Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Marion K
Amerikafan
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 aug 2012, 00:26

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door Marion K »

Dat hoop ik wel Dutchie.
Ik ga in juli naar Nederland en heb een afspraak gemaakt in Den Haag. M'n laatste drie paspoorten heb ik in New York gedaan, ik ga het nu in Nederland proberen, voor het eerst met dubbele nationaliteit. Waarom denk je dat ze misschien de verklaring behoud nederlanderschap niet accepteren?
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door Petra/VS »

Die verklaring werd in het leven geroepen door de ambassade hier in Washington als ik het me goed herinner. Een aantal mensen vonden uit dat ze die in Nederland niet kenden. Dit was wel al een aantal jaren geleden, hopelijk hebben ze hun eenden nu wel in de rij om eens een Amerikaanse uitdrukking te gebruiken. Mijn zoon had die verklaring trouwens niet nodig toen hij zijn paspoort in Enschede liet verlengen, maar hij heeft de Nederlandse nationaliteit via mij. Mijn kinderen staan echter ook op mijn formulier van de verklaring. Allemaal zeer onduidelijk en frustrerend (zie ombudsman artikel met dit onderwerp en hoeveel Nederlanders onbewust hun nationaliteit verloren hebben)
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door USInsider »

Ik heb net eerder dit jaar in San F. mijn pas verlengd.
Als mijn man ons er niet naartoe gereden had, had ik niet geweten hoe ik op dat Consulaat moest komen (voor 12 uur in de ochtend).
Ik vroeg hoe dat moest over 10 jaar - ik ben nu deels invalide, ik denk niet dat het beter zal worden in de toekomst, eerder slechter.
Wat als mijn man dan ook niet meer uit de voeten kan ? Vliegende brigade ?
Niks niet hoor. Het antwoord was dat ik zelf maar moest uitzoeken hoe ik er dan kwam.
Paspoort verlengen buiten Ned. is een gunst, geen recht, zo werd me duidelijk gemaakt.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door Old Faithful »

Ik heb het al eens eerder geschreven. Dit is een voorbeeld van de verandering in de Nederlandse samenleving. Zaken worden steeds minder collectief geregeld. De nadruk komt steeds meer op ieders individuele verantwoordelijkheid te liggen.
Groet,

Old Faithful
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door USInsider »

Ik heb al vaker geschreven, dat is mijn probleem niet. Ik ben groot voorstander van het redden van het eigen achterwerk.
Probleem is dat men in Ned. altijd heel knap is in het vinden van barricades die dat nodeloos bemoeilijken. Ik zal niet beginnen voorbeelden te geven want ik pen zo een hele bladzijde vol.
Mijn probleem is de onwil creatieve oplossingen te zoeken.

Waar ik woon komt een vertegenwoordiger van het Italiaanse consulaat met grote regelmaat langs. Waarom kan deze man/vrouw niet een honorary Ned. consul zijn ? Hij/zij behandelt visa-verzoeken en paspoort-aanvragen/vernieuwingen voor de Italiaanse overheid. Waarom kan hij/zij dat niet voor overheden van andere landen in de Europese Unie (ook) doen ?
Het is niet zo dat hij/zij een stapel paspoorten zou krijgen om uit te delen. Het gaat alleen om inname van aanvraagformulier, kijken of dat correct is, kijken of de foto OK is, groene kaart controleren, vingerafdrukken controleren, ID check. Het kan op die manier zelfs veiliger worden, want deze persoon zou dan ook het overhandigen van het paspoort kunnen doen - dat hoeft dan niet meer opgestuurd te worden met risico van zoekraken.

Ned. zou ook dual nationality kunnen toestaan. Ik zou dan een US paspoort hebben, eenvoudig geldig te houden. Mijn Ned. pas zou ik dan verlengen als ik in Ned. was. Maar dual nationality is vooral voor buitenlanders in Ned., niet voor Ned. in het buitenland (tenzij ze in de uitzondering vallen).
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door Old Faithful »

Even voor de duidelijkheid: mijn vorig bericht ging niet over mijn mening maar over de verandering in de Nederlandse samenleving. Ik ben meer van de "linkse kerk." :wink:
Met name de V.V.D. is voor een kleinere overheid. Burgers moeten steeds meer zelf regelen; de overheid trekt zich steeds verder terug. Bovendien, waarom zouden wij de extra kosten voor een paspoortaanvraag moeten betalen? Het was toch jouw keuze om te emigreren?
Nogmaals, niet mijn mening maar een opvatting die in Nederland steeds populairder wordt. :wink:

Voor jouw tweede optie is waarschijnlijk voorlopig geen politieke meerderheid te vinden, helaas.
Groet,

Old Faithful
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door dutchie_in_boston »

Marion K schreef:Dat hoop ik wel Dutchie...Waarom denk je dat ze misschien de verklaring behoud nederlanderschap niet accepteren?
Laat je ons weten wat jouw ervaring was?

Zoals Petra/VS al zei, omdat Den Haag het een paar jaar geleden niet accepteerde. Sterker nog, de buitenlandse balie had dat formulier nog nooit gezien, volgens een discussie op deze site die ik nu even niet kan vinden. En inderdaad, het zou mooi zijn als dat formulier nu wel wordt erkend.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door hemmie »

Volgens mij was er nog een andere discussie over die verklaring, ben nog zoekende, maar in dit draadje wordt ook aangegeven dat ze die verklaring in NL niet kennen.
Terug in Texas!
Fleuro$
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:10

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door Fleuro$ »

Ik zou graag horen hoe het gegaan is, na juli. Ik heb een tijd geleden gesproken met een medewerkster van het Bureau Bijzondere Reisdocumenten, gemeente Den Haag, die toentertijd vertelde dat ze de Verklaring niet accepteren, maar wel de documenten (ook als ze ouder zijn dan 6 maanden) die je gebruikt hebt om die Verklaring te krijgen.
Ik ga in Februari 2017 naar Nederland, en zal in November 2016 (het kan pas 3 maanden van te voren) een afspraak maken om op Schiphol m'n paspoort te vervangen. Ik meen dat je bij het maken van die afspraak al documenten moet inscannen en uploaden, dus hopelijk komt er dan al een antwoord uit over het wel/niet accepteren van de Verklaring, daar. Zoniet, kan ik altijd nog een afspraak in Den Haag maken.
Marion K schreef:Dat hoop ik wel Dutchie.
Ik ga in juli naar Nederland en heb een afspraak gemaakt in Den Haag. M'n laatste drie paspoorten heb ik in New York gedaan, ik ga het nu in Nederland proberen, voor het eerst met dubbele nationaliteit. Waarom denk je dat ze misschien de verklaring behoud nederlanderschap niet accepteren?
Marion K
Amerikafan
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 aug 2012, 00:26

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door Marion K »

Bedankt voor het draadje Hemmie, ik heb het met verbazing gelezen.
Toch wel weer heel raar dat de ene overheid (consulaat) een verklaring eist die dan vervolgens niet geaccepteerd wordt door de overheid in Den Haag.

Ik ben van plan om de verklaring mee te nemen en alle documenten die voor de verklaring nodig waren. Ik laat jullie zeker weten hoe het gaat in juli, ben benieuwd! Misschien dat ik ze van te voren nog even bel, al verwacht ik niet echt helderheid. :wink:

Ik heb ook meteen een afspraak gemaakt voor een DigiD voor mensen in het buitenland, voor het geval ik ooit nog wat AOW krijg. Ik weet toevallig m'n sofi nummer uit m'n hoofd (vraag me niet waarom) maar heb dat nergens op papier staan. Weet niet of dat nodig is.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door hemmie »

Ik zou proberen te mailen, zodat je een zwart op wit een lijst hebt met de documenten die je nodig hebt.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door Bennogr »

Wat sofinummer betreft: ik heb toen ik 65 was geworden contact opgenomen met www.svb.nl. Zij hebben een sofinummer (tegenwoordig BSN - Burger Service Nummer) voor me geregeld en precies uitgerekend waar ik recht op heb. Komt elke maand als 'klokwerk' op m'n girorekening. Niet veel, maar alle beetjes helpen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik ga voor het vernieuwen van mijn Nederlandse paspoort vlug de grens over naar het consulaat in Vancouver, BC. Is vanuit Seattle in een goede twee uur te rijden, een beetje afhankelijk van hoe lang het bij de grensovergang duurt (naar Canada valt over het algemeen wel mee, terug de V.S. in duurt doorgaans veel langer). We hadden hier in Seattle eerst een honorair consul, maar die is er al jaren niet meer.
En aangezien ik ook een Amerikaans paspoort heb, kan ik met een gerust hart mijn oude Nederlandse paspoort in Vancouver achterlaten. Dat zou dus een stuk lastiger zijn als je hier op een groene kaart zit en je je Nederlandse paspoort nodig hebt om de V.S. binnen te komen. Dan moet je naar San Francisco (of Los Angeles?).
We zijn vorige week nog bij het consulaat in Vancouver geweest om eindelijk een Nederlands paspoort voor onze meiskes aan te vragen. Ze zijn ondertussen alweer bijna 5½, maar dat was er tot nu toe nog niet van gekomen. Is een hele papierwinkel, maar het ging gelukkig prima. Alles werd geaccepteerd, inclusief de pasfoto's en mijn verklaring behoud Nederlanderschap. Het is meen ik al eerder gemeld, maar volgens mij is dat formulier puur een Noord-Amerikaanse zaak. Overheidsinstanties in Nederland kunnen daar volgens mij helemaal niks mee.
Als het goed is, krijgen we de paspoorten over een paar weken thuisgestuurd. (We moesten daartoe bij de paspoortaanvraag een zelfgeadresseerde en vooraf betaalde envelop van Fedex of UPS afgeven.)
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 23 mei 2016, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door nieuwenoord »

Bennogr schreef:Wat sofinummer betreft: ik heb toen ik 65 was geworden contact opgenomen met http://www.svb.nl. Zij hebben een sofinummer (tegenwoordig BSN - Burger Service Nummer) voor me geregeld en precies uitgerekend waar ik recht op heb. Komt elke maand als 'klokwerk' op m'n girorekening. Niet veel, maar alle beetjes helpen.
Dat doen ze alleen maar voor je als je al AOW-gerechtigd bent.

Je moet je BSN verstrekken voor paspoor en DigiD, maar hoeft niet van officiele papieren te komen Marion.
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door Big_Mo »

Net door de papier molen gegaan om het proces te starten.
1. Links op de overheid website werken gewoon niet of ze bestaan gewoon weg niet. Geen idee of ik alles dus bij elkaar heb!
2. Pasfotos zijn dure jongens $35 voor een setje.
3. Nu maar hopen dat het hier in Chicago afgehandeld kan gaan worden!

Voor wie volgt succes!
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door Big_Mo »

Heb een afspraak weten te scoren voor Chicago ! 27 Juni! :thumbup: :thumbup:
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door Big_Mo »

Gisteren, 27 juni, naar Consulaat Generaal in Chicago geweest. Ging redelijk rap binnen 5 minuten stond ik weer buiten. Als de roddels waar zijn schijnt dit een jaarlijks fenomeen te gaan worden dat er een persoon naar Chicago komt voor paspoort aanvragen. Mits ik hier meer over hoor zal ik het hier posten.
Fleuro$
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:10

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door Fleuro$ »

Het zou leuk zijn als ze dit ook in Houston zouden doen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door hemmie »

Ze hebben het dus in Houston eenmalig gedaan, en toen was er ook sprake van 'jaarlijks', maar ze zijn dus nooit meer teruggekomen. Dus, don't hold your breath, Big_Mo. En als ze wel naar Chicago gaan dan mogen ze toch zeker wel weer eens naar Houston gaan, zo veel nederlanders die nu echt belachelijk ver moeten reizen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer

Bericht door Big_Mo »

Ik ga er ook niet van uit hoor. Over tien jaar gewoon een trip naar Miami of iets. :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer