Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

California drought in foto's...shocking

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Re1gnman
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

California drought in foto's...shocking

Bericht door Re1gnman »

Is al uitvoerig over gediscussieerd, maar kwam dit tegen.
Best heftig

http://www.msnbc.com/msnbc/watch/the-ca ... nbc_native
"Patience is something you admire in the driver behind you, but not in the one ahead...."
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: California drought in foto's...shocking

Bericht door Mrvanilla »

Indrukwekkend inderdaad.
Groetjes,
Daniel
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Dit is pas het begin van de klimaatveranderingellende.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

En wat je niet ziet is de sterke grondwater daling in Central Valley door het oppompen van water...

http://www.latimes.com/local/california ... tml#page=1

Wij gebruiken al erg weinig water, dus we zullen nog creatiever moeten zijn als we nog wat moeten minderen. We hebben van de winter twee regenwatertanks naast ons huis geplaatst, zo'n 900 gallon in totaal (ruim 3000 liter), en die zitten gelukkig wel vol. Dat lijkt veel, maar is heel weinig: zo'n 5% van wat wij per jaar verbruiken... En dan gebruken wij dus al erg weinig water. Geen grasveld, niet elke dag douchen, etc.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hoeveel van al het water wordt verbruikt door de landbouw? Ik geloof iets van 80%, dus zelfs als alle mensen (thuisgebruik en kantoren) niets meer zouden gebruiken is het probleem nog niet opgelost.
goldenhills
Amerika-expert

Inderdaad, en voornamelijk noten (amandelen, kastanjes, pistaches). Ik las dat de hoeveelheid water die Gov. Brown als reductie wil gelijk staat aan 1/6 van het water wat voor de teelt van amandelen wordt gebruikt. En dat terwijl de totale economische waarde van agro in Californië minder dan 2% is. De economische opbrengst per oppervlakte eenheid is overigens wel enorm hoog, vergeleken met andere staten. Semi-desert klimaat + rivier sediment bodem + irrigatie = hoge productie.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Zie punt 5, Californië is voor de VS behoorlijk belangrijk qua landbouw. Niet alleen noten.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik weetn niet of de 2% alleen op de producten zelf slaat.
Er is uiteraard ook industrie om de land/tuinbouw te verwerken, verpakken, inblikken, drogen, enz.

Naar ik heb begrepen zijn veel telers overgegaan op noten ook omdat het zo moeilijk is werkers te vinden voor oogsten.
Oa. doordat ICE (La Migra) zo vaak raids uitvoert bij land/tuinbouw en veeteelt bedrijven en Washinton nog steeds niet een goed systeem voor tijdelijke en permanent visums heeft weten te creeeren voor 'laagwaardige' arbeid.
Noten kunnen machinaal geoogst.

Overigens worden de tomaten verbouwd met een verbazingwekkend geringe hoeveelheid water.
Het is niet zo dat er niets gebeurt: er zijn de afgelopen jaren enorme stappen gezet op gebied van water-sparen, water opnieuw gebruiken, enz.

Ik ben benieuwd wat de gevolgen zullen zijn van de 25% besparing die verplicht gaat worden voor 'gewone' consumenten.
Het zal wel een prijsverhoging worden.
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Ondertussen blijven de republikeinen ontkennen dat klimaatverandering mede door economische activiteiten van mensen wordt veroorzaakt en toch met gemak de meerheid in het congres kunnen halen - Amerika anno 2015!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Maar zelfs als men het daarover eens zou zijn dan komt er toch geen regen van.
Wij waren behoorlijk upset toen de Prez vorig jaar hier was vanwege water-tekort, en ons ook een prevelement gaf over 'global warming'.
Vervolgens ging hij een rondje golfen op een mooie gras-groene baan bij Palm Springs.

Maar je hebt gelijk dat het nodig is te zien dat dit mogelijk jaren gaat duren, en dat er structurele wijzigingen moeten komen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

We kregen zojuist 'de' brief van de gemeente waar we wonen !
We moeten waterverbruik verminderen met 36% tov. vorig jaar. Lukt dat niet dan volgen er boetes, klaarblijkelijk voor iedere periode.
Ik heb geen idee hoe we dat moeten doen - aangezien we al zo zuinig mogelijk waren met een speciale wasmachine, drip-irrigation, kort douchen, enz.
Wat ik ook niet snap, het wateren van de tuin moet verder beperkt worden. Maar alles wat ik gieter of sproei zakt toch in de bodem en vult de aquifers ? Plus als ik als het gras in de tuin verwijder, waar moeten mijn blauwe vogels dan hun voedsel bewaren ?
Nu wreekt zich inderdaad mijn keuze voor een wat groter huis op een wat groter kavel.

Mijn angst is buren die aan het regentonnen slaan zonder voorzorgen te nemen - ik vind de laaste tijd steeds vaker een mug in huis.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Het duurt duizenden jaren eer dat druppeltje water weer in een aquifer is aangekomen; en het meeste zal waarschijnlijk verdampen. Ik zit zelf op eigen bron, maar daar moet je ook zuinig mee zijn. Ik doe dat door veel te Xeriscapen: tuinaanleg die weinig water nodig heeft. Dat is niet noodzakelijk een rotstuintje; je zult verbaasd staan hoe mooie planten en struiken er zijn die bijna geen water nodig hebben. De voornaamste water verbruikers bij ons waren tuinsproeiers en wasmachine. Die hebben we aardig teruggebracht dankzij Xeriscape en HE (frontloader) wasmachines. De volgende stap is niet meer douchen en in plaats daavan je lijf schuren met droog zand. De stank moeten we maar verbergen met luchtjes...
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Voorlopig blijft de grote farming co.'s zoals de fam. Resnick van de POM, de mandarijntjes, de amandelen en de pistacho's, en de andere hen miljonairs makende exports, rustig doorgaan met de aquifer te pilferen. Want dit is de US waar mensen hebben het recht te doen wat ze willen, zo wordt gesteld. Alleen, hoe armer je bent hoe meer je betaalt voor dat recht.
Geexporteerde voedingswaren zijn in feite export van water. Export van vlees is ook export van water.

Overigens de issue is gecompliceerder:
Grass Cools the Planet: Each grass blade acts like a mini cooler, producing moisture and absorbing heat. On a really hot day, lawns can be 86 degrees Fahrenheit cooler than asphalt and 57 degrees cooler than bare soil. Read the experiment below to learn more.
Grass Cleans Water: Grass absorbs rainwater and can make it 10 times less acidic than water running off a hard surface. This protects our rivers and streams.
Grass Cleans Air: Grass takes carbon dioxide from the air and stores it, leaving behind the oxygen we need to breathe (photosynthesis). In the United States, turfgrass grabs and stores more than 8 million tons of carbon every year.
Grass Makes Soil Stick: Grass is a great defense against erosion. It holds the soil better than any other plant because of its giant root system. A single grass plant can have more than 300 feet of roots.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Hier op en rond de campus doen ze veel aan droogtevriendelijke 'landscaping' door groen gras te vervangen door velden met mulch en bosjes en struiken. De mulch hoeft niet besproeid te worden en dus wordt er minder vaak bewaterd. De mulch beschaduwt ook de grond en biedt beschutting aan beestjes, waar nodig. Ik vind het er eigenlijk ook mooier uitzien, en ik ben wel blij dat ik niet meer twee keer per week naar de motormaaiers hoef te luisteren.

Dat de boeren nog steeds niet aan banden zijn gelegd, snap ik niet.. Nou ja, ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. De lobby is te machtig. Volgens mij houden de boeren hier niet op met pompen tot ze een 'dustbowl' hebben gecreëerd waar Oklahoma bij in het niets valt.

Er is zoveel land in de VS waar je op zou kunnen verbouwen... Waarom dan zoveel in Californië? Doe mij rijst uit Florida, of zo.
bekker0251
Amerika-ontdekker

Bericht door bekker0251 »

Ik zag net een kaart bij de LATimes hoe de droogte steeds meer toeneemt. Ziet het er eigenlijk naar uit dat het zichzelf weer snel zal oplossen? Of zal het alleen nog maar erger worden en zo blijven?
goldenhills
Amerika-expert

Het is moeilijk te voorspellen. In Australie hebben ze een drought van plm 17 jaar gehad, dus dan hebben we nog even te gaan. Het wachten is op een goed El Niño jaar en de "Pineapple Express" (weersystemen die vanaf Hawai'i komen en veel vocht oppikken van de oceaan). Het vullen van de aquafers duurt tienduizenden jaren, dus dat gaan we niet meer meemaken... Sowieso is het wachten op de volgende winter, want in de zomer valt er nooit regen van betekenis.

Het zal wel een lange zomer worden kwa bosbranden. :?
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

De vraag is inderdaad of dit een 'droogte' is in de zin dat we te maken hebben met een tijdelijk fenomeen waarna zaken weer 'normaal' worden, of dat de situatie met deze hoeveelheid neerslag een fenomeen is dat dusdanig lang blijft bestaan dat we dat de nieuwe standaard moeten gaan vinden.

Ik denk niet dat we daar al echt een conclusie over kunnen trekken - klimaatverandering is daarvoor nog niet goed genoeg begrepen. Zelf zou ik er het liefst voor kiezen om er maar vanuit te gaan dat we voortaan altijd zo weinig water zullen hebben. Krijgen we dan ineens meer sneeuw en regen, dan is dat mooi en kunnen we dat mooi terug de grond in laten gaan om op de lange termijn wat te compenseren voor alles wat we uit de grond gepompt hebben. De oplossing om maar vooral niet te drastisch te veranderen en erop te rekenen dat het wel weer goed zou komen, vind ik minder geschikt. Hoe meer roofbouw we nu plegen, hoe langer het duurt voor we de schade weer een beetje hersteld hebben.
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Hier in FL geen gebrek aan water in ieder geval.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Zie je in California betrekkelijk veel tuinen met kunstgras, of kiest men toch voor gewoon gras?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
goldenhills
Amerika-expert

Niet veel, wat ik zo om mij heen zie. Ik denk dat voor nieuwe tuinen steeds meer native & drought tolerant wordt gebruikt, met een kleiner, maar dan wel echt, grasveld. Ik zie dat zelfs bij nieuwe grote appartementencomplexen of townhouse development. Er is ook meer aandacht voor op gemeentenivo. Kunstgras kan trouwens erg heet worden in de zomer, en is niet zo milieuvriendelijk. Sommige mensen doen speciale grassoorten (dat ziet er meer uit als pollen), die vrij weinig water nodig hebben. Wat je helaas toch nog veel ziet is een compleet nieuw (echt) grasveld als een huis in de verkoop gaat, want dat staat zo leuk. Doodzonde, want met de hogere waterprijzen / boetes voor overgebruik zal menig grasveld dood gaan deze zomer... Maar ja, een grasveldje leggen kost niet zo veel, en curb appeal levert hier erg veel geld op.

Onze voortuin is nu een beetje nare boel, het gras gaat dood maar het onkruid nog niet. In onze achtertuin hebben we een deel van het gras tot zaad laten komen vorig jaar, en dat is enorm goed teruggekomen, zodat we in ieder geval in de winter en tot aan de zomer een groene achtertuin hebben (met vrolijke California poppies, die zichzelf ook uitzaaien). Het sterkste overleeft! We willen wel de komende jaren steeds meer natives planten en de tuin wat leuker inrichten. En een 'rain garden' op de laagste plek in de achtertuin, waar het water zich kan verzamelen tijdens de winterbuien. Daar kun je dan wat andere planten (en bomen) plaatsen, zodat je wat meer variatie hebt.

Wat ik wel lees is dat het per gebied erg kan verschillen hoe mensen met de droogte omgaan. Orange County bijvoorbeeld staat er slecht bij in de statistieken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer