Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Verschil basisscholen USA - Nederland
-
Magnolia87
- Amerikakenner
- Berichten: 1244
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 18:05
Verschil basisscholen USA - Nederland
Aan alle (Neder)Amerikanen: Ik hoor vaak van Nederlanders die (tijdelijk) geemigreerd zijn naar de USA, dat hun kinderen het daar op school veel leuker vinden dan in Nederland. Dat ze in Nederland met tegenzin naar school gingen, en in de USA niet konden wachten om weer naar school te gaan. Wat is nou precies het verschil in onderwijs dan tussen de USA en Nederland? Zelf zit ik op de Pabo, en ik ben dus benieuwd naar wat het onderwijs in Amerika zo leuk maakt. Natuurlijk is het niet in élke klas zo leuk (hoorde van Petra dat haar dochter ook leuke en niet leuke docenten gehad heeft) maar ben wel benieuwd wat die verschillen nou zijn!
Ruby is nu 13 en zit in 8th grade, gaat graag naar school idd hier in de US.
Ik vermoed dat het oa. te maken heeft dat het schoolsysteem meer "belonen" is ? Als ze hier extra huiswerk doet, krijgt ze extra credits, bij een project extra werk leveren, zoals iets meenemen van huis krijgt ze extra credits.Laatst moesten ze een prohect doen over een staat, Ruby had Georgia gekozen omdat haar Oma daar vandaan komt. Als extra had ze peaches meegenomen, een van de produkten van deze staat.
Math is een van haar "slechte" vakken, door extra lessen te volgen, op school komen om 8.30 ipv. 9.15, krijgt ze weer extra credits.
Ook van de ouders wordt inzet gevraagd, door elke avond van ma t/m do haar huiswerk door te nemen en te controleren of ze wel alles gedaan heeft, door haar agenda/notebook af te tekenen krijgt ze ook weer extra credits.
Door dit alles wordt haar inzet beloond en dat stimuleert weer.
Elke week sturen de meeste docenten de ouders een mailtje, met de planning van de desbetreffende week.
Ook worden op school diverse buitenschoolse activiteiten gegeven, sportteams en dansteams etc.
Volgende week heeft Ruby try-outs voor een Step-dans-team dat gevormd wordt, nu het basketbal-seizoen is afgelopen. Ongeveer 20 kids gaan hierin meedoen en we hopen dan ook dat Ruby ook tot het team zalbehoren. Het vereist wel weer extra training, elke dag vroeg naar school.
Ik ben dan ook zeer tevreden over het schoolsysteem hier, weet niet hoe het toegaat in Nederland op de middelbare school, hangt allemaal per school en per docent...hoeveel inzet men heeft voor de leerlingen.
In Nederland op de basisschool had Ruby het altijd erg naar haar zin, mede door de betrokkenheid van de docente, ondanks dat het een zg.zwarte school was met veel negatieve berichten.
Ik vermoed dat het oa. te maken heeft dat het schoolsysteem meer "belonen" is ? Als ze hier extra huiswerk doet, krijgt ze extra credits, bij een project extra werk leveren, zoals iets meenemen van huis krijgt ze extra credits.Laatst moesten ze een prohect doen over een staat, Ruby had Georgia gekozen omdat haar Oma daar vandaan komt. Als extra had ze peaches meegenomen, een van de produkten van deze staat.
Math is een van haar "slechte" vakken, door extra lessen te volgen, op school komen om 8.30 ipv. 9.15, krijgt ze weer extra credits.
Ook van de ouders wordt inzet gevraagd, door elke avond van ma t/m do haar huiswerk door te nemen en te controleren of ze wel alles gedaan heeft, door haar agenda/notebook af te tekenen krijgt ze ook weer extra credits.
Door dit alles wordt haar inzet beloond en dat stimuleert weer.
Elke week sturen de meeste docenten de ouders een mailtje, met de planning van de desbetreffende week.
Ook worden op school diverse buitenschoolse activiteiten gegeven, sportteams en dansteams etc.
Volgende week heeft Ruby try-outs voor een Step-dans-team dat gevormd wordt, nu het basketbal-seizoen is afgelopen. Ongeveer 20 kids gaan hierin meedoen en we hopen dan ook dat Ruby ook tot het team zalbehoren. Het vereist wel weer extra training, elke dag vroeg naar school.
Ik ben dan ook zeer tevreden over het schoolsysteem hier, weet niet hoe het toegaat in Nederland op de middelbare school, hangt allemaal per school en per docent...hoeveel inzet men heeft voor de leerlingen.
In Nederland op de basisschool had Ruby het altijd erg naar haar zin, mede door de betrokkenheid van de docente, ondanks dat het een zg.zwarte school was met veel negatieve berichten.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Berichten: 18397
- Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
- Locatie: Oakville, Ontario
- Contacteer:
Ik denk dat een héél belangrijk verschil is:
in België en Nederland blijft men nogal veel vasthangen in beklemtonen van wat je (nog) niet kent, terwijl men in Amerika heel veel aan positieve aanmoediging doet. En dat geeft een kind vleugels!
in België en Nederland blijft men nogal veel vasthangen in beklemtonen van wat je (nog) niet kent, terwijl men in Amerika heel veel aan positieve aanmoediging doet. En dat geeft een kind vleugels!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
-
wendyjol
- Amerikakenner
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: 21 jan 2004, 17:53
- Locatie: Zuid west Drenthe
Ik geloof niet dat dat zo is hoor Elke. Ik sta zelf voor de klas en ik benader de kinderen altijd positief. Zo ook mijn collega's. Wij benadrukken nooit wat de kinderen niet kunnen, maar wel wat ze wel al geleerd hebben. Het beloningssysteem wordt ook bij ons gehanteerd.
Ik denk dus dat je de Nederlandse (en misschien ook de Belgische) leerkrachten onderschat.
Ik denk dus dat je de Nederlandse (en misschien ook de Belgische) leerkrachten onderschat.
-
Magnolia87
- Amerikakenner
- Berichten: 1244
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 18:05
Wij leren inderdaad op de Pabo dat je leerlingen positief moet benaderen, dus dat is het niet denk ik. Dat geldt ook met het corrigeren van kinderen, als Pietje vervelend is zeg je niet: 'doe niet zo vervelend', maar 'Pietje kijk eens, hoe goed Marietje aan het werk is/stil zit/etc'. Natuurlijk kun je dat niet blijven doen als het kind steeds doorgaat, maar het werkt wel, als een kind net begint met klieren, bij mij wel tenminste,haha.
Re: Verschil basisscholen USA - Nederland
Ik vind dit erg vaag ... want wat is vaak? .. Ik vraag me af of dit een graadmeter is. Ik ben heel tevreden over het Nederlandse systeem. Mijn zoon gaat nu naar speciaal basisonderwijs en het signaleren, begeleiding en verloop van zijn "probleem" (sensorische integratie stoornis) is zo goed verlopen. Ik ben daar erg dankbaar voor. Daarnaast gaan al mijn kinderen graag naar school, zij kunnen ook niet wachten om weer naar school te gaan en ik weet niet beter dan dat andere kinderen dat ook doen. Dus ik vraag me eigenlijk af waarop de constateting "ik hoor vaak van Nederlanders dat kinderen in Nederland met tegenzin naar school gingen..... " op gebaseerd is .. Wat is vaak? Over hoeveel ervaringen spreek je?Magnolia87 schreef:Aan alle (Neder)Amerikanen: Ik hoor vaak van Nederlanders die (tijdelijk) geemigreerd zijn naar de USA, dat hun kinderen het daar op school veel leuker vinden dan in Nederland. Dat ze in Nederland met tegenzin naar school gingen, en in de USA niet konden wachten om weer naar school te gaan.
Laatst gewijzigd door Sandy op 21 okt 2006, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandy
Op de school van Ruby worden kinderen beloond met extra "echte" punten voor goed gedrag, extra inzet ed.
In Nl heb ik dat op die manier nog niet meegemaakt, wel dat de leerkrachten de kinderen "positief" benaderen, maar ze worden niet beloond zoals hier.
Er is elke keer wel een beste leerling in dit of dat, ook op het werk word dat hier gedaan...de employer of the month en die krijgt dan vaak als beloning een parkeerplek vlak bij de personeels-ingang
, maar dat is een ander onderwerp.
In Nl heb ik dat op die manier nog niet meegemaakt, wel dat de leerkrachten de kinderen "positief" benaderen, maar ze worden niet beloond zoals hier.
Er is elke keer wel een beste leerling in dit of dat, ook op het werk word dat hier gedaan...de employer of the month en die krijgt dan vaak als beloning een parkeerplek vlak bij de personeels-ingang
-
Magnolia87
- Amerikakenner
- Berichten: 1244
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 18:05
-
Magnolia87
- Amerikakenner
- Berichten: 1244
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 18:05
En lag dat aan de manier van lesgeven, of de activiteiten na schooltijd? Ik baal nog steeds dat er op mijn middelbare school geen footballteam o.i.d. en cheerleaders waren, haha. Mijn nichtje in Indiana heeft dat wel (uiteraard) en toen zij bij mij op school kwam kijken vroeg ze zich af waar het 'footballstadion' was, hahaColor01 schreef:mijn zoon heeft hier ook op een High school gezeten ... en hij vond het stukken mooier dan in nederland ...
-
kastelke
- Amerika-expert
- Berichten: 18397
- Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
- Locatie: Oakville, Ontario
- Contacteer:
Als je een zicht wilt krijgen: Ann verhuisde met haar 5 kinderen (elementary tot high school) van Vlaanderen naar Amerika. Dit zijn enkele stukjes die zij schreef over het onderwijs ginder:
http://vanbrandekes.blogspot.com/2006/1 ... -days.html
http://vanbrandekes.blogspot.com/2006/1 ... -star.html
http://vanbrandekes.blogspot.com/2006/0 ... ights.html
http://vanbrandekes.blogspot.com/2006/0 ... house.html
http://vanbrandekes.blogspot.com/2006/0 ... house.html
http://vanbrandekes.blogspot.com/2006/1 ... -days.html
http://vanbrandekes.blogspot.com/2006/1 ... -star.html
http://vanbrandekes.blogspot.com/2006/0 ... ights.html
http://vanbrandekes.blogspot.com/2006/0 ... house.html
http://vanbrandekes.blogspot.com/2006/0 ... house.html
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- Color01
- Amerika-expert
- Berichten: 2098
- Lid geworden op: 23 sep 2006, 03:05
- Locatie: Beautifull Virginia
hij vond toen dat de begeleiding beter was als je iets niet snapte en de klassen waren kleiner en dat ging hem beter af.. .... en hij vond het prachtig dat die toen golf kon spelen op school ... want golf spelen was zijn grootste hobby .....want hij oefende altijd bij ons in de tuin of hij was op de Golf Course....waar krijg je nu in nederland de kans om op school je favorite hobby uit te oefenen.Magnolia87 schreef: En lag dat aan de manier van lesgeven, of de activiteiten na schooltijd?
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
- Berichten: 1563
- Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
- Locatie: Houston
Color01 schreef: hij vond toen dat de begeleiding beter was als je iets niet snapte en de klassen waren kleiner en dat ging hem beter af.. .... en hij vond het prachtig dat die toen golf kon spelen op school ... want golf spelen was zijn grootste hobby .....want hij oefende altijd bij ons in de tuin of hij was op de Golf Course....waar krijg je nu in nederland de kans om op school je favorite hobby uit te oefenen.
Haha, ja geweldig hè? Ik heb nu ook golflessen via College. Ik vind het ook hartstikke leuk en zit er zelfs aan te denken om volgend semester weer de vervolgcursus te gaan doen, ook al heb ik die niet nodig voor mijn credits.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
-
Magnolia87
- Amerikakenner
- Berichten: 1244
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 18:05
Dankje Kastelke!
Een open huis heeft mijnn stageschool afgelopen donderdag ook gehad, was erg leuk! Zelf heb ik dit nooit gehad op de basisschool, dat de ouders, oma's en oma's etc mochten komen kijken op mijn school. Ik loop trouwens stage op een TOM-school, dat is ander onderwijs dan de meeste Chriselijke basisscholen geven. Ze werken in groepjes 's ochtends, er worden dus geen klassikale lessen gegeven. Er is altijd één instructiegroepje, meestal rekenen, waar de leerkracht de uitleg geeft. De andere groepjes moeten dan zelfstandig werken, en in elk groepje is een dobbelsteenkind (aan dat kind mogen de kinderen van dat groepje vragen stellen als ze iets niet weten, als het kind al 6 keer heeft moeten helpen, mag het kind niemand meer helpen, omdat hij/zij dan anders niet meer aan zijn of haar eigen werk toekomt.) De kinderen mogen ook zelf kiezen wát ze eerst doen (rekenen, schrijven, lezen, etc). Ik loop stage in groep 3, en omdat dit een moeilijke klas is (7 kinderen met ADHD) heeft mijn leerkracht ervoor gekozen om in deze klas wél vaste groepjes te maken, en die groepjes draaien dan dus door. Dit systeem vergt wel héél veel organisatie en geregel, dat is een nadeel. Zelf heb ik gewoon op 'normale' manier les gekregen, dus alles klassikaal, het is dus even wennen dit, maar erg leerzaam om mee te maken in mijn stage! Is er hier iemand die dit schoolsysteem (TOM-school kent)? Er zijn er overigens maar een stuk of 30 van in heel Nederland.
Kan iemand mij misschien ook vertellen vanaf welke groep de kinderen huiswerk moeten maken in de USA? Ik hoefde dat pas vanaf groep 6, en dan was dat alleen topografie. In groep 8 was het topografie en leefwereld (biologie), erg weinig dus. Op de havo moest je heel veel huiswerk maken, dus dat was een hele overgang. In de USA krijgen kinderen volgens mij al veel vroeger dan groep 6 huiswerk mee, en ook nog eens veel meer, dat sluit dan ook beter aan op de highschool, dan hier in Nederland, toch?
Een open huis heeft mijnn stageschool afgelopen donderdag ook gehad, was erg leuk! Zelf heb ik dit nooit gehad op de basisschool, dat de ouders, oma's en oma's etc mochten komen kijken op mijn school. Ik loop trouwens stage op een TOM-school, dat is ander onderwijs dan de meeste Chriselijke basisscholen geven. Ze werken in groepjes 's ochtends, er worden dus geen klassikale lessen gegeven. Er is altijd één instructiegroepje, meestal rekenen, waar de leerkracht de uitleg geeft. De andere groepjes moeten dan zelfstandig werken, en in elk groepje is een dobbelsteenkind (aan dat kind mogen de kinderen van dat groepje vragen stellen als ze iets niet weten, als het kind al 6 keer heeft moeten helpen, mag het kind niemand meer helpen, omdat hij/zij dan anders niet meer aan zijn of haar eigen werk toekomt.) De kinderen mogen ook zelf kiezen wát ze eerst doen (rekenen, schrijven, lezen, etc). Ik loop stage in groep 3, en omdat dit een moeilijke klas is (7 kinderen met ADHD) heeft mijn leerkracht ervoor gekozen om in deze klas wél vaste groepjes te maken, en die groepjes draaien dan dus door. Dit systeem vergt wel héél veel organisatie en geregel, dat is een nadeel. Zelf heb ik gewoon op 'normale' manier les gekregen, dus alles klassikaal, het is dus even wennen dit, maar erg leerzaam om mee te maken in mijn stage! Is er hier iemand die dit schoolsysteem (TOM-school kent)? Er zijn er overigens maar een stuk of 30 van in heel Nederland.
Kan iemand mij misschien ook vertellen vanaf welke groep de kinderen huiswerk moeten maken in de USA? Ik hoefde dat pas vanaf groep 6, en dan was dat alleen topografie. In groep 8 was het topografie en leefwereld (biologie), erg weinig dus. Op de havo moest je heel veel huiswerk maken, dus dat was een hele overgang. In de USA krijgen kinderen volgens mij al veel vroeger dan groep 6 huiswerk mee, en ook nog eens veel meer, dat sluit dan ook beter aan op de highschool, dan hier in Nederland, toch?
-
Magnolia87
- Amerikakenner
- Berichten: 1244
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 18:05
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
- Berichten: 1563
- Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
- Locatie: Houston
Ik heb in mijn blog ook al wat dingen geschreven over de school van mijn kinderen hier en wat er zo anders is. Buiten dat is mijn ervaring met het onderwijs hier dus ook een hele positieve.
Mijn kinderen gaan naar elementary school, de ene naar Kindergarten en de ander naar 4th Grade. Ze zijn hier sinds aug dit jaar en vinden school geweldig. Vooral de oudste, die in Nederland school niks aan vond, bloeit hier helemaal op. Hij vindt school hier leuker omdat ze leukere vakken hebben, zoals science. Muziek en gym krijgen ze hier niet van hun eigen lerares, maar van een speciale muziek- of gymlerares. Er zijn inderdaad extra credits te verdienen zoals Wiepster al aangeeft. De oudste krijgt bijv. met goed gedrag en goed werk een soort bonnetjes. Deze kunnen gespaard worden en voor bijv 45 punten mag hij een keer extra in de computerhoek of in de videohoek.
Ik heb zelf het idee dat het onderwijs meer uitdaging geeft door de projecten die gedaan worden. Er moeten veel werkstukken gemaakt worden, waarbij informatie moet worden opgezocht en moet worden geknipt, gekleurd en geplakt. Soms moet dit ook gepresenteerd worden aan de klas.
Bij mijn jongste in de klas hangen 4 papieren cirkels onder elkaar met daaraan voor elk kind een wasknijper met wuppie en naam. Iedereen begint aan het begin van de dag op de groene cirkel, maar als je gedrag vertoont wat ongewenst is zet de juf je wuppie op de blauwe cirkel en daarna eventueel op de gele en rode. Elk kind krijgt aan het eind van de dag een lijst mee naar huis in zijn map waarop een rondje van die dag is ingekleurd, corresponderend met de kleur van de cirkel waar je wuppie staat. Heb je op die kaart 10 groen gekleurde cirkels dan mag je een kadootje uitzoeken uit de mand. De kinderen worden dus zowel in woorden als in daden beloond voor hun goede gedrag. Ook in de school heerst veel discipline. Als ze naar de kantine lopen door de school zijn er rijbewakers, deuropeners en moeten ze dus netjes in een rij lopen. De eerste keer wist ik niet wat ik zag
. Wat een stilte en wat een discipline! In mijn ervaring met een Nederlandse school rennen de kinderen als gekken naar hun lokaal en wordt er ondertussen nog met tassen gesmeten onder de kapstok en wordt er geduwd en getrokken in de gangen. Maar misschien lag dat aan de school waar mijn kinderen zaten en is dat de enige in heel Nederland? 
Voor wat betreft mijn eigen ervaringen op College ben ik ook heel positief. Natuurlijk is mijn vergelijkingsmateriaal inmiddels gedateerd, want de laatste keer dat ik in Nederland naar school ging is zo'n jaar of 13 geleden. Maar wat me hier opvalt is dat er geen "zoek het zelf maar uit" mentaliteit bij de leraren heerst. Als je dingen niet snapt dan word je geholpen. Als het niet door de betreffende leraar kan, dan heb je een speciale ruimte in de school waar de hele dag door mensen zitten die je op het gebied van wiskunde en engels kunnen helpen. Elke leraar geeft je aan het begin van het semester een syllabus waarin zijn/haar gegevens staan. Je kunt docenten altijd bereiken via email en meestal ook via telefoon en elke docent heeft per dag een aantal uur staan, waarop hij/zij in de eigen werkkamer aanwezig is voor persoonlijke begeleiding of afspraken. Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk voor het maken van afspraken en het tijdig aan de bel trekken als je problemen hebt, maar ook de docent signaleert dingen en spreekt je persoonlijk aan. Zo moest ik al een keer bij de wiskundelerares komen omdat ze vond dat ik zo goed was dat ze wilde weten of ik niet verder wilde in wiskunde en sprak mijn leraar geschiedenis me voor mijn eerste test aan om te zeggen dat ik een woordenboek mee kon nemen voor de test als de taal me nog niet makkelijk afging. Ook mocht ik van hem de lessen op tape opnemen, zodat ik het later kon afluisteren als ik niet alles wat hij in de les vertelde zou snappen. Gebeuren dat soort dingen in Nederland ook?
Verder kun je extra credits behalen door aanwezig te zijn tijdens de lessen en door extra werk te doen. Als ik bijv voor wiskunde een samenvatting maak van de stof die we op een test krijgen kan ik 5 extra punten halen. Niet alleen zegt het de docent iets over je motivatie om het wel of niet te doen, je kunt je cijfer er mee ophalen en je leert de stof beter als je een overzicht hebt gemaakt. Niet voor niks haalde ik voor beide testen een 105
.
Wil je specifieke dingen weten dan mag je me ook altijd dingen vragen, maar dit is een beetje hetgene wat mij hier opvalt in het onderwijs. Op zich zou het niet verkeerd zijn als je 1 stageperiode van de PABO ook eens in het buitenland zou kunnen doen. Dat zal in elk geval je visie op onderwijs kunnen verbreden.
Oh ja, wat ik ook leuk vind; hier op elementary gaan gehandicapte kinderen gewoon naar dezelfde school. Ze hebben hier wel een andere klas voor, omdat sommige kinderen ook meer medische verzorging nodig hebben, maar ze zijn wel in dezelfde school. Ook dat vind ik bijzonder om te zien. En zo is er hier ook een bilingual class, voornamelijk voor mexicaanse kinderen die nog geen engels spreken. Mijn kinderen gaan naar een gewone klas en krijgen ESL (English as Second Language), omdat hun spaans ook niet je van het is
.
Mijn kinderen gaan naar elementary school, de ene naar Kindergarten en de ander naar 4th Grade. Ze zijn hier sinds aug dit jaar en vinden school geweldig. Vooral de oudste, die in Nederland school niks aan vond, bloeit hier helemaal op. Hij vindt school hier leuker omdat ze leukere vakken hebben, zoals science. Muziek en gym krijgen ze hier niet van hun eigen lerares, maar van een speciale muziek- of gymlerares. Er zijn inderdaad extra credits te verdienen zoals Wiepster al aangeeft. De oudste krijgt bijv. met goed gedrag en goed werk een soort bonnetjes. Deze kunnen gespaard worden en voor bijv 45 punten mag hij een keer extra in de computerhoek of in de videohoek.
Ik heb zelf het idee dat het onderwijs meer uitdaging geeft door de projecten die gedaan worden. Er moeten veel werkstukken gemaakt worden, waarbij informatie moet worden opgezocht en moet worden geknipt, gekleurd en geplakt. Soms moet dit ook gepresenteerd worden aan de klas.
Bij mijn jongste in de klas hangen 4 papieren cirkels onder elkaar met daaraan voor elk kind een wasknijper met wuppie en naam. Iedereen begint aan het begin van de dag op de groene cirkel, maar als je gedrag vertoont wat ongewenst is zet de juf je wuppie op de blauwe cirkel en daarna eventueel op de gele en rode. Elk kind krijgt aan het eind van de dag een lijst mee naar huis in zijn map waarop een rondje van die dag is ingekleurd, corresponderend met de kleur van de cirkel waar je wuppie staat. Heb je op die kaart 10 groen gekleurde cirkels dan mag je een kadootje uitzoeken uit de mand. De kinderen worden dus zowel in woorden als in daden beloond voor hun goede gedrag. Ook in de school heerst veel discipline. Als ze naar de kantine lopen door de school zijn er rijbewakers, deuropeners en moeten ze dus netjes in een rij lopen. De eerste keer wist ik niet wat ik zag
Voor wat betreft mijn eigen ervaringen op College ben ik ook heel positief. Natuurlijk is mijn vergelijkingsmateriaal inmiddels gedateerd, want de laatste keer dat ik in Nederland naar school ging is zo'n jaar of 13 geleden. Maar wat me hier opvalt is dat er geen "zoek het zelf maar uit" mentaliteit bij de leraren heerst. Als je dingen niet snapt dan word je geholpen. Als het niet door de betreffende leraar kan, dan heb je een speciale ruimte in de school waar de hele dag door mensen zitten die je op het gebied van wiskunde en engels kunnen helpen. Elke leraar geeft je aan het begin van het semester een syllabus waarin zijn/haar gegevens staan. Je kunt docenten altijd bereiken via email en meestal ook via telefoon en elke docent heeft per dag een aantal uur staan, waarop hij/zij in de eigen werkkamer aanwezig is voor persoonlijke begeleiding of afspraken. Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk voor het maken van afspraken en het tijdig aan de bel trekken als je problemen hebt, maar ook de docent signaleert dingen en spreekt je persoonlijk aan. Zo moest ik al een keer bij de wiskundelerares komen omdat ze vond dat ik zo goed was dat ze wilde weten of ik niet verder wilde in wiskunde en sprak mijn leraar geschiedenis me voor mijn eerste test aan om te zeggen dat ik een woordenboek mee kon nemen voor de test als de taal me nog niet makkelijk afging. Ook mocht ik van hem de lessen op tape opnemen, zodat ik het later kon afluisteren als ik niet alles wat hij in de les vertelde zou snappen. Gebeuren dat soort dingen in Nederland ook?
Verder kun je extra credits behalen door aanwezig te zijn tijdens de lessen en door extra werk te doen. Als ik bijv voor wiskunde een samenvatting maak van de stof die we op een test krijgen kan ik 5 extra punten halen. Niet alleen zegt het de docent iets over je motivatie om het wel of niet te doen, je kunt je cijfer er mee ophalen en je leert de stof beter als je een overzicht hebt gemaakt. Niet voor niks haalde ik voor beide testen een 105
Wil je specifieke dingen weten dan mag je me ook altijd dingen vragen, maar dit is een beetje hetgene wat mij hier opvalt in het onderwijs. Op zich zou het niet verkeerd zijn als je 1 stageperiode van de PABO ook eens in het buitenland zou kunnen doen. Dat zal in elk geval je visie op onderwijs kunnen verbreden.
Oh ja, wat ik ook leuk vind; hier op elementary gaan gehandicapte kinderen gewoon naar dezelfde school. Ze hebben hier wel een andere klas voor, omdat sommige kinderen ook meer medische verzorging nodig hebben, maar ze zijn wel in dezelfde school. Ook dat vind ik bijzonder om te zien. En zo is er hier ook een bilingual class, voornamelijk voor mexicaanse kinderen die nog geen engels spreken. Mijn kinderen gaan naar een gewone klas en krijgen ESL (English as Second Language), omdat hun spaans ook niet je van het is
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
-
Magnolia87
- Amerikakenner
- Berichten: 1244
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 18:05
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Berichten: 18900
- Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
- Locatie: Washington DC metro
- Contacteer:
Ook ik heb op mijn blog al heel wat geschreven over het onderwijs hier en ik moet zeggen, dat ik het op vooral high school erg leuk zou hebben gevonden. The possibilities are (letterlijk) endless, zoals ze hier zeggen.
Dingen, waar ik niet over schrijf, maar waarvan ik denk, dat ze heel fijn zijn voor de kinderen zijn de "Assistance Period" en het feit, dat veel leraren drie dagen per week na school aanwezig zijn voor extra hulp, als de leerling dat nodig heeft. De Assistance Period is een school uur, dat iedere leerling krijgt, waarin hij of zij hulp kan zoeken voor een bepaald vak.
Verder herken ik ook wat hierboven al is beschreven.
Inderdaad voelt het hier meer als een "team effort": de leerling moet uiteindelijk het werk klaren, maar krijgt daarbij veel hulp van de school.
Maar over het algemeen denk ik, dat het moeilijk zal zijn een bepaald aspect aan te wijzen, waarom de kinderen hier graag naar school gaan.
Heel veel heeft ook te maken met het enthousiasme en de betrokkenheid van de leerkracht, vooral op de lagere school, want het ene jaar, dat we een slechte leerkracht troffen, was ook gelijk het ergste, dat ik in tien schooljaren hier had meegemaakt!
Dingen, waar ik niet over schrijf, maar waarvan ik denk, dat ze heel fijn zijn voor de kinderen zijn de "Assistance Period" en het feit, dat veel leraren drie dagen per week na school aanwezig zijn voor extra hulp, als de leerling dat nodig heeft. De Assistance Period is een school uur, dat iedere leerling krijgt, waarin hij of zij hulp kan zoeken voor een bepaald vak.
Verder herken ik ook wat hierboven al is beschreven.
Inderdaad voelt het hier meer als een "team effort": de leerling moet uiteindelijk het werk klaren, maar krijgt daarbij veel hulp van de school.
Maar over het algemeen denk ik, dat het moeilijk zal zijn een bepaald aspect aan te wijzen, waarom de kinderen hier graag naar school gaan.
Heel veel heeft ook te maken met het enthousiasme en de betrokkenheid van de leerkracht, vooral op de lagere school, want het ene jaar, dat we een slechte leerkracht troffen, was ook gelijk het ergste, dat ik in tien schooljaren hier had meegemaakt!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ook ik heb bijna geen vergelijkingsmateriaal meer met Nederland, mijn oudste heeft er alleen op een peuterzaal gezeten.
Het gaat er hier ook vrij gedisciplineerd aan toe op de basisschool, op de gang stil zijn en in de rij lopen met voorop de line leader, en niet rennen. De kamer naast het klaslokaal waar de jassen opgehangen werden was wat meer chaotisch als de juf er niet bij was.
Ik stond er ook soms van te kijken hoe gedisciplineerd het soms er aan toe ging, de juf hoefde het licht maar uit te maken en de klas was muisstil. Ook was ik eens bij een fire drill, alle klassen gingen heel stil het veld op, elke klas stond bij hun juf, en er werd geen woord gesproken. Verbazend.
Het eerste huiswerk kregen ze op de kleuterklas. Ik weet nog dat de eerste opdracht van mijn oudste was om een insect te vangen en mee naar school te brengen in de insektendoos die ze van een melkkarton gemaakt hadden. Er was ook altijd veel leeswerk dat afgetekend moest worden door de ouders, maar allemaal wel afgestemd op het niveau.
Hier werd ook vaak in groepjes gewerkt, bijvoorbeeld de juf die een groepje les geeft, terwijl de andere kinderen in groepjes onafhankelijk werk doen. Het klinkt wel zoiets als de TOM school waar Magnolia over verteld.
Waar ik hier heel blij mee ben geweest is dat het extra onderwijs dat mijn kinderen kregen als het nodig was. Mijn oudste heeft zo veel leeshulp gekregen, ik denk dat hij het zonder niet gered zou hebben. Ook zijn er behalve de juffen ook teacher assistants in de klassen. In de lagere klassen is een juf bijna nooit alleen, en er zijn onderwijzers die alleen extra hulp geven in rekenen en lezen. Op onze school werden de kinderen niet uit de klas gehaald voor hun bijles, maar terwijl iedereen in groepjes aan het werk was, werden de kinderen voor de bijles in een apart groepje onderwezen. Omdat de juf die bijles geeft ook gewoon les geeft, krijg je niet dat stempel erop gedrukt dat iemand bijles nodig heeft.
Er bestaat ook een homework club, waar kinderen na school kunnen blijven. Het is helemaal vrijwillig, maar als de kinderen moeite hebben om hun huiswerk te doen is dit wel een uitkomst, en ze kunnen extra hulp krijgen.
Er zijn hier voor ons ook goede jaren geweest met school en minder goede, en er ligt veel aan de onderwijzer die de stemming in de klas bepaald.
Mijn kinderen gaan lang niet altijd graag naar school, en als we ze de keus lieten zouden niet gaan hoor.
Het gaat er hier ook vrij gedisciplineerd aan toe op de basisschool, op de gang stil zijn en in de rij lopen met voorop de line leader, en niet rennen. De kamer naast het klaslokaal waar de jassen opgehangen werden was wat meer chaotisch als de juf er niet bij was.
Ik stond er ook soms van te kijken hoe gedisciplineerd het soms er aan toe ging, de juf hoefde het licht maar uit te maken en de klas was muisstil. Ook was ik eens bij een fire drill, alle klassen gingen heel stil het veld op, elke klas stond bij hun juf, en er werd geen woord gesproken. Verbazend.
Het eerste huiswerk kregen ze op de kleuterklas. Ik weet nog dat de eerste opdracht van mijn oudste was om een insect te vangen en mee naar school te brengen in de insektendoos die ze van een melkkarton gemaakt hadden. Er was ook altijd veel leeswerk dat afgetekend moest worden door de ouders, maar allemaal wel afgestemd op het niveau.
Hier werd ook vaak in groepjes gewerkt, bijvoorbeeld de juf die een groepje les geeft, terwijl de andere kinderen in groepjes onafhankelijk werk doen. Het klinkt wel zoiets als de TOM school waar Magnolia over verteld.
Waar ik hier heel blij mee ben geweest is dat het extra onderwijs dat mijn kinderen kregen als het nodig was. Mijn oudste heeft zo veel leeshulp gekregen, ik denk dat hij het zonder niet gered zou hebben. Ook zijn er behalve de juffen ook teacher assistants in de klassen. In de lagere klassen is een juf bijna nooit alleen, en er zijn onderwijzers die alleen extra hulp geven in rekenen en lezen. Op onze school werden de kinderen niet uit de klas gehaald voor hun bijles, maar terwijl iedereen in groepjes aan het werk was, werden de kinderen voor de bijles in een apart groepje onderwezen. Omdat de juf die bijles geeft ook gewoon les geeft, krijg je niet dat stempel erop gedrukt dat iemand bijles nodig heeft.
Er bestaat ook een homework club, waar kinderen na school kunnen blijven. Het is helemaal vrijwillig, maar als de kinderen moeite hebben om hun huiswerk te doen is dit wel een uitkomst, en ze kunnen extra hulp krijgen.
Er zijn hier voor ons ook goede jaren geweest met school en minder goede, en er ligt veel aan de onderwijzer die de stemming in de klas bepaald.
Mijn kinderen gaan lang niet altijd graag naar school, en als we ze de keus lieten zouden niet gaan hoor.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Berichten: 18900
- Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
- Locatie: Washington DC metro
- Contacteer:
Nog een ding, dat ik op de basisschool heel prettig vind. Behalve de kinderen, die wat extra hulp nodig hebben, is er ook een programma voor de kinderen, die juist meer nodig hebben, dan het geboden programma. Eens per week wordt er met hen een speciaal programma gedaan, waarbij ze net op een andere manier "uitgedaagd" worden, academisch gezien.
Ook is er op onze scholen een "Zero Tolerance policy" omtrent pesten. Zelf ben ik op de Nederlandse basisschool genadeloos gepest, geen volwassene, die er iets aan deed. Hier werd mijn oudste een keer in de schoolbus gepest door een ouder meisje. Een opmerking van mij tegen het schoolbestuur en het was over. Er wordt ontzettend veel aan elkaar helpen en samenwerken gedaan. Natuurlijk zijn er nog steeds de ruzietjes en "die vindt mij niet leuk", maar over het algemeen gaan alle kinderen heel leuk met elkaar om. Gemeen zijn wordt niet gedoogd.
Ook is er op onze scholen een "Zero Tolerance policy" omtrent pesten. Zelf ben ik op de Nederlandse basisschool genadeloos gepest, geen volwassene, die er iets aan deed. Hier werd mijn oudste een keer in de schoolbus gepest door een ouder meisje. Een opmerking van mij tegen het schoolbestuur en het was over. Er wordt ontzettend veel aan elkaar helpen en samenwerken gedaan. Natuurlijk zijn er nog steeds de ruzietjes en "die vindt mij niet leuk", maar over het algemeen gaan alle kinderen heel leuk met elkaar om. Gemeen zijn wordt niet gedoogd.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 36 Reacties
- 18291 Weergaves
-
Laatste bericht door Timothy555
-
- 7 Reacties
- 3864 Weergaves
-
Laatste bericht door Dikkie
-
- 2 Reacties
- 2017 Weergaves
-
Laatste bericht door dutch_in_seattle