Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaanse Social Security / Nederlandse AOW.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
sesamstraat
Amerika-newbie

Amerikaanse Social Security / Nederlandse AOW.

Bericht door sesamstraat »

Nu heb je b.v 33 jaar in de USA gewoond en gewerkt. Bij de pensioengerechtigde leeftijd ontvang je je social security.
Nu wil je gaan emigreren naar bv. Equador. Verlies je dan je recht op social security? En hoe zit het met je greencard? In dit geval ben je ook nog Nederlander.
Wie heeft hier ervaring mee en heeft goede tips of antwoorden?
Laatst gewijzigd door markro op 29 dec 2018, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: De topictitel voor de duidelijkheid aangepast.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: social security

Bericht door kastelke »

Wat bedoel je juist met 'social security'? Werkloosheidsuitkering? Pensioen? Disability insurance? Medicaire? ...

Jij hebt dus gewoon de Nederlandse nationaliteit en een green card, en je bent dus geen American Citizen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Als je bij Social Security de Amerikaanse versie van AOW bedoelt, dan krijg je dat waar je ook ter wereld woont, net als AOW. Mijn moeder ging toen ze gepensioneerd was weer terug naar NL, en ontving haar Social Security daar. Toen ze haar geld zelf niet meer kon beheren door Alzheimer's, en ze in een verpleeghuis terecht kwam, was het heel eenvoudig om het aan mij, in de VS, te laten betalen omdat ik toen haar NLse rekeningen betaalde.

Mijn moeder was nooit Amerikaanse geworden, maar had wel een green card.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wat die green card betreft: die vervalt als jij naar het buitenland gaat verhuizen. Je bent dan dus 'gewoon' terug Nederlander, zonder meer. De voorwaarde van de Green Card is immers dat je hoofdresidentie in de US moet liggen. Je kan wel toestemming krijgen als je een goede reden hebt om tijdelijk naar het buitenland te gaan, maar je kan niet zomaar verhuizen naar een ander land en daar jaren blijven.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Je hebt recht op een Amerikaanse Social Security (AOW) betaling als je minstens 10 jaar (40 kwartalen) Amerikaanse belasting (daar zit een betaling voor Social Security in) betaald hebt.

Je kunt beginnen op je 62e. en je moet vanaf je 70e. Hoe eerder je begint, hoe lager het uitbetaalde bedrag (of: hoe langer je wacht, hoe meer je krijgt.)

Als je voor je zogenaamde "echte" pernsionering een uitkering aanvraagt, kunnen inkomsten boven een bepaald bedrag van buitenaf afgetrokken worden. Na je 66e (voor mij tenminste, geboren 1947) vervalt die aftrek van geld dat je naast je uitkering verdient en kun je dus echt van je Social Security gaan genieten.

Amerikaanse Social Security is gebaseerd op je inkomen, hoe meer je verdiend hebt, hoe meer je krijgt. de Social Security Administration (SSA) stuurt je jaarlijks een overzicht van wat je kan krijgen, meestal rond je verjaardag, maar je kunt het volgens mij ook opvragen (zie: http://www.ssa.gov). De Nederlandse AOW is een vast, jaarlijks vastgesteld bedrag.

Daanaast kun je vanaf je 65e ook Nederlandse AOW krijgen (zelfs als je geen Nederlander meer bent), 2% van de huidige uitkering voor elk jaar dat je na je 15e in Nederland als ingezetene ingeschreven bent geweest (ik heb net bericht gekregen dat ik 34 procent krijg). Die Nederlandse aanvraag moet tegenwoordig via de SSA gedaan worden (formulier SSA-2490-BK). Ik ga pas Amerikaanse Social Security aanvragen volgend jaar, als ik 66 wordt (hopelijk) en zal dan beide krijgen (ook hopelijk).

Zowel AOW als Social Security kun je meenemen. De Sociale Verzekeringsbank (http://www.svb.nl) is bereid om 1 keer per drie maanden geld op te sturen of zelfs 1 keer per jaar (in december), om overmakingskosten uit te sparen.

Gewoond hebben in Nederland kan helpen om een andere uitkering in de VS te krijgen, arbeidsongeschiktheid, bijvoorbeeld. Je hoeft dan niet 10 jaar premies betaald te hebben in de VS, voor zover ik begrepen heb. Voor meer informatie over hoe dat precies zit: zoek naar publicatie 05-10196 ("Agreement between the U.S. and the Netherlands") op de website van de SSA.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Benno - ik krijg m'n AOW al 2-1/2 jaar lang elke maand op m'n rekening hier in Amerika, niet elke drie maanden of eens per jaar.
avanv
Amerika-ontdekker

Bericht door avanv »

Social security is nu duidelijk maar hoe werkt het met 401(k) withdrawals als je buiten de USA gaat wonen op pensioen gerechtigde leeftijd nadat je in de USA met green card verbleven bent? Ontvang je dat zonder problemen? Hoe en waar ben je belasting verschuldigd?

Alvast bedankt,
Adriaan
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

De SVB betaalt in principe maandelijks, maar biedt de mogelijkheid om 1 keer per drie maanden of 1 keer per jaar te betalen als je vindt dat het overmaken naar de VS je teveel geld kost. Amerikaanse banken rekenen, in mijn ervaring, extra kosten ($20 per keer in mijn geval) voor het ontvangen van geld uit het buitenland.

Als je bank minder kosten berekent, of als je veel AOW krijgt, of als je geen probleem hebt met het betalen van die kosten, dan krijg je je uitkering gewoon elke maand.

Ik laat het op mijn Nederlandse rekening storten en trek dan hier in de VS soms geld uit de muur, de goedkoopste oplossing voor mij.

Wat 401(k) betreft: dat is JOUW geld, dat je zelf gespaard hebt en daar kun je nadat je 59,5 jaar bent geworden vrijelijk over beschikken, mits je er maar Amerikaanse belasting over betaalt (je hebt dat geld immers tijdens het werken van je belasting afgetrokken). Praat met de instelling die je 401(k) beheert over hoe je je geld wilt opnemen/ontvangen. De Social Security Administration heeft niets met 401(k)s te maken. Maar zelfs met een groene kaart, moet je Amerikaanse belasting betalen over je wereldinkomen. Als je te lang wegblijft uit de VS verlies je je groene kaart (of je kunt die mogelijk opzeggen). Maar het lijkt mij, dat je Amerikaanse belastingdienst zijn (haar?) geld terug wil hebben of in ieder geval betaald wil worden voor iets waarvoor je tijdelijke belastingvrijstelling voor gekregen hebt. Nogmaals: de organisatie die jouw 401(k) geld beheert, moet daar informatie hebben (of kunnen vinden). Vraag anders de IRS (http://www.irs.gov).
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Afhankelijk van het land waar men naartoe emigreert - en of dat wel of niet een belastingverdrag met de US heeft - is het mogelijk dat inkomen twee maal belast wordt, heb ik begrepen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Lijkt me een vraag voor iemand die ECHT verstand heeft van belastingen zowel in de VS als in het land waar je heen gaat en de eventuele relaties tussen beide landen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Equador belast op wereldwijd inkomen, net als de US dat doet. Maar er blijkt een tax treaty te zijn tussen de US en Equador. In theorie wil dit zeggen dat jij dan eigenlijk mag kiezen waar je je taxes betaalt. Maar ik lees dat in de praktijk het vaak een beetje anders gaat, en dat Equador dus wel wil dat je lokaal je taxes betaalt op inkomen dat je in Equador zelf verdient. De rest mag je in de US betalen. Of in Equador.
Moet je als Nederlander ook nog iets aangeven? Of ben je daarvan -net als de Belgen- verlost zodra je je uitschrijft uit dat land?
Elke
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Het kost niets om mijn AOW elke maand op m'n Amerikaanse bankrekening te ontvangen, en ik denk dat er geen kosten zijn verbonden aan een electronic transfer.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je Amerikaanse bank geen kosten berekent voor overboekingen vanuit het buitenland, dan heb je een goede bank. De verschillende banken die ik in de loop van de jaren heb gehad, vroegen altijd wel geld.

Betekent dus: even navragen wat ze met buitenlandse overboekingen doen voordat je een Amerikaanse bankrekening opent.
SannekeNL
Amerika-newbie

Bericht door SannekeNL »

Beste Benno,

Ik ben nieuw op dit forum maar hier terecht gekomen omdat ik bezig ben met de aanvraag van mijn moeder's AOW. Zij woont sinds 2 jaar in de VS (heeft hier nooit gewerkt) en is nu op de AOW gerechtigde leeftijd.

We zijn begonnen met de aanvraag via het formulier SSA-2490. Zoals ik las in een oud bericht van u heeft u hier ervaring mee:

Daanaast kun je vanaf je 65e ook Nederlandse AOW krijgen (zelfs als je geen Nederlander meer bent), 2% van de huidige uitkering voor elk jaar dat je na je 15e in Nederland als ingezetene ingeschreven bent geweest (ik heb net bericht gekregen dat ik 34 procent krijg). Die Nederlandse aanvraag moet tegenwoordig via de SSA gedaan worden (formulier SSA-2490-BK).

We vragen ons af wat precies de volgende stappen zijn. We hebben een telefoon interview gehad en nu moeten we bewijs van mijn moeders pensioen gaan opsturen. Daarna gaat het naar Baltimore en vanuit daar naar de SVB? Maar niemand kan ons hier duidelijkheid over geven. Kunt u zich nog herinneren hoe dat precies gaat en hoelang het ongeveer duurt?

Met vriendelijke groet en bedankt,
S
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Aanvragen AOW vanuit de VS is weer zo'n geval van 'waarom makkelijk als het ook moeilijk kan?'

Ik heb indertijd alles via de SVB in Nederland geregeld. Ik moest inderdaad een Amerikaans formulier invullen (waar ze bij mijn plaatselijk socsec kantoor nooit van gehoord hadden -- vraag dus naar het precieze nummer van het formulier, dan kunnen ze dat naslaan). Nadat ik een tijd niets gehoord had vanuit Baltimore, ze maar eens gebeld en daar konden ze na wat heen-en-weer trekken uiteindelijk dat formulier vinden en ze hebben dat toen geregeld.

't Is wat volhouden, maar mijn ervaring met de SVB was dat ze daar erg behulpzaam zijn. En nadat ik de juiste persoon in Baltimore gevonden had, ging het ook goed.

Zoals gezegd: even doorbijten dus (niet letterlijk natuurlijk, hoewel ik me kan voorstellen dat je wel eens je tanden in een persoon zou willen zetten). Zoals een oude Nederlandse koloniale held/boef eens gezegd moet hebben: courage, 't zal waarachtig wel gaan.

Succes.
SannekeNL
Amerika-newbie

Re: Amerikaanse Social Security / Nederlandse AOW.

Bericht door SannekeNL »

Bedankt voor je snelle reactie!
We hebben de SVB gebeld - een paar weken geleden - maar zij sturen ons naar de plaatselijke Social Security Office. Zij hebben het formulier nu (door ons ingevuld) maar dan weten ze inderdaad niet goed wat ze er mee moeten. Zullen we dat dan maar rechtsteeks opsturen naar Baltimore? Ik kan de contactgegeven (adres en telefoon nr) niet goed vinden. Of heb je dat formulier toen naar de SVB gestuurd?

Het is inderdaad een geval moeilijker maken dan nodig, en niemand weet precies welke stappen er precies ondernomen moeten worden.

S
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Het Amerikaanse formulier moet indedaad naar Baltimore.

Ik zou per email contact opnemen met de SVB, is altijd wat duidelijker, en ook even doorvragen bij Baltimore, men is op (te) veel plaatsen (te) makkelijk met het zeggen van: 'Oh, daavoor moet u bij een ander zijn.' Naar managers vragen kan soms helpen. Succes.
jandejong
Amerika-newbie

Bericht door jandejong »

SannekeNL schreef:
29 dec 2018, 17:10
Bedankt voor je snelle reactie!
We hebben de SVB gebeld - een paar weken geleden - maar zij sturen ons naar de plaatselijke Social Security Office. Zij hebben het formulier nu (door ons ingevuld) maar dan weten ze inderdaad niet goed wat ze er mee moeten. Zullen we dat dan maar rechtsteeks opsturen naar Baltimore? Ik kan de contactgegeven (adres en telefoon nr) niet goed vinden. Of heb je dat formulier toen naar de SVB gestuurd?

Het is inderdaad een geval moeilijker maken dan nodig, en niemand weet precies welke stappen er precies ondernomen moeten worden.

S
Ik woon al 25 jaar in de USA en ontvang sinds 2013 AOW uit Nederland, ook pensioen uit Nederland en Social Security in de USA. Toen mijn pensioen startte heb ik bij de belastingdienst buitenland in Heerlen een aanvraag ingediend om geen nederlandse belasting in te houden, dit werd toegestaan. Ook heb ik dit gevraagd voor de AOW, mij werd verteld dat dit niet nodig was zoder mij de reden hiervoor aan te geven. De nederlandse AOW is altijd belastingvrij uitgekeerd tot dit (2019) jaar, vanaf dit jaar wordt belasting ingehouden. Ik heb altijd mijn nederlandse pensioen en mijn nederlandse AOW in de USA aangegeven op de 1040 als inkomen en dus daarover belasting betaald. De SVB bank in Nederland vertelde mij toen ik belde dat dit incorrect is. Het belasting verdrag tussen de USA en Nederland zegt dat de land die dit betaald belasting mag inhouden. Zoek op Nederlands - Amerikaan belasting vedrag van 1992 artikel 19, lid 2.
Ik heb nu bij de US belasting een amendment van mijn aangifte gedaan, dit mag voor maximaal 3 jaar. Dit is nu in behandeling. Ik ontving bericht van de IRS dat eerdere jaren niet geaccepteerd worden. Ik ga hierin tegen beroep omdat od de IRS webside op geen enkele manier gemeld wordt dat het mogelijk is dat dit niet belastbaar is, hangt af van het land. AOW uit Duitsland wordt wel belast, door het verdrag.
Dit heeft ook nog een bijkomend voordeel, als wij terug verhuizen naar nederland dan zullen mijn social security uitkeringen in de USA niet belast worden.

Sterkte, dit is een heel moeilijk verhaal.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Nog iets om aan te denken; als je niet US citizen bent en buiten de US denkt te gaan wonen, kan dit invloed hebben op je SocSec uitkering. Er kleven nogal wat regels dan aan. Deze site geeft daar wat informatie over: https://www.xandyadvisors.com/blog/5-th ... t-benefits
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer