Noot mod: hoewel het in principe niet is toegestaan om dit soort oproepen te plaatsen, hebben de mods na overleg besloten deze bij wijze van uitzondering toe te staan.
Hallo,
Ik zag een tweet van Erik Mouthaan met een link naar een petitie die het wetsvoorstel van Donner tegen dubbele nationaliteit wil tegenhouden. Ik dacht, ik post het hier op het forum voor de in het buitenland wonende Nederlanders met dubbel paspoort en die dit wetsvoorstel willen tegenhouden. Het is voor mij niet van toepassing (helaas aan de ene kant ), maar zo'n wet moet wel worden tegengehouden vind ik.
Waarom is het zo belangrijk om een dubbele nationaliteit te kunnen hebben? Ik ben nooit geëmigreerd, en heb ook geen plannen, maar ik kan met eerlijk gezegd wel voorstellen dat je een keuze moet maken, ik vind het dus niet zo vreemd om de dubbele nationaliteit af te schaffen. Maar misschien zie ik iets over het hoofd, dat jullie me kunnen uitleggen?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty" Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Nederland heeft echt een 'weg met ons' mentaliteit. De goeie Nederlanders die het overbevolkte landje ontvlucht zijn, willen ze hun nederlanderschap ontnemen, terwijl ons land bevolkt wordt door mensen die de nederlandse nationaliteit bij de koffiepunten hebben gekregen maar die 'm absoluut niet waard zijn.
Als geboren en getogen Nederlander blijf ik in de eerste plaats Nederlander, waar ter wereld ik ook zou gaan wonen. Als ik 'n 2e paspoort van mijn nieuwe land zou kunnen krijgen zou ik daar wel gebruik van maken als dat voordeel biedt, maar je blijft toch uit welke cultuur je vandaan komt.
Als je ervoor kiest om NL te verlaten, waarom zou je dan nog de nationaliteit willen behouden (als je niet tijdelijk vertrekt, tenminste)? Ik vind dat jij hier maat met 2 maten, Elninjoo. Als een 2e paspoort voordelen biedt, wil je er wel gebruik van maken, maar in NL wil je menig NL de nationaliteit afnemen omdat jij ze niet aardig vind? En een NL nationaliteit krijgen bij de koffiepunten? Sorry hoor, maar dat vind ik nogal beledigend!
Een gedeelte van de problemen in NL hebben we zelf gecreëerd door ander culturen naar ons land te halen toen we ze nodig hadden, zonder er paal en perk (en regels!) aan te stellen. Daarom moeten we nu dealen met de consequenties daarvan. Maar goed, dat is off topic, want daar gaat deze discussie niet over. Ik ben benieuwd welke motivatie er is om 2 paspoorten te willen houden, anders dan "van 2 walletjes willen kunnen eten". Als je emigreert, is dat een bewuste keuze, en daar hoort ook een andere nationaliteit bij in mijn ogen.
Ik heb zelf echter ook 2 nationaliteiten, de Nederlandse en de Franse. Die laatste is echter een blok aan mijn been, ik zou er graag vanaf willen, maar dat lukt niet door de Franse wetten en regelgeving die niet meer van deze tijd is in mijn ogen. Ik wil bewust kiezen voor de NL nationaliteit, dat laat Frankrijk echter niet toe. En dat terwijl ik geen woord Frans spreek, er niet ben geboren en ook niet ben opgegroeid. Langer dan een paar weken voor vakantie ben ik er nooit geweest.
Ik vind een keuze dus eigenlijk best logisch, maar nogmaals, misschien zie ik andere goede redenen over het hoofd.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty" Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Jasmino - dat is een lastige vraag, en eentje waar we er vast pagina's over vol kunnen schrijven, maar als ik naar mijzelf kijk dan is het een mengeling gevoel en praktijk. Ik heb sinds een maand of twee de Nederlandse en de Amerikaanse nationaliteit. In Maart ben ik Amerikaan geworden, en in Augustus/September heb ik mijn Nederlanderschap teruggekregen (onder de uitzonderinge "getrouwd met een Amerikaan). Nu wil de Nederlandse overheid die uitzonderingsregel afschaffen, en had ik in Maart moeten kiezen; Amerikaan of Nederlander.
Als je als Nederlander in de VS woont met een groene kaart, dan hoor je er, wat mij betreft, nooit helemaal bij. Je blijft altijd een beetje een tweederangs burger; je mag niet stemmen (maar wel belasting betalen), je mag een groot aantal banen bij de overheid niet aannemen, je mag maar zoveel erven als je echtgenoot overlijdt, je moet de immigratiedienst elke keer als je verhuisd, informeren over waar je naar toe gaat, en je moet oppassen dat je geen stomme dingen doet, want dan wordt je het land uitgezet. En natuurlijk doet een Nederlander in de VS geen stomme dingen (want wij weten wel beter dan rijden met drank op, of stelen, of wat dan ook), maar je zal maar (zoals een student van mij laatst), een vriend een lift geven, aangehouden worden, en dan opgepakt worden omdat je vriend wiet bij zich heeft. Als Amerikaan heb je dan een enorm probleem (want hier in Georgia houden ze dus ook de chauffeur verantwoordelijk), maar als Nederlander zou je gedeporteerd worden. Er zijn dus een aantal grote voordelen aan de Amerikaanse nationaliteit aannemen. Daarnaast is het vaak ook gewoon zo dat je je thuis voelt in het land waar je woont, en er echt bij wil horen, en dat kan het beste als je Amerikaan wordt.
Aan de andere kant is het ook gewoon zo dat je de Nederlanderer wel uit Nederland kan halen, maar Nederland nooit uit de Nederlander. Als je, zoals vele NederAmerikanen hier, toch een flinke tijd in Nederland gewoond hebt, dan blijf je een band houden met dat land. Hoe dun en hoe oppervlakkig deze misschien geworden is, ergens blijf je een zwakke plek houden voor dat rare land zonder heuvels. Je wil dat dus ook nooit opgeven, hoe irrationeel dat misschien ook is. Je wilt ook -daar- er bij horen, want daar kom je vandaan. Daar liggen je roots. Maar ook bij het behouden van het Nederlanderschap komen praktische zaken kijken. Wat als je ooit weer terug wilt? Wat als je ouders ernstig ziek worden? Wat als jouw Amerikaanse echtgenoot besluit dat hij/zij toch ook wel eens in Nederland wil wonen? Als Nederlander wil je dat allemaal kunnen doen, en vind je het ook niet meer dan normaal dat je dat kan blijven doen, want je bent ten slotte in Nederland geboren (en getogen, soms meer, soms minder).
Als ik soms Nederlandse kranten lees, dan heb ik het idee dat men in Nederland heel erg bezig is met zaken zoals "loyaliteit" en "van twee walletjes eten", maar dit vind ik echt loze redeneringen. Allereerst is het in Nederland allang niet meer mogelijk om aanspraak te maken op iets waar je niet zelf voor gewerkt hebt. Je krijgt als Nederlander in het buitenland alleen AOW wanneer je daarvoor gewerkt hebt, en anders niet, bijvoorbeeld. Daarnaast vind ik het idee dat je maar aan een iets loyaal kan zijn totaal niet terecht. Ik bedoel, heb je wel eens een ruzie tussen twee mensen waarvan je enorm hield meegemaakt? Je ouders of je echtgenoot en een familielid of twee vrienden? In dat gevoel wist je waarschijnlijk ook niet voor wie je moest kiezen, waarom zou dat met nationaliteit en het gevoel waar je thuishoort anders zijn?
En laten we even allemaal heel eerlijk zijn. Deze regel wil men afschaffen omdat men bang is voor immigranten die NAAR Nederland komen, niet de mensen die uit Nederland vertrekken. Maar met deze regelig treft men juist die laatste groep, een groep die meestal hoog opgeleid is, goed verdiend, en die de Nederlandse overheid juist zou willen behouden. Het feit dat men zich daar blijkbaar niet zo druk om maakt spreekt wat mij betreft boekdelen over het huidige Nederlandse politieke klimaat...
Maar goed, lang verhaal...dit is voor mij een onderwerp dat me echt dicht aan mijn hart ligt. Ik wil echt dat de mogelijkheid tot dubbele nationaliteit blijft bestaan, omdat ik het meer zie als een verrijkking dan iets anders.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car! Southern Tales
DixieChick, bedankt voor de uitgebreide toelichting! Ik vind het mooi verwoord, en ik begrijp nu ook een stuk beter waarom het wel zou moeten kunnen. Ik heb dat gevoel dus niet, maar dat komt omdat ik geen enkele binding heb met mijn afkomst. Hoe raar dat ook mag zijn voor sommigen. Ik begrijp uit jouw toelichting dat je wel degelijk binding hebt met beiden, maar jij hebt ook ervaring in beide landen. Misschien is dat wel een vereiste om die binding ook te kunnen voelen?
Ik heb met één enkel stukje uit jouw tekst een klein probleempje:
ergens blijf je een zwakke plek houden voor dat rare land zonder heuvels
Dat moet ik toch echt even corrigeren hoor! Mijn roots liggen in de enige heuvels die Nederland rijk is (en die zijn erg mooi!), ze zijn er echt wel!
Hockey schreef:Volgens mij verlies je je in Nederland opgebouwde AOW rechten als je je nationaliteit verliest.
Is dat zo? Per jaar dat je tussen je 15e en 65ein Nederland woont/werkt/ingezetene bent, bouw je 2% AOW op.
Als een Nederlander 40 jaar in NL heeft gewoond, en dan naar het buitenland vertrekt (voorgoed), dan heeft hij naar mijn weten nog steeds recht op 80% AOW op zijn 65e
Dat ben ik niet met je eens Dirkwood. Nederland steelt niets. AOW is voor Nederlanders, niet voor buitenlanders. Middels deze maatregel bewerkstelligt men dat enkel Nederlanders AOW ontvangen. Een buitenlander die in Nederland werkt bouwt geen AOW op, en krijgt het dus ook niet. Maar zoals altijd heeft elke medaille een keerzijde. En voor deze is het dus dat ook zij die AOW hebben opgebouwd toen ze nog Nederlander waren dit niet meer krijgen.
Phillybilly, maar voorgoed naar het buitenland vertrekken betekent niet dat je gelijk je nationaliteit kwijt bent. Mijn punt betrof hen die hun nationaliteit verliezen.
Jasmino> Ik denk dat een binding voelen natuurlijk een vereiste is. Wat ik dan ook niet snap is dat jij niet van die Franse nationaliteit af kan. In de VS kan je als Amerikaan je nationaliteit opzeggen door een of andere verklaring af te leggen op een Amerikaanse ambassade. Waarom zou dat voor Fransen ook niet kunnen? Maar goed, in jouw geval kan ik me voorstellen dat je er van baalt. Maar voor mensen die juist een binding hebben met allebei de landen is het kunnen behouden van de dubbele nationaliteit ideaal.
En heuvels? In Nederland? Waar?
Wat betreft AOW> volgens mij wordt dat opgebouwd wanneer in Nederland werkt. Waarom zou je daar op je 65e geen recht meer op hebben als je niet meer in Nederland woont/geen Nederlander bent? Je hebt er zelf voor betaald toen je destijds belasting betaalde. Maar daar weet Benno veel meer vanaf, en het is hier nog vroeg
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car! Southern Tales
Hockey ik heb AOW opgebouwd toen ik er was en verplicht en niemand ook niet Drees heeft ooit gzegd je dat gedeelte kan or zal verliezen.Ik heb geen enkel probleem met niks krijgen voor de jaren ik daar niet in opbouw.
Hockey schreef: AOW is voor Nederlanders, niet voor buitenlanders.
Jawel hoor, ook buitenlanders kunnen AOW opbouwen in perioden die ze rechtmatig in Nederland verblijven, of in sommige landen, als ze in een ander land wonen (bijvoorbeeld Turkije) terwijl de partner in Nederland woont en werkt.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.