Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Thanksgiving

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Bianca Stripes&Stars
Amerikafan
Contacteer:

Thanksgiving

Bericht door Bianca Stripes&Stars »

Happy Thanksgiving vandaag!

Gaan jullie nog iets speciaals doen op deze dag? En voor degene die in Amerika zijn: hoe vieren jullie het?

Vanaf 3 uur ( Nederlandse tijd) kun je via een webcam op Columbus Circle in New York de Macy's Thanksgiving Parade bekijken.

http://www.earthcam.com/events/thanksgi ... giving2015

Misschien leuk om te zien :)
Reis mee door de USA! Blogs, tips, tricks en info! http://www.Stripesandstars.nl
Big_Mo
Amerika-expert

Re: Thanksgiving

Bericht door Big_Mo »

Denk dat je hier wat antwoorden kan vinden.
http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... g#p1005139

Zelf vind ik het grappig om te horen van mensen die Thanksgiving als iets raars beginnen te zien. De founders kwamen naar Amerika toe zaten met de native Americans rond de tafel waarna ze later afgemaakt werden. Happy Thanks Giving :lol:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

En die Pilgrim Fathers kwamen uit Nederland (Amsterdam en Leiden) en vertrokken uit Delfshaven.

Overigens, zij waren een van de groepen vluchtelingen/emigranten die de inboorlingen in hun 'nieuwe' land behoorlijk uitgedund hebben! En dat nadat die inboorlingen hen geholpen hadden om de winter door te komen, het begin van Thanksgiving.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Benno bedankt voor dat stukje! Ik ben in Boston geweest en inderdaad had dat over de eerste pilgrims gelezen dat zij vanuit Nederland kwamen. Maar om even off topic te gaan: volgens mij waren er ook veel Britten en Ieren tussen niet waar? Athans zo had ik dat begrepen in Plymouth.

http://www.huffingtonpost.com/entry/tha ... 093a5917bb
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Volgens mij zijn de Pilgrim Fathers (en Mothers) eerst vanuit Engeland naar Nederland gekomen, voornamelijk naar Amsterdam en Leiden (op de kerk in het Begijnhofje in het centrum van Amsterdam zit nog een plaat waar dat bedacht wordt, is ook zo in Leiden -- waar zelfs een speciaal museumpje bestaat, gerund door een man die ooit de Plymouth Plantation in de VS beheerde).

Ze zijn in 1620 vertrokken, omdat -- zoals hun leider heeft geschreven -- ze steeds meer opgingen in de Nederlandse gemeenschap en dus zouden verdwijnen en, natuurlijk ook omdat het 11 (of is het 12?) jarig bestand in de 80 jarige oorlog in 1620/1 afliep ('t is al weer een tijdje geleden dat ik dat allemaal leerde op de lagere school). Voordat de hertog van Alva weer ging rondspoken in Nederland wilden ze weg.

Thanksgiving in de VS is nu voornamelijk een kalkoen-eten-feest geworden plus de dag voordat Zwarte Vrijdag aanbreekt, als horden mensen winkels bestormen om koopjes binnen te halen (wat overigens niet meer echte koopjes zijn, zo blijkt, veel dingen waren eerder dit jaar goedkoper).

Britten en Ieren weet ik niets van, maar het zou me niets verbazen als die even later ook overgestoken waren naar de 'nieuwe wereld'. Maar 'wij' waren een van de eersten.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Thanksgiving doen we met de in-laws. Er was ons gevraagd om groenten mee te nemen (schoonma doet de kalkoen en 'stuffing' en 'gravy' en corn muffins en ik verwacht dat schoonzus aardappelpuree en toetjes doet). De groenten zijn: peas & corn met ui en paprika en baked beans (met bbqsaus en maple syrup en een drupje azijn) en ui en paprika. Ik had liefst iets "groeners" gemaakt, maar bij een traditioneel diner mag je niet teveel experimenteren. Vandaar dus alleen de toegevoegde ui en paprika :) Er schijnt een neef of nicht van schoonzus te komen met gezin, dus ik verwacht dat we met zijn elven zijn, of zo.

Het plan is om om 1 uur / half 2 aan te komen, een wandeling te maken (er zijn tenminste twee honden aanwezig), om vier uur (??) te gaan eten. Eerst natuurlijk wel even zeggen waar je dankbaar voor bent. Om een uur of negen zullen we wel weer naar huis gaan (want dan moet de poes eten). Misschien gaan ze football kijken? Geen idee.

Ik heb een geinige periode, want ik heb net ook een Sint-enPiet-gedicht naar mijn eigen ouders + broer & schoonzus gestuurd, en er wordt daar een dezer dagen een doos cadeaus bezorgd. Tegelijk komen hier de eerste kerstcadeaus voor de in-laws ook al binnendruppelen en ook 7 pond amandelpuree. Daar ga ik banketstaven mee bakken als Hollands tintje bij de Amerikaanse kerst. Wie weet doe ik nog wel kruidnootjes ook.

De jaren hiervoor deden we meestal 'friendsgiving' voor internationale vrienden die niet naar hun familie gingen. Dat waren altijd de leukste feestjes, want iedereen mocht hun eigen ontheemde vrienden meenemen en je had dus altijd een losvaste groep internationale mensen die vaak oprecht dankbaar waren dat ze iets leuks te doen hadden, die dag, met mensen die snappen dat familie zien niet altijd een optie is. Werkt trouwens ook uitstekend met kerst. De bonus is dat mensen dan ook vaak een traditioneel kerstrecept uit eigen land meenemen en je dus extra bijzonder eten krijgt.
Gast

Bericht door Gast »

Dit is onze 4e Thanksgiving hier. Ik vind het altijd een gezellige feestdag. Bij gebrek aan familie, vieren wij het dit jaar met Amerikaanse vrienden verderop in de straat. Vanmiddag gaan wij daar onze turkey fryen (onze 'traditie'). Zij maken zelf een oven turkey, green been casserole en stuffing. Ik breng Hollandse stoofpeertjes en sweet potato casserole met pecans. De kids verheugen zich nu al op het eten :mrgreen:

Voor ons staat Thanksgiving voor lekker eten, gezelligheid (het bestaat hier echt!), tijd besteden met je familie, vrienden en buren en dankbaar zijn.

Black Friday doe ik niet aan. Ik kijk wel op Cyber Monday of er nog leuke aanbiedingen zijn voor zaken die op de verlanglijstjes voor Kerst staan. Vrijdag is hier de dag dat de kerstboom opgezet wordt :P

Happy Thanksgiving everyone!
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

[youtube]ZSBq8geuJk0[/youtube]

Happy thanksgiving all!
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Eén van de laatste keren dat ik in NL was, ben ik naar de Thanksgiving viering in de Pieterskerk in Leiden geweest. Heel leuk en indrukwekkend, met daarna hot chocolate and chocolate chip cookies.

Vroeg de Thanksgiving maaltijd eten is heel normaal voor de Amerikanen, maar ik weet iet hoe de Nederlandse Amerikanen het doen. Wij eten ook altijd vroeg, maar vandaag later omdat er een football wedstrijd is die gezien moet worden. Altijd een gezellige dag.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Wij vieren Thanksgiving dit jaar in Laos. De bevolking hier heeft zoals de meeste mensen buiten de US geen idee wat Thanksgiving is, maar heeft ons desalnietemin een geweldige maaltijd voorgezet in de vorm van een variatie van lokale gerechten. Dus misschien niet traditioneel, maar het was hier ontzettend gezellig.
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Dit jaar dankzegging alleen met gezin. Kerst dit jaar met schoonfamilie.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

M'n man had dit jaar geen energie om zich met het menu te bemoeien omdat ze vader maandag en dinsdag in het ziekenhuis was voor een operatie. Was spannend, maar is goed gegaan.
Dus de kinderen en ik hebben het menu gepland: biefstuk, hotdogs, krieltjes, gestoomde broccoli, worteltjes, sweet potato casserole, en mac&cheese. En 4 verschillende taarten. Heb de kinderen nog nooit zo veel zien eten met Thanksgiving!

M'n man is de enige die stuffing lust, 3 van de 4 kinderen hebben het niet zo op kalkoen, 0 van de 4 kinderen is blij met sperciebonen, enz. Eigenlijk is m'n man de enige die zijn traditionele maaltijd lekker vind dus de meeste jaren eten de kinderen en ik vooral crescent roles en sweet potato casserole terwijl m'n man gefrustreerd is omdat er zo weinig gegeten wordt. Dit jaar 4 blije kinderen aan tafel, maar helaas wel een man die z'n kalkoen miste. Hoopte een mini-kalkoentje te vinden om in de crockpot te doen, maar hier in Texas verkopen ze blijkbaar alleen grote kalkoenen. Everything is bigger in Texas :lol:
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

LittlePhoenix, fijn dat alles goed is gegaan met jouw schoonvader.

Na een paar dagen Maine, terug naar Boston op Thanksgiving dag naar man's jongste broer met de hele schoonfamilie, zo'n man of 20. Veel werk voor zwager et al., maar wij konden zo aanschuiven. Makkelijk, en gezellig.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wij hebben het dit jaar een dag later gevierd zodat oudste en vriend er ook bij konden zijn (wonen 3,5 uur rijden hiervandaan en hadden gisteren TG bij zijn ouders). We hebben weer eens twee culturen gemengd want voor de kalkoen werd aangesneden hebben we Sinterklaas gevierd. Onze zoon studeert in Duitsland en hij was er via Skype bij voor alles. Voor Sinterklaas doen we altijd lootjes trekken en bij het cadeautje een gedicht. Amerikaanse vriend van oudste schreef een heel goede voor mij, echt leuk hoe hij meedoet. Wat pepernoten en chocolade letters als snacks vanmiddag en dan het Thanksgiving "feast". Ook hierbij was zoon in Duitsland op de computer aanwezig. Het was werkelijk net of hij gewoon aan tafel zat, behalve dat hij natuurlijk niet ons eten at. Het was erg gezellig en ik wilde eigenlijk dit jaar Sinterklaas gewoon overslaan, maar daar wilde de rest niets van weten en nu ben ik daar blij om :).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Ik vind Thanksgiving echt een gewelige feestdag; zo mooi om samen even stil te staan bij alles waar we dankbaar voor zijn.

Mijn partner moest helaas werken, maar ik heb me goed vermaakt. Ik mocht net als vorige jaren weer bij goede vrienden van me aan tafel en dat alleen vind ik al zo bijzonder; drie generaties plus deze Hollandse meid erbij. :mrgreen: Zo lekker die traditionele Thanksgiving gerechten! Later ging ik met een gigantische tupperware container vol left overs en een halve taart weer naar huis, waar ik alles snel in de koelkast gezet heb om bij de volgende vriendin (en haar ouders -- ik lijk wel een Thanksgiving crasher :lol:) langs te gaan. Gezellig hoor!

Sinterklaas mis ik wel. Ik denk er al jaren over om een Sinterklaas avondje te doen voor mijn Amerikaanse vrienden en ter introductie Alles is Liefde te kijken, maar ben een beetje bang dat ze de ondertiteling niet kunnen volgen (zijn ze niet gewend natuurlijk). :P
Afbeelding
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Ik vind dankzegging nogal flauw. Maar goed: ik ben nooit een liefhebber geweest van verplichte feestdagen. :lol:
Superdeya
Amerika-ontdekker

Bericht door Superdeya »

Ooooh Guinevere, waar heb jij Alles is Liefde met ondertiteling gevonden? Het is mijn favoriete film en hoort voor mij echt bij Sinterklaas! We hebben dit jaar Sinterklaas gevierd met Amerikaanse vrienden en ik had zo graag die film willen kijken met z'n allen. Maar het heeft zo weinig zin zonder ondertiteling... :(
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer