Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

burgelijke stand en birth certificate

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
6foot6
Amerika-expert

burgelijke stand en birth certificate

Bericht door 6foot6 »

Wanneer ik, als het ter sprake komt, vertel dat Amerika geen burgelijke stand kent, wordt dit meestal met ongeloof bejegend.

Een vraag in tros triviant:"onder welke naam stond billy the kid bij de burgerliijke stand ingeschreven" geeft ook aan dat dit fenomeen niet algemeen bekend is

Ik kan het juiste topic niet meer vinden maar ook bennogr heeft dit feit aangehaald.

Is het waar dat amerikanen alleen een BC hebben als bewijs en zich niet hoeven in te schrijven in de gemeente of county waar ze zich vestigen?

Waar worden geboortes aangegeven en wie geeft BCs af

Hoe wordt in dit verband een sterfgeval afgehandeld

Wanneer en van wie krijgt men een social security number?
Rikky
Amerikafan

Bericht door Rikky »

William H. Bonney?
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Even googelen de naam op het BC van Billy was William Henry Mc Carty naar zijn moeder , zijn vader was m gesmeerd

Tijdens zijn pubertijd heeft hij nog even de naam van zijn stiefvader gebruikt Henry Antrim.

Na zijn eerste akkefietje heeft hij op 17 jarige leeftijd de naam William Bonney aangenomen

Dit brengt me trouwens op die typische naamsafkortingen die amerikanen gebruiken zoals

Bill voor William
Ted--Edward
Bob--Robert
John--Jack

Zie US trivia
Laatst gewijzigd door 6foot6 op 16 jul 2006, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Re: burgelijke stand en birth certificate

Bericht door Marcel »

6foot6 schreef:Wanneer ik, als het ter sprake komt, vertel dat Amerika geen burgelijke stand kent, wordt dit meestal met ongeloof bejegend.
Amerika kent wel degelijk een burgerlijke stand (akten van geboorte, huwelijk en overlijden). De verzamelnaam voor akten van de burgerlijke stand is 'vital records'. Wat jij bedoelt is een bevolkingsregister (een voortdurend bijgehouden register van iemands verblijfsplaats en status); dat heeft men niet. Ter compensatie (de overheid moet nou eenmaal wel iets weten over de bevolking) is er elke 10 jaar een landelijke volkstelling (federal census). De laatste was in 2000. Die van 1930 is de meest recente waarvan alle gegevens openbaar zijn voor het publiek.

6foot6 schreef:Is het waar dat amerikanen alleen een BC hebben als bewijs en zich niet hoeven in te schrijven in de gemeente of county waar ze zich vestigen?
Ja, dat is waar.
6foot6 schreef:Waar worden geboortes aangegeven en wie geeft BCs af
Dat verschilt van staat tot staat en vaak ook nog daarbinnen. Voor aangifte van geboorte ga je in veel gebieden naar de county clerk. Vaak worden de akten bewaard door de register of deeds, dus dat is vaak degene die later afschriften van birth certificates afgeeft (of gewoon nog bij de county clerk).
6foot6 schreef:Hoe wordt in dit verband een sterfgeval afgehandeld
Idem als bij geboorte. De akten worden meestal zowel lokaal als voor de hele staat bewaard. Voor de staat is dat dan bij het Department of Health (death certificates bevatten namelijk uitgebreide gegevens over de doodsoorzaak)
6foot6 schreef:Wanneer en van wie krijgt men een social security number?
Zo snel mogelijk na de geboorte krijg je een SSN van de Social Security Administration.
Life is good in the Tarheel State.
Dan
Amerikakenner

Bericht door Dan »

Even als aanvulling hierop.
Als je wilt stemmen, dan moet je je wel laten registreren bij de county waar je in gaat wonen (spreek alleen over waar ik nu en voorheen gewoond heb in de VS, en weet niet of het overal in de VS zo is).

Ikzelf ben (nog) geen citizen, dus mag niet stemmen, maar mijn vrouw wel. Ze heeft zich geregistreerd toen we hiernaartoe verhuisden, en krijgt nu elk jaar een Voter Registration Precinct Card toegestuurd, met daarop ook alle election dates voor het betreffende jaar.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Als je wilt stemmen, dan moet je je wel laten registreren bij de county
en je bent dan ook "in de markt" voor jury duty, toch?
Dan
Amerikakenner

Bericht door Dan »

Ja, klopt helemaal (hier tenminste wel). Mijn vrouw heeft een maandje of 4 geleden een dag bij een rechtzaak aanwezig moeten zijn in verband met de jury selection. Ze is niet uitgekozen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: burgelijke stand en birth certificate

Bericht door Petra/VS »

Marcel schreef:
6foot6 schreef:Waar worden geboortes aangegeven en wie geeft BCs af
Dat verschilt van staat tot staat en vaak ook nog daarbinnen. Voor aangifte van geboorte ga je in veel gebieden naar de county clerk. Vaak worden de akten bewaard door de register of deeds, dus dat is vaak degene die later afschriften van birth certificates afgeeft (of gewoon nog bij de county clerk).
Hier in Virginia (en naar verluid ook in andere staten) wordt in het ziekenhuis na de geboorte een inschrijfformulier gegeven, dat je voor je ontslagen wordt moet invullen. Dan stuurt het ziekenhuis het in voor aangifte. Geboortecertificaten komen trouwens van de staat, niet de county en daar wordt ook het geboorte- en sterfteregister bijgehouden. Huwelijken daarentegen worden wel bij de county geregistreerd en trouwactes moeten daar aangevraagd worden (kan ook via de staat, maar dan duurt het weken langer, want die moet eerst naar de county).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

6foot6 schreef:
Als je wilt stemmen, dan moet je je wel laten registreren bij de county
en je bent dan ook "in de markt" voor jury duty, toch?
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

IK ben een registered voter en woon hier voor 46 jaar.
Maar nog nooit opgeroepen voor juryduty.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

is dat goed of slecht?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Jury duty gaat op allerlei manieren: rijbewijs, stemregister en alles wat men verder maar te pakken kan krijgen. Ik ben indertijd in New York een keer opgeroepen voor jury duty toen ik nog geen Amerikaan was. Ze hadden mijn naam duidelijk van mijn rijbewijs, omdat ze mijn volledige naam (Bernard ipv Benno) gebruikten.

In Minnesota gaat de Secretary of State over het registreren voor verkiezingen. Na afloop van mijn inzweringsceremonie om Amerikaan te worden stond de League of Women Voters (een nationale organisatie, uit de tijd van de suffragettes, die het meedoen met verkiezingen bevordert -- voor mannen en vrouwen). Als je niet meedoet of komt opdagen bij een (of meerdere?) presidentsverkiezing moet je je opnieuw inschrijven.

Ziekenhuis doet inderdaad geboorte aangifte. Wij kregen een officiele kopie (met een stempel) toegestuurd. Ons huwelijk staat geregistreerd bij de stad New York, ik moest in het Municipal Building in Manhattan (dat hoge gebouw vlak naast het stadhuis) een kopie ophalen toen ik Nederlander wilde blijven na m'n Amerikaan worden.

Met overlijdensactes heb ik (gelukkig nog) geen ervaring, maar dat zal vaak ook wel via het ziekenhuis gaan met een kopie bij de gemeente of zo.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

In Florida moet je je rijbewijs vernieuwen als je adres verandert.
Hier in de States is een DL(rijbewijs) een van de belangrijkste legtimatie-bewijzen.

Waarschijnlijk omdat het aangeeft waar je woont e/o je een resident bent.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer