Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mexicanen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Fuzzy
Amerikakenner
Contacteer:

Mexicanen

Bericht door Fuzzy »

Ik hoorde dit van iemand die ik sprak ik vroeg mij af is dit waar??

we have quite the same problem with Mexicans as you guys have with Muslims.. yet,.. Mexicans aren't really pushing religion or believes on us because they are christians as well, but they are taking our jobs.. and they are pushing the spanish language on us.. but I don't necessarily think thats a bad thing, unless it keeps us from excelling in the world of Growth through English
Greetings from Mister Fuzzy

http://www.eecoboogiewoogie.com
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Mexicanen

Bericht door sweatbox »

Fuzzy schreef:Ik hoorde dit van iemand die ik sprak ik vroeg mij af is dit waar??

we have quite the same problem with Mexicans as you guys have with Muslims.. yet,.. Mexicans aren't really pushing religion or believes on us because they are christians as well, but they are taking our jobs.. and they are pushing the spanish language on us.. but I don't necessarily think thats a bad thing, unless it keeps us from excelling in the world of Growth through English
Uit quote spreekt een gevoel van bedreiging. Ik denk dat daar een overeenkomst tussen de VS en Nederland in zit.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Of dit sentiment waar is hangt erg af van het deel van het land, waarin je je bevindt. Hier aan de oostkust zijn wel veel Centraal en Zuid Amerikanen, maar niet speciaal Mexicanen. In het Zuidwesten speelt het Mexicaanse "probleem" het meest (want die staten grenzen aan Mexico, logisch, dus).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Ik denk dat de bedreiging idd de overeenkomst is, maar om verschillende redenen. Amerikanen zien de Mexicaanse/Latino invloed -voornamelijk- als een economische bedreiging, maar niet zozeer als een culturele of religieuze. De angst voor de Moslims is niet zozeer economisch, maar vooral cultureel ("ze willen een moslim staat van NL maken") en ook geralaterd aan veiligheid (alle Marokkaanse jongeren zijn crimineel-idee). Dat laatste komt meer overeen met hoe er tegen de zwarte mannelijke jongere bevolking wordt aangekeken. Ik vergelijk de behandleing van de Moslims altijd met hoe zwarten hier behandeld worden, als tweederangs burgers.

Dit is mijn pet peeve, dus ik hou hier maar op want mijn pizza wordt koud.
SEEING IS BELIEVING
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Tja, die Mexicanen. Ik zou al die mensen die zich bedreigd voelen door de Mexicanen die hun werk afpikken wel eens zien als men er inderdaad in zou slagen alle 11 miljoen illegalen het land uit te zetten. Amerika zou volledig vastlopen.

In de jaren dertig werden hier in Minnesota de officiele papieren (stembiljetten, enz.) gedrukt in het Zweeds, Fins, Deens, Noors, Duits en nog zo wat van die talen. Dat was toen geen bedreiging blijkbaar, want die immigranten waren wit. Die 'groezelige' huidskleur van die huidige immigranten is maar niks!

Of het Amerikaans nu echt zo bedreigd wordt door het Spaans geloof ik ook niet zo erg. Het is hier geen Nederland, waar de tere buitenlandse zieltjes beschermd moeten worden. Iedereen die echt vooruit wil komen, leert zo snel mogeljk Engels, dat hebben alle immigranten hier gedaan.

En het hele begrip illegale immigrant is pas heel jong. Toen de Nederlandse immigranten naar Iowa (Pella) kwamen, bouwden ze een huis, zeiden: "Ik ben nu Amerikaan" en dat was dat.

Vreemd altijd: vrijwel alle Amerikanen kunnen hun stamboom vrij snel terugbrengen naar de Oude Wereld, maar mensen die een andere taal spreken -- net zoals hun grootouders -- da's toch wel heel eng en bedreigend.

Al dat gedoe over die dreigende Zuidamerikanen: Gewoon bangmakerij om te voorkomen dat mensen gaan nadenken over ECHTE problemen: de schandalige manier waarop de oorlog in Irak wordt gevoerd, het ontmantelen van wat er aan sociale voorzieningen was in de VS, de buitensporige betalingen voor de hoogste kringen, belastingverlagingen voor de rijken, enz., enz.

Vergelijk maar met de opwinding over homosexuele huwelijken, die het traditionele huwelijk tussen een man en een vrouw zou bedreigen. Als je echt het huwelijk wilt beschermen, moet je echtscheiding verbieden, evenals huwelijken tussen pop- en filmsterren.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Bennogr schreef:evenals huwelijken tussen pop- en filmsterren
:rockon:
Verder denk ik dat je de spijker op zijn kop slaat.
- Mike
doreennicole
Amerika-expert

Bennogr schreef:
Het is hier geen Nederland, waar de tere buitenlandse zieltjes beschermd moeten worden.

Iedereen die echt vooruit wil komen, leert zo snel mogeljk Engels, dat hebben alle immigranten hier gedaan.

Ik heb niet het idee dat tere buitenlandse zieltjes in Nederland beschermd worden, meer dat er grenzeloos op buitenlandse zieltjes getrapt mag worden. Alleen het feit al dat sommige Nederlanders als buitenlanders worden gezien.

En, het is echt niet zo dat alle immigranten Engels leren/en of vooruit willen komen op dezelfde manier. Je kan ook heel succesvol zijn, weinig Engels spreken, maar odd jobs doen en werken als bijv mijn tuinman, en daarmee per dag evenveel verdienen als je zou verdienen in land van herkomst, dus je kan je familie daar ondersteunen. dat is toch prima. als je kinderen naar school gaan en tweetalig zijn en het verder brengen dan jij, dat is toch de american way. zo gaat het al eeuwenlang hier. allleen worden deze volgende generaties - en soms duurt het meer dan een generatie- gezien als amerikanen (whatever hyphen-american weliswaar, maar als amerikanen, not allochtones or something, die term bestaat niet eens in amerika) itt tot NL waar je in de derde generatie allochtoon bent en niet als NL gezien wordt ongeacht of je Ned spreekt en bloemkool eet, maar als je per ongeluk ook nog een hoofddoek draagt of weleens naar de moskee gaat, dan is het helemaal een punt.

dus spijker op zijn kop? niet mee eens.

(maar dat mag in Amerika!!!)
SEEING IS BELIEVING
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Ik vind als je als derde generatie van whatever land nog per ongeluk een teedoek draagt het geheel terecht dat je voor allochtoon word uitgemaakt.
Dat is namelijk iets dat afstoot in onze cultuur, dus als je je van je goede kant wilt laten zien, de impressie wekken dat je aan het integreren bent, dan doe je die dus af. Zeker aangezien de mensen in het land van afkomst vaak "ff verder zijn".
Bijvoorbeeld in Turkije, daar lopen ze er heel westers bij. Zelfs buiten de stad, hoewel dat beeld gauw veranderd wanneer je het echte binnenland intrekt. De bergen in etc. Maarja, die mensen die zitten daar prima en lachen ons toeristen ook uit. Die hebben er allemaal ook geen behoefte aan.

Ik vind gewoon dat wanneer je naar een ander land verhuist je maar gewoon moet aanpassen aan dat land. Je hoeft echt niet alle gebruiken over te nemen. En je eigen identiteit aanhouden is ook een groot goed waar we goed over moeten waken. We kunnen van elkaar leren en samen een gezellige gemengde cultuur bouwen. Maar dat is heel wat anders dan stug je oude gebruiken doordouwen.
Kom zeg... ik ga toch ook niet naar Iran in mijn zuidwestertje een beetje koek staan happen? Of een moskee betreden zonder mijn schoenen uit te trekken?
- Mike
doreennicole
Amerika-expert

De discussie wordt al zo lang gevoerd en hoeft hier niet herhaald te worden, maar ik blijf gewoon niet snappen waarom het een bedreiging is voor (sommige) autochtonen als moslims een hoofddoek ophebben.

Maar deze opmerking is dus een exact voorbeeld van wat ik als het probleem zie in NL. In Amerika wordt er volgens mij geen punt gemaakt van mensen die hoofddoeken ophebben (behalve voor identifcatie purposes) of andere kenmerken van hun cultuur aanhouden die geen belemmering vormen voor hun integratie.
SEEING IS BELIEVING
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ik merk in Texas wel dat er veel vijandigheid is ten opzichte van Mexicanen. Natuurlijk wordt er gezegd dat zij de banen afpikken. Maar ik denk dat dat wel meevalt. Veel mensen werken in de bouw en als tuinman. Klussen die de gemiddelde Texaan waarschijnlijk niet wil doen bij temperaturen in de 30 graden elke dag.

Een ander punt is dat gezegd wordt dat de illegale Mexicanen een groot stempel zouden drukken op de gezondheidszorg. Ze zijn natuurlijk niet verzekerd en zodra er maar iets is rennen ze naar de EHBO van een ziekenhuis, omdat ze daar wel geholpen moeten worden. Dit kost veel geld wat nergens op verhaald kan worden.

Ik denk dan maar dat ook hier de koren van het kaf gescheiden moet worden. Er zijn Mexicanen die keihard werken en dolgraag wèl legaal willen verblijven, maar de regels om dat te doen zijn te streng. En natuurlijk zullen er ook Mexicanen zijn die denken dat het leven 1 groot feest is als je een ander voor je kunt laten werken en je handje maar op hoeft te houden. Uiteindelijk denk ik dat dit meer een mentaliteitsprobleem is dan dat het met een cultuur/nationaliteit te maken heeft. Ook onder Nederlanders en Amerikanen vind je dit type mens.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Uiteindelijk denk ik dat dit meer een mentaliteitsprobleem is dan dat het met een cultuur/nationaliteit te maken heeft.
Heb je een verklaring voor het feit dat in alle gekolonialiseerde gebieden waar engels de boventoon, voert zoals Canada,US, Australië Nieuw Zeeland, de maatschappij wel floreert en overal waar spaans/portugees wordt gesproken zoals in Midden- en Zuid Amerika de zaken maar niet van de grond komen?
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

6foot6 schreef:
Uiteindelijk denk ik dat dit meer een mentaliteitsprobleem is dan dat het met een cultuur/nationaliteit te maken heeft.
Heb je een verklaring voor het feit dat in alle gekolonialiseerde gebieden waar engels de boventoon, voert zoals Canada,US, Australië Nieuw Zeeland, de maatschappij wel floreert en overal waar spaans/portugees wordt gesproken zoals in Midden- en Zuid Amerika de zaken maar niet van de grond komen?
In Latijns Amerika is de invloed van de grootgrondbezitters groot. Het land is in het verleden onder een heel beperkt aantal families (waaronder Zorreguieta) verdeeld. Deze invloedrijke families hebben nooit veel belang gehad bij een democratie.
Laatst gewijzigd door sweatbox op 21 jul 2006, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
doreennicole
Amerika-expert

6foot6 schreef:
DUH!!! Lees eens een boek over kolonialisme en neo-kolonialisme.
SEEING IS BELIEVING
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Ik persoonlijk heb veel respect voor de illegal Mexicans die voor weinig geld heel hard werken.
Ik heb nog nooit een Mexicaanse bedelaar of zwerver gezien.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer