Moeten Amerikanen inburgeringsexamen afleggen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1534
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Moeten Amerikanen inburgeringsexamen afleggen?

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik heb gehoord dat Amerikanen die naar Nederland verhuizen i.t.t. andere nationaliteiten *niet* het inburgeringsexamen hoeven af te leggen op grond van het Amerikaans-Nederlands Vriendschapsverdrag. Kan iemand dat bevestigen, bij voorkeur met bronvermelding?

Hartelijk dank!
--Ron
(Nee, we zijn niet weer van plan om naar Nederland terug te verhuizen; een Amerikaanse kennis van mij stelde deze vraag. :-) )
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Moeten Amerikanen inburgeringsexamen afleggen?

Bericht door Dutchess »

https://ind.nl/Paginas/Basisexamen-inbu ... nland.aspx
Wanneer hoef ik het examen niet te doen?

In één van de volgende situaties hoeft u het examen niet te doen:

[...]
U hebt de nationaliteit van een EU/EER-land, Australië, Canada, Japan, Nieuw-Zeeland, Vaticaanstad, Verenigde Staten van Amerika, Zuid-Korea of Zwitserland.
[...]
Caveat: die pagina gaat specifiek over het examen doen vóórdat men naar Nederland komt. Het is me niet duidelijk of dat betekent dat het examen naderhand in Nederland alsnog gedaan moet worden, vooral omdat op deze pagina die Amerikaanse nationaliteit niet in de vrijstellingslijst staat.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Moeten Amerikanen inburgeringsexamen afleggen?

Bericht door Dakloze »

In 2009 heeft een kennis van mij een Amerikaanse vrouw naar Nederland gehaald. Zij moest in Nederland het examen doen.

De regels kunnen ondertussen veranderd zijn natuurlijk.
--
I route, therefore you are.
Capuchon
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 apr 2017, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Moeten Amerikanen inburgeringsexamen afleggen?

Bericht door Capuchon »

indien je toch zou verhuizen naar NL en je moet die inburgeringscursus doen dan zou het toch geen enkel probleem mogen :lol:
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Moeten Amerikanen inburgeringsexamen afleggen?

Bericht door Max Kool »

De uitzondering voor Turken is trouwens heel opmerkelijk (Nederlands is nou niet echt een voertaal daar).
LA, LA, LA....
Fellow2012

Re: Moeten Amerikanen inburgeringsexamen afleggen?

Bericht door Fellow2012 »

Max Kool schreef:De uitzondering voor Turken is trouwens heel opmerkelijk (Nederlands is nou niet echt een voertaal daar).
Net zo opmerkelijk voor Zuid-Koreanen en Australiërs. De uitzondering voor Turken is niet echt van harte tot stand gekomen, er was een lang juridisch proces aangespannen door een Turk. De Centrale Raad van Beroep gaf de Turk gelijk op basis van verdragen tussen EU en Turkije en dit vonnis dwong de overheid om de uitzondering te maken.

http://www.nu.nl/binnenland/2590715/inb ... urken.html
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Moeten Amerikanen inburgeringsexamen afleggen?

Bericht door Dakloze »

Capuchon schreef:indien je toch zou verhuizen naar NL en je moet die inburgeringscursus doen dan zou het toch geen enkel probleem mogen :lol:
Als je tijdens de leerplicht periode 8 jaar in Nederland gewoond hebt, ben je vrijgesteld van de inburgeringsplicht. (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... inburgeren)
--
I route, therefore you are.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer