Advocaat worden in CA?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Advocaat worden in CA?

Bericht door Bennogr »

Is dit niet de toekomstige Seal? Zeemarinier worden in Utah lijkt me niet een baan met een grote toekomst.

En ik neem aan dat je Engels intussen (nog) beter is dan je Nederlands. Succes, je zal het nodig hebben.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Advocaat worden in CA?

Bericht door PSVwally »

Note mod: Probeer aub inhoudelijk te reageren. Er is niets mis mee om Bruinebeer te wijzen op zijn onwetendheid en naïviteit, maar het is niet verboden om een droom te hebben. Je hoeft er niet op te reageren en als je geen inhoudelijke bijdrage hebt laat het topic dan gewoon links liggen.
amboly
Amerikafan
Berichten: 267
Lid geworden op: 25 mar 2015, 20:36

Re: Advocaat worden in CA?

Bericht door amboly »

Als je graag in Amerika wilt wonen & werken, overweeg dan een baan in de olieindustrie. Kenniswerkers uit deze sector krijgen (relatief) makkelijk een visum (want er zijn er te weinig in de States).

Banen in deze sector zijn o.a. geoloog, geofysicus, reservoir engineer, petroleum engineer of drilling engineer. Als opleiding zou je dan Aardwetenschappen (geologie) in Amsterdam of Utrecht kunnen overwegen of Technische Aardwetenschappen (petroleumwinning & mijnbouw) in Delft.
wendydependy
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 sep 2007, 19:44
Locatie: Austin, TX

Re: Advocaat worden in CA?

Bericht door wendydependy »

Beste Sven,

Misschien een late reactie maar ik lees het nu pas. Wilde toch reageren omdat ik denk dat ik je kan helpen.

Ik heb namelijk precies gedaan wat jij wil doen. Ook ik wist, op mijn 14e, dat ik advocaat wilde worden. En ik wist toen ook dat ik in de VS wilde wonen. En had geen idee hoe of wat. Daarom heb ik in Nederland rechten gestudeerd (notarieel recht) en ben daarna naar de VS gegaan. Inmiddels zijn we 15 jaar verder, woon ik in Texas, en heb ik in juli de bar exam gedaan.

Weet iemand toevallig hoe je advocaat moet worden in california?
Je hebt een law degree nodig. Dit kan op 2 manieren:
1) Je doet eerst een rechtenstudie in Nederland en doet daarna een master in de VS (dit heet een LLM). Met een LLM degree mag je de California bar doen (en ook die van Texas en New York). Dit is de route die ik heb gevolgd. Voordeel: veel goedkoper, je betaalt namelijk gewoon je rechtenstudie in Nederland (wat niks is vergeleken met Amerikaans schoolgeld) en hoeft daarna "slechts" 1 jaar tuition aan een Amerikaanse universiteit te betalen. Nadelen: veel law firms zijn vooralsnog niet geinteresseerd in iemand die geen gehele studie in de VS heeft gedaan; als je buiten de staten die ik hierboven noemde wilt werken heb je de kans dat dat nie tmogelijk is omdat je de bar exam niet mag doen.
2) Je doet een volledige rechtenstudie in de VS. Dit heet een JD en duurt 3 jaar. Voordelen: je staat gelijk aan een Amerikaanse afgestudeerde na afloop, je kan in elke staat de bar exam doen. Nadeel: ongelooflijk duur.

Wat moet je ervoor doen om advocaat te worden in california?
Nadat je een law degree hebt (een JD, of een Nederlandse rechtenopleiding + LLM aan Amerikaanse school), moet je de bar exam in California doen. Dat is een examen waarna je jezelf advocaat mag noemen.

hoeveel kost emigreren naar amerika en een opleiding tot advocaat volgen.
Je kunt op een studentenvisum studeren aan een law school. Schoolgeld verschilt per universiteit, in mijn geval was het $50,000 per jaar (voor LLM programma, aan de Univeristy of Texas, in 2011). Je tuition is hoger dan voor een student uit California omdat je geen inwoner van de staat bent. Werken gedurende je studie is maar in beperkte mate mogelijk (alleen op campus, max aantal uren etc.) Je kunt meedoen aan de DV lottery en hopen op een green card. Dan mag je wonen, werken, vakantie vieren, wat je maar wil.

hoe regel je al deze dingen?
Als dit echt is wat je wil, is mijn advies: ga voor direct een JD aan een Amerikaanse universiteit. In dat geval kun je maar beter per direct aan je extra curricular activities gaan werken, netwerken, en gaan sparen. Je zult een toets moeten doen (LSAT) en die score bepaalt bij welke universiteiten je kansen het beste liggen. Met een lage score hoef je het bijvoorbeeld niet bij Harvard te proberen. Je moet je dan aanmelden bij universiteiten en hopen dat je ergens wordt geaccepteerd voor Law School. Hoe beter de school, hoe moeilijke rhet is om geaccepteerd te worden, maar hoe beter je kansen nadien zijn op een goede baan. Als je besluit eerst rechten in Nederland te doen, hoef je geen LSAT te doen, maar kun je je direct voor een LLM programma aanmelden. Zelfde verhaal daarna.

Veel succes :)

Inmiddels zie ik dat je in een andere post alweer 100 andere plannen hebt bedacht... what a waste of my time. Make a plan and stick to it.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Advocaat worden in CA?

Bericht door USInsider »

Niet helemaal een 'waste of time'. Ik heb je posting met groot genoegen gelezen.
Goed geschreven en uitermate interessant.

Ik begrijp dat je een baan hebt gevonden in Austin TX ? Op een H-1B ?
Heeft de werkgever inmiddels een G.K. procedure voor je gestart ?

Heeft het volgen van een deel van de studie in Ned. voordelen voor je mbt. je werk in de US ?

Overigens, petje af hoor ! Je heb inderdaad een plan gemaakt en je eraan gehouden.
Plus dat zal best hard werken zijn geweest al die jaren - en vaak doorworstelen van 'droge kost'.
(Geen wonder dat je al 8 jaar forummer bent en maar 13 postings hebt gedaan. Grapje !!!)

Maar stel dat je niet aan het werk was gekomen in de US ? Geen werkvergunning had gekregen ?
Hoe waren je kansen dan geweest op een baan/bestaan in Ned. ?
Bruinebeer
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 aug 2015, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Advocaat worden in CA?

Bericht door Bruinebeer »

Tnx, het heeft enorm geholpen. Het is me nu wat duidelijker dan voorheen.
Ask123
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2019, 00:39

Re: Advocaat worden in CA?

Bericht door Ask123 »

Hallo, een vraag over de NYS bar, kunnen jullie mij helpen?

Met een LLB uit Nederland ben ik toegelaten tot een ABA approved law school in NYC (Cardozo) en ik vraag me af of ik toegelaten zal worden om het ny statae bar examen af te leggen, gezien ik 'alleen' een LLB in nederland heb en geen LLM, wat in nederland wel nodig is om toegelaten te worden tot de nederlandse professie. Zie deze link: https://www.nybarexam.org/Foreign/Forei ... cation.htm
Het lijkt erop dat normaliter een LLM in nederland nodig zou zijn ('first degree in law), EN een LLM uit de US...maar het zou ook zo kunnen zijn dat de LLM in de US genoeg is om het 'tekort' recht te zetten... heeft iemand hier ervaring mee? Tips? Veel dank!
karlino
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2021, 19:18

Re: Advocaat worden in CA?

Bericht door karlino »

Bruinebeer schreef:
01 aug 2015, 18:41
Hoi,

Ik ben Sven en ik ben 14 jaar en ik doe atheneum.
ik heb een paar doelen die ik van mijzelf moet halen in mijn leven. Advocaat worden en leven in California.
Aangezien het mij niet leuk lijkt om eerst heel lang hier te wonen en advocaat te zijn en daarna een pensioen genieten in california dacht ik dat ik misschien wel advocaat kan worden in california want dan kan ik daar een leven opbouwen zegmaar, alleen ik heb hier nog wel een aantal vragen over.
ik heb al ff rondgezocht op internet maar het werd mij niet veel duidelijker.
Ik weet niet of advocaat worden in amerika iets voor mij is trouwens, ik vind het rechtsysteem daar wel interessant en ik help graag andere mensen. ik kan super goed presentaties geven en ook vind ik regels wel interessant.

Weet iemand toevallig hoe je advocaat moet worden in california?

Wat moet je ervoor doen om advocaat te worden in california?

hoeveel kost emigreren naar amerika en een opleiding tot advocaat volgen.

hoe regel je al deze dingen?

en zijn er eventueel mensen die hiermee of een soortgelijk subject ervaring hebben

alvast dank.


Ik heb ontzettend gelachen om jou discussie met hockey. Ik vind het bijzonder hoe weinig tijd iemand heeft om zo te reageren op een 14 jarige jongen. Ik zocht zelf iets op over advocaat worden in Amerika en ik vraag me af hoe het met jou is afgelopen.
Met Vriendelijke Groet, Karlino
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1626
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Advocaat worden in CA?

Bericht door BonnyR »

@karlino

@Bruinebeer is sinds sept. 2015 niet meer actief geweest, dus ik weet niet of hij dit leest.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
karlino
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2021, 19:18

Re: Advocaat worden in CA?

Bericht door karlino »

BonnyR schreef:
20 jan 2021, 13:33
@karlino

@Bruinebeer is sinds sept. 2015 niet meer actief geweest, dus ik weet niet of hij dit leest.
helaas, bedankt in ieder geval
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer