Amerikanen die Nederlandse namen uitspreken!

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door gera_r »

Mijn voornaam Gera heb ik nog nooit goed uit horen spreken door Engelstaligen. Zo hoorde ik al "Kera" ( met een zachte K) en "Djera" en vorig jaar kwam de eerste "Herra" voorbij...
Gebruikersavatar
pelsmaker
Amerikafan
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 nov 2009, 03:51
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: gent

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door pelsmaker »

Als ik een naam moet opgeven in Amerika laat ik mij Mike noemen, bespaart heel wat tijd.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef:Een (Amerikaanse) vriendin heet van Delft en vindt het heel gewoon om onder de "V"'s geschaard te worden in het alfabet.
Dat ben ik ook wel gewend, maakt me op zich niet zo veel uit. Maar in de wachtkamer van de ER liep er ooit eens een nurse te roepen om "Van", dat vond ik toch beduidend minder geslaagd :lol:
Gebruikersavatar
Moniquemichiel
Amerikakenner
Berichten: 627
Lid geworden op: 01 feb 2009, 11:07
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Moniquemichiel »

Michiel wordt Michael, mijn eigen naam en die van mijn twee oudsten zijn goed te doen, mijn jongste is erg teleurgesteld dat ik bij zijn geboorte geen internationale carrière voorzag :D Hij gaat volgend jaar bedrijfskunde studeren, wil graag naar het buitenland en is op vakantie nog nooit iemand tegen gekomen die zijn naam goed uit kan spreken. Sorry Merijn :wink:
http://stargazersvs2013.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://stargazers-vs-2011-noordoost.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://stargazers-reizen.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
monique2331
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 sep 2004, 15:18
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door monique2331 »

Hallo

Ik laat me altijd maar Monica noemen omdat dit toch wel makkelijk is voor de amerikanen.
Nu is dit wel mijn eerste doopnaam en staat ook op mijn paspoort als eerst naam
Maar mijn roepnaam is Monique en dat laat ik ze maar niet uitspreken.

Monique
Gebruikersavatar
Moniquemichiel
Amerikakenner
Berichten: 627
Lid geworden op: 01 feb 2009, 11:07
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Moniquemichiel »

Nog nooit een probleem gehad met mijn naam. Ook Monique. Volgens mij is het zelfs een vrij gangbare naam in de VS. Probeer het maar ! :wink:
http://stargazersvs2013.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://stargazers-vs-2011-noordoost.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://stargazers-reizen.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Amikix
Amerikakenner
Berichten: 670
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:48
Locatie: USA

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Amikix »

'Monique' moeten de meeste mensen toch wel kunnen zeggen, die naam komt hier ook wel voor namelijk. Al gaat dat waarschijnlijk makkelijker als ze niet gezien hebben hoe je het schrijft, want dan zouden sommige mensen weleens op 'money-queue' uit kunnen komen ;-). Het is me wel vaker opgevallen dat mensen snel blijven hangen in hoe je iets schrijft. Iemand 'Jeroen' laten uitspreken ging bijvoorbeeld pas toen ik had gezegd dat ze net moesten doen alsof je dat met een 'y' schrijft in plaats van met een 'j'.

Edit: net iets te laat!
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door nieuwenoord »

Mijn vaders oude schoolvriend woont al 60 jaar in California en noemt mij al 30 Moneyqueue ;-) de rest van de familie redt Monique best wel. Tijmes is lastige, dat wordt Times.

Hier in Spanje gebruik ik vooral mijn eerste doopnaam Monika, handig voor zowel de Spanjaarden als de vele Engelsen hier. Mijn achternaam Verbeek is erg lastig, maar we spreken zelf Tijmes vaak uit als Tigmes en dat snapt elke Spanjaard. De J is hier een g, erg logisch.
Amelia
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 jan 2013, 01:24

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Amelia »

Ze hebben ook erg veel moeite met mijn naam uit te spreken, Merle. Het wordt vaak Murl en ander Merlin en soms maken ze er Meredith van. Maar tot nu toe is iedereen erg bereid geweest om het te leren ook al is het niet gemakkelijk voor ze.
Sarissa
Amerika-ontdekker
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jun 2012, 17:53

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Sarissa »

Mijn voornaam is gelukkig heel internationaal. Die kan prima in de VS. De uitspraak is iets anders maar de naam is ook daar een hele gewone normale naam.
Achternaam is een ander verhaal, die is wel erg lastig. Uitspraak en schrijfwijze leven regelmatig problemen op. Ik vind dat overigens ook niet zo erg. Het is ook een lastige naam buiten Nederland om. De klanken liggen gewoon moeilijk.
Gebruikersavatar
TedjevanEs
Amerikakenner
Berichten: 818
Lid geworden op: 11 apr 2007, 18:46
Locatie: Troy, NC

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door TedjevanEs »

Bij ons is het de achternaam.
Ik probeer het altijd duidelijk uit te leggen, dus: v a n space (dan kijken ze al vaak aan zo van, een space? Zeker weten? Yes! a space) e s.
Nog geen vijf minuten later roepen ze je naam Vanes (ze spreken het uit veens NL of vains In het engels), elke keer weer.

Ook zijn er computer systemen die niet met die spatie overweg kunnen, krijg ik dus brieven voor Mr. Van of Mr. Es.

Solliciters zijn dus wel makkelijk te herkennen, 'can I speak with mr.... euh vains?' Sorry maar die woont hier niet is dan steevast mijn antwoord :wink:
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door LittlePhoenix »

Mijn Texaanse man kan Mozart niet uitspreken terwijl hij getraind is om vloeiend Duits te spreken...maar dat was voor ik hem leerde kennen. De z als ts uitspreken lukt hem niet of nauwelijks. Ook toen we in Duitsland woonden gaf dat soms grappige situaties. Maar hij heeft wel geleerd om mijn achternaam fatsoenlijk uit te spreken en na veel oefenen kan hij ook 'gehakt' uitspreken! Lol, dat klonk de eerste maanden net alsof hij Klingon sprak :lol: Klonk meer als Ghahk.

En mijn achternaam geeft soms problemen met automated phone systems. Dan moet je je naam inspreken en dan wordt je account gezocht. Gaat nooit goed. Of de naam van onze jongste dochter, die heeft een Friese naam en de verpleegster bij onze vorige pediatrician maakte er altijd Whiskey van. De eerste keer dat ik dat hoorde zat ik verbaasd om me heen te kijken om te zien wat voor ouder een kind Whiskey had genoemd in Utah. Tot ik door had dat het om onze dochter ging :shock:

Maar aan de andere kant, ik kan Hugh nooit goed uitspreken. En ik vergis me 9 van de 10 keer als ik Louis moet uitspreken, dat doe ik altijd eerst op z'n Frans en dan verbeter ik het naar het Engels. Of Aimée, dat vergat ik steeds als Amy uit te spreken.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door dutchie_in_boston »

Ik heb een oerhollandse voornaam, met een ij. Het wordt vaak verkeerd uitgesproken maar daar heb ik echt geen probleem mee en ik heb dus ook nooit overwogen om mijn naam te veranderen. Er zijn ontzettend veel nationaliteiten hier in Boston en veel buitenlandse namen - ze zijn er hier echt aan gewend.

Ik zelf heb moeite met de engelse Ruth, dat is een naam waar mijn tong over struikelt. Paul op z'n duits of engels heb ik geen moeite mee, maar ik kan die au en l klanken moeilijk combineren op z'n nederlands.
Gebruikersavatar
yarrah
Amerika-expert
Berichten: 1986
Lid geworden op: 23 nov 2006, 10:54
Locatie: groningen

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door yarrah »

Trieneke is mijn naam, maar daar stel ik me in noord amerika nooit mee voor. ik kan het zelf al beroerd uitspreken ik heb moeite met de R :lol:
Met Trina heeft niemand een probleem.... zelfs ik niet.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
moonlight91
Amerika-ontdekker
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 jan 2011, 10:46
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door moonlight91 »

wij hebben een lange achternaam beginnend met ` van` en dan ook nog met een `AE ` ipv ` AA`
en ipv een G , `GH` ... dat krijgen ze niet voor elkaar omdat uit te spreken ,haha is vaak erg komisch voor ons
2010 Orlando,st.Augustine,Clearwater
2011 Key`s,Everglades,Orlando
2011 GSM,Chantanooga,Atlanta
2012 Memphis(graceland) en daarna Orlando/back to the magic!
2012 florida in vogelvlucht de keys via everglades,sebring naar orlando
2013 florida/georgia
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19662
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Petra/VS »

dutchie_in_boston schreef: Er zijn ontzettend veel nationaliteiten hier in Boston en veel buitenlandse namen - ze zijn er hier echt aan gewend.
Hier net zo en er zijn nog veel ingewikkelder namen dan Nederlandse. Voor de high school graduation maakt de hoofdcounselor een lijstje met mensen met moeilijke namen en roept die dan een voor een bij zich om zeker te zijn dat hij ze goed uitspreekt. Ik denk dat Saskia daar ook weer op zal komen te staan volgend jaar, haar tweede naam is Marjolein, ook niet makkelijk uit te spreken op het eerste gezicht.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
Mack
Amerika-expert
Berichten: 2653
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Mack »

Ik ben ook zo'n fijne Hollander met een typisch Nederlandse voornaam, doopnamen die totaal anders zijn dan de roepnaam en een mooie achternaam inclusief "van der". Oftewel: altijd een ramp.

De eerste keer Amerika was een summercamp vol schreeuwende kinderen die allemaal wel de voornaam van deze "vreemde" wilde weten - dat klonk dan alsof ze over hun nek gingen... ("very good! almost!")

Gelukkig kwam snel de naam "Mack" naar boven, dat toch een beetje op mijn naam leek en vanwege mijn interesse in vrachtwagens... Dus de rest van de tijd heb ik mijn naam niet meer genoemd en was ik Mack.

Tot op de dag van vandaag gebruik ik deze naam, op forums (zoals deze) en op vakantie: zogauw ik kan, geef ik naam "Mack" aan (zoals bij het bestellen in een Starbucks). Vrienden van mij uit Amerika spreken me ook gewoon zo aan.

Bij de officielere dingen, waar ze m'n paspoort ofzo overschrijven, houdt ik over het algemeen de balie in de gaten en als ze moeilijk gaan kijken dan is mijn naam aan de beurt - dan kan ik ze afbreken voordat ze m'n naam hebben proberen uit te spreken.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door DixieChick »

Als er een ding is waarvoor ik mijn ouders ontzettend dankbaar ben is een internationale voor- en achternaam. Het enige land waarin ik problemen heb met mijn achternaam is Nederland (die wordt altijd verbasterd tot een Nederlandse variant, terwijl mijn achternaam "op zijn Duits" moet), maar in Frankrijk, Duitsland, en de VS gaat het allemaal zonder problemen. Het enige "nadeeltje" is dat allebei Joods zijn, en ik dat niet ben, maar dat ik desondanks nog wel eens vragen krijg als "wat is Jom Kippur ook al weer", en dat dus niet weet. Oh ja, en dat Amerikanen geneigd zijn mijn voornaam af te korten, terwijl ik dat helemaal niks vind.

Oh ja, en wat betreft dat rijtje van Ron (Buil, bijl, beul, etc), ik probeerde dat net even, maar moet echt moeite doen om dat behoorlijk uit te spreken. Vooral "bijl" en "buil" klinken hetzelfde. Dat noemt zich dan Nederlandse...tsss..
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door Dento »

Mijn achternaam heeft 'eijn' erin, en de meeste mensen vallen daar over. Soms zijn er mensen die snappen dat de j 'silent' is, maar over het algemeen wordt het 'eidzjun' ... Ach ja, je went eraan...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door ned in MO »

Dennies, waarom noem je je niet gewoon reindeers? Ter verduidelijking even een rood neusje er bij opzetten :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer