Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Invoeren van planten en zaden vanuit Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Invoeren van planten en zaden vanuit Amerika

Bericht door dina1 »

Wij geraken er niet meer wijs uit :(

Hallo iedereen trouwens :D

Binnen 5 weken vertrekken we naar North Carolina.
Wij zijn echte plantenliefhebbers en hadden reeds alle tuinen en plantenmarkten opgezocht in die regio via internet om toch een paar plantjes te kunnen meebrengen voor in onze tuin.
Wat blijkt ??? Je mag geen planten of zaden meebrengen naar België zonder een heleboel paperassen in te vullen en uren bij de douane een valabele uitleg te gaan verstrekken :flame: En dat allemaal voor (waarschijnlijk) een paar plantjes en een handvol zaadjes :roll:
Heeft iemand hiermee ervaring ? Beter nog : tips hoe het wel zou lukken :wink: Of toch eenvoudiger :roll:
We zijn echt ontroostbaar momenteel. In feite was dit ons hoofddoel :(

Alvast bedankt !

Help help help

Edit Moderator (Roland): Titel aangepast.
Laatst gewijzigd door dina1 op 20 mar 2006, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ineke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Ineke »

Zakjes zaad zal je toch wel mee kunnen smokkelen :oops: ?

Succes!

gr, Ineke
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Het lijkt mij dat je een zakje zaad wel mee mag nemen naar België, toch?

Zo heb ik in 2001 een zakje zaad van de Joshua Tree gekocht. Ik ben nu al enkele jaren bezig enkele Joshua Trees "te kweken". Ze groeien prima hier in huis al zijn ze nu natuurlijk (en gelukkig maar) nog niet zo groot. :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door dina1 »

Dat hebben ons nog een paar mensen gesuggereerd :wink: Een klein aantal omslagen krijg je nog wel op je lichaam verstopt, maar wat als je door een detector moet ? Stel je voor dat we ons daar dan moeten uitkleden daarvoor :roll: Plus nog eens wat papierboel erbovenop. Ik heb gelezen dat de straffen ook niet mals zijn :( Tot zelfs gevangenisstraf :shock: bovenop de hoge boetes :roll:
Hebben anderen hier kortelings ervaring mee gehad ?
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

Ik heb zaadjes van de Sequoia meegenomen. Dit is het resultaat:
Afbeelding.
Ook hebben we zaden gekocht in een tuincentrum. Deze hebben we gewoon meegesmokkeld.
Carola
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door dina1 »

In de handbagage ?
CaroLine
Amerika-expert

Bericht door CaroLine »

Nee in de koffers.
CaroLine
Amerika-expert

Bericht door CaroLine »

In de tuincentra kun je envelopjes kopen met zaden. Deze envelopjes zijn als postkaart bedrukt. Je kunt ze dus per post versturen.
In Nederland kun je ook bloembollen kopen die speciaal gekweekt en verpakt worden om mee te kunnen nemen naar het buitenland.
Ik denk dat deze zaden ook voor het buitenland bestemd zijn dus zou meenemen in de koffers geen probleem zijn.
Carola
Ineke
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Ineke »

en ik bedenk me nu ineens, dat we uit Texas ook verschillende keren zakjes zaad meegenomen hebben (Bluebonnets en wildflowers) en uit California Californian poppies, gewoon in de koffer gedaan.

Maar ik spreek nu wel over een paar zakjes, stuk of 5 misschien, weet natuurlijk niet hoeveel jullie van plan zijn om mee te nemen.

Ineke
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door dina1 »

Dat weet je nooit vooraf, maar het is voor in onze eigen tuin, dus zullen het er zeker geen 100 zijn, want het is maar een klein tuintje :(

@FCRMteB : bedoel je dat ze die postkaartpakjes in Amerika verkopen ?
Dat zou dan inderdaad dé oplossing kunnen zijn. Voor de zaden toch ... Voor kleine plantjes zal dat wel niet opgaan vrees ik.
reivax
Amerikafan

Bericht door reivax »

misschien voor alle zekerheid enkele zaden opsturen met de post en er enkele meenemen in jullie bagage... dan heb je er toch zeker als je thuis komt als ze die zaden zouden vinden in zaventem(wat ik zeer betwijfel)... steek die bv in je toilet zak of tussen papieren neusdoekjes enz...
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Vanuit mijn PTT- en Postkantoor-achtergrond weet ik dat het verboden is om zaden, planten en bloembollen van en naar Nederland te verzenden. Onder strenge voorwaarden mogen bloembollen bijv. wel in een bepaalde periode verzonden worden. Voor beschermde planten gelden ook weer andere regels. Per land zit er soms ook nog verschil in. Bijna altijd moet er een verklaring bij van de Plantenziektenkundige Dienst in Wageningen.

Dit alles heeft natuurlijk niet veel te maken met het meenemen van planten en zaden uit Amerika, maar ik stel me zo voor dat er wel degelijk wat haken en ogen aan zitten, officieel dan. Uiteraard neem ik ook wel eens zoiets mee naar Nederland en of dat dan illegaal is, weet ik eigenlijk niet precies.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door dina1 »

reivax schreef:misschien voor alle zekerheid enkele zaden opsturen met de post en er enkele meenemen in jullie bagage... dan heb je er toch zeker als je thuis komt als ze die zaden zouden vinden in zaventem(wat ik zeer betwijfel)... steek die bv in je toilet zak of tussen papieren neusdoekjes enz...
Dat is een goed idee :D
Bedankt voor die tip !
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Ik zie dat je dus inmiddels navraag hebt gedaan.
Beter goed voorbereid op pad niet waar?
Misschien weet Marcel nog een aantal mooie tuinen te bewonderen in de buurt van Greensboro.
Heb al een aantal doorgegeven, maar Marcel is zeker een Noord Carolina deskundige :wink:
Veel plezier in Noord Carolina!!!
Groetjes Petra
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Als cactusgek kan ik het natuurlijk niet laten om zaden mee te nemen, voor een deel gekochte zaden van o.a. verschillende soorten wildflower maar ook cactuszaden die ik zelf verzamel (na toestemming van de grondeigenaar gekregen te hebben.
Deze zaden neem ik gewoon in zowel koffers als handbagage mee.
Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad (zeg ook nioet dat ik ze bij heb :wink: )
Ik zorg er wel voor dat ik geen zaden van planten bijheb die op de rode lijst staan.
Rob
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door dina1 »

Waar kan ik die rode lijst vinden ?
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door dina1 »

Staceybeesie schreef:Ik zie dat je dus inmiddels navraag hebt gedaan.
Beter goed voorbereid op pad niet waar?
Misschien weet Marcel nog een aantal mooie tuinen te bewonderen in de buurt van Greensboro.
Heb al een aantal doorgegeven, maar Marcel is zeker een Noord Carolina deskundige :wink:
Veel plezier in Noord Carolina!!!
Groetjes Petra
Hopelijk leest Marcel dit gauw :wink:
Wie weet kan hij ons nog wat tuinen aanwijzen die we zeker moeten gaan bekijken :wink: Wie weet zelfs een 'tuinenroute' :doublethumb: :D
Ben jij ginds al geweest Marcel ? En jij Petra ?
Waar heb je er al een paar doorgegeven Petra ? Ik denk dat ik daar overgelezen heb :oops:
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

dina1 schreef:Waar kan ik die rode lijst vinden ?
De rode lijst is een internationale lijst van beschermde dieren en planten ook op deze lijst is weer een verdeling gemaakt naar de zeldzaamheid van de dieren of planten.
Je kan hem opvragen bij het ministerie van Landbouw en Visserij, de Douane en mogelijk ook wel bij de universiteiten (Leiden, Amsterdam)
Rob
CaroLine
Amerika-expert

Bericht door CaroLine »

dina1 schreef: @FCRMteB : bedoel je dat ze die postkaartpakjes in Amerika verkopen ?
Dat zou dan inderdaad dé oplossing kunnen zijn. Voor de zaden toch ... Voor kleine plantjes zal dat wel niet opgaan vrees ik.
Ja, die postkaartpakjes koop je in de tuincentra in Amerika.
Carola
dina1
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door dina1 »

Dat is een gouden tip Carola ! Thx :D
Ik had daar nog nooit iets over gehoord of gelezen :D Fijne uitvinding :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht