Wat is dat toch met de Walmart??

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Fellow2012

Re: Wat is dat toch met de Walmart??

Bericht door Fellow2012 » 12 okt 2016, 18:36

nieuwenoord schreef:Het is alleen al heel bijzonder hoe mensen in de USA blijkbaar in klassen worden ingedeeld. In Nederland is dat stukken minder en hier in Spanje volgens mij al helemaal niet ...
Het klassensysteem is essentieel om het meedogenloze kapitalisme in stand te houden. Er is een permanente onderklasse nodig om de inherente instabiliteit van kapitalisme op te vangen – of zoals professor en economist Wolff beschrijft als een onderklasse die als schokdempers dient om de conjectuurcycli op te vangen. Dus wanneer het minder gaat met een bedrijf massaal mensen op straat zetten en daarna langzaam mensen weer inhuren. En wat is er nog mooier als deze onderklasse een andere huidsleur heeft, dan heb je nog minder medelijden als je “you’re fired” roept.

Ik ben het met Big_Mo eens dat Nederlandse toeristen Amerika anders ervaren. Zo verbaas ik mij als ik reacties van mensen lees die het vertoon van (over) patriotisme en nationalisme geweldig vinden! Ik zie namelijk maar een dun draadje tussen domheid en (over) patriotisme, om maar te wijzigen van het hysterische vertoon van vlaggen en volkslied gedurende NFL wedstrijden.

Een jonge zwarte dame wilde dat even testen en droeg een petje met “America was never great” terwijl ze achter de kassa van Home Depot stond. De reacties van het (GOP)blanke volk waren immediate and swift.. doodsbedreigingen en oproepen aan de winkel om haar te ontslaan. Ze heeft haar punt gemaakt. Priceless!

http://www.nytimes.com/2016/05/21/nyreg ... .html?_r=0

Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo » 12 okt 2016, 18:37

En de verloedering neemt helaas alleen maar toe. Ik zie kleine strip malls om mij heen steeds meer winkels sluiten en lege gebouwen blijven jaren staan. Bij de "eerste" McDonalds bij mij in Des Plaines staat een Motel. Link naar motel: https://goo.gl/maps/SdzFx63HVYu

De foto is van 2012, ik woon nu 2 jaar in Des Plaines en het motel staat leeg ever since met wat drang hekken er omheen.
Anyway ik dwaal wel heeeeeeeeeeel erg veel af! :!: :?

nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord » 12 okt 2016, 18:54

Ik denk niet dat alle toeristen blind zijn voor de armoede, de grote verschillen tussen bevolkingsgroepen en de ellende die overal zichtbaar is. Zeker als je al meer dan 30 jaar in de USA komt en er vrienden hebt wonen, kan je daar gewoon niet omheen.

Ik zoek hier niet de politieke discussie, maar ik heb me na zes jaar niet in de USA geweest te zijn, best wel eens achter mijn oren gekrabd dit voorjaar.

Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo » 12 okt 2016, 19:09

Nieuwenoord, om heel eerlijk te zijn, ik ben een jonkie in verhouding met sommige Ned/Belg Amerikanen. Maar zelfs in de zes jaar dat ik hier woon heb ik veel negatieve veranderingen gezien helaas. Ook ik wil hier geen politieke discussie van maken (daar is het ander deel voor hier op het forum). Ik denk dat de ervaring voor jou ook anders is, vrienden die in de VS wonen, en je komt hier al meer als 30 jaar. In verhouding tot sommige die hier op het forum komen die misschien 5 keer in de VS zijn geweest. Daar zit echt wel een grotere ervaring verschil tussen dan je misschien denkt. Jullie zijn dan ook niet de "gewone" toerist meer in die zin.

Queste
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Queste » 12 okt 2016, 19:13

Ik denk dat er inderdaad een groot verschil is tussen toerist en echt contact met locals. Dat is voor mij een van de redenen om fan te zijn van Airbnb, dat is toch al een stap dichter bij het echt ervaren. Ik kom in andere wijken dan de gemiddelde toerist, komt ook doordat ik veel vrienden heb via online games. Je ziet het land dan toch anders.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question

nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord » 12 okt 2016, 21:06

Klopt, onze vrienden in Californië wonen er ook al drie generaties lang. De ´opa´s´, mijn vader en zijn vriend daar, gingen terug tot schoolvriendschap net na de Tweede Wereldoorlog. Dick en zijn vrouw Elly, die als 13-jarige meisje met haar ouders emigreerde, zijn daar getrouwd en hun kinderen zijn dus eerste generatie Amerikanen. Ik ben er in 1983 met mijn ouders geweest en sinds die tijd hebben we contact met de hele familie en zijn we al diverse keren op bezoek geweest en zij bij ons. Dan krijg je een hele andere kijk op het leven in de USA dan als toerist.

Daarnaast hebben we ook diverse van de Nederamerikanen van dit forum in levende lijve ontmoet (erg leuk!), waarbij we Loek en zijn vrouw Gepke inmiddels goede vrienden mogen noemen. Natuurlijk praat je dan ook veel over het leven als emigrant, zeker omdat we zelf ook geëmigreerd zijn, al is het naar een totaal ander land.

Hoe dan ook, ik weet niet of ik makkelijk in Amerika zou kunnen wonen, maar het blijft een fascinerend vakantieland! Zelfs Walmart is leuk, als toerist dan :-)

Fellow2012

Re: Wat is toch met de Walmart??

Bericht door Fellow2012 » 13 okt 2016, 01:22

Big_Mo schreef: Je kan nooit een medewerker vinden als je er een nodig hebt.
Dit is juist het concept van Walmart – zo weinig mogelijk personeel om de prijzen zo laag mogelijk te houden. Dit is dus by design!

Wil jij liever personeel dat onmiddellijk en attent reageert op jouw vragen en zelfs meeloopt tot het vakje waar het product staat dan moet je bij Whole Foods proberen – maar ja die wordt niet voor niets ook wel whole paycheck genoemd.

Als ik op reis ben kan je me er 4 avonden per week vinden. Ik mag van de zaak $100 per dag aan eten/drinken uitgeven en daar kan je als 1 persoon in een lux restaurant eten maar heb toch liever de buffets en lekkere salades van Whole Foods.

Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo » 13 okt 2016, 02:56

Daar ben ik volledig van bewust adam747. Niet alleen Wal-Mart, bestbuy, Staples ga zo maar door. Er is niets voor niets dat ik denk dat zulke bedrijven door hun eigen gulzigheid gaan imploderen. Met Radioshack is dit al gebeurt, zij hadden zo veel winkels dat de locale branches met elkaar in competitie waren. Dit ging ten kosten van hun omzet. Officemax nog zo een die langzaam aan aan het wegvagen is. Er is een reden voor mij dat ik over het algemeen ver weg van zulke winkels blijf.
Wal-Mart zal nog lang door kunnen blijven gaan zolang er behoefte voor is. En dat zal nog wel heel lang zo blijven.

Maar we dwalen volledig af en dit zou eventueel verder kunnen gaan in een ander topic.

Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Coyote » 13 okt 2016, 11:12

En toch kijk ik alweer uit naar een bezoekje aan de Walmart volgend jaar. :D

En ja, ik weet dat de ene Walmart de andere niet is. In Las Vegas ook wel eens een Walmart bijna 'ontvlucht' omdat ik mij daar niet op mijn gemak voelde gezien de bezoekende klanten. Dat weerhoudt mij er echter niet van de Walmart te bezoeken. De buurt waarin een Walmart gevestigd is zegt in de regel al genoeg en ook vaak de wat oudere Walmart winkels zien er niet altijd even uitnodigend uit. De nieuwe Super Stores zijn echter vaak wel mooi (vind ik zelf) en daar kom ik dan ook graag.

En of er veel veranderd is in 5 jaar tijd? (In 2012 voor het laatst geweest). Ik ga het vanzelf meemaken. Ik bezoek Amerika sinds 1982, heb bijna alle hoeken van het land bezocht en heb denk ik wel een beetje een kijk gekregen over het hoe en wat in Amerika. Natuurlijk, grotendeels door een 'toeristenbril', maar ook door eigen inzicht en locale contacten.

Roland
Since 1982: 25 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.

Fellow2012

Bericht door Fellow2012 » 18 okt 2016, 20:56

Ik heb gisteren mijn eerste poging/bestelling gewaagd op Jet.com – geheel eigendom van Walmart en een serieuze concurrent van Amazon. Al prijs vergelijkend met BJ’s, onze bulk store, heb ik huishoudelijke items – detergents, diapers etc voor een bedrag van $150 besteld. De website gaf aan een besparing van $20 als ik met een debit card zou betalen, dat maar even gedaan.

In tegenstelling tot Amazon heb je bij Jet.com geen abonnement nodig voor free 2-day-shipping. Wel grappig hoe de $150 steeds in delen van mijn rekening werd afgeschreven. Eerst dus een pre-authorization van hele bedrag – dus een blokkering op je rekening, dan weer een deel afgeschreven, in totaal 3 afschrijvingen!

Trouwens, een interessant artikel over Walmart - dat ook op NYT verscheen!

How Did Walmart Get Cleaner Stores and Higher Sales? It Paid Its People More

http://klfy.com/2016/10/16/how-did-walm ... ople-more/

Fellow2012

Bericht door Fellow2012 » 18 okt 2016, 21:37

De besparing was niet alleen op de betaling met debit card gebaseerd. Per product kan je kiezen of je met een debit card wil betalen en/of opt-out van returns! Dus als je opgeeft dat je het product niet gaat retourneren gaat de prijs weer omlaag.

Nou ja, wat is de kans dat je een afwasmiddel gaat retourneren?

Erwin74
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Erwin74 » 23 okt 2016, 05:02

1 Costco Wholesale
2 Whole foods Market
3 HEB

Mijn top 3. Costco kan je vergelijken met een Makro denk ik hoewel ik met de Makro niet zo veel ervaring heb, je hebt er een pasje voor nodig. Whole foods market is wel prijzig maar heeft een fantastisch vers assortiment wat ook geld voor de HEB.

Als je de boodschappen goedkoper wil doen kan dat bij de Aldi, voordeel is dat deze niet zo enorm is. Je pakt wat je nodig hebt en bent zo weer buiten voor ongeveer een derde van het bedrag wat je spendeert bij HEB en zeker de Whole foods market. Voor een aantal zaken kan je ook nog naar de 99cent store, Dollar of soortgelijke Action achtige winkels. Soms meer food, soms meer non food producten.

Walmart is praktisch als je alles in één keer wil kopen maar ook regelmatig mindere kwaliteit. Vers producten van de Walmart zijn niet geweldig maar het ging geloof ik met name om het enorme assortiment en dat is naar Nederlandse maatstaven inderdaad enorm te noemen. Toch heb ik al een aantal malen mis gegrepen, je kan nog zo'n groot en uitgebreid assortiment hebben maar als je niet hebt wat ik op dat moment nodig heb is het toch een waardeloze winkel :wink: .

GoBucks
Amerikakenner

Bericht door GoBucks » 25 okt 2016, 02:52

nieuwenoord schreef:Ik denk niet dat alle toeristen blind zijn voor de armoede, de grote verschillen tussen bevolkingsgroepen en de ellende die overal zichtbaar is. Zeker als je al meer dan 30 jaar in de USA komt en er vrienden hebt wonen, kan je daar gewoon niet omheen.

Ik zoek hier niet de politieke discussie, maar ik heb me na zes jaar niet in de USA geweest te zijn, best wel eens achter mijn oren gekrabd dit voorjaar.
En het rare is dan, dat je hier bijna wordt doodgegooid met liefdadigheids akties voor de ' de grote verschillen tussen bevolkingsgroepen en de ellende die overal zichtbaar is.' . Via de school, via het werk, via winkels, via fabrikanten.... Hamburger kopen bij Wendy's wordt er gevraagt: 'would you like to donate a dollar for the local food bank'. Boodschappen bij de supermarkt afrekenen bij de kassa:wordt er gevraagt: ' would you like to round up for the homeless' . Koop je een bepaald product bij een winkel, wordt er weer een klein bedragje van het aankoop bedrag gestort op een goed doel...
Op het werk zeker 6-8 keer per jaar: Inzameling voor de voedselbank, scholen in achterstands wijken, rode kruis, dierenasiel, veteranen etc. Mijn kinderen krijgen regelmatig weer iets van school mee ( zoals repen snoepgoed of andere goedbedoelde rotzooi ) om te verkopen aan familie en buuren en de winst gaat naar een goed doel. Om nog maar te zwijgen over de divverse kerken hier die voltijd bezig zijn met het inzamelen van van allerlei goederen en geld voor van alles en nog wat.
Opvallend is wel dat de meeste 'goede doelen' vooral in Amerika zijn. Tenzij er een grotere ramp is, zoals bijvoorbeeld de aardbeving in Haiti, wordt er volgens mij weining gecollecteerd voor arme mensen in Afrika, Syrie of iets dergelijks.

butterfly
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door butterfly » 25 okt 2016, 10:15

Met die laatste stelling ben ik het absoluut niet eens. Toen mijn kinderen op de lagere school zaten was er om de haverklap wel een actie. Bijvoorbeeld lopen voor water voor mensen in Afrika, jantje beton voor speelplekken, stichting schoenendoos voor kinderen in arme landen, inzameling van lege flessen, sponsorrun, een feest waarbij de opbrengst naar een goed doel ging, kleding inzamel acties, kinderpostzegels, unicef ( ook bijvoorbeeld na sint maarten, met de bedoeling dat ze wat van hun gekregen snoepjes verkochten en geld in het envelopje deden voor minder fortuinlijke kindjes) etc etc
Op de middelbare school wel iets minder vaak maar toch ook acties voor serious request, voedselbank enz.
Er gaat geen week voorbij of ik heb een collectant aan de deur ( dierenambulance, kinderhulp, ziektes), in de supermarkt staan er ook regelmatig mensen goederen te verzamelen voor de voedselbank, rond kersttijd staat het leger des Heils er altijd om geld in te zamelen voor de daklozen.
Ik geloof best dat de frequentie in Amerika hoger is, ook omdat er vanuit de overheid minder geregeld wordt, maar dat wil niet zeggen dat we in Nederland niet aan liefdadigheid doen!

Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Coyote » 25 okt 2016, 15:36

@ butterfly: Ik denk dat GoBucks bedoeld het collecteren voor goede doelen in Amerika zelf. :wink:

Roland
Since 1982: 25 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.

butterfly
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door butterfly » 25 okt 2016, 17:06

Nu ik het nog eens rustig terug lees, lees ik dat ook. Stom, te snel gelezen dus :oops: Excuses!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer