Koken in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Raveleijn
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Koken in Amerika

Bericht door Raveleijn » 15 okt 2015, 12:51

Hi allemaal,

Zoals zoveel andere landen is het even wennen als je door de supermarkt loopt en op zoek bent naar ingrediënten waar je mee kunt koken.
Ik wordt zelf altijd een beetje overvallen door de hoeveelheid producten, het verschil in assortiment (vergeleken met Nederland) en het aantal merken dat ik niet ken.
De ingrediënten die ik thuis altijd gebruik voor mijn gerechten zijn daar niet altijd even makkelijk te vinden waardoor ik vaak met mijn handen in het haar sta van "wat nu?"

Het leek me daarom wel handig om een topic te starten waarin mensen hun ervaringen kunnen dingen kunnen delen zoals:
-Recepten die gebruik maken van ingrediënten die in de Amerikaanse supermarkten te vinden zijn.
-Ervaringen met merken. (je hebt veel opties merken staan voor hetzelfde product .__. )
-Wat kun je als vervanging gebruiken in Amerika voor producten die hier wel te vinden zijn. Denk bijvoorbeeld aan satésaus. (nog niet gevonden, wie weet is het er wel)
-In welke supermarkt kun je het beste zoeken?
En nog vele andere dingen die mensen graag met elkaar willen delen mbt tot het zelf koken in Amerika.

Groetjes Charlotte

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Koken in Amerika

Bericht door kastelke » 15 okt 2015, 13:59

[deze reactie stond aanvankelijk in het intro topic van Ravelijen, waar we o.a. spraken over Ina Garten haar recepten. Om topics relevant te houden, heb ik het naar hier verplaatst, inclusief de verwijzing naar Ina Garten zonder dat het in het voorgaande bericht ter sprake kwam]
Je hoeft je niet aan die merken te houden hoor, heb ik nog nooit gedaan. Die merken zijn hier in mijn streek niet zo snel te vinden.
Maar wat ik vooral leuk vond aan haar recepten, is dat ze voor mij altijd lukken! De verhoudingen kloppen.
Mijn favoriete boek is http://www.barefootcontessa.com/cookboo ... kbookID=31 maar je hoeft het boek niet te kopen, de recepten staan ook online. Zelf ben ik een liefhebber van mooie boeken, en haar boeken zijn erg verzorgd dus je kan ze hier in mijn keuken vinden. ;-)

Supermarkten: Trader Joe's heeft leuke dingen! Whole Foods ook, maar het is aan de prijzige kant.

Satesaus: heb ik gevonden in The Dutch Shop. En ik ga soms ook wel eens een potje halen bij de Thai om de hoek.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo » 15 okt 2015, 14:09

Sate saus lekker zelf maken - Koop potje Creme Peanut butter, met wat melk er in tot het de juiste verhouding heeft. Ik doe er nog een lekker schepje Sambal in voor de smaak en een scheutje Ketjap Manis wat je online bij Dutch shops kan krijgen.

Tja voor als ik Indonesisch kook, meeste dingen moet ik echt wel van scratch maken. Boemboe kan je niet 1 2 3 even in een pakje kopen. Of te wel een Aziatische super markt vinden. Ik denk na een poosje dat je redelijk aan de dingen gewend raakt. Overigens koken in Colorado is weer een ander verhaal.

PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally » 15 okt 2015, 16:43

Misschien kun je ook nog een hoop info uit dit topic halen. Dit is ooit eens afgesplitst van een ander topic: http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=3&t=60190

Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit » 15 okt 2015, 17:37

Satehsaus zelf maken is idd erg lekker. Zelf heb ik het altijd geleerd met :

- 3 eetlepels (Calvé) pindakaas** (vind het zelf lekker om die met stukjes te gebruiken)
- halve ui
- 2 tenen knoflook
- 3 scheutjes ketjap
- 1 theelepel laos
- 1 theelepel djintan
- 2 theelepels djahe
- 2 theelepels ketoembar
- (halve theelepel trasi)
- 2 theelepels sambal
- halve eetlepel bruine basterdsuiker
- water (maar melk kan ook)

Zie hier mooi uitgelegd: http://www.goddelijke-recepten.nl/saus/ ... aus-maken/
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/

Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess » 15 okt 2015, 18:00

Om maar even de kruiden in het Engels te vertalen:

Ketoembar - coriander
Djinten - cumin
Laos - galangal (kan ik hier bij de gewone supermarkt niet vinden)
Djahe - ginger

Soms kun je in supermarkten ook de Thaise versie van pindasaus krijgen, maar het smaakt toch anders.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.

Gast

Bericht door Gast » 15 okt 2015, 18:05

Raveleijn schreef:En nog vele andere dingen die mensen graag met elkaar willen delen mbt tot het zelf koken in Amerika.
Woon je in de VS of ga je er op vakantie?

Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit » 15 okt 2015, 18:14

Dutchess schreef:Om maar even de kruiden in het Engels te vertalen
En 'brown bastard sucker' dus :)

Laura&Edwin
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Laura&Edwin » 15 okt 2015, 18:23

:lol: Hahaha :lol: die was grappig :thumbup:
Onze vakantie in 2019 (Orlando)
Onze reis in 2018 (AZ - UT - NV - CA)
Onze reis in 2016 (AZ-NM-TX)
De blog van onze reis in 2014

Als je droomt over een donut is dat een droom, geen donut. Als je droomt over reizen, dan reis je al

Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit » 15 okt 2015, 18:29

Maar geloof niet dat er een directe vervanger te koop is in de US voor (bruine) basterdsuiker. Het is namelijk een Gegarandeerde Traditionele Specialiteit. Nederland heeft vier producten die dit label dragen.

boerenkaas (sinds 2007)
basterdsuiker (sinds 2013)
Suikerstroop (sinds 2014)
Hollandse Nieuwe (sinds 2015)

Gast

Bericht door Gast » 15 okt 2015, 18:30

Pindasaus is ook lekker met bruine suiker.

Dulles
Amerikakenner

Bericht door Dulles » 15 okt 2015, 21:23

Succes! Ik kook nooit (behalve opwarmen van soep en vlees/groente op de BBQ). :mrgreen:

smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant » 15 okt 2015, 23:27

Voor een goede vervanger van bruine basterdsuiker zou je in een Filipijnse winkel eens naar 'muscovado' kunnen kijken. Dat is een van de donkerste rietsuikers (donkerder dan 'brown sugar') en alhoewel er geen invertsuiker aan is toegevoegd heb je wel ook een hoger vochtgehalte en melasses vermengd met de suiker zelf.

Als je op zoek bent naar Indonesische spulletjes, kun je soms best goed uit bij een grote Aziatische supermarkt. In Ranch 99 (Californische keten, geloof ik) kwam ik niet alleen Go-Tan, maar zelfs Droste tegen als merk.

Verder heb ik gewoon een groot Amerikaans kookboek gekocht en probeer ik me een beetje aan te passen. Minder brood, meer tortillas, dat soort spul. Ik merk dat ik hier ook meer geneigd ben om 'met de seizoenen' te eten, omdat het aanbod in de supermarkt ook meer veranderd door het jaar heen. K heb laatst rode kool met appeltjes gemaakt, maar dan wel in de crockpot :)

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS » 15 okt 2015, 23:58

Voor Indonesische produkten in de VS is Hollandsbest.com een goed mail order bedrijf. Ze hebben een goed assortiment.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 16 okt 2015, 01:22

Bij de Ranch 99 en andere chinese winkels hebben ze wel een rek met Indonesische producten, met o.a. satesaus. Dat is dan een blok die je in kokend water oplost. Ik gebruik zelf het merk Enak Enak of zoiets, een oranje doosje, vinden wij heel lekker.
Terug in Texas!

Gast

Bericht door Gast » 16 okt 2015, 01:49

Petra/VS schreef:Voor Indonesische produkten in de VS is Hollandsbest.com een goed mail order bedrijf. Ze hebben een goed assortiment.
Als ik het zo lees zitten die in een opheffings uitverkoop: http://www.hollandsbest.com/letter/

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 16 okt 2015, 02:22

Njit schreef:Maar geloof niet dat er een directe vervanger te koop is in de US voor (bruine) basterdsuiker.
Ik gebruik hier voor de echte donkere suiker de 'demerara style sugar' van Redpath.
En voor de gewone bruine suiker de 'golden yellow sugar'.
Zie hier: http://redpathsugar.com/products/
De raffinaderij zit hier in Toronto.
(het verschil in kleur zit hem vooral in het gebruik van de hoeveelheid molasses, volgens deze website: http://www.chowhound.com/food-news/5406 ... wn-sugars/ )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS » 16 okt 2015, 02:51

eoms schreef:
Petra/VS schreef:Voor Indonesische produkten in de VS is Hollandsbest.com een goed mail order bedrijf. Ze hebben een goed assortiment.
Als ik het zo lees zitten die in een opheffings uitverkoop: http://www.hollandsbest.com/letter/
Oh, jammer :(. Ik dacht dat ze alleen online door zouden gaan
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith

Gast

Bericht door Gast » 16 okt 2015, 04:31

kastelke schreef:
Njit schreef:Maar geloof niet dat er een directe vervanger te koop is in de US voor (bruine) basterdsuiker.
Ik gebruik hier voor de echte donkere suiker de 'demerara style sugar' van Redpath.
En voor de gewone bruine suiker de 'golden yellow sugar'.
Zie hier: http://redpathsugar.com/products/
De raffinaderij zit hier in Toronto.
(het verschil in kleur zit hem vooral in het gebruik van de hoeveelheid molasses, volgens deze website: http://www.chowhound.com/food-news/5406 ... wn-sugars/ )
Kun je dat verschil echt proeven in de pindasaus?

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 16 okt 2015, 12:15

We eten maar een keer of 2-3 per jaar pindasaus, en ik heb die dan ook nog nooit zelf gemaakt. Eigenlijk is er maar 1 gezinslid dat pindasaus eet.
Maar ik gebruik het wel eens in een zoeter brood (proef geen verschil), of op de pannenkoeken. Misschien als je beide soorten bruine suiker naast elkaar zet, en om beurten een hapje neemt, dat je het proeft. Maar in mijn gezin heeft nog niemand de opmerking gemaakt dat het echt anders smaakt, dus zal het 'close enough' zijn. :lol:
Elke

Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer