Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Feliciteren Amerikanen elkaar niet als ze jarig zijn??

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Magnolia87
Amerikakenner

Feliciteren Amerikanen elkaar niet als ze jarig zijn??

Bericht door Magnolia87 »

Nancy stuurde mij een mailtje, dat Adam (haar zoon) jarig was, dus ik stuurde een mailtje terug met dit erin:

Gefeliciteerd!! That's the Dutch word for 'Congratulations', haha!

Nancy stuurde dit terug:

Why were you congratulating me? I wish that I knew how to pronounce the Dutch word, but I couldn't begin to even try! I don't see how you can learn more than one language! I think that you said that you know how to speak something else too.

Feliciteren Amerikanen elkaar niet met verjaardagen van familie/vrienden ofzo?
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Tuurlijk wel .. wat dacht je van "Happy Birthday" "Congratulations on Your 65th Birthday" ;)
Maar hoe had je het geschreven dan.. wat stond er precies in jouw berichtje aan haar?
Sandy
Magnolia87
Amerikakenner

Precies wat ik hierboven heb getypt, letterlijk gekopierd! Zij vertelde in een mailtje dat Adam jarig is, dus ik mailde terug: Congratulations!
Maar ze snapt het dus niet, waarom ik haar feliciteer!
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Misschien feliciteer je alleen de persoon die jarig is en is het niet de gewoonte ook de familie te feliciteren??

Marjon
Magnolia87
Amerikakenner

vana schreef:Misschien feliciteer je alleen de persoon die jarig is en is het niet de gewoonte ook de familie te feliciteren??

Marjon
Haha ja en dát is dus precies mijn vraag! :D
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Het is idd niet gebruikelijk om iemand met iemand anders te feliciteren. Mijn vriendin keek ook erg vreemd op toen ik haar feliciteerde met haar broertjes verjaardag. Waarna ik mijn 'vreemde gedrag' natuurlijk eens mocht uitleggen :roll: :wink:
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Magnolia87 schreef:Precies wat ik hierboven heb getypt, letterlijk gekopierd! Zij vertelde in een mailtje dat Adam jarig is, dus ik mailde terug: Congratulations! Maar ze snapt het dus niet, waarom ik haar feliciteer!
Ik vroeg het eigenlijk omdat je vriendin schrijft: "I wish that I knew how to pronounce the Dutch word, but I couldn't begin to even try!" Daaruit maak ik op dat je waarschijnlijk meer hebt geschreven, en waardoor zij misschien de link even niet kon leggen met de verjaardag van haar zoon (?)

Maar wat betreft het feliciteren van familie .... Misschien dat "congratulations" als los woord, meer gebruikt wordt bij felicitaties bij een nieuwe baan of een promotie ofzo en niet direct bij verjaardagen - Want ik word eigenlijk wel gefeliciteerd met de verjaardagen van mijn kinderen ... Laatst nog vertelde ik dat mijn dochter jarig was en kreeg als reactie: "Happy Birthday to Jamie!!" ...

Ik denk niet dat dat ongewoon is... Maar misschien dat je dan toch "Happy Birthday" zegt ipv "Congratulations" los ;)
Laatst gewijzigd door Sandy op 01 jun 2006, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandy
Magnolia87
Amerikakenner

Nee ik heb niet meer gezegd, ik heb alleen dit gezegd:

Gefeliciteerd!! That's the Dutch word for 'Congratulations', haha!

Ze begon dus over dat uitspreken omdat ik het in het Nederlands had neergezet, met de vertaling erachter. Maja ik heb haar al gemaild dat het in Nederland gebruikelijk is dat je ook de rest van de familie feliciteerd, dus ik hoop dat ze het nu begrijpt! En ik heb ook het boek 'The Unducthables' gekocht dus dan kan ze alles nog even op der gemakkie doorlezen zodat ze het écht begrijpt, haha (hoe raar wij wel niet zijn, ze zal ons wel voor gek verklaren dat wij iedereeen ook 3 zoeken geven; waar ik overigens een hekel aan heb)
Elektrocute
Amerikafan

Bericht door Elektrocute »

In België is dat ook zo hoor.
Je feliciteert alleen de persoon in kwestie, niet de gehele familie :)
States visited: MO, KS, MN, IA, OK, TX, NM, AZ, CO, NY, NJ, IL, KY, TN, NC, MS, AL, RI, MA, CT
maartena
Amerikafan

Re: Feliciteren Amerikanen elkaar niet als ze jarig zijn??

Bericht door maartena »

Magnolia87 schreef: Feliciteren Amerikanen elkaar niet met verjaardagen van familie/vrienden ofzo?
Nee, alleen de jarige ZELF word gefeliciteerd. Je gaat dus niet de vrouw feliciteren als de man jarig is. Kwestie van gewoonte denk ik. ;)
"I reject your reality, and substitute my own!"
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Maar zoals Sandy schrijft is het wel gewoon om tegen een ouder of ander familielid te zeggen "Happy birthday to ..... (vul in naam jarige)" of "I hope .... will have a fun birthday/had a fun birthday". Inderdaad zeg je eigenlijk nooit "congratulations" met een verjaardag, altijd "Happy birthday". Ik heb het eerlijk gezegd altijd een vreemde gewoonte gevonden om mensen met iemand anders verjaardag te feliciteren :lol: .
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Nou eh...hier (Texas) is dat dus wel als je het hebt over kinderverjaardagen. Ik word hier wel gefeliciteerd met mijn kinderen als die jarig zijn en ik doe dat bij anderen ook. Misschien ook een beetje streek/staat afhankelijk?
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Idd de combinatie van de gewoonte om niet de hele wereld te feliciteren als iemand jarig is. Gefeliciteerd met je oma, je neefje, je buurvrouw, whatever, en het woord op zich. Je gebruikt Congratulations in Gefeliciteerd met je nieuwe baan of huis of promotie (Congratulations on/with ....), maar nooit Congratulations for your birthday of zoiets, dus het is dubbel onduidelijk voor de meeste (maar again niet alle) Amerikanen.
SEEING IS BELIEVING
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Petra/VS schreef:Ik heb het eerlijk gezegd altijd een vreemde gewoonte gevonden om mensen met iemand anders verjaardag te feliciteren :lol: .
Ik kan er ook niet aan wennen Petra. :)

Vind het altijd maar raar als wildvreemden mij feliciteren met de verjaardag van mijn schoonzussen of zwager. En eerlijk gezegd doe ik er dus ook niet aan mee. Ik feliciteer de jarige en de rest krijgt vriendelijk een hand maar hen ook feliciteren....?? Nee, daar doe ik dus niet aan mee. :wink:

Roland 8)
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gabi W.
Amerika-ontdekker

Bericht door Gabi W. »

Ik denk, dat het feliciteren van iedereen in de buurt van de jarige echt een Nederlands gebruik is.

IK kom oorspronkelijk uit Duitsland en daar is het niet gebruikelijk, je feliciteerd daar alleen de jarige.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Coyote schreef: En eerlijk gezegd doe ik er dus ook niet aan mee. Ik feliciteer de jarige en de rest krijgt vriendelijk een hand maar hen ook feliciteren....?? Nee, daar doe ik dus niet aan mee. :wink:
Het is maar net wat je gewend bent en hoe de gewoontes in een bepaalde streek of land zijn. Om het nou maar direct af te keuren om een ander dan de jarige te feliciteren, vind ik wat te kort door de bocht.

Als mijn schoonmoeder jarig is bijv, dan feliciteer ik mijn schoonvader echt wel en omgekeerd. Ze zouden diep beledigd zijn als je dat niet deed, om maar iets te noemen. Men is dat zo gewend. En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te noemen. Bovendien "overkomt" je er niets van als je een naaste van de jarige feliciteert en men stelt dat op prijs.

Dat je dat niet doet bij wildvreemden, vind ik wat anders. Die mensen en de relatie tussen bepaalde mensen ken je dan ook niet.

Ik pas me over het algemeen wel aan, aan de omgeving en het gezelschap waarin ik me bevind. Ik heb wel "raarderer" gewoontes gezien bij mensen en zeker "andere" gewoontes op al mijn reizen.

Ik vind het onderwerp wel boeiend. Ik mag graag andere gewoontes en gebruiken in de diverse landen en streken leren kennen.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Rikky
Amerikafan

Bericht door Rikky »

Eigenlijk een rare gewoonte, en zo zie je maar, je hoeft niet ver van mekaar te wonen om toch volkomen andere gewoonten te hebben.
Bij ons in België byvoorbeeld, voor zover ik op de hoogte ben, wordt alleen de jarige gefeleciteerd. Het is de jarige zijn dag, en we betrekken daar de partner of de ouders niet in de felecitaties.
Ligt natuurlijk wel anders voor huwelijksverjaardagen, lol, waarvoor je toch met twee moet zijn hé!

Maar goed, the point is: heeft ze het fout begrepen of niet, met een felecitatie doe je nooit iemand kwaad hé, tenzij voor een begrafenis !!!
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

hekkie schreef:Om het nou maar direct af te keuren om een ander dan de jarige te feliciteren, vind ik wat te kort door de bocht.
Ik schrijf immers nergens dat ik het afkeur? :wink: Als anderen het wel doen is dat hun goed recht. Prima zelfs. Ik zeg alleen dat ik er niet aan mee doe.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

hekkie schreef:Als mijn schoonmoeder jarig is bijv, dan feliciteer ik mijn schoonvader echt wel en omgekeerd. Ze zouden diep beledigd zijn als je dat niet deed, om maar iets te noemen. Men is dat zo gewend. En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te noemen. Bovendien "overkomt" je er niets van als je een naaste van de jarige feliciteert en men stelt dat op prijs.
Hier ook hoor Marjan.. Ik ben niet anders gewend. Bij ons in de familie worden naaste familie leden zoals ouders, broers zussen, opa’s, oma’s (maar ook neven, nichten en kinderen als ze niet snel wegvluchten ; )) gefeliciteerd met de jarige. En daar bovenop nog eens 3 dikke zoenen ;)

En ik doe het overigens ook wanneer ik op een verjaardag ben van bijvoorbeeld een vriendin ... en haar ouders, schoonouders, opa & oma zitten daar. Ook al ken ik ze niet goed, dan geef ik toch netjes iedereen een hand en feliciteer ik ze met de verjaardag van hun dochter, schoondochter, kleindochter of zus ... Ik vind het een vorm van beleefdheid, waarvan ik zeker weet dat het op prijs wordt gesteld, zeker door de wat oudere mensen .. Ik zou zelfs het gevoel hebben onbeschoft te zijn, wanneer ik het niet doe ..

Maar ik zou bijvoorbeeld weer niet een collega feliciteren die toevallig laat vallen dat de hond van de buren jarig is ; ))
Sandy
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

hekkie schreef:Ik vind het onderwerp wel boeiend. Ik mag graag andere gewoontes en gebruiken in de diverse landen en streken leren kennen.
Wij feliciteren behalve de jarige ook de naaste familieleden.
Waar ik zelf moeite mee heb is, dat als je bijvoorbeeld op een verjaardag bij de buren bent omdat één van hen jarig is, de nieuw binnenkomers mij ook gaan feliciteren met de verjaardag van bijvoorbeeld mijn buurman.
Daar ga ik zelf toch niet in mee.
Als ik bij een verjaardagsfeest binnenkom, geef ik wel iedereen een hand en de familieleden feliciteer ik met de jarige. Maar als daar kennissen van de buren of andere buren bij zitten, zal ik hen niet feliciteren, omdat bijvoorbeeld mijn buurman jarig is.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer