Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door LittlePhoenix »

@Smittenimmigrant, bedankt voor je stukje over Indianen. Scheelt mij een hoop typen :thumbup:

Mijn man is o.a. Choctaw (en nog een zooitje andere dingen, het is gewoon een vullisbakkie :lol: ), en is echt totaal niet typisch Indiaans. Geen hoge jukbeenderen, geen zwart haar (al heeft hij het wel lang in een vlecht gedragen), en hij is echt absoluut niet "rez". Sterker nog, hij heeft een PhD, rijdt een Jaguar en winkelt bij Kroger. Ik niet, ik ben white trash en winkel bij Walmart.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door PSVwally »

Ik was bv wat aan het opzoeken en vond deze cijfers:

From 1980 to 2000, the counties that make up Pine Ridge Indian Reservation in South Dakota comprised the poorest of our nation's 3,143 counties. The 2000 census found them the third poorest, not because things got better on Pine Ridge, but because things got worse on two other South Dakota Indian Reservations.
Pine Ridge Statistics as of 2007

- Unemployment rate of 80-90%
- Per capita income of $4,000
- 8 Times the United States rate of diabetes
- 5 Times the United States rate of cervical cancer
- Twice the rate of heart disease
- 8 Times the United States rate of Tuberculosis
- Alcoholism rate estimated as high as 80%
- 1 in 4 infants born with fetal alcohol syndrome or effects
- Suicide rate more than twice the national rate
- Teen suicide rate 4 times the national rate
- Infant mortality is three times the national rate
- Life expectancy on Pine Ridge is the lowest in the United States and the 2nd lowest in the Western Hemisphere. Only Haiti has a lower rate.
Gebruikersavatar
Thierry73
Amerikakenner
Berichten: 1246
Lid geworden op: 07 feb 2008, 16:37
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: Haulerwijk

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Thierry73 »

Ergeren doe ik me niet zo snel, maar er zijn wel twee dingen waar ik heel erg aan heb moeten wennen met betrekking tot Amerika.

1) Het wapenbezit en de manier hoe erover nagedacht en gesproken wordt. Alsof het hebben van een wapen altijd maar betekent dat je veilig bent. Er valt ook amper over te discussiëren. En dat er dan op feesten of zelfs op straat gewoon mensen met een wapen lopen is iets waar ik heel erg aan moest wennen.

2) het "Can I help you" in winkels. Je kan niet in een winkel lopen zonder dat de vraag gesteld wordt. Na 3 keer aangeven dat je alleen wil kijken wordt het wel wat vervelend. Uiteindelijk is die 'ergernis' opgelost. Omdat we eigenlijk al snel merkten dat de meesten het ook echt menen. Als je iets specifieks zoekt wordt de hele winkel ondersteboven gehaald om het te vinden.
Blijft alleen het bijna altijd niet gemeende: "how are you today?" over. Ik moet me altijd beheersen niet een of ander huilverhaal op te hangen over hoe slecht het wel niet gaat :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Njit »

Op die standaard vragen zijn ook standaard antwoorden:

Can I help You? - No, thank you
How are you today? - Fine, thank you

Ach, en altijd beter dan de Nederlandse mentaliteit waarbij veel personeel alleen de tijd zit vol te maken en klanten helpen alleen maar afleid van hun dagdromen.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Tipsy_1 »

boonens schreef: Tijdens de eerste reizen ben je het land echt nog aan het verkennen. Je favoriete restaurants, wanneer tippen, de verkeersregels, do's & dont's in steden en parken etc.. Ondanks het feit dat er qua bezocht gebied geen overlap was in de vier reizen, viel er simpelweg minder te ontdekken. Je hebt je routine ontwikkeld en ondanks de enorme indruk die de steden en parken maken, neemt het gevoel dat je een verre reis aan het maken bent hierdoor af.
Dat is zeker zo. Wij hebben zo echt onze eigen typische-Amerika -reis-gewoontes bijvoorbeeld. Minder verrassingseffect. Maar wij vinden het allebei echt "thuis" komen als we van dat vliegtuig zijn (en die onvriendelijke douane gepasseerd hebben, dat voelt niet als thuis komen :lol: ) en wegrijden in onze rental. Dat is echt zo van hehe. We zijn er weer. Zalig is dat! :thumbup:
Gebruikersavatar
Thierry73
Amerikakenner
Berichten: 1246
Lid geworden op: 07 feb 2008, 16:37
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: Haulerwijk

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Thierry73 »

Njit schreef:Op die standaard vragen zijn ook standaard antwoorden:

Can I help You? - No, thank you
How are you today? - Fine, thank you

Ach, en altijd beter dan de Nederlandse mentaliteit waarbij veel personeel alleen de tijd zit vol te maken en klanten helpen alleen maar afleid van hun dagdromen.
Helemaal mee eens.
Vooral op het moment dat we merkten dat ze het ook echt menen.
In ieder geval dat ze willen helpen.

Net zo goed dat ze het in Amerika ook vaak menen als ze vragen hoe het eten smaakt.
We hebben al eens meegemaakt dat er 'iets' aan gedaan wordt als het niet 100% bevalt.
Terwijl ze in Nederland dan iets zeggen van: ik zal het doorgeven.

Nu raken ze in Amerika van mijn vrouw nog wel in paniek :D
Die heeft een operatie gehad en kan niet heel veel meer eten.
Als er dus een bord met meer dan de helft aan eten achter blijft raken ze in restaurants vaak in paniek, bang dat er iets niet goed is.
We nemen het in steden vaak ook wel mee om dan weer aan zwervers te geven.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door RiverCola »

Thierry73 schreef:
2) het "Can I help you" in winkels. ....KNIP...

Blijft alleen het bijna altijd niet gemeende: "how are you today?" over. Ik moet me altijd beheersen niet een of ander huilverhaal op te hangen over hoe slecht het wel niet gaat :lol: :lol:
Er is niets ongemeends aan 'How are you today?'. Die opmerking staat gewoon gelijk aan het in Nederland gebruikte 'Goedemorgen' of 'Goedemiddag'. Het is een manier van groeten. In Amerika valt het je op, omdat de taal en gebruiken anders zijn, in bovendien een andere taal dan je moedertaal. Heb je weleens nagedacht over de implicatie van het gebruik van 'Goedemiddag'? Dat betekent ook gewoon dat je de ander een goede middag wenst. Denk je nou echt dat een ieder die dat zegt jouw oprecht een goede middag wenst, of van jou wil weten of je een goede middag hebt? Nee. Het is gewoon een vorm van begroeten, een uitdrukking van taal en cultuur.
Gast

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Gast »

"How are you today".

Ik heb dan altijd de neiging om te antwoorden "well today I'm fine, but yesterday was terrible" :D
Gebruikersavatar
Thierry73
Amerikakenner
Berichten: 1246
Lid geworden op: 07 feb 2008, 16:37
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: Haulerwijk

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Thierry73 »

RiverCola schreef:Er is niets ongemeends aan 'How are you today?'. Die opmerking staat gewoon gelijk aan het in Nederland gebruikte 'Goedemorgen' of 'Goedemiddag'. Het is een manier van groeten. In Amerika valt het je op, omdat de taal en gebruiken anders zijn, in bovendien een andere taal dan je moedertaal. Heb je weleens nagedacht over de implicatie van het gebruik van 'Goedemiddag'? Dat betekent ook gewoon dat je de ander een goede middag wenst. Denk je nou echt dat een ieder die dat zegt jouw oprecht een goede middag wenst, of van jou wil weten of je een goede middag hebt? Nee. Het is gewoon een vorm van begroeten, een uitdrukking van taal en cultuur.
Toch vind ik wel een verschil tussen uit gewoonte iemand iets wensen of een vraag stellen zonder dat je een antwoord verwacht.
Of eigenlijk niets anders verwacht dan een standaard antwoord.

Als ik goedemiddag zeg vind ik het prima als de persoon tegenover me ook een goedemiddag heeft.
Dat wens ik hem/haar ook toe.
Ook daar verwacht je niet dat iemand gaat zeggen van: Nou de middag is helemaal niet goed...
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door RiverCola »

Nee, precies. Het is gewoon exact hetzelfde. Een omgangsvorm, een groet, alleen anders uitgedrukt. Jij blijft het zien als een 'vraag' waarop de ander eigenlijk geen antwoord wil, en daarom komt het op je over als 'ongemeend'. Maar dat is het niet.

Ik antwoord altijd met: 'Great! And how are you?' En dan krijg je antwoord en dan heb je elkaar begroet. Het is heel simpel. Jij begroet je vrienden in Nederland toch ook altijd met 'Hoe is het?'. En dan zeggen zij:' Goed, en met jou?'. En dan begint een gesprek. Andere context, maar Amerika heeft ook gewoon een andere cultuur met andere gebruiken. Ik kan me daar niet aan storen en vind het leuk om in te blenden, dus doe ik gewoon zoals zij doen.
Gast

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Gast »

Nog wat andere varianten in het Nederlands:

Alles goed?
Alles kits achter de rits?
Alles puik in de fuik?
Gaat het een beetje?
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Bennogr »

Als men mij 'have a nice day' wenst, zeg ik vaak: 'I will now'. Altijd goed voor een glimlachje.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door PSVwally »

En zo hoort het ook Benno.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door dutchie_in_boston »

ha, Benno, hier ook een glimlachje.
harryvanrooy
Amerikakenner
Berichten: 533
Lid geworden op: 14 jun 2013, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: merksem

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door harryvanrooy »

In het zelfde rijtje, de iets oudere serveuses in restaurants die je vragen" What can I get you, honey?" Was de eerste keer ook wel even schrikken :D. Doen ze niet als mijn vrouw er bij is, wel weer als mijn dochter er bij is. Dat hoor ik in Belgie ook niet snel gebeuren :wink:
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door RiverCola »

Honey, sweetie, darling.... heeeeerlijk vind ik dat! :thumbup:
harryvanrooy
Amerikakenner
Berichten: 533
Lid geworden op: 14 jun 2013, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: merksem

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door harryvanrooy »

Jeps, maakt je dag goed als ze er bij het ontbijt al mee beginnen :P
Gast

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Gast »

harryvanrooy schreef:In het zelfde rijtje, de iets oudere serveuses in restaurants die je vragen" What can I get you, honey?" Was de eerste keer ook wel even schrikken :D. Doen ze niet als mijn vrouw er bij is, wel weer als mijn dochter er bij is. Dat hoor ik in Belgie ook niet snel gebeuren :wink:
Ja, heerlijk. :D

Maar een popiejopie waiter die me met 'buddy' aanspreekt of vraagt 'are you still working on this?' kan mijn dag ongelooflijk verpesten. :lol:
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door SpaceAce »

Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Bas560SEL
Amerika-ontdekker
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:56
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: NL

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Bas560SEL »

Wat een geklaag over die kieren naast de WC deur.. haha

Ik heb liever kieren in de WC dan een smerige WC zoals meestal hier in NL (Europa). In de VS kun je tenminste overal naar de WC als je moet (gratis ook nog!), probeer dat hier bij de Albert Heijn of langs de snelweg maar eens..
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer