCola, de $2000 huurwoning is niet te vergelijken met huurhuizen in Nederland. Als je de vergelijking toch wil maken dan moet je aan een luxe en gemeubileerde woning denken. Ik denk dat de koophuizen in Nederland van goede kwaliteit zijn maar huurhuizen zijn erg slecht vooral sociale huurwoningen en zelfs het aanbod op de vrije markt vond ik niet zo denderend.

In NL ontvang je doorgaans een sleutel van een woning met afgesloten elektriciteit, dat is al een slecht begin voor me! Dat terzijde, het is meestal een kaal appartement soms met een lelijk behang van de vorige bewoner, goedkope cabinets in de keuken, een kale vloer etc. Tja, Ik kan zo'n kale woning in Amerika via Craigslist voor een prijs lager dan in Nederland huren. Ik zou zelfs een full Single Family Home voor $700 in VA of NC kunnen huren.

Dichter bij huis in NC, je kunt in suburbs van Raleigh voor $1200 een heuse single family home huren voorzien van alle gemakken. Wij betalen meer en krijgen ook veel meer; 3-zone AC per verdieping apart te regelen, compleet ingerichte keuken met een grote moderne koelkast met ingebouwde waterfilter, mooie grote keuken cabinets in espresso kleur, wasmachine, droger, houtenvloer op de gehele tweede verdieping, 4 WC’s allemaal voorzien van een grote spiegel, chroom kranen, guest suite met full bath, lawn service, garage… en de topper 9ft ceiling hoog plafond dat meer ruimtelijk gevoel geeft met 4 ingebouwde speakers.

Voor ons eerste duur appartement in omgeving DC met een huur van $2100 was de huur feitelijke bepaald door de luxe en locatie, zelfde lijstje als hierboven, je hoeft zelf niet eens een lampje te vervangen.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door RiverCola »

Nog weer eens een reden waarom het appels met peren vergelijken is. Verder denk ik dat je geen benul hebt van de huurmarkt in Nederland, als ik je zo hoor :wink:
Fellow2012

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Fellow2012 »

Wellicht is de huurmarkt radicaal veranderd. Worden tegenwoordig alle huurhuizen in NL standard voorzien van een koelkast, magnetron, grote oven, gasfornuis, walk-in closet en badkamers voorzien van cabinets? Dit zijn namelijk dingen die je in elk huurhuis hier in Amerika verwacht ongeacht de prijsklasse, het verschil zit alleen hoe nieuw/lux. En ligt er tapijt op de vloer?
Laatst gewijzigd door Fellow2012 op 06 jun 2017, 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door elninjoo »

Hebben de geemigreerde Nederlanders net zo weinig vakantiedagen als de locals of nemen jullie regelmatig onbetaald verlof?
Rachel.
Amerikakenner
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 mar 2014, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Rachel. »

17 dagen, en dan mag ik nog in mijn handen knijpen...plus dat ik gedeeltelijk vanuit huis werk en wel eens een dagje bij op een tripje smokkel. Onbetaald verlof is niet echt bespreekbaar, het hele team werkt fulltime.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer