Pagina 1 van 3
Oprah van gister: Amerikaanse schoolsysteem érg verouderd!
Geplaatst: 25 mei 2006, 13:59
door Magnolia87
Ik zat gisteravond Oprah te kijken, en het ging over het Amerikaanse (Highschool) schoolsysteem. Het ging erover dat dat systeem jaart uit 1959 en dat we nu dus leven in 2006. Er waren studenten aan het woord die op een (dachten zij) goede Highschool zaten, daar goede cijfers haalden en de beste van de school waren, en die nu op College grote achterstanden hadden omdat ze bijna alle stof nog nooit gehad hadden, ze liepen ontzettend achter!
Ook lieten ze verschillende schoolgebouwen van Highschools zien, de éne was súper mooi, groot zwembad, groot eigen fitnessruimte met mooie apparaten, grote computerruimte met mooie nieuwe computers etc. Dan had je ook nog de Highschools met vervallen gebouwen, een zwembad zonder water, kapotte fitnessapparaten, amper muziekinstrumenten, die beelden schokte mij echt!!
Wie heeft dit ook gezien, en wat vinden jullie hiervan?
En voor degenen die in Amerika wonen en kinderen hebben, op wat voor Highschool zit jouw kind? Een mooie of vervallen?
Geplaatst: 25 mei 2006, 14:04
door Magnolia87
Ohja nog iets, Oprah noemde het een echte serieuze crisis. Amerika scheen ook eerst op de 1e plaats te staan met wiskunde etc, nu op de 24e plaats.
Geplaatst: 25 mei 2006, 15:34
door Magnolia87
Iemand die er een reactie op wilt geven?
Geplaatst: 25 mei 2006, 15:56
door Sandy
Vast wel ... Amerika wordt nu zo'n beetje wakker ... Gun ze even een kop koffie en je krijgt vast reactie van onze Neder Amerikaantjes 
Geplaatst: 25 mei 2006, 16:00
door Magnolia87
Hahaha dat ze nu wakker worden snap ik ook wel ja, hehe.

Maar ik dacht misscchien dat mensen uit Nederland ook Oprah gezien hebben gister, maar jij dus niet Sandy?
Geplaatst: 25 mei 2006, 16:15
door Sandy
Nee helaas.. ik ben wel heel erg benieuwd op de reacties in deze draad : ))
Geplaatst: 25 mei 2006, 16:26
door wendyjol
Ik heb het net gezien. Het werd vanmiddag van 3 tot 4 herhaald en ik schrok er ook van.
Op logs uit de VS lees ik vaak zulke positieve verhalen over scholen in de States. Ik was er behoorlijk jaloers op (sta zelf voor de klas en de financiën in NL voor scholen is bar slecht).
Maar wat ik vanmiddag zag was echt schokkend. Vreselijk verouderde gebouwen, klassen met 45 leerlingen, overspannen leerkrachten en gebouwen die er uitzien als gevangenissen.
Geplaatst: 25 mei 2006, 18:12
door Bennogr
Oprah niet gezien. Maar de discussie is al heel lang aan de gang.
Inderdaad, de openbare scholen in de VS zijn vaak slecht. Ook erg goed soms, maar dat hangt af van waar zo'n school staat. Scholen worden betaald uit plaatselijke grondbelastingen, dus in rijke buurten is er meer geld, in arme buurten minder geld.
Onze zoon is naar een prive school geweest hier in St. Paul, Minnesota (gelukkig kon mijn vrouw dat betalen, we begonnen met $8.000 per jaar in de vijfde klas, aan het einde was dat $12.000 per jaar en dat is een beetje teveel voor een freelancer alleen).
Onze overweging: onze zoon was een middelmatig student, en de openbare scholen hadden hier klassen van rond de 30 kinderen. Waar de besten en slechtsten veel aandacht krijgen en de middelbaat uit de boot valt.
De prive school had klassen met 20 kinderen en veel extra dingen, onze zoon heeft daar de technische kant van het theater ontdekt, bijvoorbeeld (decorbouw en zo) en is net afgestudeerd (Batchelor of Fine Arts) aan Carnegie Mellon University in Pittsburgh (en onderweg naar Los Angeles om in de film- en TV wereld proberen werk te vinden).
Aan de andere kant: er zijn een paar ontwikkelingen in het Amerikaanse onderwijs die hoop geven. Er zijn nu zogenaamde 'charter schools' die gefinancierd worden door de plaatselijke belastingen, maar geleid door groepen met bepaalde ideeen, voornamelijk meer discipline en/of gericht op bepaald onderwijs, er is hier bijvoorbeeld een charter school die erg landbouw-gericht is, rekenen met prijzen voor mais en sojabonen, bijvoorbeeld (of als boer A met zijn tractor met 5 km/uur naar boer B rijdt die met zijn tractor 8 km/uur doet, hoe oud is dan de koe in de wei?). Op 'business' of 'arts' gerichte scholen zijn ook zeer in trek.
En de openbare scholen hebben vaak 'magnet schools', waar hogere standaarden gelden en waarvoor kinderen toelatingsexamens moeten doen.
En er is veel aan de gang om te proberen meer exacte vakken in het schoolpakket te krijgen. Het Science Museum van Minnesota in St. Paul (waar mijn vrouw werkt) is bijvoorbeeld bezig om samen te gaan werken met scholen om kinderen weer enthousiast te maken over wetenschap.
Nog een ander groot verschil met Nederland: lagere en middelbare scholen staan hier in de VS onder toezicht van een gekozen 'school board'. Die alles bepaalt, van welke boeken gebruikt moeten worden, tot de salarissen van leerkrachten, rectoren enz. Er zijn wel landelijke en plaatselijke normen, maar de school board regeert. En het zijn meestal echte verkiezingen, met meer kandidaten dan zetels!
Overigens: ik heb in 1966 in Amsterdam eindexamen gymnasium B gedaan, een waanzinnige opleiding met eindexamen in een vak of 13 (moderne talen, Grieks, Latijn, wiskunde, biologie, chemie, natuurkunde). Toen ik in 1974 voor de klas stond in Purmerend (Engels), bij de HAVO, VWO, was dat pakket gehalveerd, twee van de drie talen, minder exacte vakken. PLUS: 32 16-jarige studenten in een klas, gelukkig kon ik harder schreeuwen dan zij allemaal samen.
Geplaatst: 25 mei 2006, 18:25
door Petra/VS
Tja, je hebt het weer over een gigantisch land met 50 vrijwel autonome staten, ik blijf het herhalen. Ik ben zeer tevreden over de scholen in de county waar wij wonen, vind het absoluut niet nodig om tienduizenden dollars voor prive scholen te gaan uitgeven, want het openbaar onderwijs staat hier bijzonder goed aangeschreven.
Maar ga je dan 25 kilometer verderop in de scholen in de stad Washington kijken, dan zou ik daar mijn kind niet op willen hebben. En dat is niet eens alleen in de armere buurten, het schooldistrict (lees de school board waar Benno het over had) is er slecht gemanaged, geld "verdwijnt" etc.
Het is dus erg afhankelijk van waar je woont.
Geplaatst: 25 mei 2006, 19:31
door ANY
Het budget voor Ithaca City School District is vorige week weer goedgekeurt (waar op gestemd wordt overigens), een budget van 86 miljoen, voor een schooldistrict van 5500 leerlingen, verdeelt over 9 basisscholen, 2 middle schools, en 2 high schools. Van het geld wordt ongeveer 71% direct aan leerlingen uitgegeven, de rest is gebouwen, transport, en administratie onder andere. Het is een goed schooldistrict maar waar ook wat mismanagement van geld is geweest.
Er zijn een heleboel programma's om alle kinderen te helpen om het goed te doen in school, zowel degenen die langzamer zijn als degenen die beter kunnen leren.
Ik heb eens gezocht naar statistieken van drop outs op onze high school, maar kan alleen die van 2003 vinden; toen was het 5%. 70% gaat verder naar een 4 jaars college, 20% naar een 2 jaars college.
Het is erg afhankelijk van waar je woont, maar meer geld betekend niet automatisch beter onderwijs. In andere omliggende gebieden is er minder geld, maar wordt er meer per kind aan onderwijs uitgegeven en minder aan de andere bijkomende kosten.
Annemiek
Geplaatst: 25 mei 2006, 21:06
door Michigan
Ik ben ook van mening dat het vaak een kwestie is van geld verkeerd uitgeven. Maar dat komt in Nederland ook voor natuurlijk.
De school waar ik op zat in Michigan was recentelijk(enkele jaren geleden) verbouwd. Van een oud gebouw, naar een modern gebouw er omheen. Het oude gebouw bleef dus in gebruik.
Nou zag ik geen enkele verbetering. De situatie was eerder verslechterd. De school was en is enorm groot geworden en als je van de ene kant naar de andere kant van de school moest had je niet genoeg aan 5 minuten.
Nu staat de school ook op een moeras, dus echt de hoogte in kunnen ze in dat gebied ook niet.
Maar het frapante is dat in een naastgelegen schooldistrict een highschool ook verbouwd is en dat is toch een stuk beter gegaan. Een prachtig mooi gebouw met nette uitstraling. Impossant en groot, maar toch compact. Met in de aula plasma schermen(of lcd, wat maakt het uit) aan de muren en een moderne uitstraling.
Dat was dan dus een compleet nieuw gebouw(geen verbouwing).
Maar de kosten waren even hoog als de verbouwing van de school waar ik opzat.
Nou, dan vraag je je toch ook af of ze wel goed omgaan met je geld.
En op dat moment waren ze alweer druk aan het discusieren over een nieuwe verbouwing. Ik hoop dat ze het deze keer in 1 keer goed doen.
- Mike
Geplaatst: 25 mei 2006, 22:14
door Magnolia87
@ Petra: Bij Oprah lieten ze inderdaad ook een school zien in Washington, echt ik geloofde mijn ogen gewoon niet, het was echt schokkend! Ik snap héél goed dat je niet wil dat je kind daar op zit!
Geplaatst: 25 mei 2006, 22:54
door kastelke
PISA, oftewel Program for International Student Assessment, begon met het afnemen van testen in 2000 (en 2003, en nu weer in 2006), in alle landen van de OESO, en dit bij 15-jarigen, op volgende gebieden:
reading literacy, mathematics literacy, and science literacy. Ook testen zij vakoverstijgende competenties, zoals leerstrategieën.
Het is zo dat Amerika, in vergelijking met de andere industrieel ontwikkelde landen, slecht scoort (in tegenstelling tot Nederland en België). Dus op het eerste zicht zou je dan inderdaad kunnen besluiten dat je, indien je beter onderwijs wilt voor je kind, zeker niet naar Amerika moet verhuizen. Maar dat zou natuurlijk wat kort door de bocht zijn. Ik veronderstel dat het in Nederland niet anders is dan in Vlaanderen: van sommige scholen weet je dat ze ‘op hoog niveau les geven’, van anderen weet je het tegengestelde. Niet elk Gymnasium legt de lat even hoog. Idem in Amerika. Er zijn scholen waar je je kind niet in wilt, er zijn er anderen waar ik maar wat graag mijn kind school zou laten lopen. En of je het nou leuk vindt of niet, of je het nou ‘politiek correct’ vindt op niet, het is nu eenmaal zo dat je in de betere buurten ook betere scholen hebt.
Uit eigen onderzoek kan ik dus zeggen dat je in New Jersey, in de buurt van Princeton, heel wat high schools hebt die uitmuntend zijn, honors en Advanced Placement aanbieden, en waarvan > 85% van de leerlingen een 4-year college gaan volgen. In tegenstelling tot de streek van Noord-Indiana (South Bend / Fort Wayne), waar er in de hooiberg zelfs geen speld te vinden is.
Geplaatst: 26 mei 2006, 00:00
door houstonwehaveaproblem
Ik blijf steeds aanlopen tegen hetzelfde. Wat is goed onderwijs? Ik heb mijn opleiding in Nederland gedaan. Ik ben van de HAVO (omdat ik daar niks uitspookte en niemand dat een bal interesseerde) naar het MBO gegaan en daar mijn diploma gehaald als 1 van de besten van mijn jaar. Daarna een tijd niks gedaan en nu zit ik op een community college hier in de US. Misschien is het omdat ik inmiddels een stukje ouder ben en er in Nederland ook veel veranderd is in die tijd, maar ik vind school hier zo geweldig. Docenten zijn stimulerender. Ik ervaar hier dat ze je willen helpen om te bereiken wat je wilt. In Nederland had ik vaak het idee dat ze er alleen maar op uit waren om je slechte cijfers te geven.
Misschien is het onderwijs hier qua nivo een stuk minder (alhoewel ik dat hier niet ervaar), hier wordt wel gestimuleerd om ook je creatieve kanten te ontwikkelen door zanglessen, dramalessen, art lessen. Deze vakken worden hier op een highschool als volwaardige vakken gezien. Iets wat in mijn tijd op de HAVO niet was, tenzij je het in je pakket had. Ik vind dat het nivo niet alleen te maken heeft met hoe hoog je intelligentie is, maar dat het ook een deel met je algemene ontwikkeling te maken heeft. Ik ervaar dat er hier in de US meer balans is tussen die 2 dan dat ik dat in Nederland heb ervaren.
Ik heb er hier op college nu 1 semester op zitten en ik merk dat het hard werken is (voor een Nederlander). Nu woon ik dan wel in een zogenaamd "goede buurt" qua school, dus ik krijg mijn papiertje straks echt niet bij een pakje boter. En inderdaad, de US bestaat uit 50 staten en is dus niet zomaar even te vergelijken. Ik zou mijn kind ook niet op sommige scholen in grote steden in Nederland willen hebben.
Geplaatst: 26 mei 2006, 02:53
door ANY
Houston, dat de leraren stimulerender meer behulpzaam zijn heb ik ook al eens gehoord van een Franse uitwisselingsstudent. Mijn ervaring is ook dat de leraren klaar staan om te helpen, en ook de ouders erbij te betrekken. Dat is denk ik een grote invloed op hoe goed een schooldistrict is; de betrokkenheid van ouders en anderen die zich inzetten voor kinderen. Een community die achter de scholen staat en eisen dat ze goed werk leveren zal een beter schoolsysteem hebben.
Elke, over dat >85% naar een 4 jaars college gaan; mensen zoals wij dringen dat percentage naar beneden; onze zoon die naar een 4 jaars school kon gaan, maar in plaats daarvan voor een community college kiest (vooral financiele redenen). Die nummers zeggen ook weer niet alles. Ik zou vooral naar de drop out nummers kijken. Als die hoog zijn, vergeet het maar.
Voor de nieuwsgierigheid heb ik ook eens gekeken naar een paar high schools in South Bend, IN, maar die hebben toch wel honors, AP, en ook Latijn.
Annemiek
Geplaatst: 26 mei 2006, 06:16
door rperre
86 miljoen voor 5500 kinderen is zo'n 15,500 per kop per jaar. De prive school waar ons kind op zit kost zo'n $5,000 per jaar. Ik vraag me af waar al het geld heen gaat op die openbare scholen?
Verder is het hier in Dothan allemaal wel goed, de zoon is naar de openbare school gegaan omdat hij actief in de Sport wilde deelnemen en de prive school had daar gewoon nog niets voor. Is een goede keuze voor hem geweest. Hij zit nu op de Universiteit van Alabama in Computer Engineering en haalt nog steeds "straight A's"
De meid zit op de prive school en gaat nu het laatste jaar in, zij haalt hier "straight A's" en ik denk dat zij ook weinig moeite zal hebben met de overgang naar College.
Richard
Geplaatst: 26 mei 2006, 12:14
door ANY
Ik vraag me ook wel eens af waar al dat geld blijft. Zoals ik al zei gaat maar zo'n 70% direct naar het leerling onderwijs, dus salaris leraren, boeken en dergelijke. De rest is voor gebouwen, transport, administratie.
Hier een voorbeeld van wat er zoal aan het budget is toegevoegd;
Ithaca schools pass $86.8M budget
Late-night vote boosts spending, adds positions
By KERRIE FRISINGER
Journal Staff
ITHACA — The Ithaca Board of Education approved on Tuesday night a 2006-07 budget that boosts spending by 4.9 percent to reach $86.8 million overall.
The plan would increase the property tax levy by an estimated 4.7 percent, hitting $60.4 million. Tax rates will not be determined with certainty until later in the year.
Ithaca City School District voters still need to approve the spending plan in a public vote scheduled for May 16. But if it goes through, it would:
Add a data analyst position and install an administrative intern as a new assistant director of special education, two additions recommended by the superintendent;
Continue funding an assistant principal at Ithaca High School, also recommended by district officials;
Provide $60,000 to preserve an extended-day program at DeWitt Middle School, something added by the board;
Earmark an additional $27,080 to provide more openings and some transportation for an extended-day program at Beverly J. Martin Elementary School, an addition to the $125,000 the board already set aside to preserve the program as it runs currently.
A director of fine and performing arts, estimated to cost $90,500 a year, did not make the final cut, however. Superintendent Judith Pastel did not recommend the much-discussed position in her proposal to the board, but board members decided tentatively last week to add it — before removing it again on Tuesday.
Throughout the night, board members Robert DeLuca and Roger Richardson pushed for more funding for services such as the arts and diversity. Vice presidents David Lee and Deborah O'Connor, on the other hand, shared their concerns about keeping spending increases below 5 percent and putting out a budget that voters would accept.
In all, the board's version of the budget added more than $419,000 to the base budget, which had a 4.5 percent spending increase, that members started working with in March. Without those additions, the tax levy would have risen 4 percent.
Contact:
kfrising@ithacajournal.comT
Geplaatst: 28 mei 2006, 10:33
door dolphin
houstonwehaveaproblem schreef:Ik ben van de HAVO (omdat ik daar niks uitspookte en niemand dat een bal interesseerde) naar het MBO gegaan en daar mijn diploma gehaald als 1 van de besten van mijn jaar
Waarom ben je dan eigenlijk niet naar de HBO gegaan? Wellicht was dat uitdagender voor je geweest. Meestal ga je toch daar naar toe, en als je Mavo hebt gedaan naar de MBO?
Verder vind ik het jammer dat je het onderwijs in Nederland zo hebt ervaren, want ik vond bijvoorbeeld sommige van mijn docenten aan de universiteit wel stimulerend. Maar ja, het is natuurlijk moeilijk om alles over één kam te scheren.
Geplaatst: 28 mei 2006, 15:28
door houstonwehaveaproblem
dolphin schreef:Waarom ben je dan eigenlijk niet naar de HBO gegaan? Wellicht was dat uitdagender voor je geweest. Meestal ga je toch daar naar toe, en als je Mavo hebt gedaan naar de MBO?
Zoals de situatie die Oprah laat zien niet opgaat voor heel de US, zo gaat mijn ervaring ook niet op voor heel Nederland. Ik kon niet naar de HBO omdat ik de HAVO niet heb afgemaakt. Durfde geen examen te doen ivm faalangst, etc. Ik zocht altijd de veilige weg en dus uiteindelijk een te laag nivo. Dat is een combinatie van dingen in mij en de manier waarop ik onderwijs heb gekregen. Ik denk dat ik het beter had gedaan in het Amerikaanse systeem, maar daarmee is niet gezegd dat het Nederlandse systeem slecht is. Niet iedereen leert op dezelfde manier.
Geplaatst: 29 mei 2006, 17:43
door suebrons
Oprah heb ik niet gezien van de week. Net als in Nederland zal het ook in de VS net per school verschillen met wat ik van familieleden van daar heb meegekregen. En om eerlijk te zijn ben ik over de veranderingen in de systemen hier in Nederland de afgelopen jaren ook niet echt te spreken en dingen die ik ervan gezien heb.
Ik heb geen ervaring met elementary en high schools maar van wat ik er van familie van gehoord heb ben ik daar echt een stuk ebthousiaster over dan het systeem in Nederland. Om maar wat te noemen een 11-jarige is alleen maar aan het kloten in de klas en krijgt het advies VMBO. Ook daar kloot hij door en komt er als hij 14 is achter dat het toch handig is om wat te doen. En hij presteert in ene. Hij wordt door leerkrachten echter alleen maar omlaag gehaald want dit kan zo maar niet in ene hij moet wel spieken, en geeft het vervolgens dus maar op. In de VS had hij nog een paar jaar de kans gehad om zich te bewijzen. Niet dat hij meteen naar een Ivy league had kunnen gaan maar toch zeker naar een community college. Hier in Nederland kan hij niet eens naar het MBO. Dat vind ik dus pas waardeloos.
Zelf heb ik ook ervaren dat leerkrachten in de VS veel enthusiaster zijn en mensen echt wat willen bijbrengen. Tijdens mijn uitwisseling met MSU moesten we voor een vak een heel semester lang twee daadwerkelijke dansavonden organiseren voor de lokale schooljeugd. Echt alles moesten we zelf doen. De professor stond klaar met raad en daad, maar wij moesten het doen. In contact treden met het hotel, catering, de school etc. Ook de promotie moesten we zelf regelen en zijn daarvoor naar een copyshop geweest en hebben zelf op de lokale radio erover mogen vertellen en een radio spot mogen opnemen. In Nederland kwam ik niet verder dan wat opdrachten op papier. We moesten dan een leuke dag uit voor een bepaalde doelgroep verzinnen, programma schrijven en aangeven welke bedrijven je zou gaan bellen met wat voor vragen en wat ze zouden kunnen gaan antwoorden. Ja echt. Leuk om te doen maar ik verwacht van een HBO studie toch wel wat beters. Ik bedoel in de echte wereld gaat het wel even wat anders. Ben zelf niet echt tevreden met mijn opleiding in Nederland. Ok ik heb nu een diploma.
Van MSU mocht ik nog een aantal hele leuke vakken volgen waaronder bijvoorbeeld Hotel Management Administratie. Zou ik veel aan gehad hebben maar het mocht van mijn opleiding hier in Nederland niet. Want ik deed toerisme dus geen hotel management. Zelf de professor van MSU kon de leerkracht in Nederland niet op andere gedachten brengen. Nou vraag ik je. Verder waren de leraren op MSU heel erg praktijkgericht en kwamen ze met voorbeelden uit het bedrijfsleven. Heb ik in NL ook niet gehad. Mijn ervaring met de echte wereld zeg maar kwam echt uit Michigan en mijn stage in Orlando. Ok dit was dan wel universiteit maar dan nog.