Meer salaris in Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door goldenhills »

RiverCola schreef:Die laatste alinea van goldenhills' post zou zo in een cabaret voorstelling voorbij kunnen komen als parodie op een gesprek tussen twee financiële professionals die over een onderwerp praten dat behalve hen verder geen hond snapt.
:D En dan heb ik het nog geen eens over de mega backdoor Roth IRA conversion gehad :wink:

Zoals Adam al aangeeft is het wel allemaal te begrijpen als je je er in verdiept, maar in het begin had ik ook niet door dat een Roth 401k en een Roth IRA andere dingen zijn. De VS heeft een lappendeken aan pensioenvoorzieningen. Mijn werkgever heeft gelukkig diverse videos en presentaties online met uitleg over de opties, en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt.

Wat ik wel erg fijn aan het Amerikaanse 401k gebeuren vind is dat je redelijk veel invloed hebt. Je kunt zelf bepalen hoeveel je er in stopt, waar je in investeert, en als je van werkgever verandert heb je (vaak) meerdere opties voor wat je met je geld doet: laten staan, overhevelen naar de 401k van je nieuwe werkgever, of converteren naar een IRA bij de instelling van je keuze (bijv. Vanguard of gewoon je eigen bank).
Fellow2012

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Fellow2012 »

goldenhills schreef:En dan heb ik het nog geen eens over de mega backdoor Roth IRA conversion gehad
Ik ben erg benieuwd hoe jij dit gedaan hebt- als het niet al te persoonlijk is.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door goldenhills »

Mijn werkgever biedt in ons 401k plan de mogelijkheid aan voor een in-plan conversion (van after-tax 401k naar Roth 401k), zodat je tot maximaal $53k in je 401k kan stoppen. Wat ik zelf precies doe laat ik in het midden...
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Old Faithful »

En dan blijft voor mij de vraag in hoeverre dit geldt voor Joe Sixpack en Joe the Plumber. Is dat voor hun ook financieel aantrekkelijk? Moeten zij dat zelf uitzoeken of wordt dat voor hun gedaan door de werkgever of eventueel de vakbond? Kunnen jullie daar iets over vertellen?

Bij voorbaat dank.
Groet,

Old Faithful
Fellow2012

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Fellow2012 »

Wat ik erg fijn vind, naast de hoge salarissen, hier in Amerika is de appreciation voor je inzet en motivatie. De mens is toch gevoelig voor praise. Als ik een collega van een ander team bijsta voor maar een halfuurtje, krijg ik een bedankje van zijn/haar manager in de vorm van een digitale cadeaubon van $100 of hoger, uiteindelijk was het vorig jaar een stapeltje van 4x $100 - belastingvrij. Alles tot 1 Macy’s barcode toegvoegd en shoppen maar. Wat een fijne winkel de Macy's.

Nog leuker is wanneer een onbekende projectmanager mij opbelt en zegt dat ie m’n naam van een collega heeft gekregen en me vraagt om hem te helpen een paar technische vragen te beantwoorden bij een conference call van slechts 1 uurtje. Voor dat uurtje helpen mag ik vervolgens 8 uur boeken op zijn projectcode. Ik heb reeds een eigen project waar ik 8 uur op boek, dus 16 uur schrijven voor 9 uur werk met als resultaat een flinke bonus.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door goldenhills »

Old Faithful schreef:En dan blijft voor mij de vraag in hoeverre dit geldt voor Joe Sixpack en Joe the Plumber. Is dat voor hun ook financieel aantrekkelijk? Moeten zij dat zelf uitzoeken of wordt dat voor hun gedaan door de werkgever of eventueel de vakbond?
Dat hangt er van af. Er zijn werknemers die een 'pension plan' hebben, wat meer zoals pensioen in NL is. Sommige mensen vallen tussen wal en schip: geen 401k en geen pension plan. Dan moet je maar zelf uitzoeken hoe je het doet, en er zijn maar beperkte mogelijkheden voor belastingvrij sparen voor je aanvullend pensioen. Een IRA is max. $6500 per jaar, dat is niet genoeg om een goed pensioen op te bouwen, maar in ieder geval een aanvulling op je social security. Je social security kan overigens een goede basis voor je pensioen zijn, en daar hoef je niet veel voor te weten of te doen. Gewoon werken en belasting betalen. De enige keus is wanneer je stopt met werken en je social security laat beginnen.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door SemJes »

Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld als het misschien klinkt.

- Social Security: Een beetje de Amerikaanse variant van de AOW, maar met wat belangrijke verschillen. Je hebt 40 credits nodig om benefits te ontvangen. Een credit krijg je voor elke $1,300 die je verdient, met een max van 4 per jaar. Oftewel, om in aanmerking te komen moet je dus minstens 10 jaar werken en die jaren minimal $5,200 hebben verdient. Hoeveel je ontvangt hangt af van je inkomen en op welke leeftijd je begint met de uitbetalingen. Hier een simpele calculator: https://www.ssa.gov/oact/quickcalc/
- 401 (k) / 403 (b): Door de werkgever aangeboden waar je zelf per jaar $18,000 in kunt leggen. De werkgever kan hier additioneel geld bijleggen (samen een max van $54,000). Het geld leg je belastingvrij in en groeit ook belastingvrij. Belasting betaal je zodra je het geld eruit haalt. Dit mag vanaf 59.5 jarige leeftijd en moet vanaf 70.5 jarige leeftijd. Als je het voor je 59ste eruit haalt betaal je een 10% penalty. Er is ook nog een Roth variant waar je geld belast wordt als je het inlegt, maar niet wanneer je het eruit haalt (dus goed voor mensen die verwachten nu in een lagere belastingschaal te zitten dan tijdens hun retirement).

Dan kun je ook nog kiezen om per jaar $5,500 in een van deze twee te leggen (of allebei, zolang het samen maar niet meer dan $5,500 is)
- Traditional IRA: Belastingvrij inleggen, belasting betalen wanneer je het geld eruit haalt. Dit open je zelf en staat los van de werkgever. Wederom dezelfde regels wat betreft leeftijd als de 401 (k).
- Roth IRA: Je betaalt belasting wanneer je het geld inlegt maar het geld groeit belastingvrij, en je betaald dus geen belasting als je het opneemt. Inleggen in de Roth IRA mag alleen als je inkomen onder de 133k is (196k voor jointly).

Als je een “high deductible” ziektekosten verzekering hebt (≥$1,300 eigen risico één persoon, ≥$2,600 voor een familie) mag je ook geld wegleggen in een:
- Health Savings Account (HSA): Max $3,400 voor één persoon, of $6,750 voor een familie. Belastingvrij inleggen en belastingvrije groei. Dit is overigens een van de allerbeste spaar methodes omdat je al het geld wat je ooit aan medische kosten hebt gemaakt er ook nog eens belastingvrij uit kunt halen. Dit kun je direct doen als je medische kosten hebt, maar je kunt hier ook mee wachten tot je het geld er echt uit wil halen (bijvoorbeeld als je gestopt bent met werken). Als je ermee wacht kan het geld in je HSA belastingvrij verder groeien. Mocht je niet heel je HSA leeg kunnen maken omdat je over de duur van je leven niet genoeg medische kosten hebt gemaakt (gelukkig!), dan werkt het als een gewone traditional IRA en kun je beginnen met geld eruit halen op 65 jarige leeftijd (en er dan dus belasting over betalen).

Dit waren de basis dingen. Er zijn ook nog andere mogelijkheden voor bijvoorbeeld zelfstandigen etc.

@ Adam: Dit vind ik een leuk artikel over mega backdoor Roth's: http://www.madfientist.com/after-tax-contributions/
Rachel.
Amerikakenner
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 mar 2014, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Rachel. »

Valt je bonus onder het inkomen dat gerekend wordt voor je Roth IRA? M.a.w, als je daar zonder bonus onder zout maar met bonus boven, mag je dan inlichten?
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door SemJes »

adam747 schreef:Als ik een collega van een ander team bijsta voor maar een halfuurtje, krijg ik een bedankje van zijn/haar manager in de vorm van een digitale cadeaubon van $100 of hoger, uiteindelijk was het vorig jaar een stapeltje van 4x $100 - belastingvrij.
Weet je dit zeker? Dit zegt de IRS erover: "Gift certificates that are redeemable for general merchandise or have a cash equivalent value are not de minimis benefits and are taxable." https://www.irs.gov/government-entities ... e-benefits Ik snap dat de IRS wel andere prioriteiten heeft dan mensen te auditen vanwege mogelijk ontvangen giftcards, maar ben benieuwd of je dit officieel wel hoort aan te geven.

@Rachel; het wordt berekend aan de hand van je modified adjusted gross income (MAGI). De bonus en andere inkomsten worden dus meegeteld maar je mag er dus van alles vanaf trekken.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Old Faithful »

@goldenhills en SemJes: dank. :thumbup:
Groet,

Old Faithful
Fellow2012

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Fellow2012 »

SemJes, bedankt voor de info. Ik had zo een vermoeden dat het belastbaar zou moeten zijn. Well, let bygones be bygone... ik ga deze niet meer opgeven :shh: Ik heb zojuist opgezocht of een mobiele telefoon + een abonnement betaald door het bedrijf ook belastbaar zijn… gelukkig ziet de IRS dit niet als inkomen. Dit is gauw $70 p/m plus om de drie jaar een nieuwe smartphone uitkiezen.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Allard »

Oud maar informatief topic om te lezen. Is de situatie in de VS toch wat minder beroerd dan we eerst dachten. In 1995, tijdens een reis door Tennessee en Kentucky, werden na het afrekenen van onze boodschappen ingepakt door (in onze toen nog relatief jonge ogen) stokoude bejaarden. We mochten niet weigeren en ook geen fooi geven..... We dachten eerst dat er helemaal geen oudedagsvoorzieningen waren in de VS maar deze mensen hebben waarschijnlijk ergens weinig geluk gehad in hun loopbanen. Is overigens in het welvarende Duitsland ook zo. Mensen die hun leven lang gewerkt hebben maar absoluut niet rond kunnen komen met een rente van minder dan € 800.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door ADE01 »

Hoeft niet perse noodzaak te zijn overigens. Als je een klein pensioen hebt kun je die bijvoorbeeld (onbelast) aanvullen middels part time werk. En misschien zijn er andere bijkomende voordelen of vinden ze het leuk om een beetje in contact te blijven met de mensen, zowel klanten als collega's. In de VS zijn er geen jeugdlonen, waardoor zo'n beetje alle banen open zijn voor alle leeftijden. In Nederland zie je dit minder en zijn er veelal jongeren in de supermarkten en restaurants.

Een groter probleem is dat veel mensen niet om kunnen gaan met credit cards en leningen. Ik ken een aantal mensen die bijv. credit card schulden hebben met (gebruikelijke) rentes van 18-25% op jaar basis. De minimumbetaling op de schuld is dan (expres?) heel laag waardoor de schuld amper afneemt mocht je niet meer terugbetalen dan dat minimum. Auto's, telefoons, meubels, matrassen, allemaal spullen die voor veel mensen gebruikelijk zijn om geld voor te lenen tegen vaak hoge rentes waardoor ze in de problemen komen en zaken als pensioen opbouw er al helemaal bij inschieten.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Almere vak V »

Allard schreef:
30 jan 2019, 16:33
Oud maar informatief topic om te lezen. Is de situatie in de VS toch wat minder beroerd dan we eerst dachten. In 1995, tijdens een reis door Tennessee en Kentucky, werden na het afrekenen van onze boodschappen ingepakt door (in onze toen nog relatief jonge ogen) stokoude bejaarden. We mochten niet weigeren en ook geen fooi geven..... We dachten eerst dat er helemaal geen oudedagsvoorzieningen waren in de VS maar deze mensen hebben waarschijnlijk ergens weinig geluk gehad in hun loopbanen. Is overigens in het welvarende Duitsland ook zo. Mensen die hun leven lang gewerkt hebben maar absoluut niet rond kunnen komen met een rente van minder dan € 800.
Income tax in Amerika is iets anders dan hier. Net als de sociale afdrachten die je moet doen. Dan lijkt het alsof je een kapitaal salaris overhoudt. En daar gaat het vaak mis. Mensen kopen een (te) groot huis, een (te) grote auto en een (te) grote gouden ketting. Zolang alles goed en fantastisch gaat is er niks aan de hand. Totdat je ziek, arbeidsongeschikt of werkeloos wordt en je hebt niks geregeld. Dan blijkt de huizencrisis 3 keer zo erg te zijn geweest als in Nederland. Dus je krijgt er niks meer voor terug. Auto is tien jaar oud. Krijg je ook niks meer voor terug. En die gouden ketting zijn ze al lang kwijt. Dan heb je dus een probleem. Zeker als je weet dat ze vaak alleen maar de rente aflossen.

Zeker als je jezelf daartegen niet verzekerd hebt. Doordat Amerikanen (veel) minder inkomstenbelasting betalen. Heb je dus de leus om dit zelf te regelen. En daar gaat het vaak mis.
Gebruikersavatar
Rudolfje
Amerikafan
Berichten: 399
Lid geworden op: 01 apr 2009, 19:40
Locatie: Roswell, GA

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Rudolfje »

Almere vak V schreef:
30 jan 2019, 20:13
Zeker als je jezelf daartegen niet verzekerd hebt. Doordat Amerikanen (veel) minder inkomstenbelasting betalen. Heb je dus de leus om dit zelf te regelen. En daar gaat het vaak mis.
Heb dit overigens veel liever dan dat de Nederlandse overheid bepaald wat er met je belastingsgeld gebeurd en waar het aan uitgegeven wordt. Hier in de US ben je verantwoordelijk voor je eigen succes en ook voor je eigen falen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Almere vak V »

Rudolfje schreef:
05 feb 2019, 20:25
Hier in de US ben je verantwoordelijk
En daar hebben wij dus de verzorgingsmaatschappij voor in het leven geroepen. Daarom betalen wij de hoofdprijs hier aan belasting. Zijn we er inmiddels achter dat dit niet zaligmakend is. Zijn we al lang geen verzorgingsmaatschappij meer. Check de uitkeringen zou ik zeggen. Maar dan zou ik ook je belastingdruk ff checken. Daar ik "gelukkig" niks mee gebeurd...
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Hockey »

Rudolfje schreef:
05 feb 2019, 20:25
Hier in de US ben je verantwoordelijk voor je eigen succes en ook voor je eigen falen.
Dit is quatsch, ook in Nederland ben je zelf verantwoordelijk voor je succes en eventuele falen.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door ADE01 »

De uitersten zijn wat groter in de VS. In Nederland heb je bij falen altijd een prima vangnet, dat kost aan de andere kant geld (belasting) wat succes beperkt/vermindert.
Gebruikersavatar
Rudolfje
Amerikafan
Berichten: 399
Lid geworden op: 01 apr 2009, 19:40
Locatie: Roswell, GA

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Rudolfje »

Hockey schreef:
06 feb 2019, 13:16
Rudolfje schreef:
05 feb 2019, 20:25
Hier in de US ben je verantwoordelijk voor je eigen succes en ook voor je eigen falen.
Dit is quatsch, ook in Nederland ben je zelf verantwoordelijk voor je succes en eventuele falen.
In die zin is het in de US anders dat je hier meer zelf kan bepalen waar je je geld aan uitgeeft (zorg, pensioen, rainy day) dan dat je dat in NL kan. Doe je dat niet en geef je het uit aan een grotere auto of mooier huis dan heb je zelf die keuze gemaakt. In NL zijn veel van de regelingen verplicht (ziektekosten, pensioen en WW) en kun je die keuze niet maken.
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Ziva »

En ook fijn dat ouderen hier nog überhaupt een mogelijkheid hebben om een baan te krijgen, in tegenstelling tot in Nederland waar ze het liefst met 62 afgekocht worden omdat ze dan teveel kosten.

En dat geweldige sociale stelsel is allang niet zaligmakend meer. Uiteindelijk kost het allemaal geld, of de overheid nou geld van je pakt en het vervolgens in het sociale stelsel propt of dat je zelf meer betaald om zorg te krijgen, uiteindelijk kost het allemaal geld ;)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer