Ik heb gehoord dat Amerikanen die naar Nederland verhuizen i.t.t. andere nationaliteiten *niet* het inburgeringsexamen hoeven af te leggen op grond van het Amerikaans-Nederlands Vriendschapsverdrag. Kan iemand dat bevestigen, bij voorkeur met bronvermelding?
Hartelijk dank!
--Ron
(Nee, we zijn niet weer van plan om naar Nederland terug te verhuizen; een Amerikaanse kennis van mij stelde deze vraag. )
In één van de volgende situaties hoeft u het examen niet te doen:
[...] U hebt de nationaliteit van een EU/EER-land, Australië, Canada, Japan, Nieuw-Zeeland, Vaticaanstad, Verenigde Staten van Amerika, Zuid-Korea of Zwitserland.
[...]
Caveat: die pagina gaat specifiek over het examen doen vóórdat men naar Nederland komt. Het is me niet duidelijk of dat betekent dat het examen naderhand in Nederland alsnog gedaan moet worden, vooral omdat op deze pagina die Amerikaanse nationaliteit niet in de vrijstellingslijst staat.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Max Kool schreef:De uitzondering voor Turken is trouwens heel opmerkelijk (Nederlands is nou niet echt een voertaal daar).
Net zo opmerkelijk voor Zuid-Koreanen en Australiërs. De uitzondering voor Turken is niet echt van harte tot stand gekomen, er was een lang juridisch proces aangespannen door een Turk. De Centrale Raad van Beroep gaf de Turk gelijk op basis van verdragen tussen EU en Turkije en dit vonnis dwong de overheid om de uitzondering te maken.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.