Dollars kopen - nu? later? en waar?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door M Kactus »

Mykol schreef:Dit is de groote onzin die ik heb gelezen, je kunt in Amerika prima alles cash betalen.
Betalen kan prima, maar ik zou zelfs nog een stapje verder gaan dan Re1gnman. In sommige hotels krijg je geen kamer zonder CC. Ze willen die voor de waarborg. En dat is niet de minderheid van de hotels, hoor.

En dat is dan ook precies de reden dat ik een tweede kaart meeneem. Niet omdat de CC-maatschappij die zelf blokkeert als ze fraude vermoeden, want dat geef ik netjes door voor vertrek. Maar doordat sommige hotels de borg op je kaart vrijhouden, waardoor je aan je limiet zit. Dat is me al eens overkomen, en een paar dagen later werkte ze weer gewoon, maar je zit wel in de rats zolang. Want je weet ook niet welk hotel de "schuldige" is.
Gebruikersavatar
Re1gnman
Amerikakenner
Berichten: 425
Lid geworden op: 08 jun 2013, 16:30
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door Re1gnman »

Mijn reactie wordt een beetje uit zijn verband gerukt.
Natuurlijk kun je in winkels, restaurants prima cash betalen.
Ik vroeg me alleen af waarom iemand $4.000 cash mee wil nemen.
Ik snap natuurlijk ook wel dat je met koersschommelingen een beetje winst kunt pakken.
Maar dat is toch zeker niet de reden om dan maar 4.000USD cash mee te nemen?
Zeker niet met de huidige koersontwikkelingen. Want je kunt net zo makkelijk
geld verliezen doordat de koersen weer gaan stijgen. Het is toch bedoelt om
Vakantie te vieren, toch niet om te speculeren met je vakantiegeld?

En inderdaad, zien ze je bij een autohuurbedrijf al aankomen zonder CC
om een auto te huren. Dat kan dus niet. En inderdaad ook bij hotels vragen
ze naar je CC. Dat bedoelde ik te zeggen dat je niet zonder CC naar Amerika kan.
En waarom zou je ook? Het geeft zo veel gemak en het is tegenwoordig behoorlijk
veilig. Mensen die zeggen dat ze prima zonder CC naar Amerika, zijn er of zelf nooit
geweest, of hebben een heel ander soort vakantie dan de meesten hier. Ik zou
niet weten hoe ik me zonder CC zou moeten redden. En dat wil ik ook niet.

Ik heb ooit in een ver ver verleden eens keer voor de poort van Laguna Seca
gestaan, kwamen we tot de ontdekking dat we geen cash bij ons hadden, vergeten te pinnen.
Weet niet of we ook met CC konden betalen, bleu als we waren.
We hebben rechtsomkeer gemaakt en zijn er tot op de dag van vandaag
nooit meer geweest. Dit jaar rijd ik (letterlijk) weer voor de poorten van Laguna Seca langs,
maar weet zeker dat ik geen cash nodig zal hebben om binnen te geraken.
Ik zal wel ff glimlachen als ik voorbij rijd, denkend aan die ene keer dat we voor
Jan met de korte achternaam daar helemaal naartoe waren gereden, om vervolgens weer
af te taaien.....maar, ik dwaal een beetje af geloof ik :wink:
"Patience is something you admire in the driver behind you, but not in the one ahead...."
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door Bennogr »

Over alles in de VS met een kredietkaart te kunnen kopen: mijn zoon heeft lang een American Express kaart gehad die aan mijn rekening hing. Zodat ik dus kon zien dat hij daarmee vaak een donut haalde bij Dunkin Donut. Hij (ik dus) betaalde gewoon door die kaart door de machine te halen, voor een totaal bedrag van meestal rond de $2.50!

En AmEx is een dure kaart voor de winkel, en wordt daarom minder vaak aangenomen.

Maar inderdaad, auto huren en in een hotel slapen is erg moeilijk zonder een kredietkaart. Een kennis van me heeft lang geleden eens de politie erbij moeten halen om een garantie voor een huurauto in contanten te kunnen betalen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
michelvd
Amerikafan
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2011, 11:30
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Amsterdam

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door michelvd »

Wij verbruiken met z'n drietjes ongeveer 800 tot 1000 dollar cash in bijna vier weken vakantie, de rest is creditcard of gewoon de pinpas. En als we zouden willen kan dat nog veel minder, maar het uitgeven van cash geld komt voornamelijk voor uit onze eigen gewoonte van thuis.
Voor mijn gevoel redden we het ook makkelijk met de helft.

Een koffie bij Starbucks gaat eigenlijk veel makkelijker en sneller met een creditcard swipe dan het gemier met cash geld.....
Anneleen
Amerikakenner
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04 okt 2014, 22:12
Contacteer:

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door Anneleen »

Wij hebben al dollars die op een dollarrekening staan bij onze bank. Probleem is dat je geen CC voor die rekening kan krijgen. Dus moeten we de dollars eerst op onze eurorekening laten zetten om ze daarna met de CC te kunnen uitgeven in de USA. Dat betekent 2x wisselen en 2x betalen! Zonde. We vinden hier geen goede oplossing voor. We zouden de dollars kunnen afhalen en meenemen, maar dat vinden we niet veilig en bovendien zullen de overnachtingen toch met CC betaald moeten worden.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door Martin & Marianne »

Kun je het niet in de vorm van travelerscheques opnemen?

Marianne
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door mtl »

Travelerscheques? Bestaan die nog?
Precarious
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 mei 2011, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door Precarious »

Anneleen schreef:Wij hebben al dollars die op een dollarrekening staan bij onze bank. Probleem is dat je geen CC voor die rekening kan krijgen. Dus moeten we de dollars eerst op onze eurorekening laten zetten om ze daarna met de CC te kunnen uitgeven in de USA. Dat betekent 2x wisselen en 2x betalen! Zonde. We vinden hier geen goede oplossing voor. We zouden de dollars kunnen afhalen en meenemen, maar dat vinden we niet veilig en bovendien zullen de overnachtingen toch met CC betaald moeten worden.
Heb mij die bedenking ook gemaakt. Mijn bank vraagt 1% met een minimum van 12 euro bij het cashen :(
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door Bennogr »

Travelerscheques bestaan volgens mij nog wel. Maar je kunt ze in Nederland en Belgie haast nergens meer inwisselen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
6foot6
Amerika-expert
Berichten: 2151
Lid geworden op: 27 apr 2006, 08:50

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door 6foot6 »

Anneleen schreef:We zouden de dollars kunnen afhalen en meenemen,
Dat zou ik nog maar eens navragen.
Anneleen schreef: bovendien zullen de overnachtingen toch met CC betaald moeten worden.
Waarom?
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door M Kactus »

Staat hier boven al. Veel hotels willen je kredietkaart als waarborg. Bij cash hebben ze er geen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door Martin & Marianne »

Je kunt de CC voor de borg gebruiken en bij de afrekening cash betalen.

Marianne
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door Martin & Marianne »

Er staat een aardig aanbod op het Amerika-verkoophoekje: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 39&t=58451

Marianne
Gebruikersavatar
Arends1989
Amerikakenner
Berichten: 669
Lid geworden op: 15 apr 2012, 18:07
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Nederland

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door Arends1989 »

Ik heb een Mastercard die onderdeel uit maakt van mijn ING betaalpakket en sluit elk jaar een VISA card af wanneer de actie er is waar je 50 euro cadeau krijgt. Na de vakantie zeg ik hem op.

Het is een prettig idee om er eentje achter de hand te hebben. De VISA gebruiken we om eten en benzine mee te betalen en onze eigen Mastercards voor de persoonlijke uitgaven. We vinden het fijn om dat een beetje gescheiden te houden. :thumbup:
Anneleen
Amerikakenner
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04 okt 2014, 22:12
Contacteer:

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door Anneleen »

Bennogr schreef:Travelerscheques bestaan volgens mij nog wel. Maar je kunt ze in Nederland en Belgie haast nergens meer inwisselen.
En in Amerika?
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door Bennogr »

Waarschijnlijk misschien mogelijk kun je in de VS nog travelers' cheques inwisselen. Maar een krediet-/vooruitbetaalde kaart is volgens mij een stuk makkelijker.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door Martin & Marianne »

Het was een voorstel om de dollars van de dollarrekening te halen zonder eerst naar euro's om te wisselen. Die cheques kun je nog wel inwisselen bij een bank, en wellicht accepteren hotels ze ook wel. Google er eens op. Informeer eerst of je op die manier je dollars op kunt nemen.
En anders toch (een deel) cash opnemen.

Marianne
Sjanel
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2014, 14:44
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Bussum

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door Sjanel »

Ik pin meestal in de VS gewoon mijn Dollars en een Credit Card is daar ook ultiem handig! Heb alleen één keer meegemaakt dat mijn pinpas nog niet op "wereld" stond en dan heb je dus een probleem, zeker als je op dat moment ook geen Credit Card hebt. Dan moet je dus op je laatste centen proberen rond te komen en met de bank bellen dat je toch echt in de problemen komt als je niet bij je geld kunt.

Lang verhaal kort: gewoon lekker pinnen (de realtime koers is doorgaans gewoon beter dan dat je nu gaat bestellen bij de bank), credit card mee en altijd wat cash op zak!

Travellers cheques zijn ook zo uit de tijd, dat ze die in de VS ook zeker niet op veel plaatsen meer inwisselen (been there done that :) )

Groetjes Sjanel
groennom
Amerikafan
Berichten: 333
Lid geworden op: 08 aug 2011, 14:44
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door groennom »

Lang verhaal kort: gewoon lekker pinnen (de realtime koers is doorgaans gewoon beter dan dat je nu gaat bestellen bij de bank)
Maar dit is nou net de vraag .. Als de koers naar 0,80 cent gaat in de komende maanden dan had je beter nu kunnen bestellen. Of je hier last van hebt? Ik kan niet in de portemonnee van mensen kijken. Ik persoonlijk heb er niet zoveel moeite mee, ik heb de auto en hotels al geboekt. Wat overblijft is eten en benzine, en als de dollar duur is dan koop ik verder geen kleding of elektronica. Maar er kunnen ook mensen zijn die qua budget krapper zitten, en dan is het een goed idee om alvast dollars te kopen. In het ergste geval wordt de dollar goedkoper, maar je hebt wel zekerheid dat het past binnen het budget dat je hebt.
Gebruikersavatar
ronniev
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jan 2009, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Dollars kopen - nu? later? en waar?

Bericht door ronniev »

Heeft iemand ervaring met Pott Change Damrak B.V?
En dan met name de verzendservice die ze aanbieden.
Vraag me af of het wel veilig en betrouwbaar is om geld te laten versturen.
De eerste paar honderd dollar wil ik alvast bij me hebben als we vertrekken straks.

EDIT: Ik heb de dollars daar besteld.
Geen problemen, goedkoop, snel en veilig geleverd.
Een aanrader, aangezien je bij de Rabobank geen dollars meer kunt afhalen en GWK veel te duur is.
2019 IL MO MS TN KY IN MI
2018 TX OK NM AZ UT CO NV
2017 FL GA NC SC TN
2015 TX AR TN NC GA AL MS LA
2014 NY NJ PA DC
2013 CA NV
2009 FL
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer