Het ideale Neder/BelgieAmerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
TedjevanEs
Amerikakenner
Berichten: 818
Lid geworden op: 11 apr 2007, 18:46
Locatie: Troy, NC

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door TedjevanEs »

Een drive thru Snackbar met frikadellen, kroketten en patatje oorlog, gelieve te plaatsen in omgeving Troy NC en we zijn een aardig eind op weg naar een goeie combi...
PeterNY

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door PeterNY »

Hockey schreef:Wat ik ideaal zou vinden is het Nederland waarbij een ondergrens is, gecombineerd met het Amerikaanse gebrek aan bovengrens.
Dat is natuurlijk onzin: ook in NL en de hele EU trouwens kun je miljonair/miljardair/superster/superwetenschapper/nobelprijswinnaar enzovoorts worden. NL kun je qua schaalgrootte niet 1-op-1 met de VS vergelijken. Eerder met een kleinere deelstaat met ongeveer hetzelfde BNP en aantal inwoners.
Staceybeesie
Amerika-expert
Berichten: 5154
Lid geworden op: 02 dec 2004, 17:23
Locatie: USA

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door Staceybeesie »

TedjevanEs schreef:Een drive thru Snackbar met frikadellen, kroketten en patatje oorlog, gelieve te plaatsen in omgeving Troy NC en we zijn een aardig eind op weg naar een goeie combi...
ja dat zou hem helemaal zijn!

@ Clint
Ik begrijp dat dat heel moeilijk is geweest voor jou en je familie. Een dierbare dit zo te hebben moeten doormaken en geen wenselijke hulp daarbij krijgen is heel erg.


Het verhaal van onze buurman die lymfklierkanker heeft is net zo. Verzekering wil niet betalen voor opvang en dus draait zijn vrouw voor alle zorg op. In huis en belanden ze elke week op de eerste hulp omdat het gewoon niet gaat. Hij wordt drie dagen opgenomen en gaat weer naar huis. De rekeningen stapelen zich op omdat niet alle onderzoeken vergoed worden. De vrouw is zelf ook aan de chemo en nee nergens hulp. Dit duurt nu ongeveer zo'n half jaar. Ik heb dit werkelijk nog nooit zo van dichtbij mee gemaakt en vind het vreselijk. En probeer ze te helpen waar mogelijk.
De manier waarop sommige dingen hier werken en dan met name in de gezondheidszorg is vreselijk. En zet mij heel erg te denken. En waardeer het systeem in NL daardoor veel meer.
Daar heb ik mijn schoonvader en vader ook deze lijdensweg zien moeten nemen en nee dat was niet makkelijk om bijv thuishulp te krijgen, maar het kwam er uiteindelijk en hier hebben de buurtjes het echt van vrienden en familie nodig. En hun persoonlijk eigen vermogen. Dat is een heel verschil.
Voor mij heel persoonlijk, maar in mijn ideale land dus de NL ziekte kosten voorzieningen.
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door Ziva »

PeterNY schreef:Dat is natuurlijk onzin: ook in NL en de hele EU trouwens kun je miljonair/miljardair/superster/superwetenschapper/nobelprijswinnaar enzovoorts worden. NL kun je qua schaalgrootte niet 1-op-1 met de VS vergelijken. Eerder met een kleinere deelstaat met ongeveer hetzelfde BNP en aantal inwoners.
Ik denk wat Hockey bedoelt is dat je in Amerika wanneer je rijk bent ook per saldo meer kunt overhouden omdat je procentueel minder belasting hoeft te betalen terwijl in Nederland je dan al snel veel meer belasting moet betalen en er dus geprobeerd wordt een rijk iemand meer naar een modaal iemand te halen. Denk als voorbeeld aan de bekende Balkenende norm. Het verschil tussen arm en modaal of rijk is veel groter in Amerika dan in Nederland en wat ik van Hockey begreep is dat hij het liefst zou zien dat je in de "ideale situatie" zoveel mag verdienen als je zelf wilt zonder dat je "gestraft" wordt terwijl er tegelijkertijd geen situatie kan zijn dat iemand die heel weinig verdient direct in de goot beland. Het beste van beide landen dus.

Zoals ik al zei in de opening post, alles mag, ook al zou het in de praktijk niet werken dus noem meningen alsjeblieft geen "onzin" want ik ben dit topic niet gestart om de zoveelste Nederland/Belgie vs Amerika discussie te starten.

En jaaaaa... die drive tru snackbar!!! Waar kan ik tekenen???? Misschien moeten we collectief als AllesAmerika fans een keten opstarten waarbij de mensen in Nederland en Belgie goederen leveren en de mensen in Amerika ze verkopen en opeten en we dan samen de winst delen :D :D

Oh ja, het betaalgemak en de snelheid van het verwerken van transacties van de banken in Nederland maar dan wel de mogelijkheid om langs een drive tru pin automaat te rijden ;)
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door Petra/VS »

Ik vind dit een interessant onderwerp (geen topic, ha ha, even purist zijn). Ik heb eigenlijk geen vergelijk, want ik heb tijdens mijn hele leven maar relatief weinig in Nederland gewoond. Mijn enige "gemis" zijn wat etenswaren (haring!), maar dat heb ik ook met Frankrijk (heb jaren in Franse colonieen gewoond) en zelfs met Vietnamese "nem", die ik eindelijk bij een lokaal restaurant heb gevonden. Eigenlijk "leer" ik via dit forum waar ik bang voor zou moeten zijn hier, want ik woon hier al zolang dat het gewoon "is". Er is wel een ding dat ik hier in onze buurt heel bijzonder vind en nog niet hier heb gelezen. Als er problemen of ziekte of dood is in een gezin wordt er meteen een keten opgezet om hen op te vangen. Kinderopvang, maaltijden etc. ik heb er al vaak aan meegedaan. Sowieso vind ik het mooi hoe er onderling voor elkaar gezorgd wordt. Hiermee wil ik niet zeggen dat dat in Nederland of Belgie niet zo is, maar in onze ervaring (niet representatief, ik dek me in) dus niet.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door DejaVu »

Petra/VS schreef:Er is wel een ding dat ik hier in onze buurt heel bijzonder vind en nog niet hier heb gelezen. Als er problemen of ziekte of dood is in een gezin wordt er meteen een keten opgezet om hen op te vangen. Kinderopvang, maaltijden etc. ik heb er al vaak aan meegedaan. Sowieso vind ik het mooi hoe er onderling voor elkaar gezorgd wordt. Hiermee wil ik niet zeggen dat dat in Nederland of Belgie niet zo is, maar in onze ervaring (niet representatief, ik dek me in) dus niet.
In de "grote" steden in NL is dit(sociale aspect) niet zo(als iemand in een grote stad woont en vindt dat het wel zo is, hoor ik het wel). Als dit wel zou gebeuren dan zou er ook meer een houding zijn van "zeg, bemoei jij je lekker met je eigen zaken". Vrienden en familie natuurlijk uitgezonderd maar een buurvrouw die nooit met je praat en ineens dingen gaat regelen zal niet goed vallen denk ik...
PeterNY

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door PeterNY »

Ik zou ook graag betaalbaar HBO/WO zien in de VS. Dat is er niet naar EU maatstaven. En moderne infrastructuur zou ook mooi zijn: hogere maximum snelheden, meer bruggen/tunnels, beter wegkwaliteit, stroomkabels ondergrond (geen stroomonderbrekingen) alsook universele riool- en gasaansluitingen. Verder sluit ik me aan bij alles wat al eerder is aangegeven.
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door Bandido »

Dat is een goede: NL zou op bepaalde punten wel wat autovriendelijker mogen (makkelijker en goedkoper parkeren bv) en in Amerika mis ik goed en efficient OV. Okay, in steden als Boston, NYC en DC is het natuurlijk prima. Maar wat zou ik graag in Atlanta in de trein kunnen stappen en in bv downtown Nashville er weer uitstappen. Maar ook in andere grote steden zelf zou wat mij betreft OV zeer welkom zijn. Dat zal wel nooit gebeuren denk ik.
"Keep Georgia On Your Mind"
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door dutch_in_seattle »

Er komt nog iets bij me op: de autoprijzen in de V.S. met de autoverzekeringstarieven in Nederland.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door dutch_in_seattle »

Petra/VS schreef:Als er problemen of ziekte of dood is in een gezin wordt er meteen een keten opgezet om hen op te vangen. Kinderopvang, maaltijden etc.
Dat is mij ook opgevallen. Zelfs toen onze tweeling werd geboren, dus niet eens in geval van ziekte of sterfgevallen, hadden onze vrienden een maaltijdschema opgezet, zodat wij de eerste paar weken nauwelijks zelf hoefden te koken. Dat zie ik eerlijk gezegd in Nederland niet zo gauw gebeuren. Maar misschien is dat om je in Nederland altijd familie veel dichter bij de hand hebt en die kan helpen, terwijl dat in de V.S. zeker niet zondermeer het geval is.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Mrs.Bean
Amerika-expert
Berichten: 4196
Lid geworden op: 25 mei 2007, 18:07

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door Mrs.Bean »

een drive thru bloemist met de bloemen uit een doorsnee NL bloemenstal voor een NL pijs.

en dichtbij wonen is natuurlijk altijd relatief....... dus nog eentje:
familie zou makkelijker in NL die 200 km moeten willen rijden om op bezoek te komen.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door vana »

dutch_in_seattle schreef: Dat is mij ook opgevallen. Zelfs toen onze tweeling werd geboren, dus niet eens in geval van ziekte of sterfgevallen, hadden onze vrienden een maaltijdschema opgezet, zodat wij de eerste paar weken nauwelijks zelf hoefden te koken. Dat zie ik eerlijk gezegd in Nederland niet zo gauw gebeuren. Maar misschien is dat om je in Nederland altijd familie veel dichter bij de hand hebt en die kan helpen, terwijl dat in de V.S. zeker niet zondermeer het geval is.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar toen ik mijn kinderen kreeg hadden we een week een kraamhulp in huis die voor ons kookte en ook het huis schoon hield. En daarna kon ik gewoon zelf weer koken :D
En inderdaad wij hebben meestal wel familie in de buurt. Toen mijn zus een paar weken in het ziekenhuis lag heb ik gewoon haar kinderen in huis genomen.
Hoewel bij mij de buren elkaar ook wel zouden helpen in dat geval hoor, maar dat hangt misschien af van de buurt waar je woont.
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door Dento »

Ziva schreef:En jaaaaa... die drive tru snackbar!!! Waar kan ik tekenen???? Misschien moeten we collectief als AllesAmerika fans een keten opstarten waarbij de mensen in Nederland en Belgie goederen leveren en de mensen in Amerika ze verkopen en opeten en we dan samen de winst delen :D :D
Kunnen we er dan wel meteen een flinke nationale keten van maken? Ik heb geen zin om honderden mijlen te moeten rijden voor mijn dichtstbijzijnde spoetnik met satésaus, frikandel speciaal, en patat met... :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door Hockey »

Ziva schreef:
PeterNY schreef:Dat is natuurlijk onzin: ook in NL en de hele EU trouwens kun je miljonair/miljardair/superster/superwetenschapper/nobelprijswinnaar enzovoorts worden. NL kun je qua schaalgrootte niet 1-op-1 met de VS vergelijken. Eerder met een kleinere deelstaat met ongeveer hetzelfde BNP en aantal inwoners.
Ik denk wat Hockey bedoelt is dat je in Amerika wanneer je rijk bent ook per saldo meer kunt overhouden omdat je procentueel minder belasting hoeft te betalen terwijl in Nederland je dan al snel veel meer belasting moet betalen en er dus geprobeerd wordt een rijk iemand meer naar een modaal iemand te halen. Denk als voorbeeld aan de bekende Balkenende norm. Het verschil tussen arm en modaal of rijk is veel groter in Amerika dan in Nederland en wat ik van Hockey begreep is dat hij het liefst zou zien dat je in de "ideale situatie" zoveel mag verdienen als je zelf wilt zonder dat je "gestraft" wordt terwijl er tegelijkertijd geen situatie kan zijn dat iemand die heel weinig verdient direct in de goot beland. Het beste van beide landen dus.
Dank je Ziva. :thumbup: Ik heb het even vetgedrukt en dat is precies wat ik bedoel. PeterNY heeft wel gelijk, mijn woorden waren ook te absoluut. In Nederland lijkt het alsof er een maximumniveau is wat je kan dan wel mag bereiken en daarboven wordt het niet meer gewaardeerd. Het Nederlandse "gezegde" luidt toch: Alles wat boven het maaiveld uitsteekt wordt afgesneden?
Ziva schreef:Zoals ik al zei in de opening post, alles mag, ook al zou het in de praktijk niet werken dus noem meningen alsjeblieft geen "onzin" want ik ben dit topic niet gestart om de zoveelste Nederland/Belgie vs Amerika discussie te starten.
Wat mij betreft de perfecte insteek.
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door DejaVu »

Ziva schreef:De vriendelijkheid in de winkels in Amerika
Ik moest daar vandaag aan denken. Ik "bestelde" bij de McDonalds een milkshake(ja ook bij -5) macchiato, krijg ik als antwoord terug "hoe kom je erbij dat wij die hier verkopen?!". Waarop ik antwoord "Nou kijk eens achter je daar hangt een bord van 2 vierkante meter met "Milkshake Macchiato nu vanaf 2,35!", waarop hij antwoordt "Ja maar dat is een oud bord!". "ok relax, doe dan maar een bananen milkshake", "Hebben we ook niet"..., "Volgens het bord ernaast zou je die ook moeten hebben, maar goed wat heb je dan wel...."

:roll: voelde mij bijna schuldig dat ik om een (schijnbaar) oude milkshake vroeg....
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door ned in MO »

dutch_in_seattle schreef:Er komt nog iets bij me op: de autoprijzen in de V.S. met de autoverzekeringstarieven in Nederland.
Auto prijzen kan ik inkomen maar verzekering?
Mijn auto verzekering (VW Touareg) is hier veel goedkoper dan de verzekering van de auto van mijn ouders (peugeot 3008) in het oosten van nederland.
Auto's zijn beide vol casco verzekerd.

EN we rijden beiden al heel lang schadevrij
Sandy
Amerika-expert
Berichten: 9403
Lid geworden op: 05 mei 2004, 10:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door Sandy »

Ik heb ook wel iets: De epidurale verdoving in Amerika in tegenstelling tot de Spartaanse natuurlijke bevalling in NL.
Maar daar tegenover staat wel weer de kraamzorg en mogelijkheid van een thuisbevalling in Nederland.

Maar als ik het beste uit Nederland en Amerika zou willen, dan zou ik voor Canada kiezen: Canada als kruizing tussen de VS en Europa. De vrijheid, grootsheid en 24 uur van North America met een beetje common sense op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs etc. Prachtige natuur en een vergelijkbaar klimaat met Nederland (Vancouver). Je betaalt wel meer belasting maar nog altijd minder dan in Nederland. ;)
Sandy
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door ned in MO »

Thuisbevallen kan ook in Amerika hoor maar gebeurt maar weinig (1%)
Ik zou zelf geen thuisbevalling doen. Er is altijd kans op complicaties. Thuisbevallen in de USA is 1/3 goedkoper.
Kraamzorg ken ik hier eigenlijk niet. Meestal komen vrienden en familie je 's avonds een warme hap brengen. Dat is hier vrij gewoon.
Sandy
Amerika-expert
Berichten: 9403
Lid geworden op: 05 mei 2004, 10:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door Sandy »

Hier ook ... althans gebruikelijk in mijn familie/vriendenkring. Ook tijdens de zwangerschap al (helpen met het huishouden en koken voor je gezin).
Kraamzorg heb ik zelf als heel prettig ervaren... vooral met de komst van onze tweeling... Word je in Amerika aan je lot overgelaten of heb je een langer verblijf in het ziekenhuis, in tegenstelling tot Nederland waar je na een dag (of dezelfde dag) al naar huis moet. En hebben jullie ook zoiets als een consultatiebureau, waar de ontwikkeling van je baby wordt bijgehouden? Daar heb ik ook heel veel hulp en begeleiding gekregen waar ik veel aan had.
Sandy
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Het ideale Neder/BelgieAmerika

Bericht door Petra/VS »

ned in MO schreef:Kraamzorg ken ik hier eigenlijk niet. Meestal komen vrienden en familie je 's avonds een warme hap brengen. Dat is hier vrij gewoon.
De laatste jaren zijn doula's steeds populairder geworden. Die begeleiden de vrouw tijdens de geboorte en geven ook kraamzorg in de eerste tijd na de geboorte.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer