Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe mailen met amerikanen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Mariëlle
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Hoe mailen met amerikanen

Bericht door Mariëlle »

We zijn nu een vakantie aan het plannen en ik heb al een paar keer gemaild met een campground of een ander toeristisch bedrijf. Ik begin mijn mail altijd met "Dear Sir, Madam" en eindig met "kind regards". Ik heb nu al een paar keer een heel kortaf mailtje terug gekregen. Doe ik iets verkeerd? Of is dit gewoon in Amerika? Als dat zo is dan vind ik dat prima, geen waardeoordeel dus, maar ik word toch wat onzeker van de antwoorden die ik steeds krijg. Ik hoop dat ik niemand beledigd heb. :oops:

Bedankt! en met vriendelijke groet,
Mariëlle
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Hoe mailen met amerikanen

Bericht door dutch_in_seattle »

E-mails over zakelijke aangelegenheden zijn vaak heel kort en bondig. To the point. No chit-chat.
Net als dit antwoord. ;-)
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

Als je een mail stuurt met een vraag en het enigste wat je terug krijgt is

Yes of No

Dan is dat vrij normaal :roll:
Mariëlle
Amerikafan

Bericht door Mariëlle »

OK. Ik ben al wat gerustgesteld door jullie antwoorden.

Ik heb al meerdere erg korte mails terug gekregen. Maar na een mail van vanochtend dacht ik echt dat ik het verkeerd deed. Ik had aan een campground, waarvan de website het niet doet, gevraagd of er een andere manier was om te reserveren. Het enige wat ik terug kreeg was: "by telephone".

Is eigenlijk ook wel logisch natuurlijk. :lol:
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Ik annuleerde 2 weken geleden een reservering & ik had zoals altijd een bondige email verzonden:
Hello,

Due to some changes in my travel itinerary I will have to cancel my reservation, could you send me a confirmation?

Greetings
Het enige wat ik terug kreeg was:
Got it, cancelled, Thanks
Nadien maar even gebeld, want ik ontvang liever een fatsoenlijke email met bijvoorbeeld een cancellation number in, etc.
Uiteindelijk heb ik die email ook gekregen, maar Amerikanen kunnen dus héél kort zijn inderdaad ;)
Reisblog: thisisfraa.be
Mariëlle
Amerikafan

Bericht door Mariëlle »

Toch wel apart. Het past niet zo bij het beeld dat ik van Amerikanen heb. Ze besteden zoveel aandacht aan informeren via websites en bordjes overal. En de ontvangst hebben wij altijd als erg vriendelijk ervaren.

En als Hollander is het niet zo goed te begrijpen dat je niet wat klantvriendelijker bent. Er valt immers geld te verdienen. :D

Maar nogmaals: geen probleem hoor! Ander land, andere gewoontes....
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Amerikanen hebben de neiging om email als IM te gebruiken.

Om het minste geringste worden er emails verstuurd en wordt de halve staat in gekopieerd. Je hoort hier ook altijd iedereen zeuren over a 3 digit inbox. Dat houd simpel gezegd in dat men 100+ nieuwe emails heeft.

Men vergeet te vertellen dat meer als de helft onzin is. Maar goed, ja emailen met Amerikanen werkt net iets anders! Succes!
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Vraag, antwoord, wat wil je nog meer?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Mariëlle
Amerikafan

Bericht door Mariëlle »

Wat wil ik nog meer? De groeten of iets dergelijks. :wink:
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Misschien ben ik alweer te lang in de V.S., maar als je een ja/nee-vraag stelt in een e-mail, wat wil je nog meer dan een duidelijk antwoord? Hoe zou men daar in Nederland dan op antwoorden?
Ik krijg voor mijn werk tientallen e-mails per dag, waar ik allemaal op moet reageren, en als ik voor elk antwoord een heel epistel zou schrijven, kom ik helemaal nergens anders meer aan toe. Ik ontvang en verstuur dagelijks e-mails met alleen maar "Yes", "No","That's correct" e.d. (of om dat laatste wat meer 'corporatese' uit te drukken, "That's my understanding, too" ;-)).
Ron (in Seattle, WA)

=======
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

"is goed"
"ok"
"prima"
"correct"

;)
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

Dear Mariëlle,

What can I say, we are so proud and honered that you took the time to write us this nice email. And even better you consider our campground as a potential campground to visit!
It would mean the world to us if you would bless us with your presence at our campground.
I just showed your email to my wife and children and also they cannot believe this. The kids are crying with joy and my wife immidiately started with preperations for your eventual visit. We are ensuring you that if you do decide to stay with us, we will make it worth your while. Red carpet treatment and all the bells and whistles, free of charge of course!

Warm regards,

The Campground Crew.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Pas op Ted. Voor je het weet eindig je in een ander topic over respectvol omgaan met nieuwe leden.

Ik zeg het maar even ;)
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

TedjevanEs schreef:Dear Mariëlle,

What can I say, we are so proud and honered that you took the time to write us this nice email. And even better you consider our campground as a potential campground to visit!
It would mean the world to us if you would bless us with your presence at our campground.
I just showed your email to my wife and children and also they cannot believe this. The kids are crying with joy and my wife immidiately started with preperations for your eventual visit. We are ensuring you that if you do decide to stay with us, we will make it worth your while. Red carpet treatment and all the bells and whistles, free of charge of course!

Warm regards,

The Campground Crew.

en dit is leuk? Amerikanen zijn gewoon vaak onbeschoft, wen er maar aan Mariëlle en als ze aardig zijn is het vaak gespeeld, they don't give a F. :wink:
Mariëlle
Amerikafan

Bericht door Mariëlle »

Beste Tedje en anderen,

Zo' n mail zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. :clap: En wat minder mag ook best. En alleen een Yes of een No vind ik eigenlijk ook best prima. Het gaat me er niet om hoe het hoort of om wat er beter is. Maar het is gewoon heel anders. En daar werd ik echt even onzeker van omdat ik ging twijfelen aan mijn mails.

Als ik in engeland op vakantie ga, en dat doe ik vaak, dan krijg ik heel andere reacties. Net niet zo erg als de mail van Tedje. :wink: Maar toch op zijn minst "we hope to welcome you in july" of iets dergelijks.

Maar nogmaals, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, het maakt me eigelijk helemaal niks uit. Maar ik ben wel blij dat ik het nu weet en snap. Dit soort dingen maken zo'n ander land en het omgaan met de mensen daar juist zo leuk, vind ik.

Met vriendelijke groeten!!!!!
Mariëlle
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Hondo schreef:Amerikanen zijn gewoon vaak onbeschoft, ... en als ze aardig zijn is het vaak gespeeld, they don't give a F. :wink:
Dan kom jij heel andere Amerikanen tegen dan ik (en vele anderen op dit forum). En sinds wanneer zijn korte en bondige e-mails onbeschoft?
Ron (in Seattle, WA)

=======
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik beantwoord sommige emails (voornamelijk vragen als: kun je het document dat hieraan hangt vertalen) vaak met een OK. Of als iemand iets vertelt en ik wil laten weten dat ik de email ontvangen heb, maar niet denk dat een lang antwoord nodig is, stuur ik ook wel eens ! terug.

Als ik erg aardig wil zijn (en dat ben ik best wel redelijk vaak), voeg ik soms aan mijn voorgedrukte 'ondertekening' (naam, adres, telefoonnummer) toe: een man van weinig woorden.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Mariëlle
Amerikafan

Bericht door Mariëlle »

@Bennogr:
Maar reageer jij dan ook zo naar opdrachtgevers? Of zijn het collega's die vragen of je iets kan vertalen?

Ik werk veel voor opdrachtgevers/klanten maar ik zou er niet mee weg komen als ik met OK antwoord. Zelfs in langere mailwisselingen blijf ik een aanhef en afsluiting gebruiken. Ook als het verder wat informeler wordt.

Eigenlijk lijkt het me wel handig om met ja, nee of OK te reageren. Maar dat kan ik in mijn werk echt niet doen. Terwijl Nederlanders, volgens mij, verder toch vaak bot gevonden worden.

Ik las ook nog ergens dat men in Amerika de mail gewoon heel anders gebruikt. Als geheugensteuntje en met veel mensen in de cc. Dat lijkt me dan wel weer heel vervelend. Ik vind het wel fijn als de mail die ik krijg ook echt voor mij bedoeld is en dat de afzender echt iets te melden heeft.

En nogmaals: geen waardeoordeel..... Etc etc.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Marielle doelt op bedrijf > klant en een aantal mensen bedoelen intern of met bekende klanten of informele klanten. Misschien vind een campground zich heel informeel ofzo.
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Ik snap precies wat je bedoelt Mariëlle. In het begin was ik ook erg verbaasd over de soms erg korte en informele mailtjes die ik kreeg van hotels, restaurants etc. op vragen. Het is inderdaad de manier waarop het in de VS meestal gaat. Het mailcontact met Duitsers, Engelsen, Fransen etc. is meer zoals we dat hier in NL gewend zijn; wat formeler en met aanhef en slotzin.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer