Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Allard »

In het vervolg op het "mens in het landschap" thema nog enige voorbeelden om het hier boven staande toe te lichten. Van boven naar beneden neemt de hoeveelheid mens steeds toe op de foto. Stoort de mens? En zo ja, vanaf welke foto?

Muley Point 2007:
Afbeelding
Deze foto is mede gekozen om te laten zien dat slecht weer niet altijd een ramp hoeft te betekenen voor je foto.

Buckskin Gulch 2010:
Afbeelding
Deze foto is gekozen om de "dynamiek" van zo'n hike te laten zien.

Fisher Towers - Castle Valley 2007:
Afbeelding
Deze foto is gekozen omdat er een "gebeurtenis" aan een fraai maar verder wat "leeg" landschap toegevoegd is.

Goblin Valley 2010:
Afbeelding
Deze foto is gekozen in een poging om de "wow factor" die je tijdens een hike kunt hebben te verbeelden.

Cypress Gardens - South Carolina 1995:
Afbeelding
Deze foto is gekozen omdat er een "gebeurtenis" en duidelijke voorgrond gecreëerd is. Elke vorm van voorgrond geeft extra diepte aan een foto. En, foto's uit de oude doos hoeven er dus niet altijd zo beroerd uit te zien...
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door michelly »

Ik houd er wel van als er iemand in beeld staat. Ik vind het op bovenstaande foto's nergens storend, het voegt juist wat toe.

Onderstaande foto's vind ik ook wel mooi met "ons" erop :D

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6814
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Stan.Gobien »

Het hoeft niet een persoon te zijn, een voertuig kan ook (in dit geval met persoon in) :D
Afbeelding
Castle Valley near Moab by Stan Gobien, on Flickr
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Dutchess »

Een mens (of auto) in een landschapsfoto kan inderdaad wat toevoegen, maar het is niet altijd nodig om een mooie landschapsfoto te maken. Het hangt er helemaal vanaf wat voor effect je wil bereiken. Soms gaat het me meer om lijnenspel, textuur en lichtval. Dus om te zeggen dat een mens "altijd" wat toevoegt vind ik te ver gaan. Ik ben het wat betreft fotografie überhaupt niet vaak eens met absolute uitspraken zoals "altijd" en "nooit". Ieder heeft zo z'n voorkeuren. Ik vind bv allebei deze foto's mooi, 1 zonder en 1 met een mens. Maar in de zwarte/witte zou ik geen mens willen plaatsen, en in de andere vind ik het juist wel wat toevoegen. Maar goed, het blijft een kwestie van smaak, hè?

Afbeelding
Valley of Fire State Park by DutchRosie, on Flickr

Afbeelding
Fiery Furnace, Arches National Park by DutchRosie, on Flickr
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
PeterVH72
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 07 nov 2017, 01:18

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door PeterVH72 »

Wat een mooie foto's allemaal!
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Allard »

@ Dutchess: Je hebt gelijk. Het is beter in mijn tekst "altijd" te vervangen door "meestal". Want zo blijf ik er toch over denken :)

Bijzonder fraaie impressie van Valley of Fire. Monochroom kan me zelden (dus niet nooit) bekoren. Maar hier heeft het een manifeste meerwaarde. Deze foto wordt, in mijn beleving, gedragen door een ijzersterke compositie. Een krachtige voorgrond met allemaal lijnen, ook uit de hoeken(!), die lijken te "schieten" op een manifest object in de verte. Monochroom versterkt deze effecten en vermindert onnodige afleiding. Een welgemeend compliment! Hier zou een mens of een konijn of wat dan ook alleen maar afbreuk aan doen.
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Henriëtte »

Allard schreef:In het vervolg op het "mens in het landschap" thema nog enige voorbeelden om het hier boven staande toe te lichten. Van boven naar beneden neemt de hoeveelheid mens steeds toe op de foto. Stoort de mens? En zo ja, vanaf welke foto?
Nee, de mens stoort op geen enkele van deze foto's. Al vind ik die in Buckskin Gulch wel wat verloren gaan in de foto, daar is de toegevoegde waarde voor mij persoonlijk wat minder voelbaar. Bij Muley Point is de menselijke figuur ook klein, maar daar werkt 't wel. En inderdaad, wat je onder die foto ook schrijft: slecht weer hoeft zeker geen ramp te betekenen. Sterker nog, we zijn er vaak zelfs blij mee!

Ook op jullie foto's, Michel en Elly, is de combinatie van mens en natuur heel goed geslaagd. En Dutchess, jouw foto van Valley of Fire (zonder mens) is geweldig! Een prachtige compositie, en inderdaad, een mens op de foto zou hier juist helemaal niet werken.

Ik heb nog even door onze foto's gebladerd, deze man zagen we zitten tijdens de Peekaboo Trail in Zion. Dit is een van Hans z'n favoriete "mens+natuur"-foto's.

Afbeelding
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Dutchess »

@Allard & @Henriëtte - bedankt! En ik vind inderdaad ook dat slecht weer vaak landschapsfoto's nog interessanter maakt - ik vind woeste wolkenpartijen meestal mooier op foto's dan strakblauwe lucht. We hadden een aardige hoosbui daar in Valley of Fire, vlak na het nemen van die foto.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Allard »

Henriëtte schreef:Ik heb nog even door onze foto's gebladerd, deze man zagen we zitten tijdens de Peekaboo Trail in Zion. Dit is een van Hans z'n favoriete "mens+natuur"-foto's.
Het blijft een mooie foto. Vandaar dat ik hem nog kon herinneren. .... van het uitzicht zat te genieten. Beschouw het als een extra compliment. Saaie foto's blijven niet "plakken".

Aangezien het vandaag de dag met alledaagse camera's mogelijk is (technisch) briljante foto's te maken is mijn aandacht verschoven naar een onderdeel dat zich nog niet laat automatiseren. De compositie. Hoe langer ik er mee bezig ben, hoe moeilijker ik het vind om daar goed vat op te krijgen. Sommigen onder ons hebben het in de vingers, maken zonder veel overwegingen foto's met aansprekende composities. De meeste anderen, waaronder ik, moeten altijd hard nadenken om het plaatje boven dat van een simpele registratie uit te tillen.

Hoe dan ook is deze foto zeer sterk. Voor een kleiner deel door de aanwezigheid van de man, voor het grootste deel door de plek (in het kader van de foto) waar hij zit. Zowel de bodem waarop zijn voeten staan alsmede de rotspartij achter hem zijn belangrijke ondersteunende elementen. Ze sluiten het beeld naar rechts af zodat we min of meer vanzelf mee gaan kijken met de man. De foto heeft een heel duidelijk begin- en eindpunt. Daar houdt de gemiddelde fotokijker (doorgaans onbewust) van. Dek het gedeelte met de man maar eens af met een boek. Wat dan overblijft is een alledaagse registratie van een veld met (overigens prachtige) hoodoos. Maar het is dan een foto waar iedereen mee thuis kan komen. Mits die Bryce kan bezoeken uiteraard. En het weer ook zo mooi mee heeft als jullie :)
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door kalaman »

Ik fotografeer ook altijd graag de eindeloze wegen in de VS die een onwaarschijnlijke diepte geven aan de foto, zoals hier langs de UT-24.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Henriëtte »

Allard schreef: Het blijft een mooie foto. Vandaar dat ik hem nog kon herinneren. .... van het uitzicht zat te genieten. Beschouw het als een extra compliment. Saaie foto's blijven niet "plakken".
Oeps, ik had deze foto dus al ooit geplaatst..... was ik helemaal vergeten. En Rudi, je hebt helemaal gelijk. Ook een weg is een prima hulpmiddel om diepte aan een foto te geven. Deze foto is daar een heel mooi bewijs van!
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door kalaman »

En in het Zuidwesten worden op dat vlak verwend hé, Henriëtte :wink: .

Afbeelding
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Dutchess »

Het was hier vandaag een nationale feestdag, dus we zijn er even een lang weekendje tussenuit geweest naar Bryce en Zion NP's.

Bryce met sneeuw heeft toch wel iets magisch.
Afbeelding
Hoodoos by DutchRosie, on Flickr

Voor het eerst de Observation Point trail gelopen, geweldig! En voor mij met m'n hoogtevrees toch goed te doen.
Afbeelding
It was worth it! by DutchRosie, on Flickr
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Mrvanilla »

Prachtig!
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Allard »

Dutchess schreef: Bryce met sneeuw heeft toch wel iets magisch.
Na alle foto's van Bryce die ik al heb mogen zien (inclusief die met sneeuw) is deze toch wel heel bijzonder. Erg fraaie contrasten tussen de donkere partijen in tegenlicht en diegene die indirect door de reflecterende sneeuw belicht worden. Het maakt de hoodoos bijna transparant...
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Dutchess »

@Daniel, @Allard - dank je! Aangezien we er overdag waren en niet bij zonsop- of -ondergang, had ik geen hoge verwachtingen wat betreft het licht, maar ik was blij verrast toen we de hoek omkwamen en dit zagen. En dan is het altijd even afwachten of de gemaakte foto het ook vastlegt zoals je in gedachten had, en daar was ik (na enkele Lightroom Mobile edits) ook blij mee.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gast

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Gast »

De dag dat wij in Bryce waren was er net 30 cm sneeuw gevallen...ik zal morgen eens een foto hier posten...wij vonden het magisch, maar helaas was er geen enkele trail toegankelijk (lees:afgesloten) vanwege gladheid.
Gast

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Gast »

Blijft iets magisch, Bryce in de sneeuw...dit was eind maart in 2012

https://www.flickr.com/gp/149437824@N06/5dzp57
Bijlagen
USA 2012 426.jpeg
USA 2012 384.jpeg
USA 2012 379.jpeg
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door Mrvanilla »

Het ziet er ook echt magisch uit. Ik vind 'lagen' sneeuw er sowieso altijd prachtig uit zien, zeker als het afsteekt tegen zo'n felle kleuren zoals de rotsen in Bryce. Mooie foto's Terpies!

Hier een aantal van onze laatste reis met sneeuw. De eerste inderdaad met 'iemand' er op, om de grootsheid van het landschap te accentueren.

Afbeelding

P1010159 by Mrvanilla, on Flickr

Afbeelding

P1000681 by Mrvanilla, on Flickr

Afbeelding

P1000553 by Mrvanilla, on Flickr

Afbeelding

P1000490 by Mrvanilla, on Flickr
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door PSVwally »

Is die laatste foto in de tropen genomen Daniel? Water is wel echt heel erg blauw.

Mooie foto’s allemaal trouwens
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer