Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederland

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederland

Bericht door Ziva »

Onder het mom, samen weten we meer, start ik maar weer eens een onderwerp over eten :D Ik weet dat er al wat eerder over sommige dingen is gesproken maar volgens mij nog nooit alles bij elkaar in 1 overzicht. Ik weet niet of ik er wellicht overheen gekeken heb?

Waar het mij om gaat is een overicht te krijgen van etenswaren in Amerika en Nederland en de vervangers ervan. Het lijkt me handig voor emigranten maar ook voor vakantiegangers die wat willen koken en basisproducten nodig hebben en geen idee hebben waar ze naar zoeken. Dit omdat niet in alle gebieden alles evengoed verkrijgbaar is.

Als voorbeeld:
- Creme Fraiche in Nederland is te vergelijken met Creme Mexicana in Amerika (dacht ik?)
- Jello in Amerika is te vergelijken met Pudding in Nederland

Sweet Condensed Milk in Amerika is te vergelijken met.....?
Cool Whip in Amerika is te vergelijken met ......?
Vla in Nederland is te vergelijken met ....?

Door die laatste 3 kwam ik op dit onderwerp eigenlijk maar ik weet zeker dat mensen die al langer in Amerika wonen of gewoon echte kookwonders zijn veel beter weten wat vergelijkbaar is met wat :D
Laatst gewijzigd door Ziva op 27 jun 2012, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vergelijkbare of vervangende producten Amerika en Nederl

Bericht door hemmie »

Speculaaskruiden in NL te vergelijken met pumpkin pie spice in VS.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Joke
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 12 jul 2004, 19:56

Re: Vegelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederlan

Bericht door Joke »

Jello Pudding is om pudding van te maken. Jello is iets anders. Weet niet hoe het in het NLs heet, maar het is een gelatine-achtig iets - - wel lekker, vind ik.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Vegelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederlan

Bericht door ned in MO »

Vanille vla kennen ze niet, kwark ook niet en lekkere yoghurt drink ook niet :cry:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vegelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederlan

Bericht door hemmie »

Ik vind die doosje poeder voor pudding/pie filling van Jello of een huismerk goed te vergelijken met de NL'se Saroma pudding.
Terug in Texas!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Vegelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederlan

Bericht door kastelke »

Met cream cheese vervangen ze wel eens door kwark, maar ik heb er nu al diverse geprobeerd, en vind kaastaart met cream cheese ipv kwark niet te vreten.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Clint
Amerika-expert
Berichten: 4657
Lid geworden op: 07 mei 2006, 19:13
Locatie: Detroit, MI

Re: Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederla

Bericht door Clint »

cheesecake en kwarktaart zijn ook echt twee hele verschillende dingen. Ik vind greek yoghurt qua textuur heel erg lijken op kwark, maar of het resultaat na bakken ook zo is, geen idee. Creme fraiche kan je hier over het algemeen wel vinden bij Whole Foods en Trader Joe's.
Sweet Condensed Milk in Amerika is te vergelijken met.....?
Gecondenseerde melk: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gecondenseerde_melk
Cool Whip in Amerika is te vergelijken met ......?
Slagroom. Cool whip heeft dan wel geen room, maar ik kan me geen NL product bedenken dat hetzelfde is. Het gebruik van het product is echter hetzelfde als slagroom.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederla

Bericht door Petra/VS »

Jakkes, Cool Whip! Zo'n kunstmatige smaak heeft dat. Wij kunnen hier trouwens wel kwark en creme fraiche krijgen van de Vermont Creamery.
Afbeelding
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederla

Bericht door Ziva »

Cornstarch in Amerika is dat maizena in Nederland?

Stock in Amerika is dat bouillon in Nederland of toch anders?

Room culinair in Nederland (Mona) wat is daar voor in Amerika?

Paneermeel in Nederland, Bread Crumbs in Amerika?
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederla

Bericht door Ziva »

Eens Petra, zowel die Cool Whip als slagroom uit een spuitbus smaakt nergens naar haha.

Roze tonijn in olie in Nederland, is dat Albacore White of Tuna Light in Amerika?
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederla

Bericht door Petra/VS »

Ziva schreef:Stock in Amerika is dat bouillon in Nederland of toch anders?
Stock trek je net als bouillon, volgens mij worden "bouillon" en "stock" hier voor hetzelfde gebruikt.
Paneermeel in Nederland, Bread Crumbs in Amerika?
Ja

Dat van die tonijn, die kun je in oil of in water kopen, volgens mij dezelfde tonijn, die wel anders smaakt dan de Europese, dus misschien een andere soort?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederla

Bericht door LittlePhoenix »

"Stock in Amerika is dat bouillon in Nederland of toch anders?"

Stock is volgens mij toch ietsje anders maar weet niet wat het verschil precies is. Ik gebruik broth uit blik om soep te maken.

Breadcrumbs kan je gebruiken als paneermeel maar is toch niet echt hetzelfde. Breadcrumbs worden snel wat soppiger dan paneermeel.

Als je Nederlandse recepten wilt blijven maken in Amerika moet je eens op deze site kijken: http://www.thedutchtable.com/
Staan heel veel Nederlandse recepten op maar met bijna alleen Amerikaanse ingredienten.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederla

Bericht door kastelke »

Ziva schreef:Cornstarch in Amerika is dat maizena in Nederland?
Volgens mij moet dat hetzelfde zijn (maiszetmeel), maar ik vind de smaak toch wel anders. (kan misschien merkafhankelijk zijn)
Ziva schreef: Stock in Amerika is dat bouillon in Nederland of toch anders?
Er is een verschil tussen stock en broth. Bij stock worden ook de botten afgekookt en verwerkt, bij broth is dat niet het geval. Voor de bereiding van bouillon worden de botten ook mee afgekookt.
(ik kan hier trouwens de bouillonblokjes van Knorr vinden, maar niet de magere variant)
Ziva schreef: Room culinair in Nederland (Mona) wat is daar voor in Amerika?
Ik kan dat hier vinden waar de melk staat, er staat 'cream' op. En afhankelijk van waar ik het voor gebruik, koop ik de light variant (ik denk 15%) of de 'zware' room (35%).
Ziva schreef: Paneermeel in Nederland, Bread Crumbs in Amerika?
Inderdaad.
En ik ontdekte onlangs nog een leuk alternatief om bv. eens een kippenfilleetje te 'paneren' met rice crispies.

Wat de tonijn betreft: in Belgie at ik regelmatig tonijn uit blik bij mijn slaatje, maar hier beduidend veel minder omdat die smaak echt heel anders is, en zelfs de textuur lijkt wat anders te zijn... Volgens mij gebruiken ze een andere soort tonijn in Noord-Amerika.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederla

Bericht door Petra/VS »

Inderdaad, broth is weer anders, maar je kunt hier in blikken of blokjes ook "bouillon" (spreek het wel op zijn Amerikaans uit ;)) kopen. Dat is dus hetzelfde (volgens mij), als "stock" of "bouillon" in het Nederlands. Broth is volgens mij alles wat een waterige "bouillon" is, kan dus ook met groentes of kip of dergelijke gemaakt worden. Wat de bereidsmethode van broth is weet ik niet, daarvoor reikt mijn culinaire kennis niet ver genoeg, want koken is niet bepaald mijn ding ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
Clint
Amerika-expert
Berichten: 4657
Lid geworden op: 07 mei 2006, 19:13
Locatie: Detroit, MI

Re: Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederla

Bericht door Clint »

Ziva schreef:
Room culinair in Nederland (Mona) wat is daar voor
Daar kocht ik in NL al gewoon een pakje ongezoete slagroom voor. Hier dus ook. Whipping Cream noemen ze dat.

@ Petra: hier bij de whole foods wel vermont Creamery crème fraiche maar ik heb helaas nog geen kwark gevonden :(
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederla

Bericht door Petra/VS »

Vaak heeft het ook met de plaatselijke "bekendheid" te maken, denk ik. Dit is zo'n internationaal gebied en ook met veel erg bereisde Amerikanen dat zulk soort produkten verkopen. Ik zou me kunnen voorstellen dat alleen de spelling "Quark" al veel mensen, die er niet mee bekend zijn, de neus op doet trekken. Wat de boer niet kent...(maar dat geldt omgekeerd ook natuurlijk, niet voor niets is dat een Nederlandse uitdrukking ;)).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederla

Bericht door Dutchess »

Clint schreef:
Sweet Condensed Milk in Amerika is te vergelijken met.....?
Gecondenseerde melk: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gecondenseerde_melk
Ik herinner me dit uit mijn jeugd als "dikke melk" - wij aten dat altijd als we op vakantie in Frankrijk waren met stukjes stokbrood. Je kon het daar in tubes krijgen, heel makkelijk. Als ik dat nu eet vind ik het echt mierzoet! Maar toch heel af en toe doen we het wel eens als we ergens picknicken. :lol:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederla

Bericht door Petra/VS »

Wat grappig, wij aten die melk (wij noemden het gesuikerde melk, geheel onterecht natuurlijk) op ons stokbrood in Senegal, toen we daar woonden. Ik vond het toen heerlijk, maar nu inderdaad niet meer te pruimen! MIsschien is dat dan inderdaad iets Frans, net als een reep chocola op stokbrood voor "gouter", ook zo lekker. Maar we dwalen af. Terug on topic, noemt men in Nederland cream cheese "Philadelphia"? Ik heb dat nu al meerdere malen gehoord en als ik dan vraag of dat cream cheese is weet men dat niet.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederla

Bericht door Ziva »

Goede vraag, ik vroeg me dat laatst ook af.

Ik zie vaak Philadelphia staan maar dat is volgens mij toch geen cream cheese. Ik denk dat Mon Chou, in Nederland, eerder in de buurt daarvan komt?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Vergelijkbare of vervangende etenswaren in VS en Nederla

Bericht door Dutchess »

Mon Chou, is dat vergelijkbaar met Neufchatel hier?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer