Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
taalcursus
taalcursus
Hoi allemaal,
Komend najaar vertrek ik voor een aantal weken naar Amerika om daar te gaan rondtrekken (westkust waarschijnlijk). Ik zal dus zeker nog wel op een van de andere forums te vinden zijn. Ik heb nu echter alvast een vraagje: op de basis en middelbare school heb ik net als iedereen engelse les gehad. Op de universiteit heb ik diverse vakken in het engels gevolgd. Toch merk ik dat ik veel moeite heb met de actieve beheersing van de taal, dus m.n. uitspraak/het voeren van gesprekken. Ik zou hier graag een cursus voor willen volgen. LOI/NTI werkt dus niet, want dat is vooral veel met boeken, ik wil de taal actief leren spreken. Weet iemand waar je bv een cursus kunt doen of priveles kunt krijgen in de buurt van Utrecht? Op marktplaats is maar weinig aanbod te vinden en bij buurthuizen o.i.d. zijn er vaak alleen maar beginnerscursussen.
Alvast bedankt!
Komend najaar vertrek ik voor een aantal weken naar Amerika om daar te gaan rondtrekken (westkust waarschijnlijk). Ik zal dus zeker nog wel op een van de andere forums te vinden zijn. Ik heb nu echter alvast een vraagje: op de basis en middelbare school heb ik net als iedereen engelse les gehad. Op de universiteit heb ik diverse vakken in het engels gevolgd. Toch merk ik dat ik veel moeite heb met de actieve beheersing van de taal, dus m.n. uitspraak/het voeren van gesprekken. Ik zou hier graag een cursus voor willen volgen. LOI/NTI werkt dus niet, want dat is vooral veel met boeken, ik wil de taal actief leren spreken. Weet iemand waar je bv een cursus kunt doen of priveles kunt krijgen in de buurt van Utrecht? Op marktplaats is maar weinig aanbod te vinden en bij buurthuizen o.i.d. zijn er vaak alleen maar beginnerscursussen.
Alvast bedankt!
-
Michigan
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik dacht dat het LOI juist wel een cursus aanbood waarin je actief spreekt.
Zelf heb ik naast het beetje school (brits) Engels dat ik heb gehad voornamelijk veel geleerd van tv kijken.
Gewoon films en series bekijken en de ondertiteling negeren. Dat is sowiezo beter, want Amerikaans Engels vind ik toch wel een hele slag anders dan wat ik op school kreeg. En dan had ik vaak nog de pech, dat merk ik nu ook, dat er leraren zijn die zich echt druk maken als je Amerikaans spreekt.
Maar als ik jouw was zou ik gewoon veel gebruik maken van tv, daarnaast pak je het snel op hoor. Als je daar eenmaal bent zul je zien dat het na een paar dagen als vanzelf gaat. Ze hebben geen hekel aan toeristen hoor. Pff, het is Frankrijk niet!
Zelf heb ik als iemand die weinig problemen heeft met Amerikaans toch ook vaak weer moeite de eerste dag, of als ik een keertje telefoneer naar de andere kant van de plas. Altijd het gevoel dat ik er weer in moet komen.
Zelf heb ik naast het beetje school (brits) Engels dat ik heb gehad voornamelijk veel geleerd van tv kijken.
Gewoon films en series bekijken en de ondertiteling negeren. Dat is sowiezo beter, want Amerikaans Engels vind ik toch wel een hele slag anders dan wat ik op school kreeg. En dan had ik vaak nog de pech, dat merk ik nu ook, dat er leraren zijn die zich echt druk maken als je Amerikaans spreekt.
Maar als ik jouw was zou ik gewoon veel gebruik maken van tv, daarnaast pak je het snel op hoor. Als je daar eenmaal bent zul je zien dat het na een paar dagen als vanzelf gaat. Ze hebben geen hekel aan toeristen hoor. Pff, het is Frankrijk niet!
Zelf heb ik als iemand die weinig problemen heeft met Amerikaans toch ook vaak weer moeite de eerste dag, of als ik een keertje telefoneer naar de andere kant van de plas. Altijd het gevoel dat ik er weer in moet komen.
- Mike
-
Marceljesse
- Amerikakenner
De beste cursus die ik ooit gevolgd heb heet: vakantie in .......
Ik weet precies wat je bedoeld. Heb ook engels op VWO niveau en beheers ook goed wetenschappelijk (aantal cursussen) engels maar normale conversaties blijven moeilijk.
Ik heb familie in amerika en ben daar nu 3 keer een maand geweest. Gewoon het normale leven leiden daar dus boodschappen doet etc etc etc. Veel met mensen praten en je leert het vanzelf.
Je hebt een volle koffer met engelse baggage maar dit zul je echt pas goed leren door gewoon te kletsen met engelsen/amerikanen. Maar dan nog heb ik het de eerste dagen van mijn vakantie in amerika weer moeilijk. Het is gewoon weer een beetje inkomen zeg maar.
Ik weet precies wat je bedoeld. Heb ook engels op VWO niveau en beheers ook goed wetenschappelijk (aantal cursussen) engels maar normale conversaties blijven moeilijk.
Ik heb familie in amerika en ben daar nu 3 keer een maand geweest. Gewoon het normale leven leiden daar dus boodschappen doet etc etc etc. Veel met mensen praten en je leert het vanzelf.
Je hebt een volle koffer met engelse baggage maar dit zul je echt pas goed leren door gewoon te kletsen met engelsen/amerikanen. Maar dan nog heb ik het de eerste dagen van mijn vakantie in amerika weer moeilijk. Het is gewoon weer een beetje inkomen zeg maar.
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Soms zijn er cursussen te volgen aan de Vrije Universiteit. Die zal ook vast wel in Utrecht zitten. Verder is het inderdaad een kwestie van gewoon doen. Je kunt nog zoveel basis hebben in een taal, het beste leer je het door het gewoon te spreken in het land zelf. Mijn engels is redelijk, maar nog lang niet prefect. Toch merk ik altijd weer dat Amerikanen al heel blij zijn dat je engels met ze spreekt en zijn ze altijd bereid om je te helpen met uitspraak of woorden.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
-
Bennogr
- Amerika-expert
Na 30 jaar Amerika en een studie Engels, merk ik nog steeds af en toe dat mijn kennis van de taal niet helemaal volledig is. Bij vertalen zoek ik bijvoorbeeld nog steeds dingen op.
En ik kan me nog goed herinneren dat ik, toen ik voor het eerst in Engeland was en de hele dag Engels had gesproken, letterlijk pijn in mijn mond had van de spraakspieren die ik nooit gebruikt had.
Ik kan me alleen maar voegen bij wat hier al eerder gezegd is: naar een Engelssprekend land gaan.
Ik heb indertijd twee keer een zes weken gewerkt in een archeologisch kamp in Winchester, Engeland. Niet dat ik iets wist van archeologie, maar met een schep en een houweel zwaaien, dat kan ik wel. Ik ben daarna ook eens in een kinderkamp in de VS geweest, leer je schreeuwen in het Engels.
Zo'n vakantie hoeft dus niet al te duur te zijn. In Winchester kreeg ik een bed, ontbijt en avondeten plus een kwartje per uur, in het kinderkamp kreeg ik iets van $100 voor twee maanden werken.
Hier in Minnesota hebben ze altijd buitenlanders in dienst bij het pretpark Valley Fair, in het noorden van Minnesota (langs Lake Superior -- Nederlands?) zijn de vakantieverblijven altijd op zoek naar hulp. Niet de meest glorieuze banen, maar je bent tenminste in een Engelssprekende omgeving.
Waarschijnlijk te laat voor dit jaar, maar wellicht iets voor volgend jaar.
En ik kan me nog goed herinneren dat ik, toen ik voor het eerst in Engeland was en de hele dag Engels had gesproken, letterlijk pijn in mijn mond had van de spraakspieren die ik nooit gebruikt had.
Ik kan me alleen maar voegen bij wat hier al eerder gezegd is: naar een Engelssprekend land gaan.
Ik heb indertijd twee keer een zes weken gewerkt in een archeologisch kamp in Winchester, Engeland. Niet dat ik iets wist van archeologie, maar met een schep en een houweel zwaaien, dat kan ik wel. Ik ben daarna ook eens in een kinderkamp in de VS geweest, leer je schreeuwen in het Engels.
Zo'n vakantie hoeft dus niet al te duur te zijn. In Winchester kreeg ik een bed, ontbijt en avondeten plus een kwartje per uur, in het kinderkamp kreeg ik iets van $100 voor twee maanden werken.
Hier in Minnesota hebben ze altijd buitenlanders in dienst bij het pretpark Valley Fair, in het noorden van Minnesota (langs Lake Superior -- Nederlands?) zijn de vakantieverblijven altijd op zoek naar hulp. Niet de meest glorieuze banen, maar je bent tenminste in een Engelssprekende omgeving.
Waarschijnlijk te laat voor dit jaar, maar wellicht iets voor volgend jaar.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
rene.jager
- Amerika-expert
- Contacteer:
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Hier dezelfde ervaring. Vooral als ik op school een speech moet houden of de hele dag met een vriendin op pad ben geweest. Echt pijn in mijn kaken! Maar je leert het wel op den duur.Bennogr schreef: En ik kan me nog goed herinneren dat ik, toen ik voor het eerst in Engeland was en de hele dag Engels had gesproken, letterlijk pijn in mijn mond had van de spraakspieren die ik nooit gebruikt had.
-
Ricardo
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Ik heb om de middelbare school ook gewoon engels gehad (HAVO) en daar was ik niet echt een ster in totdat ik begin 5 havo hier 2 amerikanen over de vloer krijg 1,5 week lang. Op het eind begon ik hier in restuarants zelfs engels te praten. Daarnaast heb ik ook heel veel geleerd van het actief zijn op buitenlandse forums waar engels gesproken wordt. Ik wil nu niet zeggen dat mijn engels super is maar ik kan me aardig verstaanbaar maken in het engels.
Gr. Ricardo
Gr. Ricardo
-
suebrons
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Contacteer:
Ik sluit me inderdaad bij iedereen aan. Het beste om een taal te leren is naar het betreffende land op vakantie te gaan. En geloof me de Amerikanen zijn heel erg behulpzaam dus dat komt vast goed.
Ik begrijp je onzekerheid wel maar de beste manier is nog steeds door het gewoon te doen.
Wil je toch iets proberen voor je gaat, kijk dan eens op amazon.com Die hebben ook Engelse (Amerikaans) cursussen op CD rom. Ze hebben zelfs een cursus American Accent Training met een boek en CD rom zag ik. Grapppig. Misschien helpt dat wat.
Veel succes.
Ik begrijp je onzekerheid wel maar de beste manier is nog steeds door het gewoon te doen.
Wil je toch iets proberen voor je gaat, kijk dan eens op amazon.com Die hebben ook Engelse (Amerikaans) cursussen op CD rom. Ze hebben zelfs een cursus American Accent Training met een boek en CD rom zag ik. Grapppig. Misschien helpt dat wat.
Veel succes.
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)
Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Bedankt allemaal voor jullie reacties! En goed om te horen dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft...! Het is ook lastig omdat mijn vriend een jaar in Amerika gewoond heeft ( Kansas) en zijn zus zit er nu (Californie/SD). Die spreken dus allebei in mijn ogen perfect engels/amerikaans. Afgelopen jaar zijn we 2,5 week op bezoek geweest bij de zus van mijn vriend en vergeleken met hen had ik echt het gevoel dat ik ontzettend slecht engels sprak! M.n. bepaalde woorden en uitspraak lukte me echt niet! (zoals de 'r' in 'Shrek' ik zeg dan 'Swek' bv haha)
Het is inderdaad wel zo dat het na die 2 weken wat beter ging maar toch...Ik zou het zo leuk vinden om als we in het najaar weer gaan iedereen te verbazen (en vooral mezelf natuurlijk) doordat mijn engels ineens een stuk verbeterd is!
Misschien is amezon een idee, of idd de uni, ga ik even achteraan!
Het is inderdaad wel zo dat het na die 2 weken wat beter ging maar toch...Ik zou het zo leuk vinden om als we in het najaar weer gaan iedereen te verbazen (en vooral mezelf natuurlijk) doordat mijn engels ineens een stuk verbeterd is!
Misschien is amezon een idee, of idd de uni, ga ik even achteraan!
-
Mariska
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Re: taalcursus
Met zoveel Amerikanen in Nederland is mijn suggestie te zoeken naar iemand in jouw buurt die graag bereid is om Amerikaanse conversatie te ruilen met Nederlandse conversatie. Of bel eens naar de Amerikaanse ambassade om te vragen of je een contact via hen mag leggen (bijv. in hun clubblaadje een oproep plaatsen). De American Women's Clubs in Amsterdam en Den Haag hebben vast ook wel handige contacten voor je en anders wel de diverse Amerikaanse scholen in Nederland.Suzzz schreef:Weet iemand waar je bv een cursus kunt doen of priveles kunt krijgen in de buurt van Utrecht?
Succes!
Studeren in de VS? http://www.ustudy.nl
-
Michigan
- Amerikakenner
- Contacteer:
Haha, dat soort dingen heb ik ook hoor. Ik heb heel lang moeite gehad om de naam Kyle en Carl uit te spreken. Het gaat nu beter, maar is nog steeds niet vlekkeloos. Dat terwijl ik 10 maanden lang Kyle moest zeggen tegen mijn gastbroertjeSuzzz schreef:M.n. bepaalde woorden en uitspraak lukte me echt niet! (zoals de 'r' in 'Shrek' ik zeg dan 'Swek' bv haha)
- Mike
-
Bennogr
- Amerika-expert
De Amerikanen zeggen dat ik zelfs na al die jaren nog altijd een Nederlands accent in m'n Engels heb. Als ze horen dat ik uit Nederland kom, zeggen ze vaak zoiets van: Oh, DAAR komt je accent dus vandaan.
Maerr aik hep nog staids geen Ameerikkaaans aksent in main Naiderlands, zegt iedereen, gelukkig.
Maerr aik hep nog staids geen Ameerikkaaans aksent in main Naiderlands, zegt iedereen, gelukkig.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Maar ze zeggen pas, dat je een accent hebt, als ze weten, dat je niet van origine Amerikaans bent, of niet? Dat heb ik namelijk ook, terwijl ik van de mensen om me heen hoor geen buitenlands accent te hebben (vrijwel alle Amerikanen hebben een accent). Vroeger, toen ik pas hier was, werd me om de haverklap gevraagd, waar ik vandaan kwam. Ik merk dat nu weer met een Nederlandse vriendin, die hier pas is komen wonen, iedereen vraagt haar dat.
Ik moet toegeven, dat ik erg mijn best heb gedaan mijn accent weg te werken, want ik deed telefoonwerk en de gesprekken, die op de vraag "waar kom je vandaan" volgden, namen te veel tijd weg van "de baas".
Ook in mijn Nederlands heb ik weinig accent, ik spreek de "r" op zijn Amerikaans uit tussen klinkers of aan het einde van een woord, maar dat heb ik mijn hele leven al gedaan, het leverde me een onvoldoende voor uitspraak op tijdens mijn Italiaanse studie
.
Bij Bryce Canyon zei een gids eens tegen me: "Let me guess... The City (bedoelde NYC)", op mijn ontkennend antwoord schatte hij me uit New Jersey. Geef mij dan maar een buitenlands accent
.
Ik moet toegeven, dat ik erg mijn best heb gedaan mijn accent weg te werken, want ik deed telefoonwerk en de gesprekken, die op de vraag "waar kom je vandaan" volgden, namen te veel tijd weg van "de baas".
Ook in mijn Nederlands heb ik weinig accent, ik spreek de "r" op zijn Amerikaans uit tussen klinkers of aan het einde van een woord, maar dat heb ik mijn hele leven al gedaan, het leverde me een onvoldoende voor uitspraak op tijdens mijn Italiaanse studie
Bij Bryce Canyon zei een gids eens tegen me: "Let me guess... The City (bedoelde NYC)", op mijn ontkennend antwoord schatte hij me uit New Jersey. Geef mij dan maar een buitenlands accent
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Ja Petra, dat heb ik nu ook. Iedereen hoort wel aan mijn accent dat ik niet uit Houston kom. Maar als ze dan vragen waar ik vandaan kom dan zeg ik gewoon dat ik uit Spring kom. Staan ze nog raar te kijken want dat bedoelen ze natuurlijk nietPetra/VS schreef: Vroeger, toen ik pas hier was, werd me om de haverklap gevraagd, waar ik vandaan kwam. Ik merk dat nu weer met een Nederlandse vriendin, die hier pas is komen wonen, iedereen vraagt haar dat.
-
Nonaj
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Ik denk dat Nederlanders ook geen volledige kennis van het Nederlands hebben, anders waren woordenboeken overbodig geweestBennogr schreef:Na 30 jaar Amerika en een studie Engels, merk ik nog steeds af en toe dat mijn kennis van de taal niet helemaal volledig is. Bij vertalen zoek ik bijvoorbeeld nog steeds dingen op.
-
doreennicole
- Amerika-expert
Als antwoord op de originele vraag, probeer expatica.com. Dat is een site voor buitenlanders in Europa waarop ik heel actief was. Binnen de Nederlandse versie is er een speciaal voor Yankees!!! Daarbinnen zijn er zeker mensen te vinden die Engelse conversatie willen ruilen met Nederlands, en je kan ook Amerikanen leren kennen om gewoon mee te kletsen en daar steek je idd veel van op.
SEEING IS BELIEVING
Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik heb inmiddels via marktplaats iemand gevonden die mijn engels wat wil bijschaven! Gisteren mijn eerste 'les'gehad! Was erg leuk, en het blijkt helemaal niet zo heel ernstig gesteld te zijn met mijn engels...het moet alleen wat 'opgepoetst' worden zoals ze dat zo mooi zei. Zinsconstructies en uitspraak (ik vertaal heel vaak Nederlandse zinnen letterlijk in het engels waardoor de zinnen niet lopen) moet ik vooral weer even ophalen.
Grappig trouwens om te lezen dat je zelfs als je al jaren in Amerika woont nog steeds een accent hebt! Beetje offtopic, maar wat ik dan ook afvraag: als je al zolang in Amerika woont, ga je dan ook in het engels denken en dromen? Of blijft Nederlands toch je basis?
Ik heb inmiddels via marktplaats iemand gevonden die mijn engels wat wil bijschaven! Gisteren mijn eerste 'les'gehad! Was erg leuk, en het blijkt helemaal niet zo heel ernstig gesteld te zijn met mijn engels...het moet alleen wat 'opgepoetst' worden zoals ze dat zo mooi zei. Zinsconstructies en uitspraak (ik vertaal heel vaak Nederlandse zinnen letterlijk in het engels waardoor de zinnen niet lopen) moet ik vooral weer even ophalen.
Grappig trouwens om te lezen dat je zelfs als je al jaren in Amerika woont nog steeds een accent hebt! Beetje offtopic, maar wat ik dan ook afvraag: als je al zolang in Amerika woont, ga je dan ook in het engels denken en dromen? Of blijft Nederlands toch je basis?
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Suzzz,Suzzz schreef:Beetje offtopic, maar wat ik dan ook afvraag: als je al zolang in Amerika woont, ga je dan ook in het engels denken en dromen? Of blijft Nederlands toch je basis?
Toen mijn zus destijds in Amerika woonde, droomde en dacht ze na een half jaar al in het Engels. Vond dat destijds wel apart toen ik dat hoorde. Maar ik kan het me nu wel goed voorstellen. Tijdens mijn vakantie van de afgelopen vier weken waren mijn gedachten en een enkele droom ook in al het engels.
Eigenlijk is dat ook helemaal niet zo verwonderlijk als je de hele dag om je heen engels hoort. Bij mijn zus werd dat denk ik ook versterkt doordat ze uitsluitend engelstalige boeken las.
Ben ook wel benieuwd hoe dat bij de forumleden in Amerika is.
Roland