Gezonde voeding in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door USInsider »

Ben je raar, meer Twinkies, Ding-Dongs, Zingers, Sno-Cakes, Chocodiles, en Ho-Ho's !

20 jaar geleden - inderdaad toen wij arriveerden - voerde bijna geen enkele supermarkt goed, vers brood. In de schappen stond Wonderbread en aanverwant. Nu is beter brood in de meeste winkels te vinden - niet de hele dag, het verkoopt vaak uit - en het is inderdaad duurder. Ambachtelijkheid en kwaliteit kost geld - ook in de US.

En ja, ik zoek ook nog steeds naar iets dat verbijsterend smaakt, gezond is, weinig kost, en zo goed als geen calorieen bevat.
Als ik het vind zal ik het melden ! (Voorlopig heb ik in die categorie alleen water kunnen vinden.)

Maar nooit problemen gehad met koken hier, vooral dankzij de verse groentes en fruit.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door kastelke »

Verkopen ze bij Whole Foods geen bloem om zelf brood te bakken? Hier in Canada haal ik spelt flour van een lokale producent bij de Whole Foods, net als Red fife en Whole Wheat bloem. En af en toe koop ik zelfs bij Walmart een zak multigrain flour van het merk Robin Hood.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Dbacks2
Amerikakenner
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 mei 2013, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Scottsdale Arizona

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Dbacks2 »

Whole foods heb ik echt de rug toegekeerd... da's niet te betalen voor een groot gezin en bovendien voelde ik me na drie stappen de winkel in al opgelicht; dezelfde komkommers als bij de Fry's... tegen 4 keer de prijs. Dat kan gewoon niet nodig zijn... het was geen aanbieding bij de Fry's.
Stukjes kaas van 23 dollar (niks bijzonders hoor!)
Maar wellicht zit er een prijsverschil tussen de Whole Foods op de diverse locaties??
Meel om bruin brood te bakken... nog nergens gevonden, maar voorlopig gaan we het maar lekker met wit proberen. Kinderen gaven vandaag aan dat ze toch liever niet meer de schoollunches te hele tijd wilden :mrgreen: Kijk... dan had mijn 'tuurlijk mogen jullie dat' toch het gewenste effect begin vorig jaar.
De principal van de Elementary vertelde toen trots dat zijn school niet meedeed met het ongezonde programma... zeer teleurgestelde blik van jongste...
Diezelfde middag komt jongste aanzetten met een overzicht van een, inmiddels voorbije, maand van zijn school... pizza, chicken nuggets. Nog even de hoop dat het echt oud zou zijn, maar dat bleek wel degelijk het gezonde menu :mrgreen: :mrgreen:

Leuk die pindakaas met banaan... ik was 'm zelf vergeten en ga 'm zeker weer een keertje doen. (maar of ze eten hier geen pindakaas of geen banaan of beide niet...)
Begin in te zien dat het eigenlijk een wonder was dat ik de boel in NL wel gevoederd kreeg.... :shock:

Walmart staat op mijn lijstje nu... daar willen ze ook nog wel eens bij andere filialen informeren dus wie weet !! Thanks!!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door USInsider »

Sommige dingen zijn inderdaad prijzig bij WholeFoods, maar andere dingen toch niet. Wij winkelen vooral bij de lokale supermarkten - sommige dingen zijn duurder bij de een dan bij de ander - en bij Trader Joe en Wholefoods.
Maar (goed, gezond) eten heb ik altijd duur gevonden hier, vergeleken met Ned. Ik weet nog toen ik net aankwam hier en bij Ralph's een stevige krop (boter)sla kocht: $ 3,50. Dat was omgerekend bijna een tientje (aan guldens).

Als Fry's komkommers haalt uit Mexico en Wholefoods koopt ze lokaler - of misschien waren ze organisch - dan zal er inderdaad prijsverschil zijn. Voor komkommers vond ik deze week prijzen van 70 cent bij SafeMart en 90 cent bij WholeFoods. Maar ik heb ze niet IRL kunnen vergelijken.
Fry's ken ik niet als Supermart, alleen als Electronica Winkel in SoCal - ze hadden er veel van wat een code-warrior dagelijks nodig had, tot aspirientjes toe. Geen komkommers.

Kaas - Hollandse kaas - is natuurlijk een minder courant artikel hier en dat maakt het duur. Wij kopen het van 'de Hollander' en dan kost een 'gewoon' stuk kaas ook $ 20. Ik ben al dankbaar dat ik het kan kopen.

Ik zag dat je naar Costco gaat ? Daar kun je vaak prima groenten/fruit vinden voor een goede prijs. Met een wat grotere familie loont het om lid te zijn. Tegen de feestdagen hebben ze vaak meer Europese produkten dan in de rest van het jaar.
Raafje87
Amerikakenner
Berichten: 525
Lid geworden op: 23 okt 2010, 14:50
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Omgeving Utrecht
Contacteer:

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Raafje87 »

Hoi Dbacks2, ik heb dan geen ervaring met daar wonen en eten maar ik zit dagelijks op een forum waar de meeste mensen dat wel hebben....de community van MyFitnessPal. Ik gebruik de app voor calorie tellen en tegenwoordig is er zelfs een nederlandse site maar ik vermaak me altijd op het internationale forum. Ontzettend veel Amerikanen die gezonder willen eten om welke reden dan ook dus er staan duizenden tips, tricks en recepten. Misschien heb je er nog wat aan :)
Op naar de volgende reis... http://www.emintheusa.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Elly
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2009, 15:20

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Elly »

Hoi allemaal

waarschijnlijk héle domme vraag maar na het lezen van dit topic ben ik echt zooo verbaasd dat er in de USA geen brood wordt gegeten.
Echt zo iets typisch van hier dan? Wat eten ze daar dan ter vervanging bij ontbijt, lunch?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Dutchess »

Er wordt wel brood gegeten. Maar het brood is niet zo lekker als het Nederlandse brood dat ik gewend was. Ook worden er voor ontbijt vaak andere dingen gegeten, zoals koude cereal, oatmeal, eieren, yogurt. Een broodje kaas (b.v.) voor ontbijt is hier niet zo gebruikelijk.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
TwentseGijs
Amerikafan
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:01
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Houston Texas (voorheen in Enschede)

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door TwentseGijs »

Elly schreef:wat eten ze daar dan ter vervanging bij ontbijt, lunch?
Een amerikaans ontbijt is een soort van Engels ontbijt :P.

Overigens is Het brood in amerika anders dan in Nederland. Het is zoet (brrr).
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Gebruikersavatar
Dbacks2
Amerikakenner
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 mei 2013, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Scottsdale Arizona

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Dbacks2 »

Oooo Raafjes! Ik heb de app... en ik zit in een facebook groep met mensen die MFP gebruiken... maar op het forum ben ik nog niet geweest!
Ga snel kijken....
Gebruikersavatar
Dbacks2
Amerikakenner
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 mei 2013, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Scottsdale Arizona

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Dbacks2 »

US insider... hihihi nee het is iets anders dan Fry's Electronics... die kennen we hier ook. En nee het waren geen lokale biologische komkommers... die waren er ook, maar nog duurder!

Costco is hier niet echt goedkoper dan de supermarkten met groenten, maar daar haal ik wel kaas!! En die is (hier) nou niet echt schokkend duur... heb net niet meer die delen waar de prijzen op staan, maar zal proberen eraan te denken en door te geven. Heb zowel oude als jonge kaas van de Costco.

Overigens vallen ons wel meer rare dingen op qua prijzen. Bij de 'Total Wine' in Scottsdale is de sambucca van een wat kleiner merk een aantal dollars goedkoper dan hier... dezelfde keten, geen A-merk en toch bijna 25% prijsverschil.

En je moet blijven rekenen hier.... soms is een grootverpakking in de aanbieding duurder dan een kleinere verpakking voor de normale prijs.... ze houden je wel scherp :mrgreen: :mrgreen:
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door USInsider »

Ja ! Dat is me ook opgevallen - dat twee kleine verpakkingen goedkoper kunnen zijn dan een grote. Maar door dat idiotige maten-systeem moet je soms behoorlijk staan te rekenen om daar achter te komen !

Toen wij 10 jaar geleden hier kwamen wonen gingen we vrij vaak naar de plaatselijke WholeFoods. Ze hadden toen echt unieke produkten - duur maar ozolekker. Toen had de winkel nog een eigen keuken en ze maakten fantastische maaltijden, soepen, enz. Ook hadden ze een eigen bakehouse en met X-mas verkochten ze toch zulk verrukkelijk speciaal cake-stollen-feest-brood !
Maar goede dingen duren helaas niet lang - zeker niet na de housing crash - dus de eigen keuken ging weg: de soepen werden dun en minder van smaak, het bakehouse werd opgeheven: geen feestbrood meer, en de unieke produkten verdwenen. Toen werd het meer een 'gewone' supermarkt, alleen (stukken) duurder. Met wel een giga assortiment van Amy's keuken - daar zijn liefhebbers van klaarblijkelijk, maar ik hoor daar niet bij (alles daarvan smaakt zurig n mijn mond).

Ik mis ook het chocolade-brood dat LaBrea soms maakte, met kersen. Yummie !

Gijs, Dutchess, er is ambachtelijk brood te koop dat niet zoet is.

Elly, ooit werd in mijn tuin gewerkt door een aantal Hispanics. Voor de lunch werd een koffertje uitgepakt met een camping-gasstel, een doos en een thermosfles. De doos bevatte tortilla's die werden opgewermd, uit de fles kwam de vlees/groente vulling. Fajita's.
Voor het ontbijt eten de meeste US kids nog steeds choco-puffs, froot-loops, cinnabits, frosted flakes, enz. De namen zeggen het al: sugar fortified.
Laatst gewijzigd door USInsider op 20 jun 2015, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Petra/VS »

Ontbijt bij ons: Griekse yoghurt met vers fruit, cereal met vers fruit en ik eet ook regelmatig gepocheerde eieren met spinazie, Parmezaanse kaas en Tabasco saus (in de magnetron in een speciaal daarvoor te krijgen houdertje (de meeste supermarkten hebben die)). Soms eet ik ook Weight Watchers Smart Ones, maar die hebben veel sodium en zijn natuurlijk ook duurder. Voor de lunch eet ik in de winter veel soep en in de zomer veel salades. Dus inderdaad, sneetjes brood eet ik niet vaak (wel soms een tomato-basil sandwich met tonijnsalade van Panera, dat brood vind ik heerlijk).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door LittlePhoenix »

Hier in huis zijn smoothies ons favorite ontbijt. Amandelmelk, frozen fruit, en een schep havermout. Lekker! Voor de kinderen doe ik er meestal honing in, maar dat vind ik zelf te zoet.

Verder ook veel salades, maar alleen als ik tijd heb om naar de Winn Dixie te gaan voor fruit en groenten. Het spul van de Publix is knudde en is me het geld niet waard. Al is er 1 Publix die betere kwaliteit heeft, maar die is net zo ver weg als de WD en natuurlijk flink duurder.
En de opgeknapte Walmart heeft nu ook vaak mooi fruit en groenten. (Maar als ik dat naar school stuur moet ik wel zorgen dat ik het in een Publix plastic zak doe want anders eten sommige kinderen het niet).

En een kruidentuintje doet ook wonderen. Pastasauce van tomaten in blik enz met verse kruiden is veel lekkerder dan saus uit een pot. Zelfs de grilled cheese sandwiches zijn lekkerder met wat verse basil erop.

Het enige wat ik not steeds regelmatig mis is betaalbaar lekker brood. Er zijn wel een paar winkels die redelijk lekker brood hebben, maar dat past echt niet in ons budget.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door goldenhills »

Wij mogen graag Mexicaans eten, zowel buiten de deur als thuis. Een kleine taqueria is vaak veel beter dan een keten als Taco Bell: gezonder en smaakvoller. Ik neem aan dat in Arizona wel goede taquerias te vinden zijn. Zelf maken is niet erg moeilijk, zeker als je de sauzen (mole) in de winkel koopt. Wat kip, vlees, of garnalen roerbakken (of op de BBQ), wat saus er over, en verder losse ingredienten (torilla's, kaas, blokjes tomaat, etc.) op tafel zetten. Makkelijk!

Wij zijn hier wel gezegend met goede winkels (zelfs de goedkope buurtsuper heeft biologische groenten) en farmer's market, en diverse restaurants met gezonder voedsel (vooral ethnische restaurants zoals Mexicaans, Afghaans, Persisch, en Indias).
evilman
Amerikafan
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2008, 12:15
Contacteer:

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door evilman »

Gezond is 1 vd meest subjectieve woorden van deze tijd ;)
Weightwatchters zou ik KEIhard links laten liggen.
Die verdienen hun geld door leden te hebben dus ze hebben er niets
aan als jij afvalt.
Hun adviezen zijn dan ook over t algemeen belachelijk.

Als jij wat kilo's wilt kwijtraken wil je niet zozeer denken in alleen kcal,
maar ook in het soort kcal. Dus vetten, koolhydraten, eiwitten.
Minder gerust je koolhydraten (tenzij je HEEL actief bent) en eet meer eiwitten
en goede vetten. Die vullen beter, zijn voedzamer en eiwitten hebben een thermogeen
effect waardoor je metabolisme hoger wordt. (verbrand je meer)

Koolhydraten kunnen dikmakers zijn als je er teveel van eet en dragen ook bij aan
allerlei narigheid. Dus al het snoep, maar ook vullers als brood, pasta, rijst en aardappelen
wil je minimaliseren en vervangen met die vetten, eiwitten (uit o.a. vlees, vis, eieren) en
groenten.

Daarmee kun je wel erg goed uit de voeten in de USA.
Zo hebben wij ook het merendeel van de tijd gegeten.
Ook de groentesappen daar zijn erg fijn.
Wat glutenvrije granola, probiotische kefir (in de koeling) en groentensap is
lekker en voedzaam als ontbijt bijv.

Succes!
is bezig met plannen om dit jaar voor het 1st naar west USA te gaan
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Big Al »

Amazon verkoopt ook levensmiddelen, waaronder volkorenmeel:

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_c_ ... Caps%2C174
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door Petra/VS »

Volgens mij is het gewoon niet proberen aan de Nederlandse gewoontes vast te houden. Ik vind een beschuitje met hagelslag op zijn tijd erg lekker, maar verder eten we dus niet Nederlands (wat dat dan ook mag zijn). Er zijn heel wat website met recepten, die echt erg gezond zijn. Jullie wonen in een heel heet gebied dus dan lijkt met de zware Hollandse kost toch al niet zo goed. Zoek eens op maaltijdsalade, wraps e.d. Ik erger me er eerlijk gezegd altijd wat aan als mensen vinden dat "je hier niet gezond kunt eten". Ik heb over de hele wereld gereisd en overal kun je gezond eten. Het vergt misschien wat aanpassing, dat wel. Schrijf ik vanuit Chili waar empanada's lekker, maar niet gezond zijn, en ceviche wel, beiden heel erg lekker :).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door RiverCola »

Nederlands eten is, denk ik, voor veel mensen:

Rijst uit een pakje met voorgesneden groentenmix uit een zakje en saus uit een potje, waar je zelf dan alleen nog een kipfiletje bij hoeft te doen.

Of:

Bami met groentenmix uit een zakje en hamreepjes uit een pakje, op smaak gemaakt met een kruidenmix waar enkel nog een afgepaste hoeveelheid water bij hoeft.

Of:

Gebakken aardappelen met gekookte groenten en een gebraden varkenshaasje.

Geloof me, heel veel mensen in NL koken zo. Mijns inziens betekent dat dat ze eigenlijk niet écht kunnen koken of weten wat ze eten.
Wat zit er bijvoorbeeld in die zakjes voorgesneden groenten? Uitje, flintertje paprika, wat kool en wat taugé volgens mij. Maar door je groentenmix in 1 klap in een pan te mikken kun je geen rekening houden met de verschillende bereidingstijden die verschillende groenten hebben (de één wat langer, de ander heel kort). En krijg je bovendien maar een beperkte variatie van groenten binnen ( want op tafel verschijnen nauwelijks ooit courgette of aubergine, of venkel of avocado).

En wat zit er in die kruidenmixen? Heel veel mensen hebben geen flauw idee hoe en met welke kruiden je een gerecht op smaak brengt, of hoe je zelf een lekkere dressing maakt.

Er zijn hele paden in de supermarkt waar ik nooit kom, behalve voor tortilla's of (daar maken wij een uitzondering voor) Italiaanse pastasauzen.

Volgens mij koken hele volksstammen in NL zoals hierboven geschetst. Of dat ook voor Dbacks zo is weet ik niet hoor, maar die website die ik aanraadde laat zien dat je zeker geen zakjes, mixjes en potjes nodig hebt.

Maarre, wat TOF!!!!!! Chili!!!!
gastxyz

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door gastxyz »

Lekker generaliserend weer.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Gezonde voeding in Amerika

Bericht door roelb »

Maar helaas heeft 'ie wel gelijk :-)..

Er wordt zo enorm veel "gekookt" met halffabrikaten, dat is de laatste decennia enorm opgekomen. In Nederland. Jammer, maar een begrijpelijke keuze. Koken kost immers tijd en halffabrikaten maken het allemaal veel makkelijker.

Maar wat mij opvalt is dat veel goedkope tot middenklasse restaurants zich er steeds meer aan vergrijpen. Het ergste: de gemiddelde bezoeker proeft het nog niet eens. Halffabrikaten vol met smaakversterkers, zout en suiker. Dat heeft niets meer met koken te maken en zo'n restauranteigenaar zou zich moeten schamen.

Hoeveel mensen hebben nu nog kruiden in de tuin staan? Of zelfs groente? Dat zag je vroeger veel meer. Niet dat dat zaligmakend is, maar het geeft wel automatisch meer produktkennis.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer