De Bible Belt dus. Ik woon hier nu bijna 6 maanden, met heel veel plezier maar iets waar ik toch echt aan moet wennen (en wat ik op zich ook wel kon verwachten) is de Bible Belt.
Ik moet vooraf opmerken dat ik zelf niet gelovig ben in een benoembare religie, wel katholiek onderwijs heb genoten en ook totaal geen problemen heb met gelovigen. Maar echt overaaaaal word ik ermee geconfronteerd op een soms opdringerige manier. Nu zal dat in het Zuiden vermoedelijk nog sterker zijn dan in het Noorden alhoewel ik ook daar genoeg gezien heb. Mijn vraag dus, hoe gaan jullie "nuchtere Nederlanders" hier mee om?
Met vragen als "Naar welke kerk ga je?" of als er iets gebeurd is "I will pray for you!" en allerlei Godsdienstige adviezen of iemand in je vriendengroep die alles wat gebeurt wijt aan God en zich afvraagt waarom God zo boos is? Een stel kennissen dat huwelijksproblemen heeft en naar een bemiddelaar gaat op basis van geloof waarbij alles dus in plaats van het huwelijk daarna draait om God?
Ik heb begrepen dat ik beter onderwerpen als politiek en religie kan vermijden, iets dat ik dus ook graag doe maar dat maakt het natuurlijk wel lastiger om hier mee om te gaan. Ik wil graag mensen in hun waarde laten maar mag ik dat omgekeerd dan ook verwachten? Is het echt zo erg of problematisch om simpelweg te zeggen dat je niet gelovig bent? Wat is de beste manier om hiermee om te gaan volgens jullie?
Ik ben echt benieuwd